ندای لرستان

آخرين مطالب

پمپاژهای پلدختر پمپِ پول می‌خواهد مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- سیل فروردین امسال سبب تخریب 80 تا 100 درصدی ایستگاه‌های پمپاژی که در حاشیه رودخانه سیمره و کشکان قرار داشتند، شد و  هم‌اکنون بیشترین مشکل در شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر مشهود است.

در این خصوص مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، اظهار کرد: در استان 10 ایستگاه پمپاژ داریم که هشت مورد آن از سوی استاندار به عنوان ایستگاه‌های پمپاژ کلیدی و اولویت‌دار معرفی شده است.

وی با بیان اینکه  ایستگاه‌های مذکور در سال گذشته تامین اعتبار شدند، ادامه داد: قرار بود که در فصل آبیاری (خردادماه 98) این هشت ایستگاه به بهره‌برداری برسند اما به‌علت وقوع سیلاب بی‌سابقه‌ای که در استان رخ داد همه این ایستگاه‌ها دچار آسیب شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ایستگاه‌های پمپاژ فیض‌آباد الشتر، کلکله و محمودآباد ازنا، اسماعیل‌آباد نورآباد، گرخوشاب کوهدشت، واشیان، جایدر و چم‌مهر پلدختر از جمله این ایستگاه‌ها بودند، بیان کرد: از این تعداد ایستگاه‌های پمپاژ، فیض‌آباد الشتر، کلکله و محمودآباد ازنا به بهره‌برداری رسیدند.

میرزایی گفت: آسیبی که بر اثر سیلاب به ایستگاه‌های پمپاژ فیض‌آباد الشتر، کلکله و محمود آباد ازنا و اسماعیل‌آباد نورآباد وارد شد شدید نبود و ظرف یکی دو ماهه گذشته توانستیم آنها را آواربرداری، لایروبی، و مرمت و بازسازی کنیم.

تخریب 80 تا 100 درصد ایستگاه‌های پمپاژ پلدختر

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های اصلی شهرستان پلدختر بین 80 تا 100 درصد تخریب شدند ولی ایستگاه‌های ثانویه و شبکه آنها آسیبی ندیده است، اضافه کرد: بلافاصله پس از 12 فروردین، آمارگیری از ایستگاه‌های پمپاژ و سایر تاسیسات انجام شد و سریعا پیمانکار انتخاب و عملیات آواربرداری، رسوب و لجن ‌برداری ایستگاه‌های جایدر، چم‌مهر و واشیان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تاکنون عملیات آواربرداری ایستگاه جایدر به‌طور کامل انجام شده و دو ایستگاه دیگر حداکثر ظرف دو هفته آینده آواربرداری و تخلیه سایر تجهیزات آنان انجام می‌شود، همزمان با این اقدامات مشاوری انتخاب شد تا طراحی‌ها را انجام دهد.

میرزایی با بیان اینکه این طراحی‌ها جدید است و قطعا سیلاب‌هایی با دوره بازگشت حداکثر 200 ساله را در نظر می‌گیریم، افزود: علاوه بر این‌ها ایستگاه‌های جدید در محل ایستگاه‌های قبلی طراحی نمی‌شود و مقداری جابجایی در محل ایستگاه‌های قبلی وجود دارد. ضمن اینکه تمهیدات لازم از جمله دایک‌های حفاظتی و جابجایی‌هایی در مکان نصب پمپ‌ها و حتی در نوع پمپ‌ها خواهیم داشت. به عنوان مثال قصد داریم از سیستم پکیج در ایستگاه پمپاژ واشیان و چم مهر استفاده کنیم و شمع‌کوبی و سطح ایستگاه‌ها را بالا ببریم تا در مقابل سیلاب مقاومت بیشتری داشته باشد.

وی اظهار کرد: در سیل دوازدهم فروردین ماه 98 ایستگاه‌های پمپاژ مرکزی چم مهر، واشیان و جایدر به طور 100 درصد تخریب شدند، ولی به ایستگاه‌های پمپاژ فرعی و شبکه تحت پوشش آنها آسیبی وارد نشد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در ساخت ایستگاه‌های پمپاژ مرکزی تمهیدات حفاظتی شامل احداث دایک حفاظتی برای سیلاب‌های با دوره بازگشت حداقل 100 ساله طراحی و اجرا شده بود و ساختمان نصب الکتروموتورها و تاسیسات برقی و پمپ‌ها و سایر تجهیزات آنها خارج از بستر و حریم 100 ساله بوده است.

میرزایی با بیان اینکه علت تخریب ایستگاه‌های پمپاژ مرکزی وقوع سیلاب غیرمتعارف با دوره بازگشت حدود 1000 ساله بود، افزود: در سیل پنجم فروردین ماه سال 98 که دبی سیلابی رودخانه کشکان حدود 3350 متر مکعب در ثانیه و مربوط به دوره بازگشت حدود 100 ساله بود هیچ‌گونه آسیبی به ایستگاه‌های پمپاژ وارد نشد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: عملیات آواربرداری و لجن‌برداری ایستگاه‌های پمپاژ جایدر، واشیان و چم مهر آغاز شده و تاکنون عملیات آواربرداری و لجن‌برداری ایستگاه‌های پمپاژ جایدر به اتمام رسیده، تمام آثار تخریب جمع‌آوری شده و ایستگاه آماده بازسازی است.

وی افزود: در ایستگاه‌های پمپاژ چم مهر و واشیان پیمانکار آواربرداری با تمام تجهیزات و امکانات پای کار است و بخشی از تجهیزات شامل تابلوها و ترانس برق از زیر آوار خارج شد و پیمانکار هم اکنون مشغول استخراج الکتروموتورها و پمپ‌هاست.

میرزایی تصریح کرد: عملیات آواربرداری ایستگاه‌های پمپاژ چم مهر و واشیان حداکثر ظرف مدت 1.5 آینده به اتمام می‌رسد و عملیات ساخت این ایستگاه‌ها بلافاصله آغاز خواهد شد.

ایستگاه‌های پمپاژ واشیان، چم مهر و جایدر بر اساس استانداردهای موجود، جهت سیلاب با دوره بازگشت 100 ساله طراحی شده بود که به خوبی در سیل ششم‌ فروردین ماه که دبی سیلاب معادل 3350 مترمکعب در ثانیه بود، جواب دادند و هیچ‌گونه آسیبی به بخش مختلف آنها وارد نشد.

وی تصریح کرد: در سیلاب 12 فروردین ماه 98 که دارای دوره بازگشت حدود 1000 ساله بود و دارای دبی بیشتر از دوره بازگشت، ایمنی ایستگاه پمپاژ (بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه) بوده است، باعث تخریب بخش‌های مختلف ایستگاه‌های مرکزی آنها بین 80 تا 100 درصد شد.

میرزایی بیان کرد: عملیات آواربرداری و رسوب برداری ایستگاه‌های پمپاژ فوق‌الذکر به طور هوشمندانه به صورتی که تجهیزات مدفون دچار آسیب مضاعف‌ نشوند به طور کامل انجام شده و به پایان رسید و کلیه الکتروموتورها، پمپ‌ها و سایر تجهیزات برقی و مکانیکی از زیر آوار تخلیه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: در حال حاضر انجام آزمایشات به منظور بررسی سلامت سازه‌های باقی مانده، جهت مشخص شدن امکان پذیری استفاده یا استفاده نکردن از آنها در بازسازی ایستگاه و همچنین بررسی سلامت تجهیزات و هیدرولیک وضعیت رودخانه با توجه به سیلاب حادث شده و تغییر هندسه رودخانه در محل ایستگاه توسط مشاور در دست اقدام است.

وی بیان کرد: بازنگری موقعیت سازه‌های مختلف ایستگاه توسط مشاور در دست مطالعه و طراحی است که بعد از این مرحله ساخت ایستگاه‌های پمپاژ فوق‌الذکر به مناقصه گذاشته خواهند شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم دبی سیلابی طراحی را برای ایستگاه‌های پمپاژ 1000 ساله در نظر بگیریم، زیرا هزینه‌های اجرایی چندین برابر افزایش می‌یابد و ایستگاه‌های پمپاژ از توجیه اقتصادی می‌افتند، تصریح کرد: جهت کم کردن خطر سیلاب، ابعاد تاسیسات هیدرولیکی ایستگاه‌های پمپاژ فوق الذکر در حد معقول و برای سیلاب‌های با دوره بازگشت 200 ساله طراحی و اجرا خواهد شد.

صحبت‌های میرزایی در خصوص تخریب ایستگاه‌های پمپاژ در حالی عنوان می‌شود که در جانمایی انجام شده برای آنها توسط مشاور طرح،  رودخانه کشکان و احتمالات وقوع سیل در حریم و بستر رودخانه دیده نشده است؟

در این خصوص بهمن فریدونی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در بحث ایستگاه‌های پمپاژ بیشترین مشکل را در شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر داریم، اظهار کرد: براثر سیل امسال ایستگاه‌های پمپاژ در شهرستان‌های استان دچار خسارت شدند.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های پمپاژ در شهرستان‌های استان تغییرات جزئی داشتند که قابل رفع هستند، ادامه داد: اعتباراتی برای بازسازی و تعمیر ایستگاه‌های پمپاژ به ما داده شده و در دست بررسی مشاور است.

این مسئول اضافه کرد: عمده ایستگاه‌های پمپاژ در حاشیه رودخانه‌های کشکان و سیمره بود که در حال بازنگری است و بناست در مورد جانمایی آنها تصمیماتی اتخاذ شود.

فریدونی عنوان کرد: در کنار تکمیل و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ، احداث شبکه‌ها را نیز انجام خواهیم داد.

وی گفت: با وجود بارندگی‌ها و وضعیت جوی هوا ممکن است روند انجام کار با کندی مواجه شود اما تلاشمان را خواهیم کرد تا مشاور نیز طرح‌های جایگزین را انجام دهد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: خوشبختانه اعتبارات خوبی برای تعمیر و بازسازی این ایستگاه‌ها تخصیص داده شده  و تلاشمان افزایش ضریب اطمینان این موارد است.

کندی روند احداث و تعمیر ایستگاه‌های پمپاژ سازمان جهاد کشاورزی لرستان در حالیست که سال زراعی جاری شروع شده و کشت‌های کشاورزان به خصوص مناطق سیل‌زده که عمدتا بارش‌های مناسبی را در طول سال به خود نمی‌بینند نیاز شدید آبی دارند.

در این خصوص حسن رضائیان، فرماندار پلدختر با بیان اینکه ایستگاه‌های پمپاژ دغدغه اصلی مردم پلدختر است، اظهار کرد: برای جانمایی این ایستگاه‌ها دولت و جهاد کشاورزی ورود جدی پیدا کردند تا این پروژه‌ها را خارج از حریم رودخانه ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه قبل از سیل فروردین ماه دولت تلاش‌های زیادی انجام داد تا ایستگاه‌های پمپاژ را به پایان برساند اما متاسفانه با وجود پیشرفت خوب کار این پروژه‌ها سیل همه را ویران کرد، گفت: امروز سیستم‌های جدیدی در نظر گرفته شده تا با کارهای علمی و کارشناسی جانمایی این ایستگاه‌های پمپاژ انجام شود.

فرماندار پلدختر عنوان کرد: امید می‌رود مسئولان با کسب تجربه از سیل امسال تعمیر ایستگاه‌های پمپاژ را به‌گونه‌ای انجام دهند که در مسیل نباشد و این مهم به‌صورت علمی انجام شود.

رضائیان افزود: تلاشمان این است که عملیات اجرایی احداث این ایستگاه‌های پمپاژ را برای امسال استارت بزنیم چرا که این مهم یکی از اولویت‌ها و مطالبات مردم پلدختر است که شغل اصلی آنها کشاورزی و باغداری است.

 حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در پلدختر هشت ایستگاه پمپاژ داشتیم که قرار بود بین 6000 تا 7000 هکتار از اراضی این شهرستان یعنی از معمولان تا رنگین‌بان پلدختر را مشروب کند که متاسفانه با وقوع سیل خسارت زیادی به این ایستگاه‌های پمپاژ وارد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر البته خط انتقال و شبکه بین مزارع وجود دارد اما جای ایستگاه‌ها با توجه به حجم سیلاب، زیر آب رفته و نیاز است مطالعات و جانمایی جدید انجام شود و این ایستگاه‌ها هر چه سریع‌تر در مدار قرار گیرند.

با این تفاسیر که 80 تا 100 درصد ایستگاه‌های پمپاژ پلدختر در سیل امسال دچار خسارت شدند و با توجه به اینکه تیپ غالب شغل اهالی این منطقه کشاورزی و باغداری است باید هر چه سریع‌تر نسبت به جانمایی و احداث ایستگاه‌ها تدابیر ویژه‌ای توسط آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اندیشیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/110391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

47 قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

302 کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

توزیع 3 هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟