ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ زنان سرپرست خانوار حمایت می‌خواهند مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان -  زنان نیمی از جمعیت جامه ما را تشکیل می‌دهند بنابراین ناگزیر باید در طرح‌های توسعه‌ای نقش این قشر آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده و از آن‌ها حمایت به‌عمل آید.

سمیه زنی 33 ساله و مادر دو فرزند، همسرش اکنون در زندان به سر می‌برد و چرخ زندگی او و کودکانش که 4 و 6 ساله هستند بدون کمک و یاری همسایگان و خیران نمی‌چرخد.
او در حال حاضر از کمیته امداد مستمری ماهیانه دریافت‌ می‌کند، اما به گفته خودش با این‌که لباس‌های بلااستفاده فرزندان همسایگان را بر تن کودکان خود می‌کند تا هزینه‌های زندگی‌اش کمتر شود، اما همچنان در تأمین مایحتاج ضروری زندگی کم می‌آورد.
این زن سرپرست خانوار می‌گوید، بخش اعظمی از خوراک و غذای بچه‌ها را نیز معمولاً افرادی که از اوضاع ما خبر دارند تأمین می‌کنند، اما گاهی اوقات نیز چیزی برای درست کردن ندارم و به افرادی که از حال ما خبر دارند می‌سپارم وقتی مرغ برای خودشان می‌خرند پوست و چربی‌های اضافه آن‌ها را برایم کنار بگذارند تا تمیزشان کنم و برای یک وعده بچه‌ها استفاده کنم.
صغری زنی حدود 60 ساله که در جوانی همسرش را از دست می‌دهد و خود به‌تنهایی بچه‌هایش را بزرگ کرده است، اکنون نیز مسئولیت پسر 6 ساله فرزند بزرگش که مادر و پدر را بر اثر بیماری از دست داده را بر عهده دارد.
می‌گوید طعم تلخ تنگدستی را خوب می‌شناسد و گویی این طعم را نوادگانش هم باید به ارث ببرند خودش توان کار ندارد و تنها دارایی که به آن امید دارد کمک دیگران و اندک مستمری است که از نهادهای حمایتی می‌گیرد.
کبری می‌گوید یک روز دیدم یکی‌از همسایه‌ها مقدار زیادی چربی و پوست و پای مرغ بیرون کنار زباله‌ها گذاشته بود، خجالت می‌کشیدم ولی در دل دوست داشتم می‌رفتم و آن‌ها را جمع می‌کردم و می‌شستم تا برای نوه‌ام غذایی درست می‌کردم.
به نظر می‌رسد زنان سرپرست خانواری که مسئولیت نگهداری از فرزندانشان را هم دارند در پیچ‌وخم سخت و نفس‌گیر مشکلات اقتصادی درمانده هستند و در کنار آن همان مشکلات معیشتی ناگفته و مشکلاتی در عرصه امورات اجتماعی متوجه آن‌هاست.
اختصاص 3000 میلیارد ریال به بیمه زنان سرپرست خانوار
بنابر گفته فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی و اعلام معاونت زنان ریاست جمهوری تعداد زنان سرپرست خانوار به بیش‌از سه میلیون و 600 هزار نفر می‌رسد که این میزان روند رو به رشدی دارد که ازجمله علل افزایش آن می‌توان به طلاق، تصادفات، از کار افتادگی همسر، زندان و اعتیاد اشاره کرد.
بنا بر گفته همین عضو فراکسیون زنان مجلس در بودجه سال 98 سه هزار میلیارد ریال به بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست اختصاص یافته است.
دولت و آنچه برای زنان سرپرست خانوار انجام داده
بنابر گفته معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، زنان سرپرست خانوار دارای مشکلات جدی هستند به‌همین دلیل باید برای رفع این مشکلات اقداماتی انجام داد، چراکه توانمندسازی این بانوان در تحکیم بنیان خانواده آن‌ها تأثیرگذاری بیشتری دارد؛ که در این راستا می‌توان زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کرد تا در کنار خانواده‌هایشان زندگی بهتری را بگذرانند.
به گفته ابتکار، پیرو تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری معاونت امور زنان و خانواده، شورای اجتماعی کشور و سازمان فنی حرفه‌ای با هدف ایجاد کسب‌وکار پایدار، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح توانمندسازی اقتصادی این زنان در سکونتگاه‌های غیررسمی در 10 استان آذربایجان‌غربی، لرستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان، خوزستان، البرز، فارس و سیستان‌وبلوچستان آغاز شده است.
شناسایی بیش از 24 هزار زن سرپرست خانوار
ناهید پرویزپور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان نیز در این رابطه گفت: تاکنون 24 هزار و 501 زن سرپرست خانوار زیر 55 سال در استان شناسایی شده که توانمندسازی آن‌ها یکی‌از برنامه‌های دولت بوده که اقدامات خوبی در این رابطه انجام شده‌است.
وی افزود: یکی‌از این موضوعات توانمندسازی اقتصادی زنان با تأکید بر بانوان سرپرست‌خانوار است که این افراد علاوه‌بر مسئولیت مادری، وظیفه سنگین‌تر اداره خانواده را نیز برعهده دارند و ممکن است تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هم نبوده و مجبور به اداره معیشت خانواده نیز باشند.
شناسایی 400 زن سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی خرم‌آباد
پرویزپور گفت: زنان سرپرست‌خانوار به واسطه این‌که در فقر اقتصادی به‌سر می‌برند در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز قرار دارند و به‌همین دلیل معاونت زنان ریاست جمهوری بحث توانمندسازی اقتصادی آنان را در دستور کار خود قرار داده‌است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با بیان این‌که طی سال جاری دو تفاهم‌نامه مهم انجام شد، اظهار کرد: یکی تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین معاونت امور زنان، فنی و حرفه‌ای و سازمان اجتماعی وزارت کشور بود که 400 نفر از زنان سرپرست خانوار مرکز استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناسایی و از طریق یکی‌از شرکت‌های طرف قرارداد معاونت زنان انگیزش‌یابی شدند.
حدود 50 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند
جاسم محمدی‌فارسانی در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در حال حاضر 101 هزار خانوار در استان تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: از این تعداد 49 هزار و 831 خانوار شامل 68 هزار و 749 نفر، خانوارهایی‌اند که زنان سرپرست آن‌ها هستند.
وی ادامه داد: 37 هزار و 177 خانوار از این تعداد خانوارهایی هستند که سرپرست آن‌ها فوت شده، چهار هزار و 683 خانوار زنان مطلقه، 916 خانوار سرپرستشان در زندان است و شش هزار و 940 نفر شامل خانوارهایی است که متارکه کرده یا در روستاهای مناطق محروم سکونت دارند.
محمدی با اشاره به این‌که کل خدمات کمیته امداد شامل زنان سرپرست خانوار می‌شود، عنوان کرد: به این خانوارها کمک معیشت مالی به‌صورت حقوق ماهانه، طرح‌های اشتغال‌زایی و کمک مسکن، کمک‌های درمانی، وام‌های کارگشایی، برنامه‌های فرهنگی، خدمات حقوقی و بیمه‌های اجتماعی تعلق می‌گیرد.
مدیرکل کمیته امداد لرستان تصریح کرد: طرح بیمه‌های اجتماعی شامل زنان سرپرست خانوار زیر 45 سال می‌شود که در قالب آن تاکنون هشت هزار و 745 خانوار تحت پوشش قرار گرفته و حق بیمه آن‌ها ماهانه پرداخت می‌شود.
8800 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی لرستان
فاطمه‌زهرا توکلی، مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان این‌که زنان و دختران جامعه ما در فضایی زندگی می‌کنند که همه سیاست‌گذاران، اندیشمندان، اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و همه برنامه‌ریزان به این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه پایدار در هیچ جامعه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که زنان به‌طور ویژه دیده شده و در بستر توسعه و مشارکت فعالیت داشته باشند، اظهار کرد: نمی‌توانیم در یک جامعه انتظار توسعه همه‌جانبه داشته و از طرفی از ظرفیت زنان و دختران غافل شویم.
وی با اشاره به این‌که در طول تاریخ ما زنان و دخترانی اسوه و الگو هستند، ادامه داد: زنان ما در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کردند اما تا رسیدن به مدینه فاضله فاصله داریم.
توکلی اظهار کرد: اعتقاد به تفاوت‌های جنسیتی داریم چراکه در ظرفیت‌ها، نگرش و رویدادها شناخت ایجاد می‌کند و با حضور دو جنس مخالف در کنار هم خلقت و آفرینش کامل می‌شود و تکامل جامعه غیر از این میسر نخواهد بود.
مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به این‌که در حال حاضر هشت هزار و 800 زن سرپرست خانوار استان تحت پوشش این سازمان بوده و از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند، عنوان کرد: همچنین 15 هزار نفر از زنان معلول جامعه استان از خدمات بهزیستی بهره‌مند شده و 638 نفر از دختران و خانم‌های بهزیستی تحت حمایت به فضای تحصیلات تکمیلی راه یافتند.
وی با بیان این‌که سال گذشته 500 نفر از زنان تحت حمایت از وام‌های خوداشتغالی در راستای توانمندسازی استفاده کردند، اظهار کرد: ٣٠نفر از دختران تحت پوشش به‌عنوان دختران موفق از مراکز شبانه‌روزی استان ترخیص شدند.
تشکیل 20 گروه همیار زنان سرپرست خانوار
سلمان کریمیان، معاون بهزیستی لرستان نیز با اشاره به اقدامات مهم و شاخص صورت گرفته از ابتدای شکل‌گیری دولت دوازدهم تاکنون در حوزه امور اجتماعی این اداره‌کل، اظهار کرد: در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طرح مالی خُرد را در قالب 50 گروه 20 نفره در شهرستان‌های کوهدشت، دلفان و چگنی اجرایی کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: در این مدت پنج کلینیک مددکاری در شهرستان‌های استان برای ارائه خدمات مددکاری به افراد جامعه هدف و همچنین 20 گروه همیار زنان سرپرست خانوار با محوریت توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی تشکیل شده است.
کریمیان گفت: با تشکیل و استفاده از قابلیت‌های وام‌های خوداشتغالی، در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به 1500 نفر پرداخت شده است.
وی با اشاره به این‌که در قالب تفاهم‌نامه با صندوق تأمین اجتماعی حق بیمه بازنشستگی یک هزار و 600 نفر از زنان سرپرست خانوار شهری پرداخت شده، عنوان کرد: همچنین حق بیمه بازنشستگی به دو هزار و 300 نفر از زنان روستایی پرداخت شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/113894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاس کروزها را گل کنید

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

قاچاقچی کالا در لرستان 127 میلیارد و 24 میلیون ریال جریمه شد

همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

116هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

یورو رکورد زد

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

31 پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است

فعالیت 536کانون فرهنگی هنری در لرستان

احداث 216 مدرسه در مناطق محروم لرستان

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان

راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان

آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در لرستان

بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان

جریمه 3 میلیارد تومانی صنوف متخلف لرستان

تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

هشت هزار و 413 تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»