ندای لرستان

آخرين مطالب

وضعیت نامعلوم پل‌دختر خرم‌آباد؛ روکش آسفالت و محور جدید محو شده است؟! اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - جاده تخریب شده خرم‌آباد پل‌دختر و وضعیت نامشخص آن به‌عنوان یک دغدغه و دل‌نگرانی مردم شهرستان پل‌دختر را آزرده‌خاطر کرده است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سیل فروردین‌ماه به جاده خرم‌آباد پل‌دختر به‌عنوان محوری شریانی و مهم در اقتصاد کشور خسارات زیادی وارد کرد به‌طوری‌که بیش از 40 کیلومتر از این مسیر به‌صورت کامل از بین رفت.
بعدازاین اتفاق حرف‌وحدیث و شایعات زیاد در خصوص این مسیر باعث دل‌مشغولی مردم شهرستان پل‌دختر شد که از آن جمله می‌توان به تغییر مسیر محور اشاره کرد و البته بلافاصله توسط سازمان راهداری کشور تکذیب شد.
با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط مسئولان استان قرار شد محور قدیم خرم‌آباد پل‌دختر از لحاظ آسفالت روکش و بهسازی شود و محور جایگزین نیز با انجام مطالعات در نظر گرفته شود.
در بحث روکش آسفالت مسیر قدیم تنها در چند نقطه کار انجام شده و مابقی نقاط نیز وضعیت نامشخصی دارند.
روکش آسفالت محور پل‌دختر – خرم‌آباد در پنج نقطه انجام شد
روح‌الله شریف‌زاده رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پل‌دختر در این خصوص گفته بود: با تلاش و پیگیری‌های نماینده مردم پل‌دختر و معمولان عملیات روکش آسفالت جاده پل‌دختر به خرم‌آباد و بهسازی این مسیر در پنج نقطه به اتمام رسیده است.
وی بیان کرد: ادامه عملیات روکش و بهسازی نقاط باقیمانده از محور پل‌دختر – خرم‌آباد که در جریان سیل فروردین سال جاری تخریب‌شده‌اند ادامه دارد و تلاش می‌شود تا پایان شهریورماه به اتمام برسد.
شریف‌زاده افزود: برای روکش آسفالت محور پل‌دختر – خرم‌آباد مشکلات زیادی جهت عقد قرارداد و آغاز عملیات وجود داشت که برطرف و هم‌اکنون در حال انجام است.
صحبت‌های رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پل‌دختر در حالی عنوان می‌شود که نقاط زیادی از محور خرم‌آباد پل‌دختر نیاز به روکش آسفالت دارد و این سؤال پیش می‌آید که چرا برای سایر نقاط اقدام خاصی صورت نگرفته است؟
روکش آسفالت در تمامی مسیر به‌صورت فعال در حال اجراست
دراین‌باره عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز گفت: روکش آسفالت در محور قدیم پل‌دختر خرم‌آباد به‌صورت فعال در حال اجراست.
وی ادامه داد: آسفالت روزی 500 تا 600 متر بیشتر به اینجا نمی‌آید.
این مسئول بیان کرد: کار روکش آسفالت محور قدیم در تمامی نقاط در حال انجام است و به‌هیچ‌وجه تعطیل نشده است.
شرفی تصریح کرد: زیرسازی مسیر باید انجام شود ولی با توجه به ترددهای بسیاری که صورت می‌گیرد بیس‌ها خراب می‌شود و نمی‌شود با این موضوع به‌سرعت کار کرد.
این مسئول اضافه کرد: اگر تردد در مسیر انجام نشود 20 روزه کار روکش آسفالت در محور قدیم به اتمام خواهد رسید.
فعال بودن پروژه روکش آسفالت در تمامی مسیر تخریب شده از سوی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان زمانی قابل‌تأمل می‌شود که صحبت‌های سرپرست فرمانداری پل‌دختر آن را نقض می‌کند.
زیرسازی در معمولان به بعد انجام نشده است
علی سیف فرماندار شهرستان پل‌دختر نیز دراین‌باره با بیان اینکه روکش آسفالت محور قدیم به یک پیمانکار واگذار شده است، گفت: از سمت پل‌دختر کار شروع شده و در حال انجام است ولی از معمولان به بعد به راهداری شهرستان چگنی مربوط می‌شود.
وی افزود: نیاز است زیرسازی این قسمت انجام شود تا پیمانکار کارش را انجام دهد. در جلسه با استاندار نیز موضوع مطرح و بر سرعت کار تأکید شد.
سیف اضافه کرد: نقاطی از مسیر در حوزه استحفاظی پل‌دختر نیز هنوز روکش نشده است. بیشترین مشکل مربوط به معمولان است که مردم را با چالش مواجه کرده و حتی زیرسازی آن انجام نشده و نیاز است یک اکیپ از آن قسمت کار را انجام دهد.
او تصریح کرد: محور قدیم در بارندگی‌های امسال دچار رانش و آب‌شستگی خواهد شد و ضروری است اقدامات تأمینی و استحکام‌بخشی آن انجام شود.
وی افزود: از محل اعتبارات شهرستان اعتباری برای گردنه دهلیج لحاظ کرده‌ایم ولی نیاز است اداره کل راهداری نیز مسیر را به‌عنوان جایگزین تعمیر کند.
محور ارتباط مستقیم با زندگی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه دارد
اهمیت این مسیر ترانزیت تا جایی بوده که عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته بود: محور پل‌دختر- خرم‌آباد از مسیر موجود تغییر نخواهد کرد و نسبت به بهسازی این محور و دغدغه مردم منطقه تعهد اخلاقی داریم.
وی افزود: با توجه به اینکه راه و آب دو مؤلفه اصلی در پایداری حیات به شمار می‌روند و این محور ارتباط مستقیم با زندگی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه دارد از این‌رو با اجرای راه جدید مخالف هستیم؛ راه موجود باید در قسمت‌هایی با اجرای واریانت جدید یا تونل، تعمیر و بهسازی شود .
موضوع روکش آسفالت محور قدیم آن‌چنان برای مردم منطقه مهم و حیاتی بوده که محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی نیز بر آن تأکید ویژه دارد.
وی درباره جاده فعلی پلدختر-خرم آباد گفت: مسیر فعلی برای دسترسی محلی به‌صورت موقت بازگشایی شده است.
اسلامی افزود: بهسازی و روکش آسفالت این مسیر به‌تدریج در حال انجام است که مردم بتوانند تا زمان بهره‌برداری از جاده جدید استفاده کنند.
مطالبه مردم است پیگیری و انجام خواهد شد
گودرز امیری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز دراین‌باره اظهار کرد: کلیه اخبار رصد می‌شود و آنچه مطالبه مردم است پیگیری و انجام خواهد شد.
وی با اشاره به تعطیل شدن روکش آسفالت جاده پل‌دختر، افزود: در رسانه دیده شده که از نامناسب بودن آن نقد شده که راهداری بر روی این موضوع حساس شدند که مجدد خاک را به آزمایشگاه دادند که جواب آن خوب بوده و جوابگو است.
امیری تصریح کرد: عملیات روکش آسفالت آن از دو روز دیگر آغاز خواهد شد.
در کنار بحث روکش آسفالت، موضوع بسیار مهم‌تر و صدالبته حیاتی‌تر برای مردم شهرستان‌های پل‌دختر و معمولان، ایجاد محور جدید است که این مهم در 17 مرداد همزمان با روز خبرنگار با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و مسئولان استانی کلنگ‌زنی شد.
بعد از آئین کلنگ‌زنی این مسیر همگان انتظار داشتند با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ها، کار به‌سرعت شروع شود ولی...
پیش‌بینی 30 ماهه برای افتتاح پروژه
اسلامی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی این مسیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات جهادی که بعد از وقوع سیلاب فروردین‌ماه در کشور رخ داد، بازگشایی راه‌ها بود. در این سیل بیش‌ترین آسیب به جاده خرم آباد-پلدختر به طول 95 کیلومتر وارد شد که بیش از 40 کیلومتر از این مسیر از بین رفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث محور جدید پلدختر-خرم آباد افزود : اولویت ما این بود که مسیریابی جدیدی انجام دهیم و با مطالعات زمین‌شناسی مسیر ایمن انتخاب کنیم. همچنین نیاز بود که عبور مسیر از کنار شهرهایی که اقتصاد آن‌ها با این جاده آمیخته است، انجام شود، ضمن اینکه آسیب‌پذیری از رودخانه‌های خروشان منطقه نداشته باشد.
وی ادامه داد: پس از آنکه مطالعات مهندس مشاور انجام شد، در مناقصه قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار انتخاب شد و اکنون شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث این مسیر هستیم. باقی قطعات نیز در دست طراحی است و به‌محض آماده شدن اسناد، قرارداد اجرایی آن به امضا خواهد رسید.
اسلامی با اشاره به مشخصات این محور گفت: مدت زمانی که برای احداث این جاده پیش‌بینی شده، 30 ماه است و امیدوار هستیم که بتوانیم این پروژه را در این مدت اجرایی کنیم.
وی افزود: این جاده یک جاده ایمن و استاندارد با عرض استاندارد بوده که از پل‌ها و تونل‌های بزرگ برخوردار است.
با برآورد مالی 750 میلیارد تومان مسیر بازسازی می‌شود
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز، گفت: محور خرم‌آباد- پل‌دختر با برآورد مالی 750 میلیارد تومان و به دستور اکید وزیر راه بازسازی می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به بازسازی محور خرم‌آباد- پل‌دختر، عنوان کرد: در این راستا بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی که اعلام کردند این مسیر مطابق وضعیت قبل و بهتر از قبل باید بازسازی شود، بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی مردم ساخت این جاده است، تصریح کرد: در جلسه شورای معاونین و هماهنگی احداث این جاده وزیر دستور دادند که مطالعات این جاده صورت گیرد.
خادمی با تأکید بر اینکه برآورد احداث این جاده بالغ‌بر 750 میلیارد تومان است، افزود: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی ما مکلف شدیم که مطالعات این جاده به‌سرعت انجام گیرد و امیدواریم در اولین فرصت قطعه اول آن با برگزاری مناقصه اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه این مسیر در دهه‌های 30 تا 60، بار اقتصادی کشور را بر عهده داشته است، گفت: این مسیر، ارتباط اصلی مرکز و غرب کشور را فراهم می‌کند.
سرعت کار بسیار پایین است
علی سیف فرماندار شهرستان پل‌دختر همچنین با اشاره به محور جدید گفت: احداث محور اصلی بسیار مهم و ضروری است و چندین با هم پیگیری شده ولی متأسفانه سرعت کار بسیار پایین است.
وی بیان کرد: ضرورت دارد با توجه به فصل کاری موضوع به‌صورت ویژه پیگیری شود و قسمتی از کار نیز انجام شود؛ قطعاً این پروژه تا پایان امسال افتتاح نخواهد شد و زمان‌بر است. نه کیلومتر تونل دارد و کار مهندسی شده و پایایی خواهد بود.
سیف افزود: تا قبل از مهرماه پیمانکار مسیر جدید نیز باید هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه کرده و کار را شروع کند.
در جهت تسریع پروژه باید مطالبه‌گر بود
سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه بازسازی جاده خرم‌آباد- پل‌دختر به طول 48 کیلومتر آغاز شده است و قطعه یک آن به طول حدود 17 کیلومتر از تنگ گاوزرده تا تنگ تیر در حال اجراست.
وی افزود: این پروژه با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نه‌تنها به‌عنوان یک پیمانکار بلکه به‌عنوان یک همراه برای وزارت راه اجرا و در فاصله زمانی کم به پایان می‌رسد و سایر قطعات به پیمان گذاشته شده است.
نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازسازی جاده پل‌دختر- خرم‌آباد بر اساس قرار داد با قرارگاه خاتم‌الانبیا 30 ماه بوده که در جهت تسریع آن باید مطالبه‌گر بود.
از مردم پل‌دختر عذرخواهی می‌کنیم
مهندس خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این خصوص گفت از مردم پل‌دختر به خاطر تأخیر در شروع احداث محور جدید خرم‌آباد عذرخواهی می‌کنیم. وی بیان کرد: به‌شدت پیگیر موضوع هستیم تا روند کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی در خصوص تأخیر این پروژه گفت: در ابلاغ رسمی قرارداد مدتی تأخیر شد ولی خوشبختانه تمامی مشکلات در حال مرتفع شدن هستند و به‌زودی کار نیز شروع خواهد شد.
محور خرم‌آباد به پل‌دختر هرچه سریع‌تر تکمیل شود
سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز گفت: محور خرم‌آباد به پل‌دختر هرچه سریع‌تر تکمیل شود.
وی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی لرستان از همان ابتدا و ساعات اولیه سیل برای خدمت‌رسانی به مردم در صحنه حضور یافت و این حضور گسترده‌ بود.
خادمی تصریح کرد: در روزهای ابتدایی مهم‌ترین نیاز مردم برقراری راه ارتباطی بود که به‌خوبی این اقدام انجام شد.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: مجموعه دولت در حوزه مدیریت سیل در لرستان در تاریخ کشور کم‌نظیر بود.
خادمی اضافه کرد: امید می‌رود با حمایت مسئولین کشوری محور جایگزین خرم‌آباد به پل‌دختر هرچه سریع‌تر تکمیل شود.
با توجه به اینکه پل‌دختر در بخش کشاورزی یکی از قطب‌های تولید کشور به شمار می‌آید و اقتصاد مردم این شهرستان بر پایه این بخش نیز هست امید می‌رود مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی و استان به بحث روکش آسفالت محور قدیم و سرعت بخشیدن به احداث محور جدید ورود جدی داشته و دل‌نگرانی و دغدغه مردم را رفع کنند که در غیر این صورت مهاجرت آنها را شاهد خواهیم بود و پیامدهای منفی این پدیده نیز غیرقابل‌جبران خواهد بود.
گزارش از ابراهیم شریفی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/107122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان