ندای لرستان

آخرين مطالب

اینجا دست‌فروشان ماسک می‌فروشند! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - اگر در داروخانه‌ها یا مراکز درمانی نتوانستید ماسک تهیه کنید، گذری به بازار قدیمی خرم‌آباد بزنید! چراکه اینجا دست‌فروشان ماسک می‌فروشند.

باد می‌آمد و گردوخاک می‌آورد، روی کاور ماسک های منگنه شده خاک نشسته بود، باورم نمی‌شد در بازار روز خرم‌آباد ماسک دیده‌ام در این فکر بودم که سه تا 10 هزار به گوشم رسید.
کافیست از میان شلوغی بازار قدیم خرم‌آباد (حرم امامزاده زید بن علی) گذر کنی تا صدای تمامی دست‌فروشان به فاصله کم از هم که می‌گویند ماسک زیر قیمت بازار را بشنوی.
آنجا دست‌فروشان همگی ماسک داشتند، نه بر صورت بلکه برای فروش. هر ماسک در یک نایلون جداگانه بود، معتقدند آنها را استریل کرده‌اند.
ماسک های تلنبار شده در یک جعبه پلاستیکی میوه در معرض عموم قرار داشت.
پرسیدم مردم نمی‌توانند در داروخانه‌ها و مراکز درمانی ماسک را براحتی تهیه کنند آنوقت شما چگونه براحتی آن را تهیه کرده و بفروش می رسانید!؟
آن یکی که کم حوصله تر از دیگران بود جواب داد ماهم خدایی داریم و باید بازار شب عیدمان را بگذرانیم یا نه! اقتصاد که چنگی به دل نمی‌زند و از این موقعیت حساس باید استفاده کنیم.
دیگری گفت هر وقت ماسک استریل شده خواستی نزد من بیا، همیشه ماسک دارم.
فردی میانسال که سمت چپم قرار داشت با ماسک بر دهان و دستکش بر دست گفت خدارو خوش نمیاد ماهم آدمیم باید برای خرج خانواده تلاش کنیم یانه.
آن یکی گفت آدمش را داریم که هروقت ماسک بخواهیم برایمان تهیه کند، معلوم نیست از کجا اما همیشه ماسک دارد.
دست‌فروشان ماسک بر دست همگی دوره‌ام کرده بودند و هرکدام حرف‌های برای گفتن داشتند، همگی دلشان پر بود.
عده ای هم که نیامده بودند نزدیکمان کنار بساطشان در حال بازی شطرنج آن هم شرطی بودند، به هم دست دادند که بازنده باید صبحانه فردا بخرد.
مردم از دست‌فروشان ماسک می‌خریدند، شاید ناامید شده بودند که نمی‌توانند از مراکز درمانی ماسک را تهیه کنند.
داروخانه‌ها ‌ مجاز به توزیع ماسک نیستند
یک پزشک داروساز در این ارتباط گفت: براساس ابلاغیه جدید توزیع ماسک برعهده دولت خواهد بود و دیگر داروخانه‌ها مسئول فروش آن نیستند و توزیع ماسک توسط داروخانه‌ها ممنوع اعلام شده است.
دکتر محمد احمدی با بیان اینکه برخی داروخانه‌ها ممکن است در این شرایط تخلف کنند اما سزاوار نیست که به پای دیگر داروخانه‌ها نوشته شود افزود: از لحاظ قانون نمی‌توان داروخانه را تعطیل کرد و ما تنها مراکزی هستیم که باید در این موقعیت حساس فعال باشیم، اکنون پزشکان مطب خود را تعطیل کرده و بیمارستان‌ها منتقل شدند.
وی بیان کرد: معتقدم که نباید در مراکز درمانی ماسک توزیع شود چرا که جمعیت مراجعه کننده باعث شیوع ویروس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از ارگان ها بر داروخانه‌ها نظارت دارند گفت: مسئول گرانی و نبود ماسک در بازار داروخانه نیست، حد وسط بین کارخانه و داروخانه افرادی هستند که توزیع برعهده آنان می‌باشد که باید نظارت شوند.
به گفته وی در این شرایط حساس و باتوجه به شیوع ویروس کرونا مردم برای خرید ماسک و دستکش هجوم آوردند که به یکباره کمبود احساس شد هرچند ظرفیت تولید در کشور پایین است که یکی از دلایل کمبود می‌باشد.
این پزشک داروساز ادامه داد: مردم آموزش ندیده اند و هیجانی عمل می کنند و با کمی آگاهی نسبت به وضعیت موجود می توان زمان و حتی خرید تجهیزات بهداشتی را مدیریت کرد.
شرکت‌های پخش مسوول توزیع ماسک فاکتور رسمی نمی‌دهند
احمدی با اشاره به اینکه در داروخانه خودمان هم با کمبود ماسک و دستکش برای استفاده شخصی روبرو هستیم اضافه کرد: شرکت‌هایی هستند که ماسک را می‌فروشند اما فاکتور رسمی نمی‌دهند و انتظار دارند با هر قیمتی ما آن را خریداری و توزیع کنیم.
وی بیان کرد: مردم باید در خانه بمانند و باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و از تجمع در مکان های شلوغ پرهیز کنند.
احمدی افزود: 40 درصد از جمعیت مبتلایان کرونا در کشور چین پس از مراجعه به مراکز درمانی مبتلا شدند.
وی توصیه کرد: مردم با بروز یک گلودرد ساده به مراکز درمانی مراجعه نکنند، کرونا، ویروس خطرناکی نیست و این ویروس در 80 درصد مردم ممکن است بدون علائم باشد.
وی ادامه داد: هر بیماری ویروس خاصیت خود را دارد و کرونا با هر بار تکثیر سلول ها، نشانگر سطح آن تغییر می‌کند و تاکنون دارویی برای درمان ساخته نشده است. احمدی افزود: توصیه هایی در راستای مقابله با کرونا وجود دارد که در حد فرضیه می باشد.
با کمبودهایی در حوزه ماسک و دستکش در سطح استان مواجه هستیم
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان گفت: یکهزار و 120 فقره بازرسی از ابتدای اسفندماه تاکنون از واحدهای عرضه محصولات بهداشتی استان انجام شده است.
فریبرز حسامی از تشکیل 28 پرونده تخلفات محصولات بهداشتی در این استان خبر داد و افزود: این تعدادشامل گران فروشی، عدم اعلام موجودی، احتکار و عدم درج قیمت تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: در این بازرسی ها 2 هزار و 204 لیتر الکل، پنج هزار اسپری ضد عفونی کننده، 12 هزار پد الکلی، 117 هزار و 500 جفت دستکش، 16 هزار و 92 ماسک به عنوان احتکاروگرانفروشی کشف شد.
حسامی بیان کرد: در حال حاضر با کمبودهایی در حوزه ماسک و دستکش در سطح استان مواجه هستیم که معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در تلاش برای تامین این محصولات می باشد اما کمبودی در خصوص الکل و ژل ضدعفونی کننده در سطح استان وجود ندارد.
وی گفت: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری تعزیرات حکومتی به صورت مستمر در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر بر واحدهای عرضه کننده محصولات بهداشتی نظارت کامل داشته و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف شامل گرانفروشی،تقلب یا احتکارمراتب را با سامانه های 124 و 135 در میان بگذارند.
روزانه 6 هزار ماسک توسط یک واحد در بروجرد تولید می شود
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان گفت: کارخانه نساجی بروجرد برای تولید ماسک مورد نیاز شهروندان اعلام آمادگی کرده که مجوزهای لازم برای این امر در دست پیگیری است.
محمدرضا صفی خانی اظهار داشت: باید استانداردهای بهداشتی برای تولید ماسک رعایت شده و مجوزهای لازم اخذ شود.
وی تاکید کرد: تولید ماسک زیرپله ای، خانگی و کارگاهی فاقد استانداردهای بهداشتی است چراکه این کالا باید توسط اشعه ضدعفونی شود و به همین منظور تلاش می شود شرایط لازم برای تولید آن در کارخانه نساجی فراهم گردد.
وی تصریح کرد: با توجه به تولید پارچه به عنون مواد اولیه در نساجی بروجرد و ظرفیت بالای این واحد چنانچه تولید ماسک در آن مورد تایید نهایی قرار بگیرد عدد قابل توجهی به ماسک تولیدی استان افزوده خواهد شد.
صفی خانی اضافه کرد: نظام توزیع الکل و محلول ضدعفونی نیز در روزهای اول دچار مشکل بود که درحال حاضر بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در کارخانه‌ها مقیم شده اند و به جز برای شرکت‌های پخش و تولید ژل، الکل به هیچ فرد یا نهادی عرضه نمی شود.
وی با اشاره به روزانه سه گشت مشترک از داروخانه ها گفت: بنابراین اقشار مختلف مردم و ادارات استان باید الکل مورد نیاز خود را از داروخانه تهیه کرده و از مراجعه به درب کارخانه های تولیدی اجتناب کنند.
بهبود 15 نفر مبتلا به کووید1٩ در لرستان
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون از مجموع بیماران مبتلا به کرونا در استان 15 نفر بهبود یافته و ترخیص شدند.
دکتر محمد رضا نیکبخت بیان کرد: تاکنون 551 نمونه مشکوک به ویروس کرونا به ازمایشگاه ارسال شده و 370 جواب دریافت شده است.
وی اظهار داشت: از این مجموع 102 نمونه مثبت به استان اعلام شده و اکنون 49 بیمار بستری، 15 نفر ترخیص و 33 نفر نیزمرخص و در منزل در حال درمان هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون پنج بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت شده است، ادامه داد: آزمایشگاه تشخیص کرونا در خرم‌آباد راه اندازی شد.
نیکبخت بیان کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه جواب نمونه‌ها پس از 24ساعت مشخص می‌شود، این درحالی است که قبل از این جواب نمونه‌ها بین 5 تا هفت روز به استان ارسال می‌شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: اما اکنون و با توجه به اینکه کیت تشخیص کرونا در اختیار استان قرار دارد، دیگر نیازی به ارسال نمونه به تهران نیست.
وی یادآور شد: شهرستان‌های خرم‌آباد، سلسله، بروجرد، کوهدشت، ازنا، دورود، چگنی و دلفان درگیر بیماری کرونا هستند.
نیکبخت با بیان اینکه آمار مبتلایان استان روبه افزایش است، گفت: تنها راهکار پیشگیری از این بیماری عدم تجمع و شستشوی دست و صورت در هر نیم ساعت یکبار به مدت 30 ثانیه است.
وضعیت لرستان در خصوص کرونا مطلوب نیست
استاندار لرستان گفت: وضعیت لرستان در خصوص ویروس کرونا مطلوب نیست چراکه انتشار و شیوع آن در روزهای اخیر رشد سریعی داشته است.
سید موسی خادمی افزود: 90 درصد پیشگیری مقابله با این ویروس به رعایت و توجه جدی مردم بستگی داشته و تنها 10 درصد شامل مقابله و درمان است.
استاندار لرستان گفت: برای جلوگیری از روند رو به رشد ویروس کرونا مردم از ازدحام در مراکز و حضور در اجتماعات خودداری کرده و در خانه‌ها بمانند.
وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان خرم آباد به این ویروس به مرز 40 نفر رسیده بیان کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود برخی مردم هنوز موضوع را جدی نگرفته و به طور عادی در سطح شهر تردد و جلوی دست فروشان و در مجالس عروسی و ختم حضور پیدا می‌کنند و سلامتی خود و افراد را در معرض خطر قرار می دهند.
خادمی با اشاره به اینکه امکانات بهداشتی کشور محدود است گفت: کرونا زنگ خطر جدی برای تهدید سلامت افراد است بنابراین باید مسائل آموزشی و بهداشتی را جدی گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لرستان کریدور شمال به جنوب است سعی داریم ورودی های استان را محدود کرده و اکیپ هایی با همکاری جمعیت هلال احمر و نیروهای بسیجی آموزش دیده برای کنترل تردد و افرادی که قصد ورود به شهرهای استان را دارند، مستقر کنیم.
وی با بیان اینکه مسافرت‌ و ورود گردشگران به استان ممنوع است گفت: مردم به بستگان خود در خارج از استان اطلاع دهند که به استان ورود نکنند چرا که در هر صورت سلامتی هر دو طرف در خطر است.
وی با اشاره به اینکه مردم برای انجام کارهای دولتی بصورت غیرمستقیم و استفاده از تلفن اقدام کنند، تصریح کرد: لازم است برای سلامتی خود و فرزندان و همنوعان در خانه بمانند و کارهای خود را به زمانی دیگر موکول کنند.
استاندار لرستان با هشدار به مردم در خصوص خطرات مبتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: شرایط بسیار سخت است و آمار شیوع این ویروس به دلیل رعایت نکردن مردم به سرعت افزایش یافته بنابراین ضروریست مردم توجه جدی به بهداشت و مسائل آموزشی داشته باشند تا بتوان کرونا ویروس را کنترل کنیم.
تاکنون 104نفر در لرستان به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد پنج نفر جان باختند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/128068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان