ندای لرستان

آخرين مطالب

2هزار خانوارعشایری فصل قشلاق در شهرستان پلدختر مستقر می‌شوند سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - مدیرکل امور عشایر استان لرستان گفت: 2 هزار خانوار عشایری استان و استانهای همجوار فصل قشلاق در شهرستان پلدختر مستقر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سعید کریمی روز دوشنبه در جلسه شورای عشایری و کوچ پاییزه عشایر شهرستان پلدختر اظهار داشت: شهرستان پلدختر 886 خانوار عشایری دارد و یکهزار خانوار عشایری از استان‌های دیگر و شهرستان های همجوار نیز در این شهرستان مستقر می شوند.
وی افزود: استان لرستان به خاطر وجود مواهب خدادادی و پتانسیل های بالقوه مانند مراتع ییلاقی و قشلاقی و تنوع اقلیم و اکولوژیکی جهت امرار معاش و عشایر مناسب ،در طول تاریخ محل کوچ عشایر بوده است.
به گفته وی در گذشته جمعیت مردم استان لرستان خود عشایری بوده و کوچ می کردند و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران ،جامعه عشایری لرستان در قالب 14 ایل و 15 طایفه مستقل 1/5 میلیون واحد دامی دارند که 12 هزار تن گوشت قرمز معادل 25 درصد پروتئین استان و 29 هزار تن شیر تولید می کنند.
مدیرکل امور عشایر استان لرستان گفت: عشایر استان لرستان بیش از هزار تن پشم ، 18 تن عسل 17 تن روغن حیوانی در سال تولید و حدود 630 تن پرورش ماهی در مالکیت خود دارند که در 85 هزار هکتار اراضی استان از دیم و آبی تولید دارند و 301 هکتارباغ دارند.
وی افزود :هر سیاه چادر عشایری به مثابه یک کارگاه تولیدی به انواع محصولات لبنی و پروتئینی، یک پاسگاه حفاظتی و امنیتی برای محیط زیست و منابع طبیعی و مرزهای کشور محسوب می شود.
کریمی خاطرنشان کرد :کل تولیدات عشایر در استان 130 هزار تن در بخش زراعی و باغی و دام و حدود 600 میلیارد تومان ارزش افزوده در کشور دارد.
مدیر کل امور عشایر استان لرستان با بیان اینکه جامعه مولد عشایر نیاز به حمایت دارد گفت: طرح معادلات مطالعات جامعه و ساماندهی کوچک و استان طرح عملیات اجرایی اسکان عشایر و طرح جایگزین سوخت فسیلی به جای سوخت نباتی در ساعت استان لرستان از وظایف و خدمات به جامعه عشایری است ارائه پشتیبانی به کوچندگان از طریق از دیگر خدمات و عشایر و وظیفه امور عشایر ارائه این خدمات و همچنین بهسازی فعالیت امور تولید و ساماندهی تشکل های عشایری که اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایری باید این خدمات را ساماندهی کند .
کریمی یادآور شد: سال گذشته از 16 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی از محل نفت و گاز ،سرمایه ملی و استانی و سرمایه های استانی با ارزش افزوده ملی و استانی مربوط به عشایر مبلغ هفت میلیارد تومان تخصیص یافته است که با هزینه این مبلغ 139 پروژه در استان اجرایی شده است.
وی افزود: این اعتبارات در مرمت و احداث راه های عشایری سایت های اسکان احداث جایگاه سوخت نفت و گاز استخر و کانال کشاورزی حمل آب و سوخت سیار برای اشاره به هزینه شده است .
وی به اعتبارات سال 98 برای عشایر استان اشاره کرد و افزود: امسال اعتبارات عشایر رشد چشمگیری داشته و به 44 میلیارد تومان رسیده که در نظر است 17 درصد آن با اجرای 100 پروژه در مناطق شهری استان تخصیص پیدا کند. مدیر کل امور عشایر استان لرستان گفت: سال گذشته در مجموع 17 میلیارد تومان از بانک کشاورزی تسهیلات بانکی و عشایر پرداخت شده و در سال 98 نیز این مبلغ به 28 میلیارد تومان رسیده که به تشکل های عشایری پرداخت شده است و از 27 هزار نفر در مناطق عشایری استان تحت پوشش پوشش بیمه اجتماعی و 42 هزار راس دام عشایر نیز بیمه شدند.
کریمی یادآور شد: با توجه به اینکه کوچه عشایر تا به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از تاریخ خاصی ندارد و هر زمانی که شرایط کوچه ییلاقی و قشلاقی ایجاد شود کوچ آغاز می شود.
وی افزود :از دستگاه های اجرایی شهرستان پلدختر خواست کمک کنند تا عشایر، کوچ آسان و راحتی داشته باشند و کمترین زیان ها و خسارات در مسیر کوچه اتفاق بیفتد.
مدیرکل امور عشایر استان، نیروی انتظامی ،مهمترین دستگاه است که تامین، امنیت اتراقگاه های عشایری را به عهده دارد و به پاسگاه هایی که در مسیر عشایر هستند اطلاع‌رسانی و اکیپ‌های سیار در این راستا راه اندازی شود.
وی افزود: همچنین از دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان خواست تیم‌های پزشکی اعم از ماما و بهورز جهت ارائه خدمات بهداشتی در مناطق عشایری مستقر سازند و به درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت واقع در مسیر کوچ موضوع را اطلاع دهند و دامپزشک دام عشایر را واکسینه کند .
کریمی یادآور شد:راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به تامین وسایل نقلیه برای جابجایی عشایر از ییلاق به قشلاق و نصب علائم کوچ در مسیر و نظارت بر کنترل آن اقدام کند.
وی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته عشایر وریان مله پلدختر،معلم نداشتند اداره آموزش و پرورش نسبت به تامین معلم در مناطق عشایری شهرستان توجه ویژه داشته باشد.
مدیر کل امور عشایر استان گفت: انتظار می‌رود آب و فاضلاب روستایی هزینه مصرف آب را از عشایر دریافت نکند و صندوق بیمه عشایر در صورت بروز اتفاقات احتمالی برای عشایر و دام آنها بر اثر تصادف به موقع تیم ارزیاب به محل اعزام کند.
کریمی افزود: بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات بانکی مشکل ضمانت آنها را حل کند.
7272

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/108221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

47 قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

302 کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

توزیع 3 هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان