ندای لرستان

آخرين مطالب

جدال راهبران امید با پیچ و خم های سخت مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - وقوع چندین مرحله سیل در لرستان از بهمن ماه سال 97 تاکنون خسارات بسیاری به استان وارد کرده که بدون شک سهم راههای ارتباطی از تخریب سیل بیش از سایر حوزه ها بوده است و عوامل راه و راهداری در این مدت روز و شب های پرکار و پرمشغله ای را پشت سر گذاشته اند.

 سیل فروردین سال 98 حدود 10 هزار میلیارد تومان به لرستان خسارت زد که سهم راه و جاده های استان از این رقم یکهزار و 130 میلیارد تومان بود و 689 پل استان بین 10 تا 100 درصد خسارد دید که از این تعداد 208 پل به طول کامل تخریب شد.
با توجه به همجواری بسیاری از شهر و روستاهای لرستان با رودخانه ها وجود پل های متعدد ارتباطی برای 2 طرف رودخانه ها امری بدیهی است و از طرفی شرایط کوهستانی لرستان به گونه ای است که بسیاری از جاده های آن در محورهای پرپیچ و خم و گردنه های برفگیر امتداد یافته است.
از مجموع حدود هشت هزار کیلومتر راه ارتباطی در لرستان حدود 6 هزار کیلومتر راه روستایی است که با توجه به پراکندگی روستاها و شرایط خاص آب و هوایی؛ بارندگی؛ ریزش برف و رانش زمین همواره در کمین محورهای مواصلاتی این استان بوده است.
پس از سیل خسارت آفرین فروردین ماه امسال نیروهای راهداری شبانه روز علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات در جای جای استان حضور داشتند و خدمت به مناطق سیلزده را بدون هیچ چشمداشتی در دستور کار خود قرار دادند؛ راهبرانی که علاوه بر سیل در طول سال با کولاک های زمستانی دماهای شبانه کمتر از 10 درجه سانتیگراد مشغول بازگشایی جاده های سخت گذر هستند.
فشار رسانه ها و افکار عمومی برای ترمیم راهها و احداث پل ها منجر به اقداماتی شد که البته برخی از این اقدامات به دلیل ضرورت تسریع در ایجاد ارتباط ها بدون جانمایی درست و ترمیم زیرساخت های مورد نیاز صورت گرفت که متاسفانه در سیل هفته گذشته ضعف«دقت را فدای سرعت کردن» را به خوبی نمایان کرد چنانچه دو پل بزرگ دو آب ویسیان و چم شهران متاسفانه در گیر سیل شدند و علاوه بر اعتبارات هزینه شده؛ زحماتی که برای نصب مجدد این سازه ها صورت گرفته بود به هدر رفت.
سیل یکهزارو 130 میلیارد تومان به راههای لرستان خسارت وارد کرد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان به ایرنا گفت: در سیل فروردین ماه امسال 2هزارو 500کیلومتر از راه های استان مسدود و همچنین راه ارتباطی 870روستا به طور کامل قطع شد.
عباس شرفی افزود: 600کیلومتر از راه های ارتباطی استان آسیب جدی دیدند و 208 دستگاه پل بین 30 تا 100درصد تخریب شد.
وی ادامه داد: در جریان سیل فروردین ماه 300دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و کارگاهی با 450نیرو به منظور امدادرسانی از استان های معین به لرستان اعزام شدند که کار بازگشایی مسیرها و ساخت پل های تخریب شده بلافاصله آغاز شد.
شرفی بیان کرد: برای ساخت و تکمیل راههای استان اعتبارات مصوب و در قالب ابلاغ ملی و استانی صورت گرفته که در مجموع 230میلیارد تومان معادل کمتر از 20 درصد حجم خسارت وارد شده تاکنون به این استان ابلاغ شده و 80درصد آن نیز تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: تنها 10 درصد از 230 میلیارد تومان نقدی و مابقی به صورت اوراق مشارکت اسلامی 2ساله می باشد.
فشار افکار عمومی به دولت و انجام اقدامات موقت
شرفی بیان کرد: به دلیل حجم خسارات وارد شده و فشار افکار عمومی بر روی دولت بازگشایی و اقدامات را به صورت موقت اجرا کردیم اما برای استانداردسازی راهها و پل ها نیاز به اعتبارات ویژه است.
وی اضافه کرد: سیل در 17نقطه رودخانه، جاده را تغییر داد که در صورتی که بتوانیم دیواره حائل را انجام دهیم تا 6سال می توان به مردم اطمینان داد که جاده ها ایمن هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: محور جدید پلدختر– خرم آباد در حال ساخت است و از پیشرفت خوبی برخوردار می باشد و تلاش خواهیم کرد تا این مسیر با معیارهای استاندارد انجام شود.
شرفی اظهار کرد: دبی رودخانه در احداث پل های استاندارد موثر است و کارشناسان معتقدند سیل فروردین با دوره بازگشت 200، 500 و یکهزار ساله بوده و هیچ یک از این پل ها در لرستان و یا دیگر نقاط بر این مبنا ایجاد نشده بودند.
وی گفت: در طراحی ها جدید باید این موارد در نظر گرفته شود که چنانچه بخواهیم پل ها را با دوره بازگشت یکهزارساله سیل ایجاد کنیم باید برای هر متر مربع 50میلیون تومان هزینه کنیم و این مساله برای دولت مقرون به صرفه نیست.
وی تصریح کرد:‌ سیل ویرانگر امسال خسارات زیادی به استان وارد کرد که اگرچه برای ساخت طرح ها اشتغال ایجاد شد ولی از طرف دیگربا کمبود پیمانکار مواجه هستیم و امیدواریم در مناقصات شرکت کنند.
حفظ پنج دستگاه پل موقت با اقدامات پیشگیرانه
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: در سیل هفته گذشته 400 راهدار در قالب 40 تیم فعال با 288دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی بوده اند که علیرغم افزایش شدید سطح آب و طغیان رودخانه های فصلی و دائمی انجام وظیفه کردند.
عارف امرایی با توجه به اینکه تیم های راهداری همچنان در مناطق سیلزده لرستان فعالیت می کنند ادامه داد: با توجه به تجربیات سیل گذشته، شامگاه دوشنبه پنجم اسفند ماه در اقدامی پیشگیرانه با تخریب خاکریز پل های موقت ورپل شاهیوند شهرستان چگنی، زیودار، کلات زیودار، چم مهر و بابازید شهرستان پلدختر به منظور هدایت بخشی از آب رودخانه از طریق کانال ایجاد شده، این پلها از خطر تخریب حفظ شدند.
وی تصریح کرد: این پل ها به همراه پل های چم شهران و دوآب که در سیل اخیر تخریب شدند در فروردین امسال نیز تخریب شده بودند که راهداری به علت عدم تامین اعتبار لازم جهت احداث پل های جدید و به ناگزیر جهت تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل ها به صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام نمود
وی گفت: طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذیصلاح انجام گرفته است و درصورت تامین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.
امرایی افزود: درمجموع سیل اسفند 98 راه ارتباطی تعداد 375 روستا در لرستان را مسدود کرد که تا ساعت 18 پنجشنبه هشتم اسفند ماه 246 روستا بازگشایی و 129 روستا همچنان مسدود بوده است.
وی با بیان اینکه پس از این نیز راه چند روستا بازگشایی شده و تلاش راهداران برای برقراری ارتباط این راهها ادامه دارد گفت: به دلیل شدت و استمرار ریزش و رانش ها در اکثر محورهای روستایی، برخی محورها چندین بار توسط اکیپ های راهداری پاکسازی شده اند و در حال حاضر روستاهای شهرستانهای ازنا، بروجرد، کوهدشت و رومشکان بطور کامل باز شده و تا روز آینده نیز تمام راههای باقی مانده بازگشایی می شوند.
به گفته وی محور خرم آباد - پلدختر نیز که بر اثیر این سیل مسدود شده طی هفت تا 10 روز آینده ایمن سازی شده و تردد در آن از سرگرفته می شود.
تلاش برای جلب توجه مسوولان ملی به ابلاغ اعتبارات راهداری
با توجه به این اظهارات باید توجه داشت در شرایطی که تمام دارایی راهداری لرستان 288 دستگاه ماشین آلات است و به طور معمول در سیل های گسترده تعداد راههای شهری وروستایی درگیر؛ بیش از این عدد است علیرغم تلاش شبانه روزی نیروی انسانی چگونه می توان این حجم از حادثه را پوشش داد.
نباید فراموش کرد لرستان از دیرباز با مشکل بودجه و اعتبار مواجه بوده و راهداری علاوه بر جدال در جاده های کوهستانی با نبود اعتبار هم دست و پنجه نرم می کند و البته خدمات راهداران استان تنها به سیل محدود نمی شود و در طول سال به دلیل برفگیر بودن جاده و وجود گردنه های برفی همچنان فعال هستند که این منجر به فرسودگی ماشین آلات؛ هزینه کرد اعتبار و البته خستگی نیروهای راهدار می شود بنابراین بهبود کیفیت خدمات منوط به تخصیص اعتبار توسط مسوولان ملی است.
با توجه به اینکه لرستان از بخش خصوصی قوی در حوزه راهسازی نیز برخوردار نیست در سیل اخیر که یکهزار میلیارد تومان خسارت به راهها و پل های لرستان وارد شده اداره کل راه و شهرسازی توانست تنها 20 دستگاه ماشین الات سنگین این بخش را به مناطق سیلزده اعزام کند.
به نظر می رسد مسوولان استان؛ رسانه ها و فعالان فضای مجازی باید با تلاش همه جانبه و اتحاد؛ یک حساسیت ملی در حوزه راههای لرستان ایجاد کنند تا اقدام موثری برای تخصیص اعتبار تضمین شده به منظور خرید و نوسازی تجهیزات راهداری؛ ترمیم پل ها و محورهای ارتباطی صورت گیرد چراکه راهداران لرستان علاوه بر جدال با پیچ و خم های سخت راهها باید از گردنه های کمبود اعتبار نیز عبور کنند.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/127266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

توزیع 34 هزار تن آرد خانه پزی در بین روستائیان لرستان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، 31 فروردین در لرستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

دو هزار و 969 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج قدرت آفندی و پدافندی هستند

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف 11 میلیارد ریال جریمه شد

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

رژه مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در لرستان

گزارش تسنیم از رژه مقتدرانه ارتش در لرستان + فیلم

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در ایستگاه 60درصد پیشرفت فیزیکی

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

243 خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

پرسپولیس نه؛ من برای قوم بزرگ لر تیمداری می کنم! |‌ نتوانیم میزبانی کنیم انگیزه ام از بین می رود

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بروجرد

نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری

بهره‌برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

کشف 2 میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد

ارتش 8 شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

شناسایی 5مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

تولید سالانه 16 هزار تن گیاهان دارویی در لرستان