ندای لرستان

آخرين مطالب

سیلاب در لرستان فروکش کرد، بازار کرونا داغ شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - ظهر روز چهارشنبه با کاهش نسبی بارش های 48 ساعته سیلاب در بسیاری از مناطق فروکش کرده و خطر طغیان رودخانه ها کاهش یافت اما با توجه به اعلام شدن تست مثبت 2 بیمار استان به کرونا، این بار اخبار این ویروس در صدر قرار گرفت.

 در حالیکه مردم نقاط مختلف استان پس از 48 ساعت بارش های مستمر و سیل آسا رفته رفته آسمان آبی را می دیدند دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد 2 نفر در این استان مبتلا به کرونا ویروس هستند و رعایت مسایل بهداشتی همچنان الزامی است.
خرم رود مرکز استان نیز فروکش کرده و در حال حاضر شرایط جوی شهر و روستاهای استان به ویژه در مناطق ساحلی و رودخانه ای به نسبت آرام است و امدادرسانی های پساسیل شدت بیشتری یافته است.
آب وبرق برخی مناطق همچنان قطع است اما تخلیه آب از منازل شهری و روستایی در حال انجام است و برخی نیز که خطر طغیان از محل سکونتشان برطرف شده به خانه های خود بازگشته اند.
آرامش نسبی کشکان و پلدختر
رودخانه کشکان و پلدختر همچنان با دبی بالا و خروش سهمگین برای شهروندان بسیار خطرناک است اما با توجه به اعلام نظر هواشناسی مبنی بر ساعات پایانی سامانه بارشی از استان به نظر می رسد خطر طغیان این رودخانه به شهر پلدختر از بین رفته است.
هرچند کشکان در مسیر های پلدختر، معمولان و اندیمشک خسارت بر جای گذاشته، دهها پل قدیمی و بازسازی شده از جمله پل روستای چم مهر و دوآب ویسیان را تخریب و در روستاهایی همچون چم مهر دوباره مردم را درگیر کرده اما این بار خطر ویرانی آن از سر لرستان گذشته و روانابهای ورودی به پلدختر از معبر این رودخانه بزرگ در حال خروج از استان هستند.
هم اکنون برق 37 روستا، گاز شهر معمولان با بیش از 2 هزار و 100 مشترک، آب 23 روستا و راه بیش از 150 روستای استان قطع است و امدادرسانی در نقاط سیلزده از جمله شهر نورآباد در حال انجام است.
میانگین بارندگی در لرستان به 104 میلیمتر رسید
مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: میانگین بارندگی های استان طی 45 ساعت گذشته به 104 میلیمتر رسید و در این مدت نورآباد با میانگین بارندگی 144.9 میلیمتر بیشترین بارش را داشته است.
بهروز مرادپور اظهار داشت: این بارندگی ها در خرم آباد 89 میلیمتر، بروجرد117.3، الیگودرز 83.1، کوهدشت 94.9، دورود128.8، الشتر122، ازنا 89.8، رومشکان 99.3 و سراب دوره 105.1 میلیمتربه ثبت رسیده است.
پل "دوآب ویسیان" زیر آب رفت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: باتوجه به بارش شدید باران، پل دوآب ویسیان شهرستان دوره چگنی زیر آب رفت و ارتباط جاده ای با این بخش قطع شد.
عباس شرفی اظهار داشت: همچنین بخشی از باند رفت محور خرم‌آباد - پلدختر در منطقه مورانی اکنون بطور کلی تخریب شده و تردد در این منطقه امکان پذیر نیست و بخشی از سازه عرشه پل "کیان آباد" شهرستان پلدختر بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل تخریب شده و ارتباط جاده ای قطع می باشد.
شرفی اضافه کرد: پل بابازید در مسیر ارتباطی کوهدشت به پلدختر هیچگونه مشکلی ندارد و تردد بر روی این پل برقرار است.
برق 37 روستای سیلزده لرستان قطع است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز گفت: در حال حاضر برق 27 روستای معمولان و پلدختر و 10 روستا در سایر نقاط سیلزده استان قطع است.
فریدون خودنیا افزود: با توجه به قطع راه ارتباطی این روستاها اطلاعات کاملی از میزان خسارت وارده در دست نیست و تا زمانی که راه دسترسی ایجاد نشود امکان برقراری مجدد شبکه های برق وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کارکنان شرکت برق در برخی نقاط به صورت پیاده، راهی روستاهای سیلزده شده اند اظهار داشت: علاوه بر پلدختر، شبکه برق 10 روستا در دلفان، کوهدشت و الیگودرز به دلیل شدت بارندگی ها قطع است.
وی تصریح کرد: روز گذشته نیز به دلیل ریزش یک باب ساختتمان مسکونی در پلدختر، برق نقاطی از این شهر قطع شد که با اقدام شرکت توزیع نیروی برق استان وصل شده و به حالت پایدار رسیده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: با توجه به شدت بارش ها و تاثیرپذیری شبکه، برق ضلع غربی شهر پلدختر قطع شد که با اقدامات اورژانسی مشکل برطرف و اکنون وصل شده است.
خودنیا افزود: در حال حاضر برق تمامی مناطق استان از جمله پلدختر و معمولان در شرایط پایدار می باشد که اکیپ ها بصورت آماده باش در مناطق حساس مستقر هستند و آمادگی لازم در راستای رفع مشکلات احتمالی وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب، 120 تیم امدادی شرکت توزیع برق استان در حالت آماده‌باش هستند و اجناس مورد نیاز در انبارهای پلدختر، دورود، ویسیان، معمولان ذخیره شده است.
خودنیا اظهار داشت: پس از سیل فروردین ماه اقدامات بازسازی شبکه های برق به صورت استاندارد انجام و بسیاری از شبکه‌ها از کنار و مسیر رودخانه‌ها دور شده اند که انتظار می رود با این اقدام مشکل خاصی در سیل اخیر ایجاد نشود.
جولان سیلاب در معابر و خیابان های خرم آباد
با ورود سامانه بارشی به لرستان از روز دوشنبه فعالیت این سامانه از بامداد ششم اسفند در خرم آباد تشدید شد و امروز چهارشنبه معابر و خیابان های این شهرستان برای دومین روز متوالی به شدت دچار آبگرفتگی هستند.
به گزارش ایرنا شدت بارش ها و نبود سیستم های زهکشی و کانال های زیرزمینی استاندارد برای جمع آوری و رفع آب های زیرزمینی هر ساله هنگام بارندگی مشکلاتی عدیده ای برای مردم خرم آباد به وجود می آورد.
در 48 ساعت گذشته نیز بارش های سیل آسا موجب افزایش چشمگیر آب های سطحی در شهر شده و خیابان میدان های اصلی از جمله علوی، 30 متری شهید پژوهنده، انقلاب، خیابان امام و مطهری را درگیر کرده و کانال های عبور آب در اطراف خیابان نیز به دلیل حجم بالای بارندگی و البته زباله، مسدود شده اند و آب در حال بازگشت به معابر است.
منطقه گلدشت در جنوب خرم آباد همچنان وضعیت تردد مناسبی ندارد و بسیاری از خیایان و معبرهای آن سیلابی و یا مملو از گل و لای هستند در حالیکه سه راهی گلدشت نیز از روز گذشته تاکنون حجم بسیاری از بارش ها را همچنان در خود جای داده و به دلیل اینکه سیلاب دفع و یا پمپاژ نشده مردم این منطقه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
چندین پل بر روی خرم رود واقع شده اند که برخی همچون جهادگران به دلیل اینکه ارتفاع نسبتا کمی دارند از نخستین ساعات صبح دیروز سه شنبه زیر آب رفته و تردد در این منطقه ممنوع شده است.
ناتوانی خرم رود با ظرفیت عبوری حدود 200 متر مکعب بر ثانیه در عبور دادن آب های ناشی از بارش ها در منطقه ساحلی علوی به اوج خود می رسد جایی که ارتفاع دیواره ساحلی زیاد نیست و البته به دلیل توپوگرافی منطقه، منازل ساختمانی و واحدهای تجاری نیز در ارتفاع پایین احداث شده اند و همین امر در بسیاری از بارش ها موجب سرریز شدن خرم رود در این منطقه و بازگشت آب به اماکن مردم می شود.
اکنون تیم های شهرداری و هلال احمر در منطقه حضور دارند و اقداماتی از جمله ایجاد دیواره های بتونی در مناطق مسکونی به ویژه ساحلی علوی، قراردادن گونی های شن و ماسه، نصب ورقه های فلزی ایرانیت با ارتفاع بیش از یک متر در ورودی منازل و انسداد ورودی پارکینگ ها با گونی های ماسه و پلاستیک های چند لایه انجام شده و به نظر می رسد خرم رود خیال طغیان ندارد.
تخلیه سیلاب از 15 روستای بروجرد
رییس جمعیت هلال احمر بروجرد نیز گفت: تخلیه سیلاب وارد شده به منازل روستاهای ملمیجان و همت آباد آغاز شده و همچنان تا پایان بارندگی ها ادامه خواهد داشت.
محمد کرمی با اشاره به اینکه سیلاب 15 روستای بروجرد را فرا گرفته افزود: به دنبال بارش شدید باران امدادگران هلال احمر به حالت آماده باش درآمدند تا در صورت نیاز، خدمات لازم را ارائه دهند.
وی اضافه کرد: روز گذشته در برخی از روستاها آب باران وارد تعدادی از منازل روستایی شده بود که با تلاش امدادگران، باران از یک منزل در روستای ملمیجان و سه منزل در روستای همت آباد تخلیه شد.
کرمی بیان کرد: همچنین در سطح شهر نیز 6 مورد آبگرفتگی ایجاد شد که با تلاش نیروهای هلال احمر این مشکل برطرف شد و توزیع موادغذایی و اقلام بهداشتی به شهروندان از امروز آغاز می شود.
سیل وضعیت نورآباد را بحرانی و شهروندان را مجبور به ترک منزل کرد
قطع راه 100 روستای دلفان
فرماندار دلفان گفت: وضعیت شهر نورآباد بحرانی است و امکانات ستاد بحران در دلفان برای پیشگیری از خسارات سیل کافی نیست چراکه سیل خسارات سنگینی به منازل مسکونی، واحدهای تجاری و همچنین زمین های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی وارد کرده است.
حشمت بهمنی گفت: راه ارتباطی بیش از 100روستا در شهرستان نورآباد قطع شده و نیروهای امدادی در حال امدادرسانی به مردم هستند و ازشب گذشته سیلاب در برخی از خیابان‌های شهر نورآباد جاری شده و همچنان این شهر را سیل فرا گرفته است.
وی افزود: مردم شهرستان دلفان با انتقاد از ستاد بحران استان از عدم توجه به این شهرستان گله مند هستند و در حالیکه جاده و پل های بسیار، مزارع کشاورزی تخریب و دام بسیاری تلف شده اما امکانات این ستاد در شهرستان جوابگو نیست.
راه ارتباطی 15 روستای شهرستان دوره چگنی قطع شد
فرماندار شهرستان دوره چگنی گفت: با توجه به طغیان رودخانه های کشکان و خرم رود راه ارتباطی چهار روستای بخش مرکزی و 11 روستای بخش شاهیوند قطع شده است.
قدرت الله ترابی نژاد افزود:‌ به دلیل آب شستگی اطراف پل ها، تخریب پل های موقت و ریزش کوه در برخی نقاط، راه ارتباطی بین شهرهای سراب دوره و ویسیان همچنان قطع و مسیر ارتباطی با روستاهای حیات الغیب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و 11 روستای انتهای بخش شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است.
وی با بیان اینکه تاکنون گزارش هایی مبنی بر خسارت به برخی واحدهای روستایی دریافت شده تصریح کرد:‌ رودخانه در محل پل چم دیوان طغیان و تردد را غیرممکن کرده، پل موقت روستای دلبر سادات نیز به دلیل حجم بارندگی و شدت آب تخریب و سیلاب در پهنای 100 متر پشت پل نوسازی شده حیات الغیب جمع شده است.
فرماندار دوره چگنی با بیان اینکه روستاهای حاشیه کشکان هشدار تخلیه دریافت کرده و اهالی برخی روستاها از جمله دوآب، چم خشکه و چم پلک نیز محل را ترک کرده اند ادامه داد: کمپ های اسکان موقت برای شهروندان دوره چگنی برپا و نشانی آن در اختیار مردم قرار گرفت.
ترابی نژاد با اشاره به سرریز بخشی از آب های خرم رود، نورآباد و الشتر به سمت کشکان و کانال درون شهری دوره گفت: این کانال سرریز کرده که بر همین اساس در اولین اقدام منازل و واحدهای تجاری اطراف آن تخلیه شده اند.
بارش باران موجب آبگرفتگی جاده بروجرد – خرم‌آباد شد
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد گفت: به دلیل ورود آب به جاده بروجرد – خرم آباد محدوده دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) ترافیک ایجاد و تردد خودروها به کندی انجام می‌شود.
امین گودرزی افزود: در هیچ یک از راه های اصلی مشکلی ایجاد نشد و تنها در جاده بروجرد – خرم آباد در روبروی دانشگاه آیت اله بروجردی(ره) به دلیل ورود آب به داخل جاده، سبب ترافیک و کندی در تردد خودروها شده بود.
گودرزی بیان کرد: با توجه به شدت بارشها مسیر روستای عربان به بصری به طول 2 کیلومتر مسدود شده که این انسداد به دلیل طغیان رودخانه بوده و با قطع باران آب فروکش کرده و تلاش برای بازکردن جاده انجام می شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد اضافه کرد: برای این مسیر روستایی که بر اثر بارش باران مسدود شده، راه جایگزینی وجود دارد و تلاش می شود به زودی این مسیر بازگشایی شود.
خروج سامانه بارشی از لرستان
مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: بر اساس تحلیل نقشه های هواشناسی، در ساعات بعدازظهر امروز بتدریج سامانه بارشی از جو استان خارج می شود با توجه به تراکم ابرها و رطوبت سطح زمین انتظار داریم ناپایداری های جوی ( بارش باران و برف) تا ساعاتی از شب در مناطق جنوب شرقی و تا حدودی شرق استان ادامه داشته باشد.
مرادپور افزود: در سایر نقاط تا ساعات بعدازظهر بارش پراکنده باران و در ارتفاعات مرکز و مناطق سردسیر شمالی رگبار برف پیش بینی می شود.
وی اظهار داشت: از فردا پنجشنبه تا روز شنبه آسمان آرام و پایدار می باشد اما در ساعات بعدازظهر ابتدای هفته پوشش ابر و وزش باد پدیده های غالب جو منطقه می باشد و ساعاتی از روز یکشنبه علاوه بر پوشش ابر، در مناطقی از شمال و جنوب شرق استان بارش پراکنده باران پیش بینی می شود.
مرادپور عنوان کرد: از نظر نوسانات دمایی، دماهای کمینه تا 24 ساعت آینده بین 3 تا 6 درجه کاهش می یابند.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/127067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران