ندای لرستان

آخرين مطالب

سبقت فقر از برنامه‎های محرومیت زدایی! گفتگو

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - حکایت فقر ، فارغ از تمام تعارف علمی درج شده در کتب اقتصادی معیشت و گذران زندگی روزمره مردمی است، که برای تامین حداقل‎های معیشت خود ناتوان، نیازمند و وابسته به کمک‎های نهادهای حمایتی هستند.

ناتوانی در تامین مسکن و پناه بردن به سرپناها، حاشیه ها و کاشانه ها، بالاترین درجه فقر است و می توان گفت که در چنین شرایطی فقر به عریان ترین چهره خود رسیده است.
چهره ای بارز از فقر که به تبع آن ناتوانی در تامین منابع غذایی و ضروریات زندگی را هم در برمی گیرد، افرادی که گرفتار این درجه از فقر می شوند هم البته یک شبه تا به این سطح از فقر نرسیده اند و عوامل مختلفی در لایه های زیرین جامعه به مرور زمان در کنار هم چیده می شوند که در نهایت با ابعاد مختلف خود را نشان می دهد.
فقر اما حالا دیگر پدیده ای دور از تصوری برای بیشتر افراد نیست و با چهره خشن خود به آرامی در زندگی همه ما نفوذ کرده است تا جایی که می توان گفت فقر رو به گسترش است و طبقه متوسط هم در حال کوچک شدن است.
در عین حال باید یادآور شد، فقر و محرومیت یکی از مسایل اقتصادی است که با پیچیدگی اجتماعی در همه اعصار به ویژه عصر حاضر با تنوع مختلف که همواره نظام های حکومتی درصدد کنترل و رفع آن بوده و برنامه های متعدد برای از بین بردن آن پیاده کرده اند.
یکی از دستاورد های نظام جمهوری اسلامی در زمینه محرومیت زدایی تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک نهاد مردمی - دولتی جهت رسیدگی به امور نیازمندان در اسفند ماه 1357 بوده است.
کمیته امداد به فراخور موقعیت زمانی از ابتدا تا دهه چهارم فعالیت های گسترده ای را در سطح شهر و روستا انجام داده و امروز به عنوان بزرگترین متولی رسیدگی به امور محرومان تحولاتی در نوع خدمات و برنامه های محرومیت زدایی اعمال می کند.
بروجرد به عنوان دومین شهرستان پر جمعیت استان با گستردگی جغرافیایی، شهری و روستایی از معدود شهرستانهایی به شمار می رود که در سال های گذشته کمترین درصد تحت حمایتی را در استان داشته اما در شرایط حاضر فقر و محرومیت در برخی مناطق روستایی و حاشیه نشین شهری جلوه نمایان تری به خود گرفته است بطوریکه میزان و درصد تحت حمایتی این شهرستان از 6 درصد ، اکنون به 9 درصد رسیده است.
6 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد بروجرد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ابعاد مختلف فقر در سطح شهرستان گفت: بر اساس داده های اطلاعاتی محرومیت عمده افراد مراجعه کننده به این نهاد، زنان سرپرست خانوار به تعداد 6 هزار و 171 خانوار با جامعه آماری 67 درصد هستند علاوه بر این در موارد خانواده زندانیان و از کارافتادگی سرپرست خانواده، محرومیت، متوجه زنان خانوار است.

جاسم محمدی فارسانی افزود: هم اکنون 9 هزارو 41 خانوار در سطح شهرستان با جمعیت 29 هزار و 500 نفر تحت حمایت این نهاد می باشد و ماهیانه مبلغ بیست و یک میلیارد ریال بابت کمک معیشت همزمان با سراسر کشور از محل اعتبارات کمیته امداد دولتی واریز می شود.
وی به اعتبارات این نهاد برای توانمندسازی خانوارها در زمینه حمایت اجتماعی، خودکفایی و اشتغال، مسکن و ساختمان،فرهنگی،حمایت قضایی اشاره کرد و اظهارداشت: علاوه بر پرداخت کمک معیشت ماهیانه در سالجاری بالغ بر 576 میلیارد ریال به شهرستان بروجرد تخصیص یافته که در زمینه پشتیبانی فنی از طرح های اشتغال، اردوهای فرهنگی و تربیتی، آموزش خانواده، کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، ارتقای شاخص بهداشتی، کمک هزینه تامین مسکن و اجاره ساختمان هزینه می شود.
فارسانی با تاکید بر اینکه حمایت های اجتماعی اولین نیاز اساسی خانوارهای نیازمند است، بیان کرد: در شهرستان بروجرد نظام پذیرش و مددکاری توسط شانزده مددکار در سه منظقه جغرافیایی انجام می شود و مددجویان پس از شناسایی و تایید استحقاق از خدمات این نهاد بهره مند می شوند.
ارائه خدمات تحصیلی توسط کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد لرستان به برنامه حمایتی این نهاد از بیمه های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: به منظور تامین آینده خانوارها پرداخت هزینه سرانه بیمه اجتماعی یک هزار و 82 سرپرست خانوار تامین شده که از این تعداد 713 نفر زنان سرپرست خانوار،347 نفر مددجویان مناطق روستایی و عشایر،22 نفر مجریان طرح خودکفایی هستند.
وی با اشاره به ارائه خدمات تحصیلی به یک هزارو 500 دانش آموز و 235 دانشجو از فرزندان تحت حمایت بیان کرد: علاوه بر تامین هزینه های تحصیلی خدمات فرهنگی تربیتی، اردوهای زیارتی انجام می شود.
زمینه مشارکت مردمی در فقرزدایی
مسئول زکات شهرستان بروجرد با تاکید بر فراهم شدن زمینه مشارکت مردم در فقر زدایی و کمک به نیازمندان در تشریح کمک های مردمی گفت: کمیته امداد شهرستان بروجرد در حوزه زکات،جمع آوری صدقات،طرح اکرام ایتام و محسنین،مراکز نیکوکاری و سایر مناسبت هایی چون جشن عاطفه ها،جشن نیکوکاری فعالیت های مناسبی دارد.
حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه 98 درصد بودجه درآمدهای مردمی طی شش ماهه اول تحقق یافت، افزود: جمع آوری بیش از 108 میلیارد و 350 میلیون ریال در سرفصل زکات، اکرام، صدقات،کمک های مستقیم خیرین به نیازمندان از سوی مردم سخاوتمند بروجرد در راستای محرومیت زدایی از شهرستان گام مناسب اجتماعی در فرآیند بهبود وضعیت نیازمندان است.
مسئول زکات شهرستان بروجرد به نهادینه شدن فرهنگ زکات واجب و مستحبی اشاره کرد و افزود: علاوه بر تخصیص درآمد های زکات به محرومیت زدایی،پروژه های عام المنفعه از محل درآمد زکات اجرا شده که امروز یکی از پروژه های مهم زکات در سطح کشور توسط خیران با عنوان درمانگاه اهل بیت(ع) با خدمات رایگان به افراد بی بضاعت از جمله دستاوردهای اجتماعی پرداخت زکات بوده است.
فعالیت بیش از سه هزار طرح خوداشتغالی مددجویان کمیته امداد بروجرد
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد لرستان گفت: از ابتدای فعالیت پرداخت تسهیلات خود اشتغالی تا کنون سه هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد شهرستان بروجرد ایجاد شده است.
امین اله کردعلیوند معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد لرستان با اشاره به فعالیت اشتغال این نهاد در راستای توانمندسازی و تولید گفت: سیاست اشتغال در کمیته امداد مبتنی بر آموزش و ایجاد مشاغل خانگی ،کارگاه های کوچک و زودبازده با ریسک پذیری کم می باشد.
وی با تاکید بر ایجاد سه هزار و 146 فرصت شغلی توسط کمیته امداد در شهرستان بروجرد افزود: این طرح ها در زمینه خدمات، صنایع دستی، دامپروری، شیلات و کشاورزی اجرا شده است.
معاون اشتغال و خودکفایی به تخصیص182 میلیارد ریال اعتبارات اشتغال به شهرستان بروجرد خبر داد و افزود: این اعتبارات از محل منابع مالی کمیته امداد بصورت قرض الحسنه و تسهیلات تبصره 16 بانکی برای اجرای 662 طرح خوداشتغالی تامین شده و تا پایان سال اجرا می شود.
وی به نحوه ی ارائه تسهیلات به متقاضیان اشاره کرد و افزود: این طرح ها بر اساس شرایط محیطی متقاضیان، علاقه مندی، ،استعداد و تخصص فنی با اولویت خانوارهای تحت حمایت و فرزندان مددجو اجرا می شود.
معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه سیاست اشتغال این نهاد حمایت از مشاغل خرد و زود بازده است افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون یکصد و31 طرح با اعتبار 30 میلیارد ریال در زمینه کشاورزی،صنایع دستی ،خدماتی،دامپروری اجرا شده که از این تعداد 64 زن سرپرست خانوار مجری طرح مشاغل خانگی بوده اند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح های خود اشتغالی و پرداخت تسهیلات صرفا در زمینه کسب و کار برای افراد آموزش دیده اجرا می شود افزود: حمایت های فنی، مشاوره و نظارت ناظران فنی اشتغال بعد از اجرای طرح به مدت پنج سال ادامه دارد.
معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد به آموزش مهارت فنی وحرفه ایی به عنوان اولین گام ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت:طی سالجاری دو میلیارد ریال به آموزش 768 نفر در شهرستان بروجرد تخصیص یافته و مددجویان تحت حمایت به صورت فردی و گروهی با هماهنگی این نهاد می توانند در رشته های مورد علاقه شرکت نمایند.
نگاه جامعه شناسی فقر
معصومه زارعی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: چاره اندیشی برای بهبود شرایط اقتصادی جامعه، نخستین راهکار برای کاهش و تعدیل فقر است تا بتوان فشار بر نهادهای حمایتی اعم از کمیته امداد و بهزیستی را هم متعادل کرد .
وی افزود: پدیده فقر طی سال های اخیر ابعاد گسترده تری بخود گرفته است در چنین شرایطی سالمندان و اقشار آسیب پذیر بیشتر در معرض تهدید قرار دارند که این مساله ضرورت حمایت اجتماعی، حمایت شغلی و درآمدی و توجه به اقشار آسیب پذیر را ضروری ترمی کند.

این تحلیل گر مسائل اجتماعی گفت: در شرایطی که فقر در تمام لایه های جامعه رسوخ پیدا می کند کودکان، سالمندان و زنان سرپرست خانوار باید مورد توجه خاص تری قرار گیرند و بعبارتی این اقشار قربانیان اصلی و اولیه فقر هستند.
زارعی یادآور شد: توجه به حاشیه شهرها و محله های فقیر نشین شهری و تلاش برای کاهش بیکاری از مهمترین نکاتی است که باید در برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد و صرفا به پیاده کردن طرح ها بدون توجه به نتیجه بخشی آنها نمی توان به کاهش تبعات اجتماعی فقر رسید.
اگر چه برنامه های کمیته امداد برای مددجویان تحت پوشش از جامعیت و تنوع برخواردار است و در سال های اخیر با توجه ویژه دولت و مردم مواجه شده اما باید پذیرفت نوع محرومیت و خط فقر از لحظ کمی و کیفی در حال تغییر بوده و دامنه فقر فراتر از جمعیت مددجویان کمیته امداد است.
بنظر می رسد توجه به اشتغال پایدار،گسترش بیمه های تامین اجتماعی، تامین مسکن ار لحاظ فقر فردی و خانواری تاثیر گذار است اما توجه به مناطق محروم و حاشیه نشین که باز تولید فقر بیشتر در این مناطق شکل می گیرد فراتر از وظایف یک دستگاه بوده و نیاز به برنامه ریزی دقیق واجرای برنامه های مناسب در سطوح مختلف مدیریتی است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/109943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها

چند نکته برای رهایی از شر یبوست مزمن

مکمل های طبیعی برای مبارزه با افسردگی

7 نشانه ابتلا به سیروز کبدی

3 راهکار مهم برای رشد سریع تر ناخن ها

تاثیر توت فرنگی روی پوست

پزشک خوب| استارت آپی که حوزه سلامت روان را متحول کرد

مراقبت های بعد از لمینت و کامپوزیت دندان

آشنایی با اسکولیوز و راه های درمان آن

خطرات ناشی عدم استفاده درست از کالسکه و صندلی ماشین کودک

روش تضمینی برای درمان ریزس مو سکه ای

کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

چطور در خانه تکانی از پوست خود مراقبت کنیم؟

خطرناک ترین شوینده های خانه تکانی کدامند؟

خواص بی نظیر شوید خشک برای سلامتی بدن

تخصصی ترین پلتفرم برای نوبت دهی و مشاوره آنلاین حوزه زیبایی

با این تغذیه خواب آلودگی بهاری را از بین ببرید

علائم آلرژی بهاری را می شناسید؟

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت