ندای لرستان

آخرين مطالب

زباله ، مهمترین چالش در شهرستان سلسله مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - روزانه حدود 50 تن زباله در شهرستان سلسله تولید و در اطراف منطقه ای گردشگری بنام "خرگوشناب" می شود که علاوه بر هزینه بالای حمل و نقل، چهره زشتی نیز به منطقه داده است.

 در شهرستان بیش از 75 هزار نفری سلسله، روزانه بیش از 50 تن پسماند از شهرها و روستاهای آن جمع آوری و در منطقه‌ای به نام خرگوشناب در حدود سه کیلومتری محدوده مصوب شهری در شمال شهر الشتر دفع می‌گردند که در گذشته یکی از بهترین تفریحگاه‌های شهرستان محسوب می شده است.
چشمه‌های تأمین آب شرب شهرستان نیز در این منطقه واقع شده‌اند و دفع غیراصولی پسماندها و زباله ها در این منطقه در درازمدت می‌تواند به مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیری برای شهرستان تبدیل شود.
رئیس مرکز بهداشت سلسله در این باره اظهار داشت: در هر 100 میلی لیتر شیرابه زباله حدود یک میلیون کولیفرم تولید می شود که آبهای زیرزمینی را آلوده می کند.
علی یار علیپور با اشاره به تولید گازهای سمی همچون متان، سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن از زباله، عنوان کرد: این عامل علاوه بر آلوده کردن هوا منجر به غیرقابل کشت شدن خاک منطقه نیز خواهد شد که سلامت افراد را به مخاطره می اندازد.
وی با اشاره به انتقال بیماری ها از طریق پشه و سگ های ولگرد، خاطرنشان کرد: تمامی این عوامل در کنار هم، ضرورت انتقال سایت دفع پسماند شهرستان را به مکانی کم خطرتر ضروری می سازد.
رئیس امور آب سلسله با اشاره به اینکه آب شرب شهر الشتر توسط هفت حلقه چاه که در منطقه خرگوشناب حفر شده اند تامین می شود، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون مطالعات آب پایدار برای شهر الشتر انجام نشده است و در آینده از برنامه های امور آب شهرستان انجام این امر ضروری است.
حجت الله حسنوند عنوان کرد: با توجه به اینکه معمولاً یک سوم پسماندهای تولید شده به شیرابه تبدیل و جذب خاک می شود این امر در درازمدت می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در بهداشت آب آشامیدنی شهر شود بنابراین ایجاد سایت بی خطر دیگری برای دفع پسماندهای شهرستان ضروری است.
عضو شورای شهر الشتر نیز گفت: وضعیت سایت دفع پسماند خرگوشناب سلسله مناسب نیست و لازم است که هرچه سریعتر ایجاد یک سایت جدید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
نجمه منظمی، با انتقاد از دستگاه های متولی نسبت به عدم ساماندهی وضعیت سایت دفع پسماند سلسله در منطقه خرگوشناب، اظهار داشت: بارها نسبت به انتقال سایت دفع پسماند شهرستان به یک منطقه کم خطرتر تذکر داده و راهکارهایی را در جهت رفع این معضل ارائه داده شده اما متاسفانه تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی هرچه سریعتر این سایت بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه خرگوشناب از لحاظ گیاهی و جانوری جزو مناطق غنی کوهستانی شهرستان محسوب می شود انتقال این سایت به مکانی با حداقل آسیب های محیط زیستی، برای جلوگیری از خسارت بیشتر به محیط زیست این منطقه لازم است.

منظمی گفت: این منطقه در گذشته جزو مناطق زیبای گردشگری شهرستان محسوب می شد و باید در جهت احیای آن در راستای جذب گردشگران و رونق صنعت توریسم اقدام کرد.
فرماندار سلسله نیز با تاکید بر لزوم تعیین مکانی مناسب جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، اظهار داشت: در شهرهای الشتر و فیروزآباد روزانه 50 تن پسماند جامد با ترکیبات متفاوت وارد چرخه زیستی می شود.
شریف خسروی با تاکید بر اینکه مکان فعلی دفن پسماندها مکان نامناسبی است، عنوان کرد: این مساله در درازمدت می تواند سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه زباله ها و منابع حیاتی از قبیل هوا، آب، خاک و چشم انداز طبیعی شهرستان شود.
وی با اشاره به لزوم مکان یابی مناسب برای دفع اصولی زباله ها، خاطرنشان کرد: طرح جدید برای انتقال پسماندهای شهری در مرحله اول باید قابلیت اجرایی داشته باشد ضمن آنکه یافتن این مکان به کار کارشناسی نیازمند است.
وی ادامه داد: منطقه خرگوشناب یکی از مسیل های شهرستان است که در سیلاب اخیر اگر مدیریت نمی شد، می توانست تهدیدی جدی برای شهرستان محسوب شود.
خسروی با تاکید بر اینکه مدیریت پسماند، یک موضوع اجتماعی است، افزود: تا مردم پای کار نباشند تحقق مدیریت پسماند محقق نمی شود و لذا آگاه کردن مردم توسط رسانه ها در این زمینه می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
فرماندار سلسله با اشاره به منطقه خرگوشناب، گفت: در صورت تامین امکانات و تجهیزات برای انتقال زباله های شهرستان به خرم آباد به عنوان یک راهکار کوتاه مدت فوراً دفع زباله را در این منطقه ممنوع اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: در راهکار درازمدت نیز برای رفع اساسی این مشکل باید به دنبال جذب سرمایه گذار برای بازیافت زباله های شهرستان باشیم.
مدیرکل محیط زیست لرستان نیز با بیان اینکه منطقه خرگوشناب معیارها و ضوابط محیط زیست برای محل دپوی زباله های شهری شهرستان سلسله را ندارد، اظهار داشت: دفع غیراصولی زباله ها در این منطقه تهدید جدی برای محیط زیست، حیات وحش و پوشش گیاهی این منطقه است.
مهرداد فتحی بیرانوند عنوان کرد: در مواقع بارندگی زباله های دپو شده همراه با رواناب ها ی سطحی وارد جداول شهری و رودخانه های دوآب و کشکان و همچنین اراضی پایین دست می شود.
وی با اشاره به انجام توافقات لازم برای انتقال زباله های شهرستان سلسله به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای رفع این مشکل، خاطرنشان کرد: در راهکار بلندمت نیز برای رفع اساسی این مشکل در صورتی که مکان دفع زباله های شهرستان اصلاح نشود، متخلفین را به محاکم قضایی معرفی خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/109341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

47 قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

302 کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

توزیع 3 هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان