ندای لرستان

آخرين مطالب

راهی که ختم به خیر می شود مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - سیل فروردین ماه 98 علاوه بر خسارت های بسیار در حوزه های مختلف، حدود یکهزار و 200 متر از جاده ها و صدها دهنه پل را تخریب کرد که جاده 120 کیلومتری خرم آباد - پلدختر نمونه بارز خسارت سهمگین سیل به زیرساخت های ارتباطی است.

به گزارش ایرنا، جاده بسیار زیبا و منحصر به فرد خرم آباد - پلدختر علاوه بر ارزش های معنوی و زیبایی های چشمگیر نقش استراتژیکی در اتصال شمال به جنوب کشور دارد که با وجود احداث آزادراه خرم آباد - پل زال اما همچنان گلوگاه ترانزیتی به شمار می رود.
از طرفی به دلیل اینکه رودخانه کشکان در طول این مسیر جاری است روستاهای متعددی در کنار آب ایجاد شده که دسترسی این تعداد روستا به یکدیگر و نقاط شهری اطراف، نه از طریق آزادراه بلکه توسط جاده قدیم خرم آباد - پلدختر ایجاد می شود.
در سراسر جاده خرم آباد به پلدختر، از طرف راست با رودخانه کشکان و از طرف چپ با کوههای زیبا و یا چشم اندازهای دشت های کشاورزی و صیفی جات همراه هستیم، جاده ای که در نقاطی خاص تنها یک مسیر آسفالت دوخطه است که تلاقی آب و کوهستان را قطع کرده و زیبایی خیره کننده مسیر، رانندگی را تا حدودی با غفلت همراه می کند.
مسیری که به جرات می توان گفت یکی از زیباترین جاده های ایران است، تلاقی آب و کوههای سربه فلک کشده در دو طرف جاده که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
باید گفت فصل بهار هنگام رانندگی در مسیر خرم آباد - پلدختر با احتیاط برانید چرا که منظره های منحصر به فرد این جاده که در سمت راست طنین رودخانه و طرف چپ کوههای سرسبز هستند، چشم را از جاده پیش رو غافل می کند.
اما امسال زیبایی بهاری این مسیر، تحت شعاع خرابی و زشتی سیل قرار گرفت و در نقاطی جاده اصلی تا طول 50 متر کاملاً فرو ریخت و ارتباط قطع شد تا جایی که برخی از مسئولان معتقد بودند ساخت دوباره این جاده امکان پذیر نیست و بایستی مسیر جایگزین برای آن تعیین کرد.
برغم مشکلات مهندسی جاده اما اصلاح و بهسازی های اولیه جاده به صورت اورژانسی و برای انجام اقدامات امدادی بازسازی انجام شد و این جاده اکنون زیر بار ترافیک قرار دارد، اما ترددی سخت در مسیری سنگلاخی و بدون شک غیر استاندارد که برای ایجاد جاده ای استاندارد و ایمن به گفته مسئولان 600 میلیارد تومان نیاز است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: بر اثر وقوع سیل در نوروز امسال یکهزار و 200 کیلومتر از جاده‌های استان خسارت دیده که نیمی از این تعداد به طور کامل از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده است.
احمد مرادپور اظهار داشت: همچنین بیش از یکهزار دهنه پل‌های استان بر اثر سیل اخیر آسیب جدی دیده‌اند که از این تعداد 206 دهنه پل بطور کامل تخریب شده و باید دوباره احداث شوند.
وی راه‌های ارتباطی را اصلی ترین شریان زندگی بشر دانست و گفت: در سیل اخیر 19 استان کشور برای بازگشایی راههای آسیب دیده از سیل به کمک لرستان آمده و راههای آسیب دیده را بطور موقت ترمیم کردند.
مرادپور تصریح کرد: به طور قطع برای ساخت مجدد راههای تخریبی استان نیازمند کمک‌های ملی هستیم.
وی گفت: از روزهای ابتدایی آغاز بازسازی ها در مناطق سیل زده، تلاش برای جذب اعتبار و رونق دوباره جاده خرم آباد – پلدختر در دستور کار بود که در نهایت با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) کار قطعه اول این مهم به صورت غیررسمی آغاز شده ه است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) نیز از بازسازی جاده خرم آباد- معمولان- پلدختر توسط این نهاد خبر داد و گفت: هرچند مقدمات اجرایی این مهم آغاز شده اما طی دو هفته آینده عملیات بازسازی به صورت رسمی اجرایی می شود.
سردار سعید محمد افزود: قرارداد قطعه اول جاده خرم آباد معمولان پلدختر ابلاغ شده و 2 هفته آینده به صورت رسمی آغاز می‌شود.
7269/6060


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لمس دنیایی از رنگ ها در تاریکی پیش پا !

«افرینه» همچنان درگیر مصائب پساسیل/ دهانه پل‌ها پاک‌سازی نشد

روزگار سیاه یک نوبرانه

روزهای آفتابی سیلزدگان چگنی در پاییز

برندی بنام گردوی سلسله

پازل گمشده در زندگی زوج های نابارور

سرایی برای آرامش در هیاهوی شهر بروجرد!

بیمه دام، چتری امن برای جبران خسارت عشایر

بارِ مصائب لرستان سیل‌زده/ تسهیلاتی که پرداخت نشد

مهر بی‎دریغ مادر حتی در سرای سالمندی!

توقف پروژه‌های بازآفرینی شهری دربروجرد/خروجی به نام هیچ از جلسات!

تغذیه و نقش آن در یادگیری دانش‎آموزان

پاییز آمد و وعده‌ها به سر نیامد/آوارگی سیل‌زده‌ها و جاده‌های موقت

ایمنی سرویس‌های مدارس، آرامش والدین

توقف خودروها در جاده بلا‎تکلیف پساسیل

"پل اناری" خرم‎آباد از تخریب تا تهدید

بارِ مصائب «رودبار»؛ داستان سیل اینجا هنوز تمام نشده است!

استفاده از مکان‌یابی ارتباطی برای تعیین ماهیت ژنتیکی برخی بیماری‌ها

حفظ محیط زیست وظیفه‎ای همگانی

رؤیای بربادرفته 1000 شغل/ چرخ پروژه‌های بیکارترین استان پنچر است!

فعالیت ستادهای اقامه نماز و امر به معروف در کارخانجات لرستان

/گزارش/ بفرمایید غذا با طعم فاضلاب!

/گزارش/ افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خیلی دور خیلی نزدیک!

کم آبی و روستاهای خالی از سکنه

/گزارش/ همچنان ویراژ گران‌ترین آزادراه در دو استان محروم!

شماره 41 مجله «ایران‌مهر» منتشر شد

لرستان | تبلور اراده و توانمندی دولت برای توسعه

روزگار تیره باغات انجیر سیاه/ دسترنج باغداران به گِل نشست!

سازمان‎های مردم نهاد، فرصتی برای رشد و توسعه

هشت بهشتی که یک بهشت هم نیست

بدحجابی یکی از عوامل بروز آسیب‎‎های اجتماعی در بروجرد

توقف کودکی پشت چراغ قرمز کار

تب و لرز تابستان در قلب آلپ ایران/اینجا مردادماه به برف نشسته است

برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با محوریت دفاع مقدس در لرستان

اجتماعی شدن کتابخانه ها آغازی برای ترویج فرهنگ مطالعه

ایجاد موزه قلعه مظفری سلسله در پیچ و خم وعده ها

وضع سیل‌زده‌های فروردین به‌وقتِ مرداد؛ مشکلاتی که همچنان باقی است

جنایات گروهک منافقین افشا و بازخوانی شود

دستیابی به انرژی از مزارع خورشیدی

می خواهم به شهر بروم!

پل کاکارضا دوباره استوار می شود

/گزارش/ جان به آب می‌دهیم!

راهی که ختم به خیر می شود

وعده وزارت نیرو تحقق نیافت/ گروکشی بانک از سیل‌زدگان لرستان

دلفان، آسیب پذیر در مقابل حوادث آتش سوزی

شیرز، شگفتی گردشگری لرستان

/گزارش/ تفنگ را برندار برادر!

زباله گردی، زخمی بر سیمای شهر

مصرف برق لرستانی‌ها در وضعیت «سبز» است/ تابستان بدون خاموشی

رسوب مشکلات سیل در بخشداری‌های لرستان