ندای لرستان

آخرين مطالب

اما و اگرهای ویروس کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - با شیوع ویروس کرونا در کشور و بیم مبتلا شدن به آن، مردم لرستان بیش از پیش نکات بهداشتی را رعایت می کنند که در این میان اما و اگرهای تایید نشده، باعث سردرگمی و استرس مردم شده است.

این روزها در هر محفلی صحبت از ویروس کرونا می باشد، صحبتی که نه تنها باعث عدم امید می شود بلکه دستورات عجیب و غریب تایید نشده پزشکی را به دنبال دارد و مردم را مجاب کرده است تا به رسانه های معتبر روی آورند.
در تاکسی همه با اکراه کنار هم می نشینند و یا مسافر سعی در انتخاب خودرویی دارد که خالی باشد، زمانی هم که سوار می شوند بدون هرگونه تکلم ادامه مسیر می دهند.
در خیابان همه وقتی از کنار یکدیگر رد می شوند به مدت چند ثانیه نفس های خود را حبس می کند که مبادا به ویروس احتمالی کرونا مبتلا شوند.
افرادی که ماسک بر دهان و بینی خود دارند تا حدودی خیالشان از بابت مبتلا شدن راحت است اما پزشکان معتقدند ذرات ویروس کرونا به قدری ریز است که می تواند از ماسک هم عبور کند.
داروخانه ها در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا یا خالی از هرگونه تجهیزات بهداشتی مانند دستکش، مایع ضدعفونی کننده و ماسک بودند یا قیمت هر کالایی را چند برابر بفروش می رساندند.
مردم که ناچار از خرید بودند حتی یک ماسک را تا بیش از 20 هزار تومان خریداری کردند، مایع های ضدعفونی کننده هم به 2 یا سه برابر قیمت روی جلد بفروش می رسید.
اکنون که به بسیاری از داروخانه مراجعه می کنی تنها با "نداریم" روی شیشه مواجه می شوی که می تواند بر استرس ناشی از ابتلا کرونا بیافزاید.
در اجتماعات خانوادگی یا محفل های دوستانه هرکدام برای پیشگیری از ابتلای ویروس کرونا یک راهکار می دهند، راهکاری که فقط کافیست با یک جست و جوی ساده در اینترنت متوجه شوی خیلی اثر گذار نیست.
یکی می گوید این مواد غذایی می توانند خوب باشد یکی دیگر می گوید آن مواد غذایی اثرش بیشتر است.
دوستی از سر دلسوزی خوردن مکرر ویتامین سی را پیشنهاد می کند، دیگری با دلهره می پرسد؟ ویروس کرونا پس از ورود به بدن دقیقا به کدام اندام‌های داخلی حمله می‌کند؟ عواقب این حمله برای بدن بیمار چیست؟
سوالاتی که اگر اطلاعات کافی نداشته باشی تنها می تواند استرس به همنوعان خود را بیشتر کند.
پزشکان بر این باورند شستن دست ها با آب و صابون همچنین عدم روبوسی و عدم تماس دست های آلوده با چشم، بینی و دهان می توانند بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد همچنین عدم حضور در تجمعات راهکاری دیگر برای پیشگیری است.
کارشناسان معتقدند: تاکنون 6 نوع ویروس کرونا در جهان داشته‌ایم و الان نوع هفتم آن بروز کرده ، بنابراین ممکن است هر کدام از ما یک بار در عمرمان به کرونا مبتلا شده باشیم و به شکل یک سرماخوردگی خفیف یا شدید بوده باشد.
همچنین کارشناسان با تاکید بر اینکه ناشناخته بودن کرونا ویروس 2019 باعث شده مردم نگران شوند می گویند: در بدترین حالت این بیماری یک تا سه درصد مرگ و میر دارد، در حالی که در آنفلوانزای نوع A میزان مرگ و میر در افراد مبتلا، بالای سه درصد است.
تمام مراکز درمانی استان در حال آماده باش هستند.
مسئول برنامه‌ پیشگیری از کرونا در لرستان گفت: اگر چه تاکنون مورد مثبتی از کرونا ویروس گزارش نشده اما تمام مراکز درمانی استان در حال آماده باش هستند.
مریم کوشکی اضافه کرد: مراکز بهداشتی، همه پزشکان، کارمندان و پرستاران در حالت آماده باش هستند و بیمارستان شهدای عشایر در مرکز لرستان به عنوان بیمارستان مرجع کرونا ویروس در نظر گرفته شده است.
کوشکی عنوان کرد: وزارت بهداشت چهار بیمارستان دیگر را در استان به عنوان مرجع مشخص کرده و پیش بینی شده در صورت نیاز به تخلیه یک بیمارستان و در صورت اپیدمی شدن بیماری، این بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرند و بیمارستان امام خمینی الشتر، یک بیمارستان در دوره چگنی، بیمارستان ارتش و یک بیمارستان در الیگودرز برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه متخصصان عفونی، پزشکان و پرستاران آموزش‌های لازم را در خصوص کرونا ویروس دیده‌اند، افزود: یک پروتکل کشوری برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها داریم، بر این اساس هر بیماری که با علائم تنفسی، آبریزش بینی و سرفه وارد بیمارستان شود به اتاقی هدایت شده و یک ماسک در اختیار فرد گذاشته و معاینه می‌شود در صورت مشکوک شدن پزشک به احتمال ابتلای بیمار به کرونا این فرد قرنطینه شده، نمونه گیری از ترشحات حلق و بینی گرفته و پاسخ آزمایشگاه در خصوص این نمونه 24 تا 48 ساعت بعد ارائه می‌شود.
مسئول برنامه پیشگیری از کرونا در لرستان با اشاره به اینکه این قرنطینه در حد همان 24 تا 48 ساعت انجام می‌شود و اگر نمونه گرفته شده مثبت اعلام شود فرد به اتاق ایزوله منتقل می‌شود، اظهار داشت: مواردی از قرنطینه افراد را در استان داشته‌ایم اما تا این لحظه جواب‌ نمونه‌های ارسالی منفی بوده است.
کوشکی تاکید کرد: در برخورد با حیوانات، موارد بهداشتی رعایت شود و افراد مسن، دچار نقص سیستم ایمنی، بیمار سرطانی، قلبی و ریوی، افراد دیابتی و خانم های باردار ریسک ابتلاء و خطر را دارند.
وی افزود: فعالیت ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا با گرم‌تر شدن هوا کم و همچنین در صورت رعایت موارد بهداشتی شیوع بیماری کمتر خواهد شد.
اماکن ورزشی لرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمام اماکن ورزشی استان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
سید علی کریمی افزود: با توجه به اعلام وزارت ورزش و جوانان تمامی مسابقات ورزشی در سطح کشور به علت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به مدت 10 روز لغو می‌گردد که در صورت ادامه متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی اظهار داشت: بنابراین مقتضی است از برگزاری هر گونه مسابقه ورزشی خودداری شود.
وی افزود: به همین منظور تمام اماکن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد.
تعطیلی تمام مراکز آموزش عالی لرستان تا پایان هفته
رییس دانشگاه لرستان گفت: تمام مراکز آموزشی عالی استان به منظور نظافت و ضد عفونی تا پایان هفته جاری تعطیل است.
خسرو عزیزی بیان کرد: به استناد مصوبات جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و به دستور استاندار لرستان با توجه به اینکه مدارس و مراکز آموزش عالی جهت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد استفاده قرار گرفته اند بنابراین به منظور نظافت و ضد عفونی تعطیل شدند.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به اخطاریه های هواشناسی و پیش بینی وقوع سیل در استان، روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (5 و6 و7 اسفندماه) تمامی مقاطع تحصیلی و مراکز آموزش عالی نیز تعطیل اعلام می شود.
عزیزی گفت: بخش اداری دانشگاه لرستان تعطیل نیست و مصوبه تعطیلی، تنها شامل کلاس های دانشگاه می شود و تصمیمات در این خصوص، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
مدارس لرستان تا پایان هفته تعطیل شدند
روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان اعلام کرد: تمام مدارس استان تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.
در این اطلاعیه آمده است: بنا به تصمیم دکتر خادمی استاندار و رئیس شورای تامین لرستان، بمنظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ، تمامی مدارس روستایی و شهری لرستان تا پایان هفته تعطیل اعلام می شود.
این تصمیم به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان و ضدعفونی کامل مراکز آموزشی اتخاذ شده و تمامی مدارس شهری و روستایی استان در هر دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل هستند.
تعطیلی مراکز توانبخشی و مهدکودک های بهزیستی لرستان
مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: تمامی مهدهای کودک و مراکز روزانه آموزشی- توانبخشی استان به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به مدت پنج روز تعطیل است.
کرم یاری افزود: با توجه به دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان بهزیستی کشور از پذیرش موارد جدید در مراکز خودداری شده و مراقبت های عمومی به شکل جدی تری دنبال شود.
کروناویروس‌ (Coronaviruses)، خانواده گسترده‌ای از ویروس‌ها و زیرمجموعۀ «کروناویریده» هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید 19 را شامل می‌شود.
کروناویروس‌ها نخستین‌بار در سال 1965 کشف شدند و مطالعه روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.
این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر(آذر-دی) 2019 در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/126643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

توزیع 3 هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد