ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/

جوانان؛ قربانیان سکته‌های قلبی و مغزی مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اگر تا همین یک یا دو دهه گذشته سن ابتلا به سکته بین 50 تا 60 سال بود اکنون جوانان 20 تا 25 سال نیز در معرض خطر قرار دارند و این روزها شاهد مرگ جوانان زیادی براثر سکته‌های قلبی و مغزی هستیم، این در حالی است که معتبرترین منابع پزشکی سن ابتلا به سکته قلبی را در افراد 60 سال به بالا محتمل می‌دانند.

آمارهای وزارت بهداشت طی یکسال اخیر نشان می‌دهد سالانه 93 هزار سکته قلبی در کشور اتفاق می‌افتد، این روزها تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از حملات قلبی نسبت به گذشته تا حدی کاهش یافته است اما بازهم هر روز تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا به سکته قلبی دچار می‌شوند. اگرچه همه‌ی حملات قلبی به مرگ منجر نمی‌شود اما متأسفانه اگر یک فرد جوان دچار سکته‌ی قلبی شود، در اکثر مواقع فوت خواهد کرد.
علت 90 درصد سکته‌های قلبی مشخص نیست
در این زمینه یحیی ابراهیمی متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که سکته قلبی یکی‌از بیماری‌های شایع در جامعه امروزی است، اظهار کرد: علت اصلی سکته‌های قلبی فشارخون بوده که بین شمار زیادی از مردم شایع شده و کم‌وبیش افراد به آن دچار هستند.
وی با اشاره به این‌که با تغییرات فشارخون بروز سکته محتمل است، تصریح کرد: در چنین حالتی عروق شکننده می‌شوند و احتمال پارگی در بالاترین حالت ممکن قرار می‌گیرد و در صورت ایجاد لخته و یا پارگی شریان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی رخ می‌دهند که عمده بیماران قلبی با چنین حالتی مواجه می‌شوند.
ابراهیمی با بیان این‌که علت 90 درصد سکته‌های قلبی مشخص نیست، عنوان کرد: در 10 درصدی که علت‌ها تقریباً مشخص است 80 درصدشان براثر نارسایی‌های کلیوی و 20 درصد دیگر نیز علت‌های چون چاقی، تغذیه نامناسب، عدم تحرک، دیابت و ... است که به بروز بیماری قلبی منجر می‌شود.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: شایع‌ترین موردی که در بیماری‌های قلبی دیده می‌شود کرونر است که در آن عروق با نارسایی منجر و تنگی عروق رخ می‌دهد و همین عامل باعث فوت و یا نارسایی افراد می‌شود که بعدها فرد به همین علت جان خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان این‌که معمولاً تنگی عروق در افراد منجر به آنژیوگرافی می‌شود، اضافه کرد: 80 درصد کسانی‌که آنژیوگرافی می‌کنند به‌دلیل نارسایی‌های قلبی و عروقی در سال‌های بعد ناچار به عمل جراحی باز می‌شوند.
ابراهیمی با اشاره به این‌که در سطح دنیا سکته قلبی امری شایع است به طوری‌که بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تصادفات سه‌ دلیل اصلی مرگ‌ومیر هستند، بیان کرد: می‌توان با اتخاذ یک شیوه درست بیماری قلبی و عروقی را مدیریت کرده و از بروز این بیماری پیشگیری کرد.
فوت 6902 لرستانی / بیماری قلبی و عروقی بیشترین عامل مرگ‌ومیر
در این راستا مصطفی امانی‌پور مدیرکل ثبت‌احوال لرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری شش هزار و 902 واقعه فوت در استان به ثبت رسیده است که از این تعداد چهار هزار و 47 نفر مرد و دو هزار و 855 نفر زن بوده‌اند.
وی با اشاره به این‌که به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز 25 مورد فوت به ثبت رسیده‌است، افزود: از تعداد کل فوت‌های ثبت شده چهار هزار و 965 مورد شهری و یک هزار و 937 مورد روستایی بوده‌اند.
امانی‌پور تأکید کرد: 92.6 درصد از فوت‌های استان در مهلت قانونی 10 روزه به ثبت رسیده‌است.
مدیرکل ثبت‌احوال لرستان در رابطه با علل فوت در استان، عنوان کرد: مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در این مدت بیماری‌های قلبی و عروقی با دو هزار و 542 واقعه و بیماری‌های تعریف شده مانند کهولت شن با 914 واقعه، سرطان و سایر تومورها با 749 واقعه و حوادث غیرعمدی با 700 واقعه بوده است.
وی تأکید کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی با 36.8 درصد بیشترین عامل در مرگ‌ومیر در استان دارد.
بیماری‌های عروقی از مشکلات زندگی پشت‌میزنشینی
در این زمینه دکتر عباس پزشکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه زندگی پشت‌میزنشینی و عاری از تحرک مشکلاتی را به وجود آورده است، اظهار کرد: این مشکلات زمینه‌ساز خیلی از بیماری‌های عروقی است که روی مغز و قلب اثر می‌گذارد.
وی با اشاره به این‌که استرس بالا، نوع رژیم غذایی، تمایل به مصرف فست فود، غذاهای چرب، مصرف نمک و شیرینی‌جات، کم‌تحرکی و استعمال دخانیات و... منجر به افزایش فشارخون، قند و بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مغزی خواهد شد، عنوان کرد: در بحث پیشگیری رعایت رژیم غذایی، محدود کردن مصرف فست‌فودها، انجام چکاپ قند، چربی، فشارخون و در اولویت قراردادن رژیم کم‌نمک توصیه می‌شود.
حمله‌های قلبی اوایل صبح رخ می‌دهد
پزشکی با طرح این سؤال که در زمان رخ دادن بیماری وظیفه اطرافیان چیست؟ افزود: در زمینه بیماری‌های قلبی، چند ساعت اول برای احیای بیمار بسیار مهم است؛ حمله‌های قلبی اوایل صبح رخ می‌دهد و در افرادی که سابقه قند، چربی و فشارخون دارند چنانچه در این زمان دچار درد قفسه سینه تا چانه، درد در قسمت دست چپ و راست همراه با علائمی نظیر تنگی نفس، تپش قلب، تعریق سرد، سرگیجه و حالت تهوع شوند باید بلافاصله به اورژانس 115 اطلاع داده شود، آمبولانس مجهز به دستگاه نوار قلب هستند که تکنسین اورژانس می‌تواند با گروه قلب و کد 247 بیمارستان شهید مدنی اطلاع‌رسانی کند.
علت سکته حاد قلبی لخته شدن خون و مسدود کردن رگ خونی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که کد 247 را در بیمارستان شهید مدنی فعال کردیم و متخصصین قلب در آنجا مستقر هستند تا بتوانند 24 ساعته به بیماران ارائه خدمات دهند، افزود: نیاز است مردم با مشاهده علائم فوق بیمار خود را به سانتر قلب که بیمارستان شهید مدنی است انتقال داده و یا با اورژانس 115 تماس بگیرند.
وی علت سکته حاد قلبی را لخته شدن خون در رگ که منجر به مسدود کردن رگ خونی می‌شود دانست و اضافه کرد: لازم است برای حل کردن لخته خون تحت نظر پزشک داروی استرپتوکیناز استفاده شود که مصرف آن از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.
سکته خاموش در بیماران دیابتی
پزشکی با بیان این‌که درد قلبی آنقدر شدید است که به گفته بیماران انگار سنگ بزرگی روی قفسه سینه گذاشته شده است لذا هر فردی که بالای 40 سال دارد و دچار چنین علائمی شد لازم است ابتدا نوار قلب از او گرفته شود، بیان کرد: بیماران دیابتی به دلیل اینکه دچار نوروپاتی عصبی هستند ممکن است دردی را احساس نکنند که به آن سکته خاموش گفته می‌شود.
در سال‌های اخیر تعداد جوانان و به‌خصوص ورزشکارانی که به‌خاطر ایست قلبی ناگهانی در هنگام ورزش فوت می‌کنند، به‌شدت افزایش یافته است.
واقعیت این است که متأسفانه آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست. بعضی‌ها از رسیدن سن سکته قلبی به 30 سال می‌گویند و در بعضی اظهارنظرها حتی پای سن 20 سال در میان است. مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان به جوانان و میان‌سالان علاوه‌بر اصلاح سبک زندگی، مراجعه منظم و مداوم به پزشک برای کنترل وضعیت جسمانی و حفظ یک الگوی ثابت ورزشی برای فرار از کم تحرکی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/120694/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

سازش 35 درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رفع تصرف 187 میلیارد ریالی؛ نجات طبیعت مهدیشهر از چنگال زمین‌خواران

انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش لرستان

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها