ندای لرستان

آخرين مطالب

روزی که طبیعت نفس کشید فرهنگي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - سیزدهم فروردین روزی که به واسطه در خانه ماندن ما طبیعت نفس کشید و برای نخستین بار از بی رحمی برخی انسان ها علیه محیط زیست در امان بود.

همه ساله در 13 فروردین ماه ایرانیان بر اساس رسم و سنتی دیرینه ابن روز را جشن گرفته و برای اینکه عدد 13 نحس است این روز را به دامن طبیعت پناه می بردند تا نحسی این روز دامن گیرشان نشود.
طبیعت در این فصل از طراوت و تازگی خاصی برخوردار است طبیعتی که اگر چه به دست انسان ایجاد نشده اما انسان در حفظ و تخریب آن نقش مهمی داشته است.
امسال در آیین روز طبیعت و 13 بدر تنها سالی است در طول زمان که به دلیل برگزار نشدن موجب شده تا طبیعت پاکیزه و دست نخورده باقی بماند.
امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا صدها برنامه مختلف در کشور تعطیل و به طبع برگزاری آیین 13بدر نیز کنسل شده و در روز طبیعت خبری از برپا کردن اتش و کباب و ماهی دودی نیست، دیگر ماهی های قرمزی وجود ندارند که در رودخانه ها رها شوند و هزاران سبزه عید در میان جاده و دل طبیعت گره زده یا نزده به حال خود رها شوند.
در روز طبیعت امسال هنگام غروب طبیعت عاری از هرزباله است و دیگر نیاز نیست بعد از پایان یک روز خوش برای مردم عده ای به پاکسازی طبیعت بپردازند.
امسال با عمل با شعار وزارت بهداشت در خانه ماندن را به طبیعت گردی ترجیح داده تا از یکسو گره از بیماری کرونا باز کرده و از سوی دیگر اجازه دهیم زمین و طبیعت نفس بکشند
طبیعت زیبای بهاری در سیزدهمین روز از فروردین به نشانه قدر دانی از زحمات همه کادر پزشکی قرنطینه خانگی را بر احیای رسم دیرین و باستانی، سیزده بدر ترجیح داده تا در زمانی دیگر موسم شکوفایی و رویش زندگی دوباره را کنار بهبودیافتگان کرونایی جشن بگیرند و لحظه های فرح بخشی را در کنار اعضای خانواده تجربه کنند.
سیزده بدر به عنوان آخرین روز از تعطیلات نوروزی، فرصتی برای پناه بردن انسان به طبیعت است تا در فصل شکوفایی و سرسبزی بهار، انسان بیش از پیش بر لزوم حفاظت از محیط زیست برای داشتن زندگی سالم بیاندیشد اما امروز با وجود میهمان ناخوانده کرونا در خانه ماندن بیش از هرچیز دیگر بر حفظ محیط زیست و افزایش ضریب سلامتی همه مردم اهمیت دارد.
حفظ و پاسداری از طبیعت
ارکان طبیعت از جمله درختان، پرندگان، خاک، آب، گیاهان زیبایی و تاثیر خود را در حیات بشر دارند و همه آنها نیاز حیاتی و ضروری محسوب می شود که از طبیعت برای انسان شکل می گیرد.
طبیعت زنده است و بی شک انسان احساس مسوولیت بیشتری در قبال این موجود زنده دارد، حال اگر در این طبیعت که با هماهنگی در حال انجام فعالیت خود است، کوچک ترین تخریبی از طرف انسان صورت گیرد، دیگر آوای دلنشینی از آن شنیده نخواهد شد و عملکرد طبیعت دچار اختلال خواهد شد و بیشترین آسیب آن، گریبان انسان را خواهد گرفت و امروزه نقص در عملکرد بهینه طبیعت، به دلیل دخالت انسان در چرخه های طبیعی اتفاق افتاده است.
سیزده بدر و ضرورت مبارزه با کرونا
اکنون آنچه در 13بدر بیش از موضوع حفظ محیط زیست و فضاهای سبز نقش ارزشمند خویش را در این راستا ایفا کنند در خانه ماندن و مبارزه جدی با ویروس کرونا و قطع زنجیره انتشار این ویروس است.
تا از این تعامل دوسویه بیشترین منفعت از آن انسان شود. هر چه دخالت و صدمه انسان در این فرایند کمتر باشد، بهره مندی از مزایای این روز بیشتر خواهد بود.
اگر چه مردم به دلیل قرنطینه خانگی از اسفندماه تاکنون با فشارهای روحی و روانی متعددی همراه بوده اند اما امروز ریشه کنی ویروس کرونا به شدت به حمایت یکایک افراد نیازمند است تا ضمن تاکید بر درخانه ماندن بتوان امید و سلامتی بیشتر را به جامعه برگرداند و قدر دان تلاش های شبانه روزی ستاد مبارزه با کروناو امانتدار خوبی برای فرزندان و آیندگان نسل های بشر بود.
رهاسازی هرگونه پسماند در دامان سرسبز طبیعت به عملکرد محیط زیست ضررهای جبران ناپذیری وارد می سازد. این چرخه به مراقبت و پاکسازی نیاز دارد که وظیفه پاسداری از آن برعهده تمام هموطنان است.
یک جامعه شناس بروجردی گفت: در فرهنگ ایرانی آیین ها و مراسم مختلفی وجود دارد که نزد ایرانیان از اهمیت بسیاری برخوردار است، روز طبیعت از جمله این مناسک به شمار می رود.
حامد پرچی افزود: شاید بتوان گفت مراسم روز طبیعت در گذشته از عمق بیشتری برخوردار بود چرا که مردم با طبیعت انس و الفت بیشتری داشتند و فرهنگ از طبیعت الهام می گرفت.
وی بیان کرد: حضور در روز طبیعت سیزده بدر در واقع استقبال از ویروس کرونا است و از مردم تقاضا دارم در خانه بمانند.
وی اضافه کرد: تمام روزهای فصول سال به خصوص بهار و تابستان را می توان در طبیعت بود و نباید به خاطر سیزده بدر با خروج از خانه زحمات مسوولان، کادر درمانی و سایر نیروهای خدماتی را زیر سوال برد.
استقبال از سیزده بدر و رفتن به طبیعت در واقع آسیب رساندن به سلامت سایر اعضای خانواده است و مردم از این تصمیم صرف نظر کنند.
همه باید بدانند که سیزدهم فروردین نیز همانند سایر روزها است و باید مانند روزهای قبل که رعایت موارد بهداشتی و خانه نشینی را مبنای زندگی خود در این شرایط بحرانی قرار داده ایم، سیزده در خانه را لحاظ کنیم.
معاون عمرانی بروجرد گفت: براساس تاکید فرماندار بروجرد در روز طبیعت همه ورودی و خروجی‌های شهرستان و راههای فرعی منتهی به تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری بروجرد در راستای مبارزه با ویروس کرونا مسدود و کنترل می شود.
مسعود فلاح افزود: همچنین ورود به پارکهای سطح شهری ممنوع بود و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مانع ورود مردم به پارکها هستند.
وی افزود: این اقدام در راستای حفظ سلامت مردم و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا بروجرد در خانه بمانیم لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/129622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها

چند نکته برای رهایی از شر یبوست مزمن

مکمل های طبیعی برای مبارزه با افسردگی

7 نشانه ابتلا به سیروز کبدی

3 راهکار مهم برای رشد سریع تر ناخن ها

تاثیر توت فرنگی روی پوست

پزشک خوب| استارت آپی که حوزه سلامت روان را متحول کرد

مراقبت های بعد از لمینت و کامپوزیت دندان

آشنایی با اسکولیوز و راه های درمان آن

خطرات ناشی عدم استفاده درست از کالسکه و صندلی ماشین کودک

روش تضمینی برای درمان ریزس مو سکه ای

کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

چطور در خانه تکانی از پوست خود مراقبت کنیم؟

خطرناک ترین شوینده های خانه تکانی کدامند؟

خواص بی نظیر شوید خشک برای سلامتی بدن

تخصصی ترین پلتفرم برای نوبت دهی و مشاوره آنلاین حوزه زیبایی

با این تغذیه خواب آلودگی بهاری را از بین ببرید

علائم آلرژی بهاری را می شناسید؟

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت