ندای لرستان

آخرين مطالب

رسانه های محلی بازیگردان اصلی انتخابات باشند اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - امروزه انتخابات در همه جای جهان یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی برای اداره کشورهاست به عبارت دیگر تجلی واقعی حاکمیت مردم در قالب یک روند دموکراتیک و شفاف با برگزاری انتخابات میسر است.

در ایران اسلامی پس از وقوع انقلاب رجوع به رای مردم با برگزاری انتخابات رقم خورد و بالاترین مقام اجرایی کشور تا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا با برگزاری انتخابات برگزیده شدند.
این روزها ایران اسلامی خود را برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده می کند و با توجه به اینکه در بسیاری از شهرستانها مشاهده می شود که نمایندگان برای اخذ آراء عمومی به طرح شعارهایی می پردازند که هیچ سنخیتی با وظیفه نمایندگی آنها ندارد ایرنا در لرستان با برگزاری میزگردی با حضور صاحب نظران به بررسی نقش رسانه در آگاهی بخشی به افکار عمومی پرداخته است.
باید تعریف درست و دقیقی از انتخاب اصلح به مردم داد

ابوذر بابایی زاده فعال رسانه ای در لرستان در این میزگرد اظهار داشت: رسانه برای اقناع مردم در جریان انتخابات نمی تواند به تنهایی موثر باشد زیرا با چالش های متعددی روبروست.
وی توضیح داد: وقتی برخی نمایندگان منتخب ادوار گذشته به دلیل عدم انجام صحیح وظایف خود در افکار عمومی مردود می شوند آنوقت به پای صندوق کشاندن مردم کمی دشوار خواهد شد.
بابایی زاده با بیان اینکه ابتدا به ساکن باید تعریف درست و دقیقی از انتخاب صحیح داشته باشیم گفت: نماینده ای که پس از انتخاب تغییر رفتار می دهد نشان از انتخاب غلط مردم در زمان انتخاب نیست، بلکه متاسفانه باید بررسی کرد چرا برخی از منتخبین ما با فراموشی وعده های خویش اینگونه به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کنند و موجب پشیمانی جامعه رای دهنده می‌شوند و این میان رسانه نیز چون مردم هرگز در این روند شرمسار نیست زیرا تنها بر اساس تکیه بر شعارهای اقای کاندیدا در زمان انتخابات و نیز اندک داشته‌های خویش در بررسی شخصیت کاندیدا در جهت اطلاع‌رسانی به مردم به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است.
این فعال رسانه‌ای در ادامه به راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت:یک قسمت از این مسئله به زمان پیش از انتخابات برمی گردد مثلا رسانه می تواند مسئولان را به تهیه بستر مناسب در جهت افزایش مشارکت عمومی ترغیب نماید.
سردبیر نشریه دریای فرهنگ لرستان ادامه داد: تعیین هیات اجرایی بی‌طرف یک نمونه از این بسترها است زیرا تاثیر بسزایی در ایجاد اعتماد عمومی و برگزاری انتخابات سالم دارد، لذا اگر مردم قدم دولت را در زمان برگزاری لرزان تشخیص دهند بخشی از اعتمادشان در ادامه مسیر لرزان می‌گردد.
بابایی زاده در بخش دیگر سخنان خود به تاثیر رسانه در زمان انتخابات اشاره کرد و گفت: در این‌باره زمانی رسانه‌ها یا صرفا مادی و شخص محور عمل می کنند و یا جریان‌ساز هستند، البته یک رسانه می تواند در همه این ابعاد نقش آفرینی کرده و تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از مطبوعات در زمان انتخابات اقتصادی فکر و عمل می کنند افزود: به نظر من گرایش یک رسانه و نوع تبلیغات آن مشروط بر اینکه فرد اصلح را معرفی کند هیچ اشکالی ندارد.
بابایی‌زاده در پایان افزود: عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در زمینه افزایش مشارکت های انتخاباتی هستند که دیگر در اختیار رسانه نیست که از مهمترین آنها میتوان به وجود نامزدهای انتخاباتی از جریان های متفاوت اشاره کرد و اساسا نباید فراموش کرد از مولفه های مهم بالا بردن میزان مشارکت عمومی در انتخابات وجود رقابت سیاسی سالم است که لازمه ان حضور افراد از سلیقه ها و جریانات مختلف سیاسی است.
نقش رسانه در شناسایی افراد لایق به مردم بسیار پررنگ است

رضا طولابی دیگر فعال رسانه ای در این میزگرد گفت: بخش اعظم مشارکت های انتخاباتی به عملکرد مسئولان و نمایندگان برمی گردد، اگر مردم در ارزیابی های خود تاثیر نمایندگان را مثبت تشخیص ندهند هر چه رسانه ها تلاش کنند، نمی تواند اعتماد عمومی را جلب نماید
وی گفت: زمانی میتوانیم از نقش پررنگ یک رسانه صحبت کنیم که آگاهی بخش بوده و در شناساندن افراد لایق به جامعه قدرتمند عمل کند.
طولابی گفت: افرادی که توسط رسانه ها به جامعه معرفی میشوند اگر در اجرای وظایف ذاتی خود آنگونه که باید عمل نکنند ممکن است در ادوار بعد نوع نگاه مردم به رسانه دستخوش تغییرات گوناگونی شود که اغلب آنها دارای بار منفی است.
این فعال رسانه ای میزان تاثیرگذاری رسانه را با توجه به نوع آن متفاوت دانست و گفت: مسائل و دغدغه های اقتصادی موجب شده که نوع فعالیت رسانه ها در بحث تولید محتوا متاثر از همین مسئله باشد.
خبرنگار پایگاه خبری یافته لرستان همچنین گفت: خبرگزاری ها و کلا رسانه های مجازی به دلیل وابستگی کمترشان به مسائل اقتصادی از تاثیر گذاری بیشتری برخوردار هستند اما رسانه های مکتوب بدلیل شرایط نامناسب اقتصادی ممکن‌است نتوانند به درستی اطلاع رسانی کنند و گاها مشاهده شده که ناچارند از جریانی حمایت کنند که اساسا اعتقادی به آن هم ندارند.
رسانه مهمترین ابزار برای جهت دهی افکار عمومی است

محدثه مقدم رسانه دیگر فعال رسانه ای در لرستان رسانه را مهمترین ابزار کاربردی و تاثیرگذار در انتخابات دانست و اظهار داشت: رسانه مهمترین ابزاری است که می تواند خوب و بد را در جامعه القا کرده و به افکار عمومی جهت دهی بدهد.
مقدم گفت: میزان این تاثیر گذاری البته نیاز به بررسی های دقیق تری دارد اما متاسفانه در سالیان اخیر شاهد ایجاد یک شکاف در بین مردم‌ و رسانه به معنای اخص هستیم که اصلی ترین دلیل آن انعکاس وعده های نه چندان عملی است که پس از انتخاب پوشالی بودن آنان نمایان می شود.
وی در ادامه به تشریح حال و هوای انتخابات در استان اشاره کرد و گفت: می توان لرستان را به سه قسمت انتخاباتی تقسیم کرد، برخی از شهرها معیارهای مناسب تری برای انتخابات دارند ، برخی دیگر از شهرها انتخاب شان سیاست زده و برخی متاثر از طایفه گرایی است، لذا در مجموع میتوان گفت در پاره ای از موارد شاهد بلوغ سیاسی در استان نیستیم.
مدیر مسئول نشریه صدای رسای لرستان یکی از علل عدم اقبال عمومی از رسانه های استان را دوری جستن رسانه ها اعم از شنیداری ،گفتاری،دیداری و نوشتاری به محتواسازی دانست و گفت: این مسئله موجب شده تا رسانه ها آنطور که باید جایگاه واقعی خود را پیدا نکنند از دیگر سو وجود برخی خط قرمزها نیز کار را سخت تر کرده لذا اگر دستگاه های نظارتی ابزار لازم را به رسانه ها بدهند آنها به راحتی می توانند تبدیل به زبان گویای جامعه شوند.
این روزنامه نگار لرستانی اظهار داشت: مشکلاتی که بیان شد در فضای انتخاباتی استان تاثیر گذارند اما نمی شود قاطعانه گفت که همه مشکلات به این مسایل ختم می شود.
وی ادامه داد: نبود هم اندیشی در بین اصحاب رسانه نیز یکی از بزرگترین چالش هایی است که امروزه با آن دست به گریبان هستیم چرا که این خود بزرگ ترین سد بر سر راه جریان سازی خبری و رسانه ای در استان است.
مقدم ادامه داد: این معضل در نهایت منجر به شیوع پدیده اخبار منفی در جامعه خواهد شد، این اتفاق در شرایط حساس کنونی از جمله انتخابات تبعات منفی خود را بیش از پیش در دل جامعه نمایان میکند.
وی خوراک سازی هدفمند،شناسایی موانع عدم انتخاب اصلح ،روشنگری و هدایت را از مهمترین‌عوامل یک‌انتخاب مناسب عنوان کرد و افزود: زمانی که رسانه زمینه رخ دادن این اتفاق را رقم بزند می توان گفت به نقش خود در جهت دهی و تنویر افکار عمومی نسبت به انتخاباتی عقلایی و تاثیر گذار عمل کرده است و این میسر نمی شود مگر آنکه زمینه بالندگی افکار عمومی در جامعه بنا بر عناصر مختلفی که بیان شد مهیا گردد.
این فعال رسانه ای ادامه داد:رسانه،مردم و محتوا سه رکن انتخاب اصلح در یک جریان سازی مفید و مثمر ثمر خواهند بود اگر در راس این مثلث حقیقت سرمشق برای بیان و پذیرفتن باشد.
برای معرفی نامزد اصلح ، رسانه ها باید وظایف قانونی نماینده را برای مردم تبیین کنند

سعید سرشار مدیر خبرگزاری فارس در لرستان در این میزگرد خبری گفت: رسانه ها آنچنان که می بایست نتوانستند نقش خود را ایفا کنند تا آنجا که موثرترین نقش یک رسانه در جریان انتخابات فقط برگزاری چند مناظره بود.
سرشار گفت: رسانه ها امروز نمی توانند شهروندان را آنگونه که باید اقناع کنند مثلا برای معرفی افراد اصلح اگر می خواهیم تاثیرگذار عمل کنیم باید به مقوله محتواسازی توجه جدی تری داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این روند می بایست شاخص های یک جریان یا فرد اصلح را بصورت مستدل به مخاطب خود ارائه دهیم، البته انجام این مراحل در شرایط کنونی بیشتر در توان خبرگزاری ها و رسانه های مجازی شناسنامه دار است.
این فعال رسانه ای اظهار داشت: جامعه امروز ما بدلیل پویا بودن با شرایط چهار سال قبل بسیار متفاوت است، به تبع آن طائفه گرایی امروز در استان نیز با سالهای گذشته بسیار فرق دارد، بر این اساس رای دهنده این دور از انتخابات تحت تاثیر مولفه های جدیدی است که میتواند منبع آنها رسانه های استان باشد.‌
سرشار گفت: رسانه ها اگر از روی عقلانیت و با رویکرد حرفه ای اقدام به تحلیل و ارائه گزارش کنند بدون شک در اقناع افکار عمومی نیز پیروز خواهند شد.
وی اظهار داشت: لازمه موفقیت رسانه در انجام یک رسالت انتخاباتی این است که در کنار اهمیت دادن به میزان مشارکت، مولفه های انتخاب صحیح را نیز به مردم معرفی کند.
رسانه بهترین عنصر در تحریک افکار عمومی به شمار می رود

عباس دارایی فعال رسانه ای در این میزگرد سخنان خود را با طرح چند پرسش آغاز کرد. آیا رسانه ما در جایگاه ترغیب مردم در فعالیت های انتخاباتی قرار دارد؟ آیا مردم به آن حد از بلوغ اجتماعی و سیاسی رسیده اند که فرهنگ رسانه ای را جز لاینفک از روند انتخابات بدانند؟
دارایی اظهار داشت: شکی نیست که رسانه بهترین عنصر در زمینه های پرسشگری، مطالبه گری و تحریک افکار عمومی است و به دنبال آن رسانه های مجازی زمینه لازم را برای تاثیر گذاری در جامعه بیش از پیش فراهم ساخته است.
مسئول پایگاه خبری بلوطستان افزود: امروز هر شهروند به راحتی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در نقش یک نیروی تاثیرگذار اجتماعی ظاهر میشود البته هر رسانه نیز با توجه به کارکرد، گرایش فکری و میزان حرفه ای بودن تاثیری متفاوت بر جای می گذارد لذا در کلیت قضیه اگر چه رسانه از مولفه های مهم‌است اما نقش آن محوری نیست و در مقام یک تسهیل گر عمل میکند.
دارایی گفت: رسانه های مجازی در سال های اخیر فضای پرسشگری را در استان رشد داده و به گسترش پدیده شهروند خبرنگاری منجر شده اما در نهایت خبرگزاری های رسمی منبع غیر قابل انکار اخبار هستند.
وی افزود: رسانه های استان علی رغم تاثیر گذاری رافع نگرانی ها نیستند به عبارتی دیگر بسیاری از رسانه های استان به جای ارائه تحلیل های علمی و ارائه آن به مخاطب درگیر کارهای خبری و حواشی آن شده اند.
دارایی تصریح کرد: رسانه ها همواره به دلیل خلا احزاب کارآمد و گروه های مدنی، کارکرد سیاسی پیدا کرده اند، در چنین شرایطی پرواضح است که خبرنگار نیز تبدیل به کنشگر سیاسی میشود.
این فعال رسانه ای نگاه اقتصادی مطبوعات به انتخابات را آسیب مهم این حوزه دانست و افزود: برخی رسانه ها بجای محتواسازی به دنبال منافع اقتصادی رفته و جریان سازی را فدای کار اقتصادی میکنند.
وی در پایان سخنان خود از هیجان، رقابت ایلی و احساس بعنوان سه شاخصه انتخاباتی در استان نام برد و افزود: مهمترین وظیفه رسانه در فضای حاکمیت این سه مولفه این است که ذائقه مردم را از این حالات به سمت انتخاب اصلح سوق دهند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/119944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان جریمه شد

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد

تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

3 پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است

اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب 98 در حوزه راه پرداخت نشده است

تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان

تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

فروشنده تجهیزات تقلب کنکور در لرستان دستگیر شد

منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

انسداد 257 حلقه چاه غیرمجاز در لرستان

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

استاندار لرستان: مدیران حق ندارند مردم را پشت درب اتاق خود منتظر نگه دارند

میانگین بارندگی‌های اخیر در لرستان 6/3 میلیمتر ثبت شد

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان

شناسایی بیش از 3000 مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان بیش از 12 میلیارد جریمه شد

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم