ندای لرستان

آخرين مطالب

نشانه‌شناسی از سفر گروسی مقالات

نشانه‌شناسی از سفر گروسی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با توجه به نشانه‌هایی که روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از سفر رافائل گروسی دریافت کرده است، این سفر نکات پیدا و پنهانی دارد. نکته پیدای این سفر آن است که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در نخستین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای به ایران آمده است. کنفرانسی که از 17 تا 19اردیبهشت ماه در شهر اصفهان در حال برگزاری است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است این سفر، بخش اعلام‌نشده‌ای نیز دارد؛ مهم‌ترین نشانه این بخش به دیدار گروسی و علی باقری، معاون وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در موضوع لغو تحریم‌ها و احیای برجام بازمی‌گردد. همچنان‌که رافائل گروسی نیز بعدازظهر روز گذشته در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: «در تهران برای دیدارهای سطح بالا حضور دارم.» وی‌ با اشاره به دیدارهایش با حسین امیرعبداللهیان و علی باقری گفت: «در این دیدارها مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک 4مارس2023 با هدف بازگرداندن روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم.» اگر این سفر صرفا برای حضور در کنفرانس اصفهان بود، آداب دیپلماتیک حکم می‌کرد که دیدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفا در سطح رئیس‌ آژانس و وزیر امور خارجه باشد. اما دیدار با باقری معنای خاصی دارد؛ زیرا علی باقری مسوولیت تیم مذاکراتی را برعهده دارد. بنابراین دیدار وی و گروسی، احتمالا فقط دارای ابعاد فنی نیست و ابعاد سیاسی هم دارد و بحث‌هایی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و موانع پیش روی آن از حیث بحث‌های پادمان و فراپادمان مطرح شده است. نشانه دوم مبنی بر آنکه این سفر فقط به حضور گروسی در کنفرانس اصفهان ختم نمی‌شود، خبری است که روزنامه واشنگتن‌پست در یک خط منتشر کرد و نوشت که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از پایان سفر به وین می‌رود و اخباری را در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد. در نتیجه با نشانه‌شناسی این سفر به‌ویژه در بخش اعلام‌نشده آن می‌توان گفت که دیدار با علی باقری احتمالا محتوای مهمی داشته و در رابطه با مذاکرات هسته‌ای در آینده بوده است.
با توجه به نشانه‌هایی که روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از سفر رافائل گروسی دریافت کرده است، این سفر برخی نکات پیدا و پنهان دارد. نکته پیدای این سفر آن است که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در نخستین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای به ایران آمده است. کنفرانسی که از 17 تا 19اردیبهشت ماه در شهر اصفهان در حال برگزاری است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که این سفر، بخش اعلام‌نشده‌ای نیز دارد؛ مهم‌ترین نشانه این بخش به دیدار گروسی و علی باقری، معاون وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در موضوع لغو تحریم‌ها و احیای برجام بازمی‌گردد.
همچنان‌که رافائل گروسی نیز بعدازظهر روز گذشته در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: «در تهران برای دیدارهای سطح بالا هستم.» وی‌ با اشاره به دیدارهایش با حسین امیرعبداللهیان و علی باقری گفت: «در این دیدارها مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک 4مارس2023 با هدف بازگرداندن روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم.» اگر این سفر صرفا برای حضور در کنفرانس اصفهان بود، آداب دیپلماتیک حکم می‌کرد که دیدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفا در سطح رئیس‌ آژانس و وزیر امور خارجه باشد. اما دیدار با باقری معنای خاصی دارد؛ زیرا علی باقری مسوولیت تیم مذاکراتی را برعهده دارد. بنابراین دیدار وی و گروسی، احتمالا فقط دارای ابعاد فنی نیست و ابعاد سیاسی هم دارد و بحث‌هایی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و موانع پیش روی آن از حیث بحث‌های پادمان و فراپادمان مطرح شده است.
نشانه دوم مبنی بر آنکه این سفر فقط به حضور گروسی در کنفرانس اصفهان ختم نمی‌شود، خبری است که روزنامه واشنگتن‌پست در یک خط منتشر کرد و نوشت که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از پایان سفر به وین می‌رود و اخباری را در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد. در نتیجه با نشانه‌شناسی این سفر به‌ویژه در بخش اعلام‌نشده آن می‌توان گفت که دیدار با علی باقری احتمالا محتوای مهمی داشته و در رابطه با مذاکرات هسته‌ای در آینده بوده است. گروسی ظهر روز دوشنبه در راس هیاتی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی هسته‌‌ای و مذاکرات با مقامات عالی هسته‌‌ای و سیاسی کشور وارد تهران شد.از جمله دیدارهای روز اول سفر او، دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و علی باقری بود. به گزارش واشنگتن پست گروسی پس از سفر به اصفهان به وین بازمی‌گردد؛ جایی که قصد دارد اخباری را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.
توصیه اسلامی به آژانس
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌‌ای در اصفهان گفت: «تا دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین‌المللی هسته‌‌ای را در اصفهان افتتاح می‌‌کنیم و آن را به قطبی تاثیرگذار برای تامین منابع انسانی حال و آینده سازمان انرژی اتمی تبدیل می‌‌کنیم.»
به گزارش «ایرنا»، اسلامی افزود: «ایران نیز مانند سایر اعضای دیگر آژانس مصمم به این است که فناوری هسته‌‌ای را توسعه دهد، امروز اراده جمعی کشورها برای صفر کردن کربن تا سال 2050 به یک میثاق تبدیل شده و آنها سه برابر کردن نیروگاه‌‌های هسته‌‌ای را هدف‌گذاری کردند. ما نیز با سرعت بیشتری در راستای دستیابی به صنعت هسته‌‌ای برای انرژی اتمی تلاش می‌‌کنیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به اینکه ایران اراده رسیدن به 20‌هزار مگاوات برق را تا سال 1420 در برنامه خود دارد و این طرح‌‌ها را در سواحل شمالی و جنوبی کشور در دست اجرا دارد، تاکید کرد: «از همین جا دعوت می‌‌کنم از کشورهایی که آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را دارند در این برنامه‌‌ها مشارکت داشته باشند.»وی ادامه داد: «در گسترش فعالیت‌‌های هسته‌‌ای، توسعه منابع انسانی را هم داریم و تا دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین‌المللی هسته‌‌ای را در اصفهان افتتاح می‌‌کنیم و آن را به قطبی تاثیرگذار برای تامین منابع انسانی حال و آینده سازمان انرژی اتمی تبدیل می‌‌کنیم.»
22‌درصد بازرسی‌‌های کل جهان از ایران
اسلامی همچنین درباره همکاری‌‌های ایران و آژانس گفت: «همکاری با آژانس در چارچوب ان‌‌پی‌‌تی در سرفصل راهبردهای سازمان انرژی اتمی قرار دارد و طبق گزارش‌‌های آژانس 22‌‌درصد بازرسی‌‌های کل جهان را داریم. این حجم بازرسی از هیچ کشوری در طول تاریخ صورت نگرفته است.»رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: امیدواریم آژانس بتواند نقش خود را به صورت مستقل و به دور از نفوذها و فشارهای سیاسی ایفا کند؛ به گونه‌‌ای که همه کشورها از علوم و فنون هسته‌‌ای بهره‌‌مند شوند.»
تنش‌‌‌‌ها بین ایران و آژانس
سفر گروسی به ایران در حالی انجام شد که مدتی است برخی تنش‌‌ها در مناسبات تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکم شده است. گروسی اخیرا مدعی شد که نظارت آژانس بر برنامه هسته‌‌ای جمهوری اسلامی که به سرعت در حال پیشرفت است، به دلیل بالا بودن تنش‌‌ها در خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس با مشکلات فزاینده‌‌ای مواجه است.همچنین آژانس ادعا کرده که نظارت‌‌ها از سایت‌‌های ایران کاهش یافته و خواهان افزایش حضور بازرسان در این کشور است.
گروسی قبلا نیز ادعا کرده بود که تهران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده نزدیک به درجه تسلیحاتی دارد و در صورت تمایل می‌تواند، «چند» بمب هسته‌‌ای بسازد. همچنین گروسی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گفت: «مشکلات ناپدید نمی‌‌شوند. آنها فقط بدتر خواهند شد. بنابراین، ما باید به طور جدی به این موضوع رسیدگی کنیم.»
آسوشیتدپرس در گزارشی در این رابطه نوشت، از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه آمریکا را از توافق هسته‌‌ای تهران با قدرت‌‌های جهانی خارج کرد، تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش یافته است. از آن زمان، ایران اغلب محدودیت‌هایی را که با توافق برجام پذیرفته بود و اورانیوم را با خلوص 60‌درصد - نزدیک به سطح تسلیحات 90 درصدی - غنی‌‌سازی کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس برخی مقامات ایرانی پیش‌تر تهدید کرده بودند که ممکن است در شرایطی ایران نظر خود را درباره ساخت بمب تغییر دهد. محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و متخصص فیزیک هسته‌‌ای اخیرا گفت: طبق فتوای رهبر انقلاب ساخت بمب اتم حرام شرعی است، اما اگر وضعیت تغییر کند ما توانایی ساخت بمب اتم هم داریم. با توانایی‌‌ای که درحوزه هسته‌‌ای داریم، ساخت بمب اتم برای ما خیلی راحت‌‌تر از نساختن بمب اتم است. پیش‌تر رهبری ایران تاکید کرده بود که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌‌ای نیست و مقامات ایرانی نیز همواره بر این فتوای ایشان تاکید دارند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/950994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

تداوم ثبات در بازار ارز

شناسایی 150 نقطه مستعد آتش سوزی در لرستان

پروتئین شیرین Brazin جایگزین احتمالی شکر در آینده

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

روابط عمومی ها سربازان جهاد تبیین سازمان ها

بروجرد پیشرو در حوزه صنایع خلاق فرهنگی کشور است

خطر انقراض 12 گونه جانوری لرستان را تهدید می‌کند

افتتاح نمایشگاه گروهی آثار نقاشی در خرم ‎آباد

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

موتور خودروهای برقی روشن شد

روابط عمومی‌ها در مسیر امیدآفرینی به جامعه حرکت کنند

12 درصد حریق های زاگرس در لرستان رخ می‌دهد

با کریمان کارها دشوار نیست

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

همایش بزرگداشت هفته ملی جمعیت در خرم آباد

راهکار تازه واشنگتن برای کمک به اسرائیل

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

توقیف 113 دستگاه وسیله نقلیه متخلف در لرستان

دستگیری یک قاتل فراری در فرودگاه امام‌ خمینی

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

وام بدهید، بچه بیاورند

تلاش برای کنترل بحران

پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه فوق‌العاده برگزار کند

سقوط‌ آزاد دلار؟

راهنمای خرید میز تنیس و فوتبال دستی

پاسخ نماینده مجلس به علت دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده

عرضه پنج خودرو در سامانه خودروهای برقی؛ سامانه از دسترس خارج شد!

وزیر کار: به‌روز رسانی اطلاعات «درآمدی» ایرانیان؛ دهک‌بندی‌ها «دقیق» می‌شوند

صید ماهی در رودخانه های لرستان ممنوع شد