ندای لرستان

آخرين مطالب

برزخ کوچ، ماندن در گرمای قشلاق یا ورود به بحران کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد – ایرنا – همزمان که کوچ بهاره عشایر با اوج بحران کرونا مصادف شده مردمان ایل باید از ماندن در گرمای قشلاق و کمبود علوفه ی دام و یا رفتن به دل بحران کرونا یکی را انتخاب کرده و کوچ 99 را در برزخ ماندن یا رفتن تجربه کنند.

به گزارش ایرنا، با پایان عمر زمستانی استان خوزستان در اسفندماه برخی از عشایر این استان منطقه را برای اسکان در لرستان و یا عبور از لرستان برای رفتن سایر استان های ییلاقی همچون همدان ترک می کنند و سال جدید را در لرستان می گذرانند.
با آغاز فصل بهار بالغ بر 11 هزار خانوار عشایری به مناطق سردسیر لرستان کوچ می‌کنند اما امسال با توجه به شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و حاکمیتی برای مقابله با این بیماری جهان شمول، مصوبه کوچ عشایر در مدت زمان دیرتری ابلاغ شده تا با پیشگیری از جابجایی ها و تمرکز بر ارایه خدمات بتوان از شیوع این بیماری در جامعه عشایری و البته مناطق ییلاقی استان های هدف جلوگیری کرد.
هرچند ستاد مبارزه با کرونا در لرستان اعلام کرده کوچ عشایر به این استان باید در نیمه دوم فروردین ماه باشد اما عشایر ساکن در خوزستان با توجیح گرمای هوا و به اصطلاح سخت شدن علوفه، کوچ خود را برای گریز اتلاف و یا تضعیف دامشان آغاز کرده اند و برخی از انها پیش از موعد تعیین شده وارد لرستان شدند.
عشایر معتقد هستند در صورت تاخیر در روند کوچ بهاره، عشایر درون استانی با چرای دام خود موجب تضعیف مراتع و چراگاهها می شوند و با توجه به اینکه حیات عشایر به حیات دام انها وابسته است بحران کرونا را نادیده گرفته اند و برای تقویت دامشان، کوچ بهاره را آغاز کرده اند.
این عشایر با خروج از خوزستان وارد پلدختر، معمولان، خرم آباد و زاغه شده و به سمت همدان راهی می شوند.
بر اساس آمار سال 87، لرستان بیش از 14 هزار و 600 خانوار عشایری با جمعیت 84 هزار نفر دارد که این تعداد 4.7 جمعیت لرستان را تشکیل می دهند و رتبه خانواری و جمعیت آنها در سطح کشور به ترتیب هفت و شش است که به گفته مسوولان در شرایط بحران کرونا مشکل خاصی در خصوص کوچ درون استانی عشایر وجود ندارد.
جمعیت عشایری لرستان 130 هزار تن انواع محصولات لبنی و دامی معادل 25 درصد پروتئین استان را تولید می کنند و در مجموع سهم آنها در تولید ناخالص ملی با احتساب سایر محصولات زراعی، دامی و صنایع دستی 900 میلیارد تومان است.
آغاز کوچ بهاره به لرستان از نیمه فروردین
رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در این رابطه گفت: این ستاد به منظور مقابله با این ویروس خواستار تغییر زمان کوچ بهاره عشایر به نیمه دوم فروردین ماه شده است.
احمد حسین فتایی اظهار داشت: با آغاز فصل بهار و گرم شدن مناطق قشلاقی، عشایری که 6 ماه سرد سال را در نقاط گرمسیر به سر می‌برند هر سال از استان‌های جنوبی وارد لرستان شده و به مناطق سردسیر و ییلاقی استان کوچ می‌کنند.
وی تصریح کرد: به ‌منظور کاهش خطر شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا کوچ عشایر به نیمه دوم فروردین موکول شده که ستاد استانی مدیریت ویروس کووید 19 از اداره کل امور عشایر خواست با اتخاذ تمهیداتی در خصوص تاخیر کوچ بهاره اقدامات لازم را انجام دهد.
جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به پلدختر
رییس اداره امور عشایر پلدخترگفت: کوچ زودهنگام و سنتی عشایربه این شهرستان به خاطر مخاطرات بیماری کرونا نباید صورت گیرد.
سیدعیسی کاظمی اظهار داشت: ضمن اطلاع رسانی به عشایر در حال کوچ، نامه ای به منظور جلوگیری از کوچ عشایر به منابع طبیعی استان های لرستان ، ایلام و خوزستان ارسال شده است.
وی افزود: به سرگروه های عشایری به منظور توجیه آنان در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروس کرونا اطلاع رسانی شده است.
کاظمی با بیان این که اداره امور عشایرشهرستان آماده هر گونه همکاری با سایر دستگاه ها است، یادآورشد: به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر توسط دستگاه های متولی و با کمک نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های مرتبط از جمله منابع طبیعی و شهرداری ها اقدام شود.
وی افزود: اداره امور عشایر شهرستان پلدخترنیزبرای جلوگیری از کوچ زودهنگام ، هیچ گونه خدماتی به عشایر در حال کوچ ارایه نخواهدکرد.
رییس اداره امور عشایر پلدخترگفت: اطلاع رسانی چهره به چهره توسط کارکنان این مجموعه در مناطق مختلف به منظور آگاه سازی عشایر نسبت به مخاطرات بیماری کرونا و رعایت بهداشت و به حداقل رساندن مراجعه به شهرها صورت گرفته است.
کاظمی افزود:با توجه به این که غالب عشایری که به صورت پیاده کوچ می کنند از عشایر استان همدان، کوچ کننده از شمال خوزستان به الوند هستند بازدید مشترکی با مسوولان امورعشایر استان همدان از مسیر کوچ انجام شده است.
کاظمی یادآورشد: به منظور افزایش زمان استقرار عشایر در مناطق قشلاقی و به تعویق افتادن کوچ تا زمان مناسب مایحتاج عشایر از جمله آرد ، آب آشامیدنی و علوفه دامی در مناطق قشلاقی تهیه شده است.
ورود حدود 200 خانوار عشایری به لرستان
مدیرکل امور عشایر لرستان گفت:‌ کوچ عشایر بستگی به شرایط اقلیمی دارد که با توجه به آغاز گرما در خوزستان و وابستگی اقتصاد و حیات عشایر به سلامت دام، عشایر همدان برای ورود به استان خودشان وارد لرستان شده اند.
سعید کریمی افزود: این عشایر سال های قبل، عید نوروز در خرم آباد بوده اند اما اکنون به تازگی وارد پلدختر شده اند تا با عبور از استان لرستان راهی همدان شوند.
وی اظهار داشت: این تعداد حدود 200 خانوار هستند که تا 20 اردیبهشت به سمت همدان می روند.
موردی از ابتلای عشایر به کرونا گزارش نشد
مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: تاکنون موردی از ابتلای عشایر در استان به کرونا گزارش نشده و خدمات مربوط به این امر همچنان در حال ارایه است.
سعید کریمی اظهار داشت:‌ اکیپ های اداره کل امور عشایر استان برای آموزش چهره به چهره به مناطق قشلاقی اعزام شده و از 15 اسفند تا 15 فروردین در این مناطق مستقر بوده اند.
وی با اشاره به اطلاع رسانی مستمر پیامکی به عشایر استان در خصوص کرونا و محدودیت های کوچ تصریح کرد:‌ تمامی امکانات برای عرضه مایحتاج اولیه از جمله هفت دستگاه تانکر سیار آبرسانی تامین شده تا از تردد عشایر به شهرها و ازدحام جمعیت جلوگیری شود.
وی گفت: آرد مورد نیاز، علوفه، آب و سوخت مورد نیاز عشایر تامین شده و علاوه بر توزیع یکهزار لیتر مایع ضدعفونی کننده، تیم های دامپزشکی نیز از محل اسکان عشایر دیدن می کنند.
مدیرکل امور عشایری لرستان ادامه داد: غربالگری جامعه عشایری درون استان را به دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیشنهاد داده ایم و تاکنون نیز تب سنجی عشایری که از مبادی پایگاههای غربالگری وارد استان شده اند صورت گرفته است.
کریمی در خصوص وضعیت اطلاع عشایر از بیماری کرونا گفت: با توجه به فراگیری ابزار اطلاع رسانی و اقدامات انجام شده، اطلاعات خوبی در این رابطه داشته اند و با مراجعه به خانه های بهداشت واقع در مسیر کوچ نسبت به دریافت اقلام بهداشتی از جمله الکل ضدعفونی و دستکش اقدام کرده اند.
برچسب‌ها
زندگی عشایری ویروس کرونا پلدختر لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/129746/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد