ندای لرستان

آخرين مطالب

هزینه دوگانه‌ سوز کردن خودرو چقدر است؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هزینه گاز سوز کردن خودرو حدود سه تا پنج میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات است و هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه 22 تا 30 هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد
هزینه دوگانه‌ سوز کردن خودرو
حمید قاسمی ده چشمه عصر امروز در نشستی خبری با تاکید به این مساله که با مصرف سی ان جی، ‌ هزینه سوخت تا 80 درصد کاهش خواهد داشت، اظهار کرد: 3900 جایگاه بنزین و 2400 سی ان جی در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه هزینه هرلیتر بنزین 1000 تومانی مانع از آن بود که کسی تمایلی به استفاده از سی ان جی داشته باشد اما اکنون تقاضا برای استفاده از سی ان جی افزایش یافته است، تصریح کرد: سال گذشته دستمزد جایگاه‌داران از 145 تومان به 240 تا 260 تومان افزایش یافت.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: هدف از این امر توسعه متوازن جایگاه‌ها است که تضمین آن نیز افزایش سوددهی جایگاه‌داران برآورد شده که برای این مساله نیز اقداماتی انجام شده و می توان گفت که اکنون ایجاد جایگاه های سی ان جی برای جایگاه داران مقرون به صرفه است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازگشت سرمایه جایگاه سی ان جی با توجه به کارمزدهای جدید با 10 ساعت کار در روز به سه سال رسیده است، تصریح کرد: اکنون بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های سی ان جی خواهد داشت.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکی از اصلی ترین مشکلات احداث جایگاه سی ان جی را نبود زمین در شهرهای بزرگ دانست و افزود: همین مساله موجب شده که اکنون به سمت احداث جایگاه‌های کوچک برویم تا جایگاه‌ها در فضایی 100 متر مربعی احداث شود برای همین منظور نیز با شهرداری صحبت هایی را انجام داده ایم.
وی افزود: در همین راستا 324 نقطه در تهران برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس سی ان جی شناسایی شده است که بیشتر این جانمایی‌ها در میادین میوه و تره‌بار بوده تا وانت‌ها بعد از بارگیری و یا تخلیه بار بتوانند از این امکان استفاده کنند و در بین راه برای سوخت‌گیری توقف نداشته باشند.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون، ‌سی ان جی در سال‌های آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و افزایش کارمزد جایگاه‌داران اعمال خواهد شد، اظهار کرد: اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کشور به گاز دسترسی دارند و ‌با توجه به گازرسانی به سیستان و بلوچستان، ‌ هشت کمپرسور سی ان جی برای این استان در نظر گرفته شده است.
قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر دو میلیون و 400 هزار دستگاه وانت در کشور وجود دارد که یک میلیون و 100 هزار دستگاه وانت گازسوز است، گفت: از یک میلیون و 300 هزار وانت دیگر نیز 200 هزار دستگاه امکان گازسوز شدن ندارند، بنابراین جامعه هدف برای گازسوزسازی وانت‌بارها یک میلیون و 100 هزار دستگاه پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه 1100 کارگاه برای گازسوز ساختن خودروها در دست ساماندهی است، ابراز کرد: بر اساس مصوبه اسفند سال گذشته، ‌ خودروهایی که گازسوز شوند تا پنج سال معاینه فنی رایگان خواهند داشت و ‌با گازسوز شدن خوروها، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند و ذرات معلق نیز به صفر می‌رسد.
وی تصریح کرد: در مدت زمان حدود یک هفته ای که از سهمیه بندی سوخت می گذرد شاهد ثبت تقاضای 30 هزار نفر برای تبدیل خودرو خود از بنزین سوز به گازسوز هستیم که انتظار می رود این عدد نیز افزایش یابد.
همچنین در این نشست حسن قلی پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: هم اکنون حدود 2478 باب جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و 91 باب جایگاه عرضه نیز در حال ساخت است و به‌طور میانگین روزانه 19.3 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در سراسر جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه این رقم در روزهای اخیر، روزانه 2 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اظهار کرد: تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در استان تهران 274 باب است و به‌طور میانگین ماهانه 150 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در سطح استان تهران به خودروها عرضه می‌شود که این رقم معادل یک سوم ظرفیت موجود است.
همچنین محمد رضایی، دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این نشست با بیان اینکه اگر مصرف سوخت حمل و نقل عمومی در زمینه بار و مسافر به جای بنزین به سمت سی ان جی برود، ‌سهمیه‌بندی بنزین تورم عمومی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: بیش از 90 درصد از تاکسی‌های تهران گازسوز هستند اما شمار وانت‌بارها کمتر از این میزان است.
وی با بیان اینکه با زیرساخت فعلی می‌توان روزانه بیش از 45 میلیون متر مکعب سی ان جی توزیع کرد، ‌گفت: وانت‌بارها در حمل و نقل عمومی، روزانه 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این مصرف می‌تواند با سی ان جی جایگزین شود.
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از ظرفیت جایگاه‌های سی ان جی در کشور خالی است، ‌تاکید کرد: وانت‌ها در هر ماه حدود ١٠٠٠ لیتر بنزین مصرف می‌کنند که ‌با قیمت بنزین سه هزار تومانی،‌ هزینه سوخت وانت‌ها سه میلیون تومان در ماه می‌شود در حالی که هزینه تمام شده ١٠٠٠ متر مکعب سی ان جی در ماه 500 هزار تومان خواهد شد.
وی با بیان اینکه ‌اکنون در کشور می‌توان روزانه 22 هزار دستگاه خودرو را دو گانه‌سوز کرد، گفت، خودروسازها سال‌های گذشته، میانگین 400 هزار دستگاه خودروی گازسوز تولید داشتند و این رقم در سال 97 به 60 هزار دستگاه خودرو کاهش یافت، اما با واقعی‌شدن قیمت بنزین در سال آینده افزایش تولید خودروهای گازسوز را مشاهده خواهیم کرد.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/112427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان