ندای لرستان

آخرين مطالب

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟ اقتصادي

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اکو ایران /در زمستان 1402 نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در کل کشور کمتر شده است. «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری بالغ بر 40 درصدی بیشترین شمار بیکاران جوان را به خود اختصاص داده است. در «قزوین» نیز این رقم 10.5 درصد گزارش شده که کمترین میزان بیکاری جوانان در میان 31 استان در زمستان 1402 بود.
مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور در زمستان 1402 کرده است. در تعابیر آماری، جوان بیکار به فردی گفته می‌شود که در بازه سنی 15 تا 24 سالگی قرار داشته و به دلیل تمایل و توان کار کردن، فعالانه به دنبال کار است. اما موفق به پیدا کردن شغل نشده و بیکار مانده است.
شواهد آماری نشان می‌دهد در زمستان 1402 از هر 100 جوان جویای شغل در کشور، بالغ بر 22 نفر بیکار مانده‌اند. این رقم در مقایسه با فصل مشابه در سال 1401، کاهش 1.7 واحد درصدی داشته است. خبرها حاکی از آن است که این نرخ در میان 16 استان بالاتر از میانگین کل کشور است. 10 استان نیز تجربه نرخ بیکاری کمتر از 20 درصدی را در گروه افراد 15 تا 24 ساله در این برهه زمانی داشته‌اند.
جوانان «کرمانشاهی» بیشترین و «قزوینی»‌های 15 تا 24 ساله کمتر نرخ بیکاری جوانان را نسبت به دیگر استان‌ها داشته‌اند. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری جوانان و تغییرات آن به تفکیک هر استان در زمستان 1402 پرداخته شده است.
نگاهی به مفاهیم بازار کار
در بازار کار هر ساله شماری از افراد 15 ساله و بیشتر (در سن کار) تمایل و توان کار کردن داشته و در این راستا فعالانه به جست و جوی شغلی مشغول می‌شوند. این گروه از افراد با عنوان «جمعیت فعال» شناخته می‌شوند. از این تعداد شماری در جست و جوی شغلی ناکام مانده و بیکار باقی می‌ماند. از محاسبه افراد بیکار به کل جمعیت فعال، نرخ بیکاری به دست می‌آید. از آنجایی که این نرخ عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده را نمایش می‌دهد، بررسی آن حائز اهمیت است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد گروهی از نیروی کار عرضه شده، در سن 15 تا 24 سال بوده و جمعیت جوان را در بر می‌گیرند. آمارها حاکی از آن است که نرخ بیکاری این دسته از جوانان در زمستان 1402 به 22.5 درصد رسیده و در مقایسه با بازه زمانی مشابه در فصل گذشته کاهش 1.7 واحد درصدی داشته است.
به بیان دقیق‌تر، در زمستان سال گذشته از هر 100 جوان 15 تا 24 ساله، بالغ بر 22 نفر علی‌رغم تمایل به اشتغال،‌ موفق به حضور در بازار کار نشده و بیکار مانده‌اند. البته در زمستان 1401 این رقم سطح بالاتری داشته و در سال گذشته، بیکاری جوانان کمتر شده است.
باید توجه داشت که کاهش نرخ بیکاری بدون در نظرگیری نرخ مشارکت معنایی ندارد و به معنای بهبود شرایط بازار کار جوانان نخواهد بود؛ چراکه ممکن است این کاهش به دلیل کمتر شدن تمایل به حضور در بازار کار باشد. در این صورت جمعیتی از جوانان دلسرد که از اشتغال در بازار کار سرباز زده‌اند، شامل بیکاران نشده و در محاسبه نرخ بیکاری لحاظ نمی‌شوند. در ادامه، تصویر نرخ بیکاری جوانان این رده سنی در زمستان 1402 به تفکیک هر استان بررسی و به تغییرات آن پرداخته شده است.

ندای لرستان

بیکاری جوانان در یک استان بیشتر از 40 درصد
نگاهی به داده‌های نرخ بیکاری جمعیت جوان در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که این رقم در زمستان 1402در 16 استان کشور،‌ سطح بیشتری نسبت به میانگین کل کشور داشته است.
استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری 43 درصدی بالاترین میزان این رقم را در زمستان سال گذشته به خود اختصاص داده است. این نرخ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش 6.7 واحد درصدی داشته‌است.
«هرمزگان»‌و «کرمان» دیگر استان‌هایی هستند که در رده دوم و سوم بالاترین درصد نرخ بیکاری جمعیت جوان در زمستان 1402 قرار گرفته‌اند. به بیان دقیق‌تر، در دوره مذکور استان هرمزگان با افزایش 6.9 درصدی نسبت به زمستان 1401 مواجه شده و نرخ بیکاری آن به 39.9 درصد رسیده است.
در کرمان نیز این رقم نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1401 کاهش 8.7 واحد درصدی داشته و به 37.4 درصد دست یافته است. در سایر استان‌ها این نرخ کمتر از 34 درصد گزارش شده است.
نرخ بیکاری جمعیت جوان در 10 استان کمتر از 20 درصد
بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد که در چهارمین فصل سال 1402، استان «قزوین» پایین‌ترین نرخ بیکاری را در میان 31 استان کشور داشته است. در این استان در زمستان سال گذشته نسبت به زمان مشابه در سال 1401، شمار بیکاران 5.1 واحد درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری آن معادل 10.5 درصد بود.
«آذربایجان غربی»، «خراسان رضوی»، «یزد»، «سمنان»، «تهران»، «زنجان»، «چهارمحال و بختیاری»، «خراسان جنوبی» و «همدان» دیگر استان‌هایی هستند که از هر 100 جوان به دنبال کار در آن‌ها، ‌کمتر از 20 نفر بیکاری را تجربه می‌کنند.

ندای لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/950371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

پیشرفت 90 درصدی تقاطع غیر همسطح دانشگاه لرستان

علت تعویق بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح دانشگاه لرستان، بارندگی‌های اخیر است

رزم ‌غیور‌مردان لرستانی در عملیات حاج عمران + فیلم

بارندگی ها علت تعویق بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح دانشگاه لرستان

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

بیش از 2000 خانوار دارای فرزند دوقلو و بالاتر در لرستان خدمات دریافت می‌کنند

گرانی مسکن و رنج‌های روزمره شهروندان

یکم خرداد، روزِ لرستان شد

کسب رتبه برتر خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی لرستان در کشور

کشف انبار کالای قاچاق در لرستان

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

قیمت نفت بالارفت

اتصال 360 روستای لرستان به شبکه ملی اطلاعات

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

آخرین وضعیت ترافیکی محورهای پرتردد کشور

افزایش حقوق کارگران منتفی شد؟

ایران چند موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد؟ / روایت چدید محسن رضایی

معادلات اصولگرایان پیچیده شد

مناسبت روز/ جمعه، 28 اردیبهشت‌ماه

اعلام جزئیات قتل یک راننده در پمپ بنزین با سلاح جنگی

جشنواره «تدریس برتر» توسط دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار می‌شود

پوستر «روز لرستان» رونمایی شد

پرداخت 890 میلیارد تسهیلات تولید و اشتغال به لرستان

توضیحات پلیس الیگودرز در مورد قتل یک راننده در جایگاه سوخت

نشست پیشرفت محله با جهاد تبیین در تبلیغات اسلامی لرستان برگزار شد

شیطنت بی‌بی‌سی پس از نامگذاری ورزشگاه جدید خرم‌آباد

لرستان رتبه اول دریافت تسهیلات کمک به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

ماجرای قتل راننده اتوبوس در الیگودرز چه بود؟

هراس فرماندهان اسرائیلی از «جنگ ابدی» در غزه

پیام ویدئویی حزب الله لبنان: دژهای خیبر فروخواهند ریخت

قیمت تخم مرغ چند؟

صدرنشینی دوباره خیبر

1240 عنوان کتاب در مرکز اسناد و مفاخر بروجرد

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

خیبر خرم آباد صدر جدول را پس گرفت

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

«عدم تخصیص ارز» یا «احتکار» موبایل؛ دلیل التهاب بازار موبایل چیست؟

پوستر روز مقاومت مردم لرستان رونمایی شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

دو قطبی‌سازی خطرناک بر سر حجاب

هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند

قیمت جدید مرغ و گوشت در بازار