ندای لرستان

آخرين مطالب

پازل مجلس یازدهم در لرستان کامل شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - با اعلام نتایج نهایی هفت حوزه انتخابیه لرستان تمامی 9 نماینده مردم این استان در مجلس شورای اسلامی مشخص شدند تا پرونده شماره 11 انتخابات خانه ملت در این دیار بسته شود.

 مردم لرستان در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت کم نظیری داشتند به نحوی که میزان حضور مردمی در این رویداد سیاسی برای برخی حوزه های انتخابیه همچون پلدختر تا 77 درصد ثبت شده است.
لرستان همواره از استان هایی بوده که حس مسوولیت سیاسی بالایی نسبت به کشور داشته و مشارکت بالای مردم این دیار در انتخابات مختلف نشان می دهد این رویداد سیاسی از اهمیت دوچندانی برای لرستانی ها برخوردار است.
171 نفر شامل 161 مرد و 10 زن برای تصدی 9 کرسی مجلس شورای اسلامی در هفت حوزه انتخابیه با هم به رقابت پرداختند و یکهزار و 489 شعبه 725 شعبه شهری و 764مورد روستایی آرای مردم را جمع آوری کردند.
پس از خلق حماسه مردمی و تمدید مهلت رای گیری در تمامی حوزه های انتخابیه استان تا شامگاه شنبه تکلیف نمایندگان منتخب معلوم شد و مجلس یازدهم لرستان هرچند برخی نماینده هایی قبلی را همچنان با خود دارد اما از نظر سیاسی چهره جدیدتری به خود گرفته است.
همچنین حضور نخستین بانوی منتخب مردم لرستان در مجلس یازدهم نیز قابل تامل است و نشان می دهد مردم این استان نگرش متفاوتی نسبت به زنان توانمند پیدا کرده اند که با اعتماد به یک زن وی را برای تصمیم گیری راهی خانه ملت کرده اند.
محمدرضا ملکشاهی راد؛ عباس گودرزی؛ علا الدین بروجردی؛ سیدحمیدرضا کاظمی؛ محمد خدابخشی؛ الهیار ملکشاهی؛ علی رستمیان و مجید کیانپور نمایندگان اصولگرا و محمد بیرانوندی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم لرستان هستند که از این افراد عباس گودرزی در حوزه انتخابیه بروجرد؛ محمد خدابخشی الیگودرز و سیدحمیدرضا کاظمی پلدختر موفق به تکرار در مجلس یازدهم شدند.
انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی مجموع آرای ماخوذه 195 هزار و 63 و آرای صحیح 186 هزار و 337 رای بوده که مرتضی محمودوند با کسب 43 هزار و 834 رای معادل 23.52 درصد و مهرداد ویس کرمی با کسب 38 هزار و 77 رای معادل 20.43 درصد به عنوان منتخبات مردم راهی مجلس شورای اسلامی می شوند.
در حوزه انتخابیه دورود و ازنا نیز 80 هزار و 910 رای از مجموع 84 هزار و 415 رای صحیح بوده و حسین گودرزی با 28 هزار و 430 رای معادل 35.4 درصد نماینده منتخب این حوزه در مجلس یازدهم شد.
در حوزه انتخابیه الیگودرز نیز از 60 هزار و 747 رای مخوذه 59 هزار و 587 رای صحیح بود که محمد خدابخشی نماینده فعلی توانست 29 هزار 381 رای معادل 49. 31 درصد آرا را کسب کرده و برای بار دوم منتخب مردم شود.
از مجموع 113 هزار و 279 رای ماخوذه در حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان نیز 112هزار و 214 رای صحیح بود که حجت الاسلام مبلغی 62 هزار و 55 رای کسب کرد یعنی این کاندیدا توانست 55/3 درصد آرای مردم را از آن خود کرده و به مجلس شورای اسلامی راه یابد.
عباس گودرزی با 49 هزار و 160 رای و فاطمه مقصودی با 17 هزار و 894 رای به عنوان منتخب اول و دوم حوزه انتخابیه بروجرد مشخص شدند در حالیکه کل آرا صحیح ماخوذه این حوزه 82 هزار و 227رای بود ه است.
همچنین یحیی ابراهیمی با کسب 29 هزار و 446 رای توانست به عنوان نماینده منتخب مردم دلفان و سلسله راهی مجلس یازدهم شود و پس از وی؛ علی رستمیان نماینده فعلی با 26 هزار و 8 رای، نفر دوم شد و از راهیابی به خانه ملت برای بار دوم بازماند.
سید حمیدرضا کاظمی نماینده فعلی مردم پلدختر با کسب 24 هزار و 916 رای به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه راهی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و مصطفی چراغی رقیب اصلی وی نیز با کسب 22 هزار و 330 رای نفر دوم شد و از راهیابی به خانه ملت محروم شد.
مشارکت مردم پلدختر و معمولان در انتخابات مجلس یازدهم حدود 77 درصد عنوان شده که نشان می دهد مردم این دیار با وجود مشکلات پساسیل و دغدغه هایی از این دست همچنان پشت نظام و کشور بوده و نسبت به تعیین سرنوشت خود بی تفاوت نیستند.
ازمجموع 9 نماینده مجلس یازدهم لرستان محمدرضا مبلغی؛ فاطمه مقصودی؛ حسین گودرزی و یحیی ابراهیمی به عنوان چهار نماینده جدید گرایش اصلاح طلبی یا اعتدال گرایی دارند؛ مرتضی محمودوند و مهرداد ویس کرمی 2 منتخب تازه نفس خرم آباد نیز اصولگرا و عباس گودرزی؛ سید حمیدرضا کاظمی و محمدخدابخشی نماینده های کنونی ( مجلس دهم) نیز اصولگرا هستند.
آمار واجدین شرایط رای دادن در استان یک میلیون و 480 هزار و 644 نفر اعلام شد که از این تعداد 741هزار و 986 نفر مرد و 738 هزار و 658 نفر دیگر زن بودند و 68 هزار رای اولی لرستان بهار سیاست را تجربه کردند.
لرستان با هفت حوزه انتخابیه 9 نماینده در خانه ملت دارد و بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت لرستان یک میلیون و 760 هزار و 649 نفر است.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/126544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟