ندای لرستان

آخرين مطالب

روستای ملاوی پلدختر جامانده از بازسازی سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‎آباد - درحالیکه به نظر می رسید بازسازی و ساماندهی روستای سیلزده چم مهر به دلیل برخی اختلافات و مشکل زمین، اصلی ترین چالش بازسازی روستاهای سیلزده پلدختر است اما امروز با گذشت هفت ماه از وقوع سیل ویرانگر، روستای "‌ملاوی" همچنان در گیرو دار پیشنهادات متفاوت و اختلاف بر سر محل اسکان جدید است.

به گزارش ایرنا سیل در لرستان به 18 شهر و یکهزار و 200 روستای استان خسارت زد، بیش از یکهزار و 800 واحد شهری و 15 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، بیش از پنج هزار و 800 واحد مسکونی شهری و بیش از 12هزار مسکن روستایی نیز آسیب دیدند.
12 فروردین امسال همراه با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباط 70 روستای زلقی و 140 روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خرم آباد - بروجرد و روستا های این شهرستانها رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق یکهزار و 145 روستای استان قطع شد.
جریان آب آشامیدنی 796 روستا و 15 شهر، سامانه مخابراتی 9 شهر، شبکه دیتای 360 روستا، گاز 173 روستا و سه شهر و راه 780 روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید.
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه 7 استان نیز دچار مشکل شد.
ملاوی، روستایی در حدود 30 کیلومتری پلدختر است که در جریان سیل فرودین ماه امسال آسیب دید و پس از بررسی ها برای تعیین حریم جدید رودخانه و بازسازی واحدها مشخص شد امکان درجاسازی منازل در این روستا وجود ندارد و تمامی 25 واحد ان باید جابجا و به مکان جدید منتقل شوند که تاکنون زمینی برای این مهم انتخاب نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید:‌ برای جابجایی روستای سیل‌زده "ملاوی" شهرستان پلدختر چهار راهکار پیش‌بینی شده که نیازمند همکاری اهالی این روستا است.
گودرز امیری افزود: راهکار اول، زمین اردوگاهی است که قرار شد این زمین تفکیک و در اختیار متقاضیان قرار داده شود که از سوی مردم پذیرفته نشد.
وی تصریح کرد: ‌راهکار پیشنهادی دوم از طریق بنیاد مسکن ارائه شد که بر اساس آن اهالی روستای ملاوی در روستای همجوار شهر پلدختر ساکن شوند که مردم این گزینه را نیز رد کردند.
وی افزود:‌ محاسبه میانگین بهای زمین خریداری شده برای سایر سیل زدگان و اختصاص آن به صورت نقدی در اختیار آسیب دیدگان بود تا هر جایی که خودشان صلاح می دانستند زمین خریداری کنند و با دریافت تسهیلات سیل خانه سازی کنند که این نیز مورد قبول مردم واقع نشد.
امیری ادامه داد: اهالی روستا پیشنهاد دادند زمینی در حریم شهر پلدختر به آنان اختصاص داده شود که این امر مراحل قانونی دارد و باید در کارگروههای متعدد مطرح و تصویب شود که مطرح شده و باید دید نتیجه بررسی ها چه خواهد بود.
وی یادآور شد: اجرایی شدن پیشنهاد اهالی ملاوی زمانبر است و به لحاظ قانون و مراحل تصویب و ابلاغ مشکل به نظر می رسد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز گفت: ‌روستای ملاوی به طور کامل در حریم و بستر رودخانه وجود دارد که باید به صورت کلی جابجا شود چراکه از یک طرف به رود کشکان و از طرف دیگر به جاده محدود می شود و بنابراین واحد تعمیری یا بازسازی ندارد بلکه مشمول جابجایی کلی شده در حالیکه زمینی در نزدیکی این روستا برای انتقال آن نیست.
مسعود رضایی تصریح کرد:‌ 25 واحد در روستای ملاوی وجود دارد که هشت واحد آن دارای سکنه دائم است و مابقی مالکان به صورت فصلی و موقت در منازل خود اسکان داشته اند اما بنیاد مسکن موظف به بازسازی تمامی 25 واحد شده است.
وی با اشاره به اینکه 14 واحد تجاری (صنفی) این روستا نیز در جریان سیل آسیب دیده اند اظهار داشت: پیشنهاداتی مبنی بر تخصیص زمین در اردوگاه، اسلام آباد، جاده واشیان، روستاهای خرسدر، بابازید و مورانی توسط اهالی ملاوی پذیرفته نشد.
وی گفت: اهالی روستای ملاوی در خصوص انتقال به روستاهای دیگر مقاومت می کنند و همین امر تامین زمین جدید را دچار مشکل کرده است.
رضایی ادامه داد:‌ اهالی ملاوی پیشنهاد دریافت مبلغ نقدی برای خریداری زمین را نیز نپذیرفتند و خواستار اسکان در جوار شهر پلدختر شده اند.
وی اضافه کرد: زمینی به مساحت 1.5هکتار همجوار زمین فرهنگیان پلدختر و روبروی سایت چهار هکتاری است که در حال حاضر کار بازسازی واحدهای سیلزده شهر پلدختر در آن انجام می شود و اهالی ملاوی خواستار اسکان در این محل هستند.
وی تصریح کرد: مصوبه جابجایی ملاوی و انتقال به حریم شهر پلدختر در کمیسیون امور زیربنایی استان مطرح شده و در نهایت تاکنون تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
در مجموع یکهزار و 969 روستای استان از سیل فروردین ماه آسیب دیده اند و 46 هزار و 669 واحد شهری و روستایی درخواست تسهیلات و بلاعوض داشته اند.
به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تا چهارم آبان ماه جاری یکهزار و 625 واحد سیلزده استان در مراحل پایانی احداث و در آستانه بهره‎برداری بوده اند.
همچنین 45 هزار و 929 واحد برای وام احداثی، تعمیر و معیشتی شهر و روستا تصویب شده و از این تعداد 39 هزار و 990 واحد موفق به عقد قرارداد و 38 هزار و 443 واحد آن موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
تا این زمان 203 میلیارد تومان بلاعوض پرداخت، 11 هزار و 305 واحد آواربرداری، 11 هزار و 174 واحد پی کنی، هشت هزار و 863 واحد آرماتوربندی و 6 هزار و 909 واحد اسکلت بندی شده است.
کار تعمیر 18 هزار و 322 واحد شروع و تا چهارم آبان ماه 18 هزار و 129 واحد به طور کامل تعمیر شده است.
برچسب‌ها
استانداری لرستان پلدختر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مناطق سیل زده بازسازی منازل مسکونی

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/110341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی