ندای لرستان

آخرين مطالب

استمرار وعده‌ها از فروردین تا شهریور

باران پاییزی در کمین سیل‌زده‌های بهار/ زیرساخت‌هایی که سرِ پا نشد گفتگو

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - این روزها که صدای پای پاییز با خنک شدن هوا کم‌کم به گوش می‌رسد نگرانی‌ها در مناطق خسارت‌دیده از سیل دوچندان شده، همچنان بسیاری از زیرساخت‌ها احیا نشده و وعده‌های فروردین روی زمین‌مانده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و ... را درگیر کرد. مطابق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی متولیان امر در جریان دو سیل رخ‌داده طی فروردین‌ماه امسال 6 هزار واحد تجاری و 35 هزار واحد مسکونی لرستان خسارت دیده است.
در جریان سیل حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه زیرساخت‌ها به استان لرستان وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصربه‌فرد کرده است به‌طوری‌که در شهرستان پلدختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ‌گونه زیرساختی در بخش‌های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و ... وجود نداشت.
در سیل لرستان 18 شهر و هزار و 200 روستا درگیر سیلاب و 35 هزار خانوار دچار مشکل شدند، راه 870 روستا، برق هزار و 145 روستا، ارتباط تلفنی 360 روستا و 10 شهر، گاز 182 روستا و آب 800 روستا قطع شد.

همچنین در این حادثه به 300 قنات، 260 حلقه چاه و هزار و 800 کیلومتر جاده بین مزارع این استان آسیب وارد شد. همچنین 60 هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به‌طور کامل نابود و تبدیل به مسیل رودخانه شد، 21 هزار مترمکعب از مزارع پرورش ماهی و 500 ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در مجموع سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بالغ‌بر یک هزار و 560 میلیارد تومان به زیربخش‌های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.
بیشترین خسارات سیلاب استان لرستان، در شهرستان پلدختر برآورد شده است به‌طوری‌که نماینده این شهرستان از خسارت پنج هزار میلیاردی در جریان وقوع سیل به پلدختر خبر داده است.
حالا حدود 6 ماه از وقوع سیل ویرانگر در لرستان می‌گذرد، زیرساخت‌های شهری، پل‌ها، ابنیه، جاده‌های مواصلاتی و راه‌های روستایی خسارت‌های فراوانی دیده‌اند و اما روند بازسازی این زیرساخت‌ها در این استان به‌کندی پیش می‌رود.
اگرچه بخشی از این خسارت‌ها ازجمله ترمیم پل‌ها تا حدود زیادی در روستاها رفع شده اما هنوز مشکلات فراوانی در زمینه مسکن، کشاورزی، باغات، بهداشت، مدارس، کسب‌وکار و… پیش روی مردم است و موجب نگرانی و دغدغه سیل‌زدگان شده و رفع آن‌ها نیاز به توجه بیشتر دارد.

مظفر لطفی پور دهیار روستای تیمورآباد پلدختر پیش‌ازاین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متأسفانه مسئولان شهرستان پلدختر با گذشت 6 ماه از وقوع سیل امسال هیچ‌گونه اقدام عملیاتی برای رفع مشکلات ناشی از سیل در این روستا انجام نداده‌اند، اظهار داشت: هرچند دستور تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جمع رؤسای بنیاد مسکن استان‌های معین اصفهان و اردبیل، لرستان و شهرستان، فرماندار، بخشدار و جمعی از مسئولان رسیدگی به روستای تیمورآباد در اسرع وقت بود، اما پس‌ازآن هیچ مسئولی در این راستا گامی برنداشته و حتی در جهت قوت قلب اهالی روستا یک‌بار به آن‌ها سرکشی نکرده‌اند.
دهیار روستای تیمورآباد پلدختر: هیچ اقدامی نشده است
وی افزود: در سیل فروردین‌ماه سال جاری گودال حفرشده در این روستا باعث تخریب 2 ساختمان و خسارت به چند ساختمان دیگر شد اما هیچ نهادی پذیرای پرداخت حتی وام تعمیری به این ساختمان‌ها نیست و هنگام مراجعه مسئولان نبود بودجه را بهانه می‌کنند.
دهیار روستای تیمورآباد پلدختر گفت: این روستای سیل‌زده باوجودی که در مسیر رودخانه کشکان قرار دارد اما تاکنون به دلایل نامعلوم هیچ اقدامی در آن نشده و جای این سؤال در اذهان اهالی باقی است که چرا این روستا فراموش‌شده است.

لطفی پور افزود: اکنون هیچ ارگان و نهادی خسارات ساختمان‌های تخریب‌شده از سیل در روستای تیمورآباد را عهده‌دار نمی‌شود و علی‌رغم دستور رئیس بنیاد مسکن کشور برای رفع مشکلات این روستا از قبیل وام تعمیری، ساخت مسکن و احداث دیواره اقدامی نمی‌شود.
دهیار روستای تیمورآباد پلدختر افزود: وعده یک‌ماهه ساخت پل ارتباطی 2 روستای کیان‌آباد و تیمورآباد سه ماه به درازا کشیده است، بااین‌وجود در صورت بارش باران و خروش رودخانه کشکان اهالی راه ارتباطی ندارند و بیماران اورژانسی و صعب‌العلاج بلاتکلیف می‌مانند.

دهیار روستای تیمورآباد پلدختر یادآور شد: کشاورزانی که در این روستا، زمین‌های آن‌ها طعمه سیل شده از بیکاری دچار افسردگی شده‌اند و آن دسته از کشاورزانی که زمین خود را آماده کشت کرده‌اند برای انتقال محصول خود به بازار به دلیل نبود راه ارتباطی سردرگم هستند.
لطفی پور افزود: پیشنهاد این است طرح اشتغال‌زایی به روستای سیل‌زده تیمورآباد اختصاص یابد تا مردم بعد از نابود شدن زمین‌های کشاورزی خود حداقل بتوانند با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب روستا دامداری پیشه کنند.
محدودیت زمانی تا فصل شروع بارندگی
این سخنان دهیار روستای تیمورآباد پلدختر در حالی است که خود مسئولان پلدختر نیز به مشکلات در این زمینه اذعان دارند.
سید حبیب‌الله موسوی بخشدار معمولان در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان پلدختر گفته است: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، محدودیت منابع ادارات در شهرستان پلدختر و محدودیت زمانی تا فصل شروع بارندگی، پیشنهاد می‌شود جلسه بعدی ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور مدیران کل ذی‌ربط برگزار شود کما این‌که چندین مکاتبه در این رابطه انجام‌شده اما به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: به علت محدودیت منابع روند آسفالت جاده پلدختر- خرم‌آباد به‌کندی پیش می‌رود به‌طوری‌که در بخش معمولان تاکنون یک سانتی‌متر روکش آسفالت انجام‌نشده و آخرین نقطه آسفالت شده هنوز به تابلوی بخشداری معمولان نرسیده است.
بخشدار معمولان گفت: روند عملیات روکش آسفالت جاده پلدختر- معمولان و خرم‌آباد- معمولان ساختار مشخص و امنیت خوبی ندارد و چون به‌صورت موقت و با دو لایه آسفالت طبیعی است کار به‌کندی صورت می‌گیرد و با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی این امر اعتراضات شدید مردم در این حوزه را برانگیخته است.
موسوی اظهار امیدواری کرد: اجرای روکش آسفالت جاده پلدختر- خرم‌آباد همراه با نصب تابلوهای موانع خطر برای تأمین ایمنی آن سرعت بگیرد.
احداث 5 پل همچنان پیشرفت فیزیکی ندارند
وی یادآور شد: پنج پل ازجمله برگلان سوخته، دول گپ، تو دار شاکرمی، ریخان سه و نیله چولهول ‌که در سیل فروردین‌ماه سال جاری 100 درصد تخریب شدند بازسازی آن‌ها پیشرفت فیزیکی ندارد و هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

بخشدار معمولان افزود: روکش آسفالت هشت روستای مسیر آمیران کوشکی و منطقه زیودار بر اثر سیل تخریب شد که باوجود صعب‌العبور بودن منطقه راه آن‌ها به‌صورت موقت دایر شده اما آسفالت نشده و نیاز به روکش آسفالت دارند.
موسوی گفت: محور جایگزین معمولان به سمت خرم‌آباد جاده روستایی چولهول است که در زمان سیل آسیب‌دیده و نیاز به بازسازی دارد.
مسئولان راهداری پای‌کار بیایند زیرا چندین نقطه در جاده پلدختر- خرم‌آباد به‌ویژه در منطقه «گاو زرده» معمولان به‌طورقطع زمان بارندگی مسدود می‌شوند وی افزود: مسئولان راهداری پای‌کار بیایند زیرا چندین نقطه در جاده پلدختر- خرم‌آباد به‌ویژه در منطقه «گاو زرده» معمولان به‌طورقطع زمان بارندگی مسدود می‌شوند و تعیین محور جایگزین ضرورت دارد.
بخشدار معمولان تصریح کرد: خط انتقال گاز و آب آشامیدنی معمولان که از عرض رودخانه کشکان عبور می‌کند و در ایام سیل 100 در صد تخریب شدند که برنامه این است که خط انتقال از کف رودخانه عبور کند.
موسوی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز هنوز شرکت گاز این پروژه را به مناقصه نگذاشته و اگر مناقصه شده هنوز شروع به کار نکرده است.

وی گفت: 27 خانوار در بخش غربی شهر معمولان روی ترانشه قرار دارند که با نخستین بارندگی یا زمین‌لرزه شدید در مخاطره هستند.
آب با نخستین بارندگی به شهر پلدختر نفوذ می‌کند
علی سیف سرپرست فرمانداری پلدختر هم در این رابطه اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی، چنانچه رسوبات بستر رودخانه کشکان لایروبی نشود آب با نخستین بارندگی به شهر پلدختر نفوذ می‌کند.
وی افزود: بر این اساس فرصت آگهی و مناقصه نیست و شرکت آب منطقه‌ای لرستان باید در نخستین فرصت، نسبت به لایروبی رودخانه کشکان حداقل در نقاط آسیب‌پذیر اقدام کند.
سرپرست فرمانداری پلدختر گفت: شهرستان پلدختر در جریان وقوع سیل فروردین 98 تنها در حوزه کشاورزی حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان دچار خسارت شد و در حوزه راه بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت دید.
سیف یادآور شد: سیل در حوزه زیرساخت‌های شهری مانند آب، برق و گاز به شهرستان پلدختر خسارت وارد کرد که بخشی از این خسارات به دلیل بی‌توجهی به‌احتمال وقوع سیل بر اثر خشک‌سالی‌های متوالی و متمادی رخ داد.

وی افزود: طی پروسه 12ساله خشک‌سالی‌های متمادی دهانه بسیاری از پل‌ها و آبراه‌ها به حالت قبلی رهاشده بود و بسیاری از شانه‌های جاده‌ها که طی سال‌های گذشته آب شستگی پیداکرده بود زیر آن خالی و رهاشده بود.
سرپرست فرمانداری پلدختر گفت: به علت عدم انتظار بارندگی زیاد بسیاری از دستک‌های پل‌ها و ابنیه در مسیر رودخانه‌ دچار آب شستگی و بدون توجه رهاشده بود.
سیف افزود: متأسفانه این شهرستان به علت این بی‌توجهی‌ها و سیلاب تا مدت‌ها درگیر جبران خسارات ناشی از سیل است و اگر امسال نیز در سال آبی 99-98 وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و لایروبی رودخانه انجام نشود خسارت به مردم و زیرساخت‌ها دور از انتظار نیست و با چالش مواجه خواهیم شد.
وی بر ضرورت لایروبی رودخانه کشکان در شهرهای پلدختر و معمولان تأکید کرد و افزود: ازاین‌رو به بنیاد مسکن و شرکت مربوطه محول شده در کنار احداث دیواره بحث لایروبی را نیز انجام دهند.

برای جلوگیری از تخریب منازل مسکونی مردم در بارندگی‌های آینده تا فرصت باقی است باید مسیر رودخانه مهندسی شود سرپرست فرمانداری پلدختر گفت: شرکت مربوطه باید در قسمت‌هایی از دیواره ساحلی که امکان نفوذ آب به شهر مانند بعد از پل شهدای دولت بیشتر است نسبت به تکمیل دیواره ساحلی اقدام کند.
سیف افزود: لایروبی رودخانه در مقطع بخش معمولان به شرکت آب منطقه‌ای لرستان واگذارشده و باید این مسئله مدنظر باشد که در خیلی از روستاها و شهر معمولان رودخانه از مسیر اصلی خود خارج‌شده است، بنابراین برای جلوگیری از تخریب منازل مسکونی مردم در بارندگی‌های آینده تا فرصت باقی است باید مسیر رودخانه مهندسی شود.
بیش از 14 هزار واحد سیل زده تعمیر شد
به‌رغم اینکه همچنان در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات به‌کندی پیش می‌رود متولیان آخرین وضعیت بازسازی منازل سیل‌زدگان را مناسب توصیف می‌کنند.
رضا خواجه‌ای رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن در لرستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در مناطق سیل‌زده لرستان، اظهار داشت: درمجموع 35 هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی‌شده است.
وی با بیان اینکه کار عقد قرارداد برای 31 هزار واحد انجام‌شده است، عنوان کرد: تاکنون نیز شروع عملیات تعمیر 15 هزار و 800 واحد مسکونی سیل‌زده را در استان لرستان داشته‌ایم.
رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن در لرستان با اشاره به پایان عملیات تعمیر 14 هزار و 900 واحد مسکونی سیل‌زده در استان، تصریح کرد: همچنین شروع عملیات احداث هفت هزار و 500 واحد مسکونی را در استان داشته‌ایم.
خواجه‌ای با اشاره به اجرای کار آرماتوربندی، بتن و فونداسیون در پنج هزار و 400 واحد، تصریح کرد: اجرای اسکلت را در سه هزار و 400 واحد سیل‌زده لرستان تاکنون داشته‌ایم.
وی، بیان داشت: اجرای دیوارچینی در دو هزار واحد، اجرای سقف در هزار و 200 واحد و ... را تاکنون در مناطق سیل‌زده استان داشته‌ایم.
تا شروع فصل بارندگی‌ها زمان زیادی نمانده است، نگرانی‌ها در زمینهٔ وضعیت زیرساخت‌ها جدی است و بیم آن می‌رود نخستین بارندگی شدید در استان بحران‌ساز شود، به نظر می‌رسد زمان وعده دادن به سر رسیده و حالا باید از مسئولان روند تحقق وعده‌ها را مطالبه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/107326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران