ندای لرستان

آخرين مطالب

سنگینی رنج انتظار بر درد بیماران لرستانی مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - رفت و آمدهای چندباره و انتظارهای طولانی مدت برای گرفتن نوبت ویزیت از پزشکان متخصص در لرستان این روزها عرصه را بر بیماران تنگ کرده است.
 یکی از معضلات پیش روی بیماران در نظام درمانی طی سال های اخیر انتظارهای طولانی مدت برای گرفتن نوبت ویزیت پزشکان است که گاهی بیش از درد بیماری ، بیماران را اذیت می کند.
تن رنجور بیماری که باید ساعت ها و یا حتی روزها را به امید گرفتن نوبت ویزیت یک پزشک متخصص سپری کند و از یک مرکز درمانی به مرکز یا مطب دیگر سردرگم باشد تا بلکه بتواند با خواهش و تمنا وگاهی سفارش دوستان و اقوام نوبت ویزیتی از پزشکی بگیرد باید سلسله مراتب دردناکی را سپری کند.
اگر بیمار بسیار خوش شانس باشد و در روز موعود پس از ساعت ها انتظار در یک مرکز درمانی یا مطب خصوصی بتواند به اتاق معاینه پزشک وارد شود تازه باید بتواند بر غم چگونگی بیان مشکل با پزشک فائق آید چرا که در اتاق پزشک نیز باید مدتی را نیز سرپا منتظر بماند و به مشکلات دیگر بیماران گوش دهد و زمانیکه نوبت به خودش می رسد با علم به اینکه چند نفر دیگر نیز شنونده صحبت های او به دکتر هستند باید از درد طولانی مدت که دیگر پس از این همه مدت به ان عادت کرده است، سخن بگوید.
حالا اگر پزشک همزمان که او را ویزیت می کند پا سخ چند پیام و تماس تلفنی را ندهد بیمار خوش شانس تری بوده است و نسخه داروها را با موفقیت در دست گرفته و به امید بهبودی راهی داروخانه می شود.
به عقیده بسیاری از بیماران این روزها درد مراجعه به مراکز درمانی و مطب های پزشکان دردناکتر از خود بیماری های است و گاهی برخی ترجیح می دهند که تا درد امانشان را نبریده است خود را در این ورطه سردرگمی غرق نکنند.
نابه‌سامانی در نوبت‌دهی مطب پزشکان و زمان انتظار طولانی، ارایه نشدن خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آن‌ها، خواهش برخی بیماران برای اخذ نوبت در کوتاه‌ترین زمان، ایجاد تنش میان منشی و بیماران، شلوغی بیش از حد مطب،حضور نیافتن به موقع پزشک در مطب، طول کشیدن زمان انتظار و حتی خوابیدن برخی بیماران روی صندلی‌ها سبب ایجاد حس نامطلوبی در مراجعه‌کنندگان به مطب پزشک می‌شود و از طرفی بیشترین مشکلات بیماران این استان به شمار می رود.
زهرا باباخانی همراه بیماری 67 ساله از شهرستان کوهدشت است که به همراه مادر کم بینا و بیمارش به یکی از مراکز درمانی خرم آباد برای ویزیت چشم پزشک مراجعه است و می گوید هنگام اذان صبح برای گرفتن نوبت ویزیت راهی خرم آباد مرکز استان شده و اکنون که پنج بعدازظهر است موفق به ملاقات پزشک نشده و این در حالی است که هزینه این رفت و آمد برای او حدود 200 هزار تومان هزینه داشته است.
آزاده کرم الهی بیمار دیگری است که در مطب یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان است او می گوید پس از هفت ماه امروز موفق شد پزشک مربوطه را ملاقات کند اما پس از شرح بیماری پزشک او را به انجام آزمایش و زمان ویزیت دیگری موکول کرده است.
فرشته بیرانوند بیمار دیگری در مطب یکی از پزشکان متخصص کلیه است که از درد شدیدی شاکی شده است و پس از روزها سردرگمی در مراکز درمانی و انجام سونوگرافی و آزمایش و حتی ام آر آی، پزشکان مرکز درمانی تشخیص سنگ کلیه داده اند اما او همچنان ملتمس منشی پزشکان متخصص برای گرفتن نوبت ویزیت پزشک متخصص است.
رضا حسنوند بیمار دیگری است که شلوغی مطب پزشکان و طی کردن سالن ها و اتاق های انتظار یکی پس از دیگری را در مطب پزشکان روشی برای وانمودکردن به شهرت یا اینکه افکار عمومی را به نوعی به سمت وسویی بکشاند که فکر کنند این ازدحام جمعیت پشت نوبت های طولانی به خاطر تخصص بالا و مهارت و چیره دستی پزشک است و به نوعی هشدار به بیماران است برای اینکه دیگر از ویزیت بالای پزشک سوال نکنند و بدون هیچ تأملی براحتی دست در جیب خود کنند.
اما این نارضایتی های بیماران در سطح مراکز درمانی دولتی و خصوصی در حالی وجود دارد که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی در روزهای گذشته خبر از بکارگیری 85 پزشک متخصص و فوق تخصص در استان برای جبران کمبودها سخن می گویند.
جذب80 پزشک متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی در لرستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره می گوید: با پیگیری هایی که انجام شد اخیرا توانستیم 80 پزشک متخصص و فوق تخصص به کادر درمانی استان اضافه کنیم.
محمدرضا نیکبخت بیان کرد: این پزشکان متخصص رشته‌های زنان، جراحی، بیهوشی، پوست، اعصاب و روان، طب اورژانس، داخلی هستند و بسته به نیاز در سطح استان جذب و بین شهرستان‌های استان پخش می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در حال حاضر در رشته‌هایی از جمله زنان، چشم، ارتوپدی کمبود پزشک متخصص داریم که امیدواریم در آینده بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.
نیکبخت خاطرنشان کرد: خوشبختانه بعضی از پزشکان رشته‌های فوق تخصص مثل فوق تخصص آی سی یو و غدد اطفال برای اولین بار وارد استان شده است.
وی یادآور شد: جذب متخصص در استان نسبت به سال‌های قبل افزایش 35 درصدی داشته است و پزشکان جذب شده برحسب نیاز و کمبود متخصصین در سطح استان توزیع می‌شوند.
پزشکان متخصص به صورت عادلانه در لرستان توزیع شده‌اند
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: توزیع پزشکان جدید براساس اعلام نیاز هر شهرستان و اولویت جمعیتی در نظر گرفته شده و عدالت در این زمینه رعایت شده است.
نیکبخت روز چهارشنبه بیان کرد: 348 پزشک متخصص و 50 پزشک فوق تخصص در این استان فعالیت داشتند که در روزهای گذشته 80 پزشک متخصص و 6 پزشک فوق تخصص نیز به ظرفیت های درمانی این استان افزوده شد.
وی با بیان اینکه اکنون 18 بیمارستان دولتی در استان وجود دارد که پزشکان در این مراکز با تعرفه دولتی مشغول ارایه خدمات به بیماران هستند، ادامه داد: پزشکان جدید براساس نیاز در شهرستان های خرم آباد، بروجرد، ازنا، الیگودرز، دورود، کوهدشت، پلدختر، سلسله، دلفان و دوره چگنی مستقر شده و در مراکز درمانی دولتی ارایه خدمات می کنند.
به گفته وی سه پزشک ارتوپدی ، 2 پزشک آسیب شناسی ، سه پزشک بیماری‌های اعصاب ، 10 پزشک بیماری‌های داخلی ،یک پزشک بیماری‌های عفونی ،پنج پزشک بیماری‌های قلب و عروق ،6 پزشک بیهوشی ، یک پزشک پزشکی هسته‌ای،2پزشک پوست ، یک پزشک توانبخشی، چهار پزشک جراحی عمومی ، 2 پزشک اورولوژی ، جراحی 2 پزشک مغز و اعصاب ، یک چشم پزشک، 6 پزشک رادیولوژی ، پنج روانپزشک،9 پزشک زنان و زایمان ،9 پزشک طب اورژانس، هفت پزشک کودکان و یک پزشک گوش و حلق و بینی در استان اخیرا مشغول بکار شدند.
نیکبخت یادآور شد:برخی از این متخصصین به عنوان هیات علمی، بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی را نیز کمک خواهند کرد و در برخی رشته های تخصصی پس از اتمام طرح می توانند به عنوان هیات علمی در دانشگاه جذب شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: اکنون 18 بیمارستان دولتی در استان وجود دارد که 484 پزشک در این مراکز با تعرفه دولتی مشغول ارایه خدمات به بیماران هستند.
30 درصد پزشکان جذب در لرستان بومی هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:مجموع پزشکان متخصص و فوق تخصص استان بر اساس نیاز شبکه های درمان استان به وزارت خانه اعلام شدند که خوشبختانه امسال بیشترین تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص به استان وارد شد.
عباس پزشکی افزود: اکنون پزشکان متخصص در تمام شبکه های درمان استان فعال شدند و انتظار می رود اعزام ها به سایر استان ها و مرکز استان کمتر شود.
وی با تاکید بر اینکه این پزشکانی که تازه به ظرفیت استان اضافه شده اند موظف به خدمت چهار ساله در مراکز درمانی دولتی هستند، ادامه داد: 30 درصد این پزشکان بومی هستند.
پزشکی با بیان اینکه این پزشکان در صورت تمایل پس از گذراندن طرح در دانشگاه علوم پزشکی لرستان استخدام می شوند، اظهار داشت: این دانشگاه آمادگی استخدام رشته های مورد نیاز را از بین پزشکان طرح استان دارد.
وی یادآور شد: امسال برای نخستین بار پنج رشته فوق تخصص غدد، آلرژی اطفال، جراحی اطفال، ریه اطفال، آی سی یو در استان جذب شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در راستای تجهیز و به روز رسانی خدمات درمانی در این استان مجوز خرید چهار دستگاه دیالیز برای شبکه بهداشت و درمان سپید دشت با توجه به حضور متخصص داخلی در این شبکه صادر شده است.
وی اظهار داشت: تجهیزات بخش پیوند مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر در 2 بخش 500 میلیون تومانی پرداخت می شود و 10 درصد مطالبات کموتراپی مرکز آموزشی شهید رحیمی، 10 درصد کموتراپی بیمارستان آیت الله بروجردی، و 10 درصد مرکز روان پزشکی مهر خرم آباد که تاکنون پرداخت نشده و مابه التفاوت ابتدای سال تاکنون به زودی به استان پرداخت می شود.
پزشکی ادامه داد: همچنین یک پزشک فوق تخصص غدد بزرگسال علاوه بر 85 پزشک متخصص و فوق تخصص توزیع شده در سطح استان به زودی مشغول خدمت می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: «سی تی اسکن» بیمارستان عشایر خرم آباد با اعتبار یک میلیارد و 373 میلیون تومان خریداری شد.
وی با تاکید بر اینکه اینکه چهار میلیارد و 200 میلیون تومان برای خرید دستگاه «ام آر آی» بیمارستان بروجرد هزینه شده ادامه داد: همچنین 9 میلیارد تومان برای خرید « سی تی آنژیو» بیمارستان شهید مدنی خرم آباد نیاز است که امیدواریم بانک‌ها در این رابطه تسهیلات لازم را پرداخت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/119681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان در امر مولدسازی اولویت‌بندی شوند

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

ساختمان و سازه کارخانه کاغذ سنگ الیگودرز تکمیل شده است

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

کلاهبردار سکه‌های تقلبی در الیگودرز دستگیر شد

جذب 4 هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

انبار لاستیک قاچاق در بروجرد کشف‌و‌ضبط شد

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

جمع آوری 44 میلیارد تومان زکات فطریه در لرستان

کشف انبار لاستیک‌های قاچاق در بروجرد

کشف و ضبط انبار لاستیک قاچاق در بروجرد

اطفای حریق انبار ضایعات در دورود

منطقه زیبای پامنار خوزستان

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

جشنواره رود و ریل در لرستان؛ «بیشه» در مسیر ثبت جهانی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

صرفه‌جویی 500 میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

فرصت مذاکره؟