ندای لرستان

آخرين مطالب

غلامحسین محمدی

جشنواره فجر فرصتی برای رشد آگاهی و نقد شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - رویداد‌های فرهنگی همواره، فرصتی برای رشد آگاهی‌های مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی‌اند. این رویداد‌ها به طور معمول توجه بخش مهمی از جامعه را به خود جلب می‌کنند، حاشیه‌های فراوانی ایجاد می‌کنند و به بحث پیرامون مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی در کشور دامن می‌زنند. آن‌ها بخش مهمی از فضای عمومی‌اند که آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگی در آن‌ها مجال رشد می‌یابند و فرهنگ کشور را قوام و دوام می‌بخشند.

امروز بر همه ما واضح شده است که تا زمانی که شهروندانی آگاه، بهره‌مند از روحیه و قدرت نقادی و توان‌مند برای مشارکت در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به سمت غلبه بر مسائل و مشکلات خود چه در سطح شهر و چه در سطح کشور غلبه کنیم و هنر یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که در تقویت جامعه نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند. جوامعی که دارای عرصه‌های هنری پویا و قدرتمند و بهره‌مند از استقبال عمومی هستند، توانسته‌اند شهروندانی را پرورش دهند که «فرهنگ» را جدی بگیرند و اهمیت یافتن فرهنگ در جامعه نشانه‌ای از رشد آگاهی‌های شهروندی است. رشد آگاهی‌های شهروندی به نوبه خود افزایش مطالبه‌گری را به دنبال می‌آورد و باعث می‌شود تا جامعه قوی، افزایش کیفیت زندگی را در عرصه‌های مختلف طلب کرده و سیاست‌گذار را وادار به حرکت در مسیر مطلوب خود کند.
در این میان سینما یکی از مهمترین میانجی‌های برقراری ارتباط میان نخبگان جامعه و مردم عادی است. سینما نه فقط کارگردان و تهیه‌کننده و نویسنده فیلم‌نامه و بازیگر و موسیقی‌دان و طراح صحنه را به مردم عادی وصل می‌کند، بلکه امکانی برای گفت‌وگوی جامعه‌شناس و روان‌شناس و منتقد ادبی و فرهنگی و فعال اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر و با عموم مردم را فراهم می‌کند. ارتباط و گفت و گویی که خود طلیعه رشد آگاهی است.
در جامعه ایران باید پذیرفت که متاسفانه به دلایل مختلف عرصه‌هایی که امکان پرورش روحیه نقادی و بحث و گفت‌وگوی جمعی پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌آورند در کشور ما چندان زیاد نیستند.
جشنواره فجر، اما در این میان همواره رویدادی بوده است که بخش‌های بزرگی از جامعه ایران را درگیر خود ساخته‌اند. عده زیادی به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌روند و پس از آن در محافل مختلف اجتماعی و فرهنگی و حتی جمع‌های دوستانه و خانوادگی و گروه‌های تلگرامی و دیگر فضا‌های مجازی بحث درباره آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. حتی اصل رویداد حضور یا عدم حضور در جشنواره بهانه‌ای برای گفتگو و بحث و نقد جمعی است.
این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی کشور است که همواره موجبات مباحث جدی در مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی را فراهم کرده است. در دوره‌های مختلف گاه جشنواره فرصتی بوده برای اهالی فرهنگ تا به نقد سیاستگذاران فرهنگ بنشینند، گاه جشنواره سبب شده تا فضای سیاسی کشور نقد شود و معمولا فیلم‌های متنوعی که در جشنواره به نمایش در آمده‌اند عرصه‌ای برای نقد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بوده‌اند.
این جشنواره بی‌تردید با همه فراز و نشیب‌های آن در پرورش روحیه نقادی و رشد تفکر انتقادی در کشور تاثیرگذار بوده است و همه می‌دانیم نقد، یکی از مهم‌ترین پیش‌زمینه‌های آگاهی است. به همین دلیل است که همه این موارد را باید به فال نیک گرفت. سیاستگذاران کشور می‌بایست هاضمه خود را برای شنیدن نقد‌هایی که با گرایشات مختلف به آن‌ها وارد می‌شوند وسعت بخشند و وجود چنین عرصه‌هایی را در جامعه قدر بدانند.
همین مسائل سبب شده تا شهرداری تهران در دوره جدید مدیریتی خود که بنا را بر فاصله گرفتن از درک صرفا عمرانی و کالبدی از توسعه شهری گذاشته، رویداد‌های فرهنگی مانند جشنواره فجر را به مثابه فرصتی برای رشد قوه نقد و آگاهی‌های شهروندی جدی بگیرد و در تقویت آن مشارکت کند. ما در شهرداری تهران بر این باور بوده‌ایم که نباید به هیچ دلیلی معدود بستر‌های رشد آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگی را در جامعه تضعیف کنیم. همچنین این جشنواره برای شهرداری تهران فرصتی بوده است تا بتواند در حاشیه آن با شهروندان ارتباط برقرار کرده و مجموعه قابل توجهی از آگاهی‌ها و ضرورت‌های زندگی شهروندی را به آن‌ها منتقل کند. پخش مجموعه‌ای از چنین آموزش‌هایی در ابتدای فیلم‌های جشنواره، در همین جهت صورت پذیرفته است. بدون بهره‌مندی از شهروندانی آگاه، نقاد، فرهنگ‌دوست و مطالبه‌گر نمی‌توانیم شهری داشته باشیم که کیفیت زندگی در آن متناسب شان شهروندانمان باشد. جشنواره فجر گامی در جهت تقویت چنین شهروندانی است. به همین دلیل باید به استقبال آن برویم و به آن بهانه به گفتگو پیرامون مسائل کشور دامن بزنیم.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/122860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!