ندای لرستان

آخرين مطالب

تداوم سیل و خرابی‎ها در لرستان اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‎آباد - در حالیکه سیل فروردین ماه امسال همچنان در ذهن مردم تازگی دارد فصل بارش ها آغاز شده وخرابی‎های دوباره سیل، تمدید می‎شود.

به گزارش ایرنا، سال 98 در لرستان همراه با حادثه و تخریب آغاز شد و دامنه این خرابی ها همچنان دامن گیر مردم است، خرابی هایی که برخی به صورت موقت برطرف شدند و بارش های جدید، اقدامات انجام شده را می شوید و زیرسازی های موقت را از بین می برد.
یکی از اصلی ترین نیازهای مردم، راه و ایجاد پل های ارتباطی است که متاسفانه در سیل فروردین ماه آسیب بسیاری به این بخش وارد شد و دولت نیز مجبور به انجام کارهای موقت بازسازی در این حوزه شد.
اما بارندگی های پاییزه مجالی برای اجرای امور اساسی و زیربنایی چندان موثر را نداد و از هفته گذشته که موج بارش ها آغاز شده جاده خرم آباد - پلدختر در چندین نوبت مسدود و بازگشایی و برخی پل ها به ویژه در مناطق روستایی تخریب یا غیرقابل استفاده شده اند.
میانگین بارندگی در لرستان به 40 میلیمتر رسید
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: میانگین بارش باران در سال آبی جاری در این استان به 40میلیمتر رسیده است.
رضا میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارندگی در سال آبی گذشته 49 میلی متر و متوسط بارندگی بلندمدت در لرستان نیز 20 میلی متر ثبت شده است.
وی افزود: همچنین درصد مقایسه ای آمار بارندگی های سال زراعی جاری با سال گذشته 19 میلی متر و بلند مدت 94 میلی متر است که طی سال آبی جاری در خرم آباد 34، بروجرد 43، الیگودرز 27 ، دورود 30 و پلدختر 9 میلی متر بارش باران ثبت شد.
میرزایی اضافه کرد: همچنین در شهرستان ازنا 35، نورآباد 54 ، الشتر 39 ، کوهدشت 57 و ایستگاه کشور 34 میلی متر بارندگی ثبت شده است.
سیل راه ارتباطی سه هزار روستایی پلدختر را قطع کرد

بخشدار معمولان می گوید:‌ سیلاب بارندگی‎های اخیر راه ارتباطی سه هزار نفر جمعیت روستایی این بخش از توابع شهرستان پلدختر را قطع کرد.
سید حبیب الله موسوی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر بارش های اخیر وبالا آمدن رودخانه مادیان رود، راه ارتباطی روستاهای لیت بر، طاق عباسعلی، کلات، چم حیدر، کلات برآفتاب و زیر انبار از بخش معمولان قطع شد.
وی افزود: راه ارتباطی این روستاها که پس از تخریب پل ارتباطی آنها در جریان سیل فروردین سالجاری از طریق پل موقت برقرار شده بود افزایش حجم آب رودخانه در بارندگی های اخیر باعث تخریب این پل و قطعی راه ارتباطی اهالی روستاها شد .
بخشدار معمولان گفت: هم اکنون در این روستاها ارتباط 2 هزار و 50 نفر جمعیت روستایی با 460 خانوار قطع و این در حالیست که راهداری عرشه پل را نصب کرده اما به علت عدم خاکریز و زیرسازی آماده نشده است.
موسوی یادآورشد: همچنین پل موقت روستای بن لار که پس از سیل برای رفت و آمد اهالی مهیا شده، با بالا آمدن آب رودخانه فصلی تخریب و راه ارتباطی 300 خانوار روستایی با یکهزار و 200 نفر جمعیت قطع شد.
بخشدار معمولان از راهداری خواست با توجه به قطعی ارتباط مناطق بن لار و زیوداربه عنوان قطب تولید انجیر سیاه کشور برای رفع این مشکل در نخستین فرصت اقدام به احداث پل موقت کند.
تردد خودروها در جاده پلدختر - خرم‌آباد ممنوع شد

رئیس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای پلدختر گفت: باتوجه به نامطلوب بودن وضعیت جاده های آسیب دیده این شهرستان تردد در محور پلدختر - خرم‌آباد ممنوع است.
روح الله شریف زاده روز دوشنبه اظهار داشت: به دلیل اینکه محور پلدختر-خرم‌آباد در جریان سیل فروردین ماه امسال در مناطق مختلفی تخریب و آسیب دیده این محور مسدود و از چرخه ترافیک خارج می باشد.
وی گفت: در پی فعالیت سامانه بارشی روزهای آتی در استان لرستان و بخصوص شهرستان پلدختر ضمن آمادگی کامل نیروهای راهداری این شهرستان جهت هرگونه خدمت رسانی به مردم در حوزه راهداری به کلیه رانندگان و بخصوص خودروهای محلی روستاهای طول مسیر محور پلدختر-خرم آباد توصیه می شود در زمان بارندگی و سیلابی شدن رودخانه در این محور تردد نکنند.
وی افزود: در زمان بارندگی، رانندگان از توقف وسیله نقلیه خود در کنار صخره ها و کوه ها با توجه به احتمال ریزش و رانش های احتمالی پرهیز نمایند و نهایت مراقبت و دقت را در شرایط بحرانی بعمل آورند.
شریف زاده افزود: باتوجه به لغزنده بودن جاده در بارندگی‌های اولیه، رانندگان در حین رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب با وسیله نقلیه حرکت کرده و از سبقت گرفتن در محل های خطرناک پرهیز کنند.
وی همچنین از رانندگان درخواست کرد قبل از سفر جهت اطلاع از وضعیت جاده ها از طریق شماره تماس 141 اطلاعات راه‌ها را دریافت کنند.
اهالی کرگانه خرم‎آباد در معرض خطر جدی سیلاب هستند

اهالی ساکن در مجاورت رودخانه کرگانه در معرض خطرجدی سیل هستند و هشدارهای لازم در خصوص وضعیت موجود بارندگی‎ها و آماده‎باش تخلیه به آنان داده شده است.
جعفر طولابی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اعلام و هشدار هواشناسی در خصوص بارش های سیل آسا اطلاع رسانی لازم به اهالی کرگانه داده شده و اقدامات ایمنی لازم در این رابطه انجام شده است.
وی با اشاره به برگزاری کمپ های اسکان اضطراری در خرم آباد تصریح کرد: ورزشگاه شهرداری خرم آباددر مجموعه پارک دانشجو تجهیز شده تا در صورت وقوع سیلاب، مردم مناطق حاشیه رودخانه خرم آباد و کرگانه به این محل منتقل شوند.
فرماندار خرم‎آباد گفت: 167 واحد تجاری و مسکونی واقع در حریم رودخانه کرگانه همچنان بلاتکلیف و در معرض خطر سیل احتمالی هستند.
طولابی افزود: تنها 6 واحد از این تعداد قرار است به سایت مسکن مهر منتقل شود و مابقی همچنان بلاتکلیف هستند که با توجه به آغاز فصل بارندگی ها، ساکنان این واحدها در معرض خطر قرار دارند.
وی، خواستار همکاری مردم با ستاد بحران شد و وضعیت رودخانه خرم آباد را نگران کننده دانست و گفت: چنانچه سیلابی ایجاد شود تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.
وی تصریح کرد: همچنین بسیاری از ابنیه و راههای روستایی به صورت موقت راه اندازی شده اند و چنانچه سیل دیگری رخ دهد این راهها قطع خواهد شد.
700 دهنه پل سیلزده بازسازی موقت شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: 700 دهنه پل به دلیل سیلاب فروردین ماه دچار خسارت و یا تخریب شده که کار بازسازی این تعداد به صورت موقت انجام شد.
غلامرضا آقامیرزایی افزود: با ابلاغ اعتبارات، کار بازسازی اساسی 160 دستگاه از این تعداد اغاز شده و انتظار می رود امسال تکمیل شوند.
وی تصریح کرد:‌پل طاق عباسعلی پلدختر که بر اثر سیل گذشته از بین رفته بود توسط ارتش جمهوری اسلامی جایگزین شده که با بارندگی روزهای اخیر امکان تردد خودرو بر آن وجود ندارد اما رفت و آمد عابران بر روی آن انجام می شود.
وی اضافه کرد: همچنین بارش های شدید و ورود سیل به یک دامداری در کوهنانی کوهدشت، موجب تلف شدن 30 راس دام سبک شد.
آقامیرزایی افزود: روستای توه خشکه کوهنانی از مناطق کم باران استان است که شب گذشته به دلیل بارش های کوتاه و شدید دچار سیل شده که جریان سیلاب با ورود به یک دامداری در این روستا موجب خسارت زیرساختی و تلف شدن دام های آن شد.
وی اظهار داشت:‌ همچنین گزارش تخریب سه باب واحد مسکونی، 2 باب مغازه و 40 باب محل نگهداری احشام در کوهدشت نیز دریافت شده و تیم های ارزیابی خسارت به محل اعزام شده اند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان ادامه داد: در سایر نقاط استان شرایط پایداری حاکم است و هشدارهای لازم برای عدم اطراق عشایر و توقف مسافران و رانندگان در مناطق پرخطر مجاور رودخانه ها داده شده است.
هواشناسی پیش بینی کرده این هفته تا 60 میلیمتر بارندگی در لرستان ثبت خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/109595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران

خیبر خرم‌آباد در ورزشگاه " لر آرنا " میزبان حریفان خواهد بود

کشف 106 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود

تیراندازی، مراسم عروسی در ونایی بروجرد را به عزا تبدیل کرد

بهره مندی500 نفر از اهالی روستای فیروزآباد شهرستان چهاربرج از خدمات درمان تخصصی جمعیت هلال احمر

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

اعلام برنامه‌های روز دختر در لرستان

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

تردید در سلامت آب‌های معدنی!

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

فروردین خاموش مسکن تهران

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

جذب اعتبارات پروژه‌های شاخص سفر رئیس‌جمهور به لرستان پیگیری شود

محمد مهاجری: چرا تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنید؟

روزنامه اصولگرا: «افعی تهران» احوال بخشی از طبقه متوسط پس از شکست‌های نمادین سیاسی است

حذف معلم‌بلاگرها؛ حریم شخصی کودک از ادعا تا واقعیت

روایت «فارن افرز» از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

کاهش قیمت سکه و طلا؛ دلار ثابت ماند

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

آرمین زارعی در بیمارستان بستری شد

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

زیباکلام: برای دولت و اصولگرایان مظاهر زندگی مفهومی ندارد

رافائلِ رفت و برگشت

کاهش غیرواقعی آمار جدایی

توهم «جامعه مدنی» از سر آمریکا و جهان پرید

معاون وزیر اقتصاد: بدهی 11 میلیارد دلاری عراق به ایران صحت ندارد

چرا شرکت‌های بزرگ هم معافیت مالیاتی دارند؟

دفاع بذرپاش از وعده 4 میلیون مسکن رئیسی

چه مشاغلی اصلا مالیات نمی‌دهند؟

ماجرای تخصیص وام به مدیران شهرداری تهران برای مسکن

قیمت‌های عجیب سنگ قبر از 10 تا 450 میلیون تومان

هدیه دلاری ثبت نام و دعوت از دوستان به صرافی تبدیل

2 فوتی و 2 مصدوم در تصادف محور بروجرد - اراک

سقوط درختان سطح شهر خرم‌آباد در پی وزش باد شدید (فیلم)

درج تاریخ انقضا منقضی شد

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه دیدار کرد

تقلای آخر برای احیای برجام!

گروسی چه اهدافی را در ایران دنبال می‌کند؟