ندای لرستان

آخرين مطالب

انتخابات؛ زمانی برای تمرین دموکراسی سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - دموکراسی و انتخابات در ایران به شکل رسمی با نهضت مشروطه آغاز می شود اما در نظام جمهوری اسلامی، مجلس بعنوان عصاره و خانه ملت، نمایان گر آراء و اراده مردم است و محور بسیاری از تصمیم گیریها، قانون گذاریها و برنامه‎ریزی ها قرار گرفته بنابراین با حضور آراء و عقاید مختلف، تمرین دموکراسی به معنای واقعی آن صورت می‎گیرد.

مجلس شورای اسلامی به‌عنوان خانه ملت یکی از رکن های اساسی در قانون اساسی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است، از آنجایی که نمایندگان مجلس براساس رای مردم انتخاب می شوند انتخابات نمادی از دموکراسی و فرصتی برای حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش در امور کشور به حساب می آید که بی شک و تردید نقش حائز اهمیتی در بسط و توسعه عدالت اجتماعی در جامعه را خواهد داشت.
انتخابات تجلی گاه حضور و اراده مردم در تعیین ساختار نظام حکومتی در کشور است که در نحوه تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های مقامات مسئول نقش موثر و با اهمیتی را ایفا می کند.
مجلس، پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است. از چهارده فصل و 177 اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی کشور در چندین فصل از جمله فصل های پنجم، ششم و هفتم به حاکمیت ملت و اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی پرداخته است.
قانون اساسی به مثابه منشور اداره کشور، در 29 اصل به موضوع مجلس شورای اسلامی پرداخته است و در 20 اصل، وظایفی خاص برای مجلس برشمرده و اختصاص حدود یک چهارم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه مقننه، جایگاه ویژه و ممتازی به مجلس شورای اسلامی بخشیده است.
انتخابات و فضایی مساعد برای دموکراسی
غلامرضا تاج بخش جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: دموکراسی و انتخابات در ایران به شکل رسمی با نهضت مشروطه آغاز شد و اولین دوره مجلس شورای ملی در 17 مهرماه سال 1285 هجری شمسی افتتاح شد.
وی با بیان اینکه انتخابات در کشور به 2 مقطع قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن قابل تقسیم است گفت: علت تمایز این است که پیش از انقلاب اسلامی ، نظام سیاسی مسلط از نوع پادشاهی بود ولی در انقلاب اسلامی با انتخاب نوع جمهوری به جای پادشاهی فضای مساعدی برای دموکراسی در ایران بوجود آمد که تا کنون حرکت رو به جلو و رو به توسعه ای دارد.
استاد دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: موضوع انتخابات و بررسی رفتار انتخاباتی مردم بعنوان یک رفتار سیاسی یکی از پیچیده ترین موضوعاتی است که همواره نظر اندیشمندان در رشته های مختلف جامعه شناسی ، علوم سیاسی و روان شناسی اجتماعی را به خود جلب کرده است.
وی افزود: الگوهای مختلفی همچون الگوی هویت حزبی ، الگوی اعتماد سیاسی ، الگوی روان شناسی سیاسی ، الگوی گزینش عقلانی و الگوی جامعه شناختی در تحلیل و بررسی رفتار انتخاباتی وجود دارد که در این بین الگوی اصلی جامعه شناختی که از سوی پل لازارسفلد جامعه شناس دانشگاه کلمبیا آمریکا در دهه 40 میلادی عرضه شد بر خلاف الگوهای دیگر ، نقش عمده ای را برای ساختارهای اجتماعی کلان قائل است.
تاج بخش افزود: الگوی جامعه شناختی بر این مبنا استوار است که عواملی همچون طبقه اجتماعی ، خانواده ، فرهنگ سیاسی ، جامعه پذیری سیاسی ، مذهب ، جغرافیای انتخاباتی ، ساختار قدرت ، احزاب ، تحصیلات ، جنسیت ، قومیت ، نحوه تبلیغات نامزدها ، شبکه های اجتماعی ، صدا و سیما ، مطبوعات ، سایت های خبری داخلی و خارجی و شکاف ها و تعارضات بعنوان عوامل اصلی در تبیین رفتار انتخاباتی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی بیان کرد: مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دارای سه جزء جدانشدنی شامل ؛ انتخاب شوندگان ، انتخاب کنندگان و برگزار کنندگان است که این مشارکت برای هر سه بخش از کارکردهای آشکار و پنهان برخوردار است.
انتخابات بستری برای جامعه پذیری سیاسی
وی افزود: از جمله این کارکردها شامل کسب مشروعیت سیاسی ، افزایش مسئولیت پذیری شهروندان ، افزایش آگاهی های سیاسی ، ایجاد انسجام اجتماعی در سطوح ملی و منطقه ای ، احساس موثر بودن برای شهروندان و ایجاد رضایت دورنی در آنها ، اعمال نظر مستقیم و نهادینه شدن انتخابات بعنوان بستری برای جامعه پذیری سیاسی است.
تاج بخش یادآور شد: از آنجایی که مشارکت مردم در انتخابات به نظام و اعمال آن مشروعیت می بخشد و مشارکت بالای مردم نشان از اتحاد و یکپارچگی آنها در بعد داخلی و اقتدار ملی در بعد خارجی دارد از اهمیت اساسی برخوردار است.
مشارکت مردم نماد شعور سیاسی
این عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: بنابراین مشارکت فعال مردم در انتخابات پیش رو نشان از آگاهی و شعور سیاسی مردم جامعه و سربلندی و عزت دولت و ملت است.
وی افزود: امید است مردم فهیم ایران با حضور مقتدرانه در انتخابات دوم اسفندماه و با انتخاب کاندیداهای اصلح و شایسته اراده ملی و روح جمعی خود را دگربار به نمایش بگذارند.
رقابت بین 34 نامزد انتخاباتی در بروجرد
بنا بر گفته رییس ستاد انتخابات بروجرد هم اکنون با انصراف 8 نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد نامزدها در این حوزه انتخابیه به 31 نفر رسید.
حسن بلوریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع برای حوزه انتخابیه شهرستان 73 نفر ثبت نام کردند، که صلاحیت 39 نفر از آنها در هیات های اجرایی و شورای نگهبان تایید شد.
وی با اشاره به اینکه سه تن از نامزدان این دوره از انتخابات مجلس بانوان هستند، بیان کرد: در مجموع 243 صندوق در شهرستان بروجرد به منظور رای گیری در نظر گرفته شده است که به ازای هر صندوق حداقل 15 و حداکثر 25 نفر از اجرایی و نظارت حضور دارند.
رییس ستاد انتخابات بروجرد یادآور شد: از مجموع 243 صندوق بروجرد، تعداد 33 صندوق مربوط به اشترینان است و در این دور از انتخابات یک هزار و 800 نفر کار برگزاری انتخابات را برعهده دارند.
283 هزار نفر در بروجرد واجد شرایط رأی دادن در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند، که حدود 13 هزار و 230 نفر از آنان رای اولی است.حوزه انتخابیه بروجرد دارای 2 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.
شهرستان بروجرد با 2 بخش و 200 روستا به عنوان بزرگترین شهرستان لرستان بعد از مرکز استان دارای حدود 400هزار نفر جمعیت است.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/126206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی