ندای لرستان

آخرين مطالب

بیماران خاص در اولویت ویروس کرونا علمي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - بیماران خاص روزهای پر استرسی را سپری می‎کنند و با مرور اخبار مرتبط با افرادیکه بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند به این نتیجه می رسند که آنها در اولویت ابتلای به این ویروس قرار دارند.

خنده تلخی بر لب داشت و گفت؛ می گویند این مریضی (کرونا) بیشتر باعث مرگ و میر افرادی مثل من می شود؛ دیابت دارم 55 ساله ام فکر نمی کنم خیلی پیر باشم ولی وقتی در اخبار می شنوم که خیلی از من جوانتر هم جان خود را از دست داده اند، پس من در اولویت بیشتری قرار دارم که با شیوع جدی تر کرونا از پا در خواهم آمد.
زن میانسال که ناامید به نظر می رسد می گوید اخبار را که پیگیری می کنم معمولا حواسم به این نکته هست که ببینم فرد جان باخته بر اثر کرونا بیماری زمینه ای که می گویند بدن های ضعیف تری دارند داشته است یا نه که معمولا هم دیده ام که در اخبار گفته می شود سرطان، دیابت و یا بیماری قلبی داشته اند.
ادامه می دهد؛ به هر حال من که سال ها است با بیماری ام سر کرده ام حالا هم اگر با این بیماری واگیر بمیرم چه باید کرد.
در شرایطی که سیستم ایمنی با استرس هم می‌تواند ضعیف شود و زمینه ابتلا به بیماری‎های جسمی را بیشتر و مهر بانی و انصاف حکم می کند برای آرامش این افراد نیز اهمیت قائل بود و در اخبار برجسته سازی بر فوت شدگانی با بیماری های خاص و دارای کهولت سن نشود.
فرد دیگری که می گوید بیماری قلبی و عروقی دارد در حالیکه بدون هیچ وسیله محافظتی اعم از ماسک و دست کش در یک مراسم ختم شرکت کرده است می گوید هر چه خواست خدا باشد همان می شود ولی این بیماری کرونا که آمده است برای امثال ما خطرناک است.
او که 65 ساله است ادامه می دهد؛ سال هاست بیماری قلبی دارم و دارو مصرف می کنم ولی این روزها بیقراری قلبم را بیشتر احساس می کنم و آنطور که در این تلویزیون ها و اخبار می گویند مرگ و میر بر اثر کرونا در بیمارانی مانند ما بیشتر است.
در پاسخ به اینکه دست کم نباید در جاهای شلوغ حضورپیدا کنی و حالا که آمدی باید ماسک می زدی می گوید: ماسک هم می گویند تاثیر ندارد! لابد برای بیمارانی همانند ما کاری از ماسک ها بر نمی آید!
حدود 20 روزی از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد هنوز هم اخبار مرتبط با آن با جدیت و نگرانی پیگیری می شود.
اگر در آن اوایل اخباری مرتبط با مشکوک و مثبت بودن افراد با اضطراب پیگیری می شد ولی با افزایش شمار مبتلایان توجه ها به سمت تعداد افراد کشته شده بر اثر کرونا در کانون توجه قرار دارد.
اوایل ورود این ویروس مردم نگران و طلبکار مسوولان تا انجا که مسوولان سعی و تلاشی زیاده از حد نشان دادند تا به زعم خود برای حفظ آرامش مردم ماجرای کرونا را عادی نشان دهند و حالا که کرونا بنا بر سرشت سرایت کنندگی قوی خود، سرعت سرایت آن بیشتر شده است مسوولان از مردم شکوه دارند که چرا جدی نمی گیرند کرونا را جدیتی که می بایست خود از پای بست به آن توجه می کردند.
واقعیت این است با مردم که صحبت می شود نگرانی، دلشوره، ترس از دیگری و حتی خشم و عصبانیت مشهود به نظر می رسد و البته در برخی هم ناامیدی مطلقی در مواجه با این بیماری مشهود است و البته ناامیدی از زنده ماندن بخصوص در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند بیشتر احساس می شود.
با توجه به اینکه در این بین رویکردهای خبری به سمتی متمایل می شود که کشته شدگان بر اثر کرونا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به دیابت، سرطان و افراد دارای کهولت سن بوده اند خود می تواند عاملی برای تشدید استرس و ناامیدی در بیماران خاص شود.
نکته ای که یادآوری آن ضروری به نظر می رسد اندکی توجه به روحیه این بیماران است که در بسیاری از خانواده ها اگر دست کم یک بیمار خاص وجود نداشته باشد سالمند که وجوددارد و خیلی نباید برای القای امید متوصل به روش هایی شد که مرگ و میر این بیماری بیشتر برای برای بیماران خاص است.
آنهم در شرایطی که این روزها ویروس کرونا بنا بر همان سرشت، سرایت دهندگی قدرتمند خود بسیاری از شهرها و استان های را درگیر خود کرده است و در بین جانباختگان افرادی از گروه های سنی مختلف و عمدتا افراد زیر 40 سال و بدون علت زمینه ای خاص دیده می شود منصفانه به نظر نمی رسد که در خبررسانی ها روح و روان افراد سالمند، افراد با بیماری های خاص با تاکید هایی بر اینکه قربانیان بیشتر در بیماران خاص هستند ، نادیده گرفته شود.
روانشناس بالینی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: این روزها همه در نگرانی ابتلا به کرونا به سر می بریم اما تاکید مضاعف بر اینکه قشری از جامعه که دچار بیماری های زمینه ای هستند و به اصطلاح بیماران خاص اعم از بیماران قلبی ریوی، دیابتی ها، افراد مبتلا به سرطان و در مجموع بیماران با ضعف سیستم ایمنی در خطر بیشتر قرار دارند، خود عاملی برای تشدید استرس این بیماران و خانواده هایشان شده است.
سمیه کریمی افزود: گاه همین تاکید ها از سوی اعضای خانواده های این بیماران به جای اینکه آرامش این بیماران و مراقبت آنها را بالا ببرد خود عاملی برای تشدید استرس مزمن می شود و این افراد را به تسلیم پذیری بیشتری در برابر پذیرش بیماری ها پیش می برد.
وی بیان کرد: استرس اگر بصورت مقطعی و گذرا باشد با بالا بردن سیستم دفاعی و ایمنی بدن، میزان دفاع بدن در برابر عوامل تهدید کننده سلامت بالا می برد ولی اگر استرس طولانی و مزمن باشد کاملا بر عکس عمل می کند و سیستم دفاعی بدن را پایین می آورد.
کریمی اضافه کرد: بعبارتی در نتیجه استرس بطور طبیعی عملکرد فیزیکی بدن تغییر پیدا می کند و استرس مزمن با تحت تاثیر قرار دادن سیستم قلبی، عروقی، دستگاه گوارش، تغییر در میزان قند خون ، افزایش فشار خون، سردرد های مزمن و خطر حملات قلبی را بیشتر می کند.
وی ادامه داد: بنابراین در شرایطی که استرس زیاده از حدی بر افراد بخصوص افراد با بیماری های زمینه ای وارد می شود، سیستم ایمنی بدن ضعیف تر عمل می کند و در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.
این روانشناس بالینی یادآور شد: بعبارتی القای استرس بیشتر به قشری خاص، به پیشواز خطر رفتن در این افراد است به اینصورت که در شرایط استرس خود بخوبد تپش قلب بیشتر میشود، فشار خون بالا می رود و قلب ناچار به کار کردن سخت تری می شود و این کار کشیدن بیشتر از قلب در فردی که دچار بیماری قلبی ، عروق است آسیب بیشتری وارد می کند.
کریمی بیان کرد: علاوه بر این استرس بر سیستم گوارشی و فعایلت کبد نیز اثرگذار است به اینصورت که در زمان استرس کبد میزان قند خون بیشتری را ترشح می کند تا انرژی بیشتری تولید کند ولی اگر استرس مزمن باشد این روند منجر به افزایش قند خون در افراد سالم می شود و در افرادی که بیماری دیابت دارند نیز منجر به تشدید بیماری می شود.
وی گفت: بهتر است با تاکید نکردن بر اینکه افرادی خاص بیشتر در معرض تهدید هستند ، استرس زیاده از حدی به آنها ندهیم و مقابل با تاکید بر اصولی موثر در کنترل این بیماری و کنترل استرس ، مردم تشویق به آرامش با در خانه ماندن شوند.
این روانشناس بالینی افزود: مردم نیز با در خانه ماندن ، استراحت، تمرکز بر افکار مثبت، ورزش ، غذای خانگی و گرم و بی توجهی به اخبار منفی سیستم ایمنی خود را تقویت کنند تا دست کم از مقطع بحرانی این ویروس عبور کنیم.
کریمی با اشاره به اینکه میزان کمی از استرس در افزایش سیستم دفاعی بدن موثر است، گفت: استرس بطور طبیعی زمانی که خطری بیرونی بدن را تهدید می کند ایجاد می شود و در آن مقطع بدن را برای دفاع در برابر عامل تهدید آماده می کند و بدن فعالتر می شود.
وی اضافه کرد: در حالت طبیعی استرس بعد از مرتفع شدن تهدید، بدن نیز به حالت قبلی خود باز می گردد اما اگر استرس مکررا تکرار شود بدن قادر به بازگشت به حالت اولیه نیست و این استرس مزمن و طولانی مدت خود عاملی برای وارد آمدن آسیب جدی به بدن می شود.
این روانشناس بالینی ادامه داد: استرس مزمن، تبدیل به اضطراب می شود و تفاوت استرس و اضطراب در این است که استرس عامل بیررونی دارد و با رفع آن عامل استرس نیز از بین می رود ولی اضطراب یک بیماری روحی و روانی بدون علت است که ماندگاری بیشتری دارد و می تواند مشکلات دیگری اعم از سردرد، بدخلقی، اثرات قلبی، عروقی، تغییر در فشار خون و ومشکلات دیگری ایجاد کند.
با توجه به سرایت بیماری کرونا در ایران که این روزها که چین به مرحله محدود کردن بیماری رسیده است اما ایران در سرآغاز این مشکل قرار دارد، چاره ای نیست در شرایط موجود ، خود مراقبتی های جسمی و روحی بیشتری را مردم اعمال کنند تا ضمن محافظت از خود در برابر این ویروس دست کم دیرتر به این بیماری مبتلا شوند و با استرس ندادن به خود و دیگران در خانه ماندن را به همه چیز ترجیح داد تا دست کم جان سالم به در برد.
و نکته دیگر اینکه بیماران خاص در کشور ، جمعیت قابل توجهی هستند با لحا ظ کردن سالمندان به آنها و با در نظر گرفتن میزان افزایش انواع سرطان ها می توان گفت افراد زیادی در شمار بیماران خاص قرار دارند به روح و وران آنها و خانواده هایشان نباید تعرض کرد و نباید در اخبار مرگ و میرها درست یا نادرست بر داشتن بیماری زمینه ای افرادیکه جان خود را از دست داده اند تاکید زیاده از حد شود تا توجیهی برای طبیعی بودن مرگ و میر ناشی از این بیماری هم نباشد.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/128175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

47 قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

کاهش 33 میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

302 کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان