ندای لرستان

آخرين مطالب

جای خالی ماهی در سفره لرستانی ها اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - در روزگاری که دستکاری‌ های ژنتیکی و استفاده از مواد شیمیایی در فرآورده‌ های گیاهی و دامی متداول شده، ماهی غذایی سالم است و حاوی مقادیر مهمی مواد لازم برای بدن است .

 گوشت ماهی منبع مهم پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌ های غیراشباع، ویتامین‌ ها و املاح معدنی است و در مقایسه با سایر گوشت‌ها، پخت آن بسیار راحت‌ است.
به اعتقاد کارشناسان مصرف ماهی در بهبود سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد و بایستی در برنامه غذایی هفتگی خانواده ها گنجانده شود.
برغم توصیه کارشناسان به مصرف ماهی اما متاسفانه سرانه مصرف ماهی در استان لرستان بسیار پایین بوده تا جایی که مقامات مسئول شیلات استان مصرف سرانه ماهی در استان را هفت کیلوگرم ذکر می کنند در حالی که این رقم در جهان 20 کیلوگرم و در ایران 10.6 کیلوگرم است.
سرانه مصرف ماهی لرستانی ها کمتر از نرم کشوری
مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در این استان از چهارکیلوگرم به هفت کیلوگرم افزایش یافته افزود: این افزایش سرانه، با برپایی دوره های آموزشی و جشنواره های معرفی و طبخ آبزیان صورت گرفته است.
کیارش بیرانوند با بیان اینکه دولت برای افزایش سرانه مصرف ماهی، اعتبار ویژه ای اختصاص داده است اظهار داشت: تلاش می شود با فرهنگ سازی مصرف ماهی در استان به میانگین کشور، معادل 12 کیلوگرم برسد.
وی میزان تولید شیلات استان را 28 هزار تن در سال برشمرد و گفت: لرستان از مناطق موفق حوزه آبزی پروری است به نحوی که در این زمینه به عنوان یک استان ساحلی شناخته می شود.
مدیرکل شیلات لرستان افزود: مجتمع های پرورش ماهی به ظرفیت 10 هزار تن در دست احداث هستند و طرح های مطالعه شده و آماده اجرا نیز با ظرفیت 20 هزارتن در استان وجود دارد.
بیرانوند گفت: هم اکنون سه هزار تن ماهی در قفس تولید می شود که با توجه به ظرفیت های استان ارتقا این تولیدات تا 10 هزار تن نیز وجود دارد.
تولید بیش از 25 هزار تن ماهیان پرواری در لرستان
مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: سالانه 25 هزار و 913 تن ماهیان پرواری (سردآبی و گرم آبی) در 653 مزرعه در این استان تولید می شود.
بیرانوند با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال 30هزارو 575 تن ماهیان پرواری در لرستان تولید شود افزود: همچنین از 653مزرعه موجود تولید ماهیان پرواری در لرستان، 117میلیون و 500هزار قطعه ماهی قزل آلای رنگین (زینتی ) تولید می شود.
وی با اشاره به کسب رتبه نخست این استان در بین استان‌های غیر ساحلی در بخش پرورش ماهی، گفت: هدف اصلی ما ایجاد مجتمع های آبزی پروری و ‌واگذاری به جوانان جویای کار است که در این راستا نیز 653 مزرعه پرورش ماهی با تکثیر بیش از 117میلیون قطعه در سال توانسته ایم رتبه نخست در بخش استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص دهیم.
اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در پنج سد لرستان
مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: طرح پرورش ماهی در قفس در پنج سد استان به صورت پایلوت در حال اجرا است.
بیرانوند اظهار داشت: جذب سرمایه گذار و راه‌اندازی طرح پرورش ماهی در قفس با اولویت تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی بوده و ارزان بودن سازه ها و غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی از مزیت های این طرح به شمار می رود.
وی گفت: اکنون در پنج سد حوضیان، سد ایوشان، سد خان آباد، سد مروک وسد هاله به صورت پایلوت پرورش ماهی در قفس اجرایی شده است.
وی ادامه داد: از این پنج سد در مجموع 2هزار تن ماهی برداشت می شود،که با توجه به سدهایی که در استان لرستان وجود دارد پیش بینی می شود که تولید پرورش ماهی در قفس در لرستان به بیش از پنج هزار تن برسد.
امکان تولید 100هزار تن ماهی در لرستان
مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: در صورت تامین اعتبار می‎توان در یک برنامه پنج‎ساله ظرفیت تولید ماهی در این استان را به 100هزار تن افزایش داد.
بیرانوند اظهار داشت: اکنون 14هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع های آبزی پروری استان در حال فعالیت هستند.
مدیرکل شیلات لرستان بیان کرد: اجرای برنامه ای برای جذب بیشتر مردم استان به سمت مصرف ماهی از برنامه های شیلات می باشد و در راستای افزایش سرانه مصرف ماهی در استان برنامه های مختلفی مانند برگزاری جشنواره های غذایی، ایجاد نمایشگاه و بازارچه های فروش ماهی را اجرا کرده ایم.
صادرات 200 تن ماهی از لرستان
مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: با توجه به نیاز بالای داخلی در موضوع فروش ماهی سال گذشته تنها 200 تن صادرات ماهی به کشورهای همسایه صورت گرفت اما با افزایش تولید، صادرات نیز افزایش می یابد.
بیرانوند اظهار داشت: رشد اقتصادی و اشتغال از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده و در ایران و به خصوص استان لرستان با محوریت استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه به تولید تخم ماهی چشم زده با مشارکت کشور فرانسه اشاره کرد و افزود: تنها مرکز تولید تخم ماهی چشم زده در استان لرستان قرار دارد و علاوه بر آن نیز در حال احداث کارخانه خوراک دام با همکاری شرکت بیومار دانمارک هستیم که با ایجاد این مرکز افزایش تولید را خواهیم داشت.
مدیر کل شیلات لرستان با تاکید بر صادرات و ایجاد مراکز گردشگری در حوزه شیلات، گفت: باتوجه به نیاز بالای داخلی در بحث فروش ماهی سال گذشته تنها 200 تن صادرات ماهی به کشورهای همسایه داشته ایم اما با افزایش تولید، صادرات نیز افزایش می یابد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/114555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی