ندای لرستان

آخرين مطالب

غفلت و بی‌توجهی مسئولان

بارِ مصائب «دلفان»؛ داستان سیل اینجا هنوز تمام نشده است مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - نورآباد- داستان پر غصه سیلاب همچنان در دلفان ادامه دارد، جایی که 2300 واحد خسارت دیده‌اند، راه روستاها به صورت موقت متصل شده و زمین‌های کشاورزی در گل و لای مدفون هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان دلفان استان لرستان در ششم اسفند ماه سال جاری برای دومین بار پس از وقوع سیلاب ویرانگر 12 فروردین با بارش شدید باران، سرریز شدن و طغیان رودخانه‌ها شاهد سیل نامهربان دیگری بود که لرزه بر اندام زخم خورده مردمان دیار همیشه مظلوم دلفان انداخت، در آخرین ماه از سال 98 در حالی که مردم به دنبال بیرون انداختن غبار غم ناشی از سال سختی که پشت سر گذاشتند بودند تا چشم باز کردند خود را در گل و لای ناشی از سیلاب در منازلشان دیدند.
داستان سیلاب در دلفان هنوز تمام نشده است

ندای لرستان


بعد از وقوع سیلاب، جاده‌های روستایی و پل‌های ارتباطی تخریب شد، راه ارتباطی بسیاری از مردم مناطق روستایی در دلفان با مرکز شهرستان قطع شد، ورود آب و گل به منازل مردم در شهر و روستا موجب خسارات فراوانی برای آنها و از بین رفتن لوازم، اسباب و اثاثیه منازل آنها شد و این در حالیست که اقتصاد مردم دلفان نسبت به سایر مناطق کشور در وضعیت مناسبی نیست.
جمعیت بالایی از دلفان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و درآمد بالغ بر 80 درصد مردمان این دیار از راه کشاورزی و دامپروری به دست می‌آید، از همان راهی که سیلاب امسال قسمت زیادی از اراضی کشاورزی منطقه را از بین برد و تعداد زیادی از احشام نیز از بین رفتند، بسیاری از باغداران امسال چشم انتظار به ثمر رسیدن میوه در باغ‌های خود نخواهند بود.
کاش در دلفان نیز سرعت وضعیت دیواره‌های ساحلی رودخانه‌های «گچینه» و «بادآور» در مرکز شهر به سرعت شهرستان‌های دیگر بود تا امسال شاهد ورود سیلاب به منازل حاشیه این دو رودخانه نبودیم.

ندای لرستان


شهرستان دلفان در این مدت با 147 میلیمتر بالاترین میزان بارندگی را در سطح استان لرستان داشت، پیش بینی سیلاب در این شهرستان قابل پیش بینی بود و غیر قابل قبول است که تعدادی از مسئولان استان وقوع سیلاب در دلفان را آن هم با وضعیت زیرساخت معیوب آن انکار کنند.
انتقاد امام جمعه نورآباد از مدیریت بحران لرستان
حجت الاسلام علی اکبر جمیاری امام جمعه نورآباد که خود پا به پای امداد گران و نهادهای مردمی اقدام به خارج کردن گل و لای منازل آسیب دیده از سیل بود با انتقاد از عملکرد مدیریت بحران لرستان، گفت: بی توجهی مسئولان استان به ویژه ستاد مدیریت بحران لرستان در ماجرای سیلاب ششم اسفند قابل توجیه نیست و مسببان این کوتاهی باید جوابگوی سیل زده گان باشند که چرا در حق مردم این شهرستان تبعیض قائل می‌شوند.
قدر دانی از گروه‌های جهادی و امدادگران جمعیت هلال احمر دلفان وی با اشاره به اینکه دلفان در سیلاب اخیر بسیار تنها و مظلوم بود و تعداد زیادی از مردم این شهرستان دچار خسارات جدی شدند اما علی رغم وضعیت پیش آمده مورد بی مهری مسئولان استانی قرار گرفت، ادامه داد: بیشتر خسارت دیدگان متأسفانه افراد کم بضاعت و ضعیف شهرستان هستند که در سیلاب گذشته نیز دچار خسارت سنگینی شده بودند و سیل اخیر هم خانه و کاشانه و اسباب منزل آنها را نابود کرد.
امام جمعه نورآباد با قدر دانی از گروه‌های جهادی و امدادگران جمعیت هلال احمر دلفان، گفت: ستاد مدیریت بحران شهرستان به خوبی و با تمام توان و ظرفیت خود شبانه روز قبل از سیلاب برای اطلاع رسانی و هنگام سیل و بعد از وقوع آن تلاش کردند اما با توجه به حجم بالای خسارت این انتظار می‌رفت که مسئولان استان به جای اینکه به داد مردم سیل زده دلفان برسند، سیلاب این شهرستان را در گفتگوهای خبری انکار نکنند.

ندای لرستان


خسارت سیلاب به بیش از 2300 واحد شهری و روستایی دلفان
خبرنگار خبرگزاری مهر در دلفان در اولین ساعات وقوع سیلاب به صورت میدانی اقدام به تهیه گزارش از این حادثه و سرریز شدن رودخانه‌های مرکز شهر و ورود سیلاب به منازل مردم کرد و از نزدیک نظاره گر خسارت وارد شده به ساکنین مناطق فرهنگیان فاز یک، آزادگان، بلوار شهید بهشتی، خیابان شهید مدرس، پل جهادگران و شهرداری، محله پشت شهرداری، بلوار بسیج، کوی بسیجیان، ساحلی پارک بانوان و محله کشتارگاه شهر نورآباد بود و پای درد و دل‌های آنها نشست.
به گفته فرشید الفتی رئیس بنیاد مسکن شهرستان دلفان، بر اساس آمار اولیه به حدود دو هزار و 330 واحد مسکونی و تجاری در مرکز شهرستان و روستاها خسارت وارد شده است که از این تعداد 480 واحد مسکونی شهری و 250 واحد تجاری شهری و هزار و 582 و احد مسکن روستایی هستند.
بیش از 30 میلیارد ریال خسارت به واحدهای آموزشی در شهرستان وارد شد همچنین سیلاب ششم اسفند در دلفان خسارات فراوانی را به بخش آموزشی شهرستان وارد کرد، به گونه‌ای که علی تیموری رئیس آموزش و پرورش دلفان از وارد شدن بیش از 30 میلیارد ریال خسارت به واحدهای آموزشی در شهرستان خبر داده است.
وی، خسارات وارد شده را به زیرساخت‌های آموزشی شهری و روستایی و تجهیزات و امکانات عنوان کرد و اظهار داشت: ساختمان‌های دبیرستان دخترانه صدر هنرستان شهید چمران، دبستان فاطمه زهرا (س) در شهر نورآباد و مدارس روستاهای «ده کبود» و «سراب غضنفر» از جمله آموزشگاه‌های این شهرستان هستند که در سیل اخیر خسارت دیده‌اند.
از خسارت به راه‌ها تا ایستگاههای پمپاژ آب و…
این سیلاب ویرانگر همچنین بسیاری از زیرساخت‌های روستایی از جمله راه‌ها و پل‌های ارتباطی را در دلفان تخریب کرد و خسارتی بالغ بر 153 میلیارد ریال به این حوزه وارد کرد.

ندای لرستان


سعید فلاح رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دلفان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیش از 43 پل بزرگ و کوچک در جریان سیلاب ششم اسفند 98 خسارت دیده‌اند و بالغ بر 200 کیلومتر از محورهای روستایی نیز دچار رانش و تخریب شده است.
تأسیسات آب و فاضلاب شهری نورآباد نیز از خسارات سیلاب ششم اسفند ماه بی نصیب نماند به گونه‌ای که 110 میلیارد ریال به تأسیسات زیربنایی آن وارد کرد.
به گفته علی محمد نظریان مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری نورآباد تأسیسات، خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری این شهرستان در جریان سیلاب اخیر دچار خسارت جدی شدند و موجب تخریب دیوار تصفیه خانه فاضلاب به طول 100 متر، جاده تصفیه خانه فاضلاب، منهول‌های داخل رودخانه‌های «بادآور» و «گچینه»، تخریب پل‌های جاده دسترسی چاه‌های تأمین آب شهر نورآباد و جاده دسترسی چاه‌ها شد و خسارت سنگینی را نیز به ایستگاه پمپاژ فاضلاب نورآباد وارد کرد به طوری که 2 دستگاه پمپ لجن کش این ایستگاه از کار افتاد.
خسارت سنگین سیلاب به باغداران و کشاورزان دلفانی
بخش‌های کشاورزی، دامپروری و برق دلفان هم در این سیلاب خسارت دیدند و موجب نگرانی کشاورزان و دامداران شهرستان شد.

ندای لرستان


شهرستان دلفان که یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان به شمار می‌رود در سیلاب ششم اسفند بالغ بر 865 میلیارد ریال به حوزه و دامپروری و شیلات آن خسارت وارد شد.
به گفته رئیس جهاد کشاورزی دلفان دو هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی، 150 هکتار باغات حاشیه رودخانه‌ها، 75 واحد انبار علوفه، 50 تن علوفه دام، تلف شدن 30 رأس دام سبک و سنگین، 7 واحد پرورش آبزیان، 212 واحد جایگاه‌های دامی روستایی سنتی و تلف شدن 80 تن ماهی از جمله خسارات وارد شده به این حوزه بوده است.
همچنین در جریان سیلاب اخیر به سه ایستگاه پمپاژ آب در روستاهای « چروش »، «گرمه خانی» و « خاتونبان » خسارت وارد شد و بالغ بر 250 کیلومتر جاده بین مزارع و راه‌های عشایری و 96 کیلومتر از کانال‌های آب بر سنتی نیز از بین رفت.
خسارت 150 میلیارد ریالی سیلاب به زیرساخت‌های شهری
علاوه بر این، خسارات حوزه برق دلفان نیز از قافله خسارات عقب نماند و خسارت 11 میلیارد ریالی را در این سیلاب برای خود به ارمغان آورد.
به گفته فخر الدین حسن پور رئیس اداره برق دلفان، سیلاب اخیر به تأسیسات و شبکه‌های توزیع برق وارد خسارت زیادی وارد کرد، به گونه‌ای که 10 روستا در دهستان‌های « میربگ » و «کاکاوند» و منطقه «اولاد قباد» قطعی برق را شاهد بودیم که با تلاش شبانه روزی همکاران پرتلاش این اداره در کمترین زمان اقدام به جبران خسارات شد و برق این تعداد روستا نیز وصل شد.

ندای لرستان


سیلاب اخیر همچنین به زیرساخت‌های حوزه شهری نورآباد نیز خسارت وارد کرد، به گفته سید حرمت مشعشعی رئیس شورای اسلامی شهر نورآباد 150 میلیارد ریال به تأسیسات زیربنایی شهر وارد شده است.
وی، عمده خسارات وارده را به پل‌های ارتباطی، معابر عمومی و فضای سبز عنوان کرد و اظهار داشت: شهرداری نورآباد تنها منبع درآمدش از راه پرداخت عوارض است که وقوع دو سیلاب مخرب در یک سال برای این شهرداری بسیار سنگین و غیرقابل جبران است و امیدواریم توجه ویژه دولت شامل حال این نهاد شود.
انتقاد از مسئولان استانی / ‬ خیران به کمک سیل زده‌های دلفان بیایند
حشمت بهمنی فرماندار دلفان هم برآورد اولیه خسارت وارد شده سیلاب اخیر این شهرستان را 250 میلیارد تومان برشمرد.
وی با تاکید بر اینکه این میزان خسارت برآورد اولیه بوده و احتمال خسارات بیش از این میزان خواهد بود، افزود: بر اثر سیلاب ششم اسفند ماه، راه ارتباطی بالغ بر 150 روستای این شهرستان با مرکز قطع شد که با تلاش شبانه روزی ستاد بحران توانستیم برای امداد رسانی به صورت موقت راه‌های تخریب شده را وصل کنیم.
فرماندار دلفان با انتقاد از اداره کل راهداری لرستان در خصوص عدم پاسخ و پیگیری مکاتبات مدیریت اجرایی شهرستان در خصوص وضعیت بحرانی جاده‌ها و پل‌های روستایی دلفان گفت: متأسفانه این اداره کل یا به دلیل نبود اعتبار و یا جدی نگرفتن این مکاتبات و دیگر دلایل اقدامی جدی برای این شهرستان در این حوزه انجام نداد و پس از ماه‌ها از وقوع سیلاب سال گذشته با فرستادن تعدادی پیمانکار کم کار و بی تعهد علاوه بر اینکه کاری را انجام ندادند بلکه این کوتاهی‌ها موجب تخریب بیشتری از پل‌ها و جاده‌های روستایی این شهرستان شد.

ندای لرستان


بهمنی با اشاره به اینکه مدیریت بحران شهرستان از ساعات قبل از وقوع سیلاب تمام امکانات و تجهیزات خود را در راستای پیشگیری و جلوگیری از خسارات جدی به شهرستان به کار برد، اظهار داشت: خوشبختانه تمام تیم ستاد بحران شهرستان با تلاش شبانه روزی توانسته بیش از وظیفه خود به صورت جهادی در تمامی مناطق سیل زده حضور داشته باشند و مانع از خسارات به مردم سیل زده شوند.
وی با قدر دانی از جمعیت هلال احمر، سپاه، بسیجیان و گروه‌های مردم نهاد که در راستای امداد رسانی به موقع موجبات تسکین مردم سیل زده را فراهم کردند، افزود: از مسئولان استان و خیران نیک اندیش انتظار داریم با توجه به عمق محرومیت در بسیاری از روستاهای شهرستان و سیلاب اخیر توجه جدی به این شهرستان برای جبران خسارات وارد شده شود.
بنابر این گزارش، به هر روی وقوع دو سیلاب ویرانگر 12 فروردین و 6 اسفند در سال جاری خسارات سنگینی را به دلفان وارد کرد و محرومیت‌های دومین شهرستان محروم کشور را بیش از گذشته کرد.
گزارش و عکس: مصطفی معظمی گودرزی

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/128486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد