ندای لرستان

آخرين مطالب

صندوق بیمه تنها چتر حمایتی کشاورزان اقتصادي

  بزرگنمايي:

 ندای لرستان- برغم اهمیت بالای تولیدات کشاورزی در سبد غذایی مردم ، فعالیت در بخش کشاورزی سرشار از مخاطرات بوده و به دلیل اتکای بالای این بخش به طبیعت و وابستگی به شرایط جوی همواره با ریسک‌ پذیری بالایی همراه است.
سیل فروردین ماه امسال نشان داد که بخش کشاورزی تا چه میزان در برابر اینگونه حوادث آسیب پذیر است تا جایی که کارشناسان میزان خسارت سیل به بخش کشاورزی استان را حدود یکهزار و 200 میلیارد تومان عنوان می کنند.

در اثر سیل بیش از پنج هزار هکتار یعنی حدود 10 درصد از باغ های استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود یکهزار و 800 هکتار انجیر سیاه و منحصر به فرد استان واقع در منطقه «زیودار» معمولان در اثر سیل به شدت آسیب دید.

بیش از 500 ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری نیز بر اثر جاری شدن سیل ویرانگر از بین رفت که بر عملکرد 2هزارو 500 هکتار از باغ ها که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تاثیر منفی گذاشت.

خسارت وارد شده به باغ های استان، بزرگ‌ترین انارستان کشور در زیرتنگ سیاب بخش کوهنانی را نیز تحت تاثیر قرار داد، انارستانی با تولید سالانه حدود 37 هزار تن محصول ارگانیک صادراتی.

لرستان در بخش شیلات رتبه نخست استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل فروردین ماه این بخش را نیز در امان نگذاشت و 50 هزار قطعه ماهی را از بین برد، 421 مزرعه پرورش ماهی را دچار خسارت کرد و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یکهزار نفر از کارکنان این بخش را تحت تاثیر قرار داد.

خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد به شرایط جوی، همواره مقوله پوشش بیمه محصولات کشاورزی در لرستان را با اهمیت کرده است.

فعالیت در بخش کشاورزی به علت اتکای زیاد به طبیعت و وابستگی آن به عوامل و شرایط جوی و محیطی، همراه با نوعی ریسک همراه بوده و تولید کنندگان این بخش همواره با خسارات ناشی از بروز حوادث و بلایای طبیعی روبرو هستند.

برای جلوگیری از خسارات همچنین اطمینان خاطر کشاورزان، بیمه کشاورزی راهکاری مناسب بوده که با هزینه اندک اما تعهدات مناسب می توانند به آینده امیدوار باشند.

براساس قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور 56 درصد حق بیمه محصولات کشاورزی که کشاورزان مجاز به کشت آن هستند توسط دولت پرداخت می‌شود و 44 درصد حق بیمه را کشاورز می‌پردازد.

اهمیت بیمه کشاورزی به اندازه‌ای است که می‌تواند امنیت سرمایه، خطرپذیری‌ها و برنامه‌ریزی کشاورزان را پوشش دهد و بیمه‌ها می‌توانند محیطی آرام را برای کشاورزان را در کشور ایجاد کنند.

محب علی امرایی کشاورز پلدختری به ایرنا گفت: در سیل فروردین ماه تمام اراضی کشاورزی اهالی از بین رفت گرچه خسارت ها در حال پرداخت است اما کفاف جبران خسارت را نمی دهد.

وی بیان کرد: کشاورزان این منطقه به دلیل اینکه می دانند در معرض آسیب های کشاورزی هستند اقدام به بیمه کردن محصولات خود کرده اند اما با حجم خسارات بالا میزان پرداختی ها به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و نمی‌تواند جبران کند.

فیروز امرایی دیگر کشاورز اهل معمولان گفت: در روزهای نخستین بحران سیل اقدامات جهادی باعث شده تا حد قابل توجهی اراضی که در آن انجیر کاشته بودیم لایروبی شود اما با گذشت چندین ماه از وقوع سیل دیگر خبری از کمک ها نیست.

یکی از روستائیان سیل فروردین ماه در پلدختر که دچار خسارت شده است می گوید که محصولات خود را تحت پوشش بیمه قرار داده اما متاسفانه دست اندرکاران امر بیمه در پرداخت خسارت وارده کوتاهی می کنند.

ضرورت ایجاد صندوق حمایت از دیم‌کاران در لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این باره می گوید: صندوق بیمه کشاورزی ارتباط خوبی با بخش کشاورزی استان دارد و پوشش بیمه محصولات در سنوات گذشته افزایش یافته و وضعیت رو بهبود است.

عبدالرضا بازدار  با بیان اینکه 500هزار هکتار محصول دیم در لرستان وجود دارد که آسیب های زیادی آن را تهدید می‌کند تصریح کرد: به دلیل عدم پشتوانه لازم از دیم‌کاران و وجود 75درصد اراضی دیم در استان، تهدیدات در اثر حوادث مانند سیل دچار خسارت زیادتری می شوند.

وی افزود: صندوق ذخیره حمایت از دیم‌کاران باید ایجاد شود تا کشاورزان از امنیت کامل برخوردار شوند چرا که عدم پشتیبانی از دیم‌کاران خسارات را غیر قابل جبران می‌کند.

پژوهشگاه فضایی در تاخیر پرداخت تسهیلات به کشاورزان سیلزده لرستان نقش دارد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: ورود پژوهشگاه فضایی در محاسبه خسارت‎های سیل، با وجود بالا بردن سطح رسیدگی به پرونده‎ها اما باعث تاخیر در پرداخت‎ها شده است.

نامدار صیادی اظهار داشت: در پی وقوع سیل فروردین ماه امسال 30 هزار و 808 پرونده خسارت با مبلغ 125 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در حوزه کشاورزی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: دستور پرداخت پنج میلیارد و 600میلیون تومان در قالب یکهزار و 300 پرونده از سامانه را دریافت کرده ایم که به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: تاکنون به 10 هزار و 139 نفر از خسارت دیدگان سیل، 42 میلیارد تومان پرداخت شده است.

ضرورت استقبال کشاورزان لرستانی از بیمه کشاورزی

مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان گفت: میزان خسارت سیل امسال بسیار بالا بود اما به دلیل عدم استقبال کشاورزان برای بیمه محصولات خود، خسارتی از جانب صندوق بیمه کشاورزی شامل حال آن‌ها نمی‌شد.

وی بیان کرد: 783هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان قابل کشت می باشد همچنین 135هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی در این استان وجود دارد که 10نمایندگی خدمات بیمه ای درحال انجام فعالیت هستند.

وی افزود: سال زراعی گذشته در بخش آبزیان 12 هکتار ماهی قزل‌آلا، 350 رأس دام سبک و سنگین، 46 هکتار زمین زراعی، 2هزارو 400 هکتار باغات، 36 میلیون قطعه مرغ گوشتی و 42 هکتار تنه درختان در لرستان تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی بودند.

رفیعی ادامه داد: حدود 30 هزار کشاورز محصولات خود را بیمه کرده‌ که پنج هزار و 400 نفر سیل‌زده بوده و هفت میلیارد و 500 میلیون تومان غرامت پرداخت شد.

70درصد از مرغداران بیمه شده خسارت دیده به چرخه تولید بازگشتند

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی کشور در سفر هفته گذشته به لرستان گفت: اکنون بیش از یک میلیارد قطعه طیور در کشور تحت پوشش بیمه صندوق کشاورزی قرار دارد.

محمدابراهیم حسن نژاد اظهار داشت: از سال 96 تاکنون بیش از 70 درصد واحدهای مرغداری کشور بر اثر شیوع آنفلوانزا  آسیب دیدند اما به دلیل حمایت صندوق بیمه این واحدها به چرخه تولید برگشتند.

وی با اشاره به اینکه بیمه اجباری دام در قانون لحاظ شده است ادامه داد: حق بیمه دام از 400 هزار تومان به 49 هزار تومان کاهش یافته تا دامداران بتواند به راحتی دام خود را بیمه کنند و نگران تلف شدن دام خود نباشند.

وی افزود: آسیب‌های موجود در بخش کشاورزی بسیار متفاوت تر از دیگر حوزه ها است که در این راستا می توان به بروز خشکسالی در دوره های طولانی مدت اشاره کرد که بسیاری از استان‌های کشور را در بر می‌گیرد و محصولات آسیب می‌بینند.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی همچنین گفت: ریسک بخش کشاورزی به دلیل وسیع بودن، شدت و سیستمی بودن آن بسیار پرخطر است و نمی‌توان به صورت کامل خسارات را پرداخت و تعرفه مشخصی را تعریف کرد.

حسن نژاد ادامه داد: در 10 سال گذشته به بیش از 90 درصد بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: بیمه های کشاورزی تنها می توانند بخشی از خسارات کشاورزان را پرداخت کند.

حسن نژاد بیان کرد: باید متناسب با حق کشاورزان انتظارات را آنچه در صندوق است تطابق دهیم اما نوع انتظارات ناشی از خسارات بخش کشاورزی را صندوق بیمه کشاورزی نمی‌تواند به صورت کامل پرداخت کند.

وی اظهار داشت: بیمه کشاورزی منابع بسیار ناچیزی را از کشاورزان دریافت می‌کند و بسیاری از پرداخت ها از سوی دولت تامین می‌شود.

حسن نژاد با اشاره به اینکه هرچه تعداد آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی بیشتر باشد میزان تعهدات کاهش می یابد اضافه کرد: بیمه کشاورزی هیچ اندوخته ای را نزد خود نگه نمی‌دارد.

افزایش دانش و آگاهی کشاورزان و بهره برداران از اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در توسعه اقتصادی و توسعه ملی در کنار گسترش و تعمیم بیمه کشاورزی به کلیه محصولات تولیدی دربخش کشاورزی که واجد ارزش کالایی باشند ، می تواند حائز اهمیت باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/119261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی