ندای لرستان

آخرين مطالب

کمدی سازی تراژدی کرونا سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - این روزها کرونا، افکار عمومی را سخت درگیر کرده است بطوری‌که مردم این ویروس را با هراسی تماما مخصوص پیگیری می کند و محتاج رسیدن به یک اطمینان و آرامشی هستند که قطعا از راه کمدی سازی تراژدی کرونا و یا عادی سازی آن حاصل نخواهد شد.

در همین گیر و دار کرونا از ترس و ناامیدی در برابر فائق آمدن بر آن تا بازار داغ شایعات و خالی شدن داروخانه ها از ماسک و محلول های ضد عفونی و شست و شو که همگی نشان دهنده نهایت تشویش و نگرانی افکار عمومی است که پاسخی درخور برای رسیدن به بازگشت شرایط عادی را دریافت نمی کند، مواردی از عادی سازی مساله کرونا و گاهی نگاه های همراه با طنز هم دیده می شود جریانی که می تواند مصداقی برا کمدی سازی مساله مهمی همچون کرونا باشد که مساله ای جهانی است و قاطعیتی درخور را می طلبد.
در حالیکه ویروس کرونا در حال درگیر کردن تمامی شهرها و استان های کشور است اما رویکردی قاطع که افکار عمومی را به سامانی برساند مشاهده نمی شود، همچنان در داروخانه ها و جاهای احتمالی دیگر ماسک و ضد عفونی کننده ها وجود ندارند.
استان لرستان از جمله استان هایی است که تا دیروز گفته می شد هیچ موردی از موارد ابتلا در آن اعلام نشده است ولی با آمدن جواب تست موارد مشکوک بعد از یک هفته، حالا مسوولان بهداشت و درمان این استان اعلام کردند کرونا به لرستان هم وارد شده است و 2 مورد یکی در خرم آباد و یکی در بروجرد کرونایی شده اند! که به نظر می رسد به جای عادی جلوه دادن کرونا باید تلاش شود دست کم استان هایی که هنوز آلوده نشده اند را از این ویروس پاک نگه داشت!
افکار عمومی بعد از در به دری تهیه ماسک، و دستکش و محلول های ضد عفونی که گاه گفته می شود ماسک خوب است و گاه می گویند اصلا ویروس از چنان قدرت نفوذی برخوردار است که از فیلتر ها هم عبور می کند میزان استیصال و درماندگی اش به وضوح مشهود است و این حیرانی را چه در فضای مجازی و چه در عالم واقع می توان مشاهده کرد.
و البته اخبار و واقعیاتی مبنی بر درگیر شدن کادر درمان و پزشکی در مواجه با این ویروس بیشتر نگران کننده است و در مقابل البته مسوولانی را می بینیم که تست آنها مثبت شده است و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و برخی خود را مشکوک به مثبت بودن می دانند و البته اطرافیانشان سریع می آیند و تکذیب می کنند.
به هر روی چه آن مسوولی که با خوشبینی و خنده خبر از کرونایی شدن خودش می دهد و چه آن مسوولی که با اعلام مثبت بودن تست کرونای خودش، وصیت نامه می نویسد ، هر دو واقعیت یک ماجرا هستند و تفاوت در نوع نگرش به مساله کرونا را نشان می دهد یکی بازتاب دهنده ای از افکار عمومی مشوش دارد و یکی هم البته خوشبین به اینکه ما کرونا را شکست خواهیم داد و حتی برخی در شبکه های اجتماعی کمپین این شکست را دوست دارند و کمپین این شکست را به راه انداخته اند.
امید این که کرونا گرفتن مسوولان نمایشی نباشد چون اعتماد عمومی مردم در این ماهه به اندازه کافی آسیب دیده است و توان هیچ ضربه دیگری را ندارد!
در عین حال یک رسانه ملی و سراسری بنام صدا و سیما داریم که گاه گزارشگران خیابانی آن ، آنچنان از مدح و ستایش کرونا گزارش می گیرند که گویی باید منتظر کمپین من یک کرونایی هستم بود! گزارش هایی که بنظر می رسد در عادی سازی ماجرای کرونا گاه زیاده روی می شود! البته باید یادآور شد ؛ اینکه رسانه ای با این همه فراگیری سعی در القای این داشته باشد که ماسک خوب نیست ! ماسک به درد نمی خورد! حالا نزدی هم نزدی! راهکاری برای مبارزه با احتکار ماسک از سوی برخی سودجویان بازاری نیست.
این گونه نگاه به مساله کرونا آنهم در شرایطی که افکار عمومی هیچ نشانه ای که دلالت بر کنترل رشد سریع کرونا داشته باشد نمی بیند بیشتر به طنز شباهت دارد که تلاش دارد از تراژدی همچون کرونا، کمدی سازی کند.
باید رویکردی قاطع تر در مقابل کرونا در پیش گرفت اینکه بیش از اندازه آن را عادی دانست و یا اینکه افکار عمومی را با این هجم از نگرانی و سرگردانی به حال خود رها کرد هیچ کدام نمی توانند راهگشا باشند.
اصولی را خوب است در مورد ماجرای کرونا ویروس در نظر داشت اینکه؛ اصالت با سرعت نیست اصالت با صحت اخبار است و برای یافتن منابع رسمی و مسئولیت پذیر تلاش شود اما در مقابل مسئولان هم باید پاسخگو باشند و محدود کردن اینکه اخبار را باید از یک منبع دنبال کرد باعث عدم پاسخگویی همان یک منبع نشود.
عقلانیت در مواجهه با کرونا به معنای یک رفتار محکم اما با آرامش است و بهتر آن است در هجمه های خبری و احساسی مرتبط با ویروس کرونا این آرامش و جدیت را دنبال کرد.
در این خصوص فاطمه خمرنیایی روزنامه نگار و دانش آموخته علوم ارتباطات می گوید: در قرن حاضر سرنوشت واقعیات را انعکاس آنها در افکار عمومی معلوم می کند و می توان گفت هر اتفاقی در گام نخست یک رخداد رسانه ای محسوب می شود و باید با این نگاه برای آن برنامه ریزی کرد و دانست که؛ افکار عمومی پدیده ای است که در قرن بیستم و در عصر تولد رسانه ها و شکوفایی ارتباطات و رسانه ها به اوج خود رسیده است.
وی گفت: هزاره سوم دوران پرشتاب فناوری ارتباطی و اطلاعاتی است که چهره زندگی، شیوه اندیشیدن، تولید و بازتولید، مصرف، تجارت، مدیریت، جنگ و صلح را در جهان گرگون کرده است در گیر و دار و چنین وضعیتی، شناخت افکار عمومی که از ویژگی های جوامع مردم سالار و پشتوانه قدرت و حاکمیت سیاسی است از جایگاه والایی برخوردار است.
این کارشناس علوم ارتباطات گفت: افکار عمومی در مجموع دیدگاه های مطرح شده از سوی گروهی از مردم پیرامون موضوعاتی است که به دلیل اهمیت و ارزش ویژه خود ، مورد استقبال و توجه همگان قرار می گیرد از این رو پیوسته با نوعی ارزش گذاری همراه است و در واقع نوعی داوری درباره حوادث و اتفاقات روز و یا حوادث و رخدادهایی است که در آینده روی خواهد داد را دارد.
افکار عمومی این روزها درگیر هراسی گسترده از کرونا است که شمه هایی از این هراس را می توان در رفتار وزندگی مردم بخوبی مشاهده کرد نگرانی هایی که گاه به دلیل ضد و نقیض هایی در مواجهه با این ویروس دی که گاه چگونه، واقعیت قربانی می شود و تاوان آن را هم تک تک ما یعنی مردم با حال روحی و روانی خسته و سردرگم پس می دهند.
از احتکار ماسک ها بگیر تا تیم های تست کرونایی در منازل؛ تا جایی که وزارت بهداشت نوشت به هیچ وجه تیمی برای تست کرونا به در منازل اعزام نمی شود و هر گونه مراجعه تحت این عنوان کلاهبرداری است.
هر چند اگر در شرایط آرام تری به سر می بردیم اندکی درنگ تمام پاسخ ها را به ما می داد و اینکه کجا و در چه حادثه ای و ماجرایی تجربه زدن در خانه به خانه را داشته ایم که بیایند و حالمان را خوب کنند و همین کافی است تا این شایعات را هم باور نکنیم.
ولی افکار عمومی این روزها حال خوش و آرامی ندارد که تحلیل کند و به جواب برسد!افکار عمومی درگیر ترس از ماجراهایی فراتر از کرونا شده است همان چیزی که چه تلاش کند اوضاع را عادی نشان دهد و چه تلاش شود اوضاع را هراس انگیز نشان دهد حاصلش به حال ناخوش و ناپایدار مردم می انجامد.
برچسب‌ها
کرونا بروجرد ویروس کرونا کمیته کشوری کرونا لرستان علائم کرونا
پروندهٔ خبری
پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/127133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری