ندای لرستان

آخرين مطالب

بخت به «بیشه دالان» روی خوش نشان داد/تالاب به محیط‌زیست واگذار شد مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد- واگذاری مدیریت «بیشه دالان» به اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، حیات تازه‌ای به این تالاب نیمه جان بروجرد داد تا امیدها برای احیای این اکوسیستم آبی مهم قوت بگیرد.

 استان لرستان با ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه طبیعت‌گردی و صنعت اکو توریسم دارای تالاب‌های 14 گانه ای است که هرکدام می‌توانند به‌عنوان فرصتی بی‌بدیل در این حوزه موردتوجه قرار گیرند.
«بیشه دالان» نام تالابی است در شهرستان بروجرد و مساحت عمومی آن حدود 913 هکتار برآورد شده که امروز تنها 80 هکتار از آن باقی مانده، تالاب بیشه دالان در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرارگرفته است.
بیشه دالان از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده است که برخی ماه‌های سال را در این منطقه می‌گذرانند
بیشه دالان از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده است که برخی ماه‌های سال را در این منطقه می‌گذرانند. علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند. مار، مرغابی، خرگوش، لاک‌پشت، حواصیل ، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.
در سال‌های اخیر به دلایل مختلف ازجمله استفاده بی‌رویه از زمین‌ها و منابع آبی اطراف این تالاب و نیز ورود فاضلاب روستاهای مجاور به درون آن، تالاب بیشه دالان مورد تهدید جدی قرارگرفته و مساحت آن به میزان چشمگیری کاهش‌یافته است.
تصرف‌های غیرقانونی اراضی «بیشه دالان» عرصه را بر تالاب تنگ کرد
تالاب بیشه دالان ازجمله تالاب‌هایی است که از گزند شرایط نامساعد در امان نمانده و از یک‌سو تصرف‌های غیرقانونی اراضی اطراف بیشه دالان توسط کشاورزان و جاری شدن فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی در محیط‌زیست تالاب، استفاده بیش‌ازحد سموم رفع آفات، بهره‌برداری تجاری از نیزار اطراف تالاب و شکار بی‌رویه و غیرمجاز اهالی منطقه و … موجب شده تا وسعت آن تا حد زیادی کاسته شده و نمونه‌های نادر گیاهی و جانوری تالاب نابود شود.
سال گذشته به منظور احیا تالاب «بیشه دالان» بروجرد برنامه‌ای تحت عنوان تدوین مدیریت جامع بیشه دالان طراحی شد که انتقال مدیریت این عرصه از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به اداره محیط زیست یکی از این برنامه‌های پیش بینی شده در این راستا بود.
دو روز پیش کل تالاب را طی تفاهم نامه‌ای تحویل گرفتیم
مهرداد فتحی بیرانوند امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت واگذاری تالاب «بیشه دالان» بروجرد اظهار داشت: خوشبختانه دو روز پیش کل تالاب را طی تفاهم نامه‌ای تحویل گرفتیم.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از اراضی این تالاب را قبلاً جوامع محلی به صورت قانونی و یا غیرقانونی تصرف کرده اند ، تصریح کرد: ما خودمان را وارد یک چالش کرده ایم که در مورد زمین‌هایی که غیرقانونی تصرف شده اند اقامه دعوی کنیم، البته این موضوع یک پروسه حقوقی طولانی است.
در مورد زمین‌هایی که غیرقانونی تصرف شده اند اقامه دعوی می‌کنیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: در خصوص آن دسته از زمین‌هایی که سند دارند نیز باید وارد مذاکره شویم که زمین‌ها را بگیریم و برای صاحبان اسناد منافعی را تعریف کنیم.
فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه خوشبختانه ما کل تالاب را تحویل گرفته ایم و کار مطالعاتی و اجرایی برنامه مدیریت زیست بومی آن را انجام داده ایم ، افزود: مشاور این طرح باید برنامه نهایی خود را اعلام می‌کند، تاکنون چندین جلسه با جوامع محلی گرفته ایم ، در نهایت اجرایی کردن این برنامه مصوبه شورای برنامه ریزی را نیاز دارد و بعد شورای استان که اعتبارات ملی و استانی برای آن بگیریم.
پاسگاه حفاظت از تالاب «بیشه دالان» دهه فجر افتتاح می‌شود
وی با اشاره به اینکه پاسگاهی را نیز برای تالاب بیشه دالان ساخته ایم که در دهه فجر و همزمان با روز جهانی تالاب افتتاح می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه متخلفانی برای شکار پرندگان به این تالاب می آیند ، لذا این پاسگاه نقش خیلی مهمی در حفاظت از منطقه و امنیت آن دارد که در 250 متر مربع احداث شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان‬ با بیان اینکه کل پلاک‬ تالاب‬ بیشه دالان بیش از 900 هکتار است، تصریح کرد: نزدیک به 90 هکتار آن تحویل محیط زیست شده است و مابقی آن را در قالب این تفاهم نامه تحویل گرفته ایم اما مساحت زیادی از آن در تصرف مردم است.
فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: باید پلاک به پلاک برویم اراضی تالاب را بررسی کنیم که پروسه زمان بری است اما به جد دنبال آن هستیم.
به هر روی، احیای کامل تالاب «بیشه دالان» امروز نیازمند همکاری جوامع محلی است تا بتوان این اکوسیستم آبی مهم را جان تازه ای بخشید؛ تالاب‌ها این زیستگاه‌های زیبا و چشم نواز در سراسر کره زمین، از استوا تا دشت‌های یخ زده گسترده شده و چندین برابر هر عضو دیگر طبیعت، در سلامت و حفظ تعادل کره زمین نقش حیاتی ایفا می‌کنند.
خبرگزاری مهر با انتشار چندین خبر و گزارش تفصیلی از جمله « تالابی که به تسخیر اراضی کشاورزی درآمد / «بیشه دالان» از پا افتاد »، « زهکش ها عصاره حیات "بیشه دالان" را می مکند / "آب" از سر این تالاب گذشت! »، « «بیشه دالان» گرفتار در باتلاق مشکلات / تالابی که زمین کشاورزی شد »، « واگذاری مدیریت تالاب «بیشه دالان» به محیط‌زیست »، « سند تالاب «بیشه دالان» به نام محیط زیست نشد » و… پیگیری‌های لازم را برای احیای تالاب بیشه دالان به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های لرستان داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/120614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها

چند نکته برای رهایی از شر یبوست مزمن

مکمل های طبیعی برای مبارزه با افسردگی

7 نشانه ابتلا به سیروز کبدی

3 راهکار مهم برای رشد سریع تر ناخن ها

تاثیر توت فرنگی روی پوست

پزشک خوب| استارت آپی که حوزه سلامت روان را متحول کرد

مراقبت های بعد از لمینت و کامپوزیت دندان

آشنایی با اسکولیوز و راه های درمان آن

خطرات ناشی عدم استفاده درست از کالسکه و صندلی ماشین کودک

روش تضمینی برای درمان ریزس مو سکه ای

کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

چطور در خانه تکانی از پوست خود مراقبت کنیم؟

خطرناک ترین شوینده های خانه تکانی کدامند؟

خواص بی نظیر شوید خشک برای سلامتی بدن

تخصصی ترین پلتفرم برای نوبت دهی و مشاوره آنلاین حوزه زیبایی

با این تغذیه خواب آلودگی بهاری را از بین ببرید

علائم آلرژی بهاری را می شناسید؟

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟