ندای لرستان

آخرين مطالب

یک سال پس از سیل

زیرساخت‌های شهری پلدختر بازسازی نشد/ اینجا آثار سیل هنوز پیداست مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - پلدختر- در حالی یک سال از حادثه سیلاب پلدختر می‌گذرد که همچنان آثار سیل بر چهره شهر هویداست؛ زیرساخت‌های شهری بازسازی نشده‌ و مردم در انتظار احداث فضای سبز و پارک هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آثار و نشانه‌های ریز و درشت سیلاب فروردین ماه سال 98 با گذشت یک سال هنوز در شهر پلدختر وجود دارد، هنوز پارک‌ها و فضای سبز این شهر احداث نشده، احداث کانال‌های آب این شهر عملیاتی نشده و همچنان مردم در انتظار رفع مشکلات زیرساخت شهری در پلدختر هستند.
کمبود پارک و فضای سبز در شهر پلدختر
یک شهروند پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: گرچه کمبود سرانه فضای سبز قبل از سیلاب نیز در پلدختر محسوس بود، اما بیش از یک سال است که سیلاب ویرانگر در پلدختر با از بین بردن بخش عمده‌ای از پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، مردم را با نبود این فضاها مواجه کرده است.
محمد مهدی ایمانی، افزود: پارک‌هایی مانند «جانبازان»، «بانوان»، «فدک» و … به ویژه پارک‌های ساحلی که از جمله ظرفیت‌های تفریحی و مهم‌ترین مجموعه در این زمینه برای سرگرمی شهروندان به ویژه جوانان، بانوان، سالمندان و کودکان بود، در جریان سیلاب از بین رفت.
یک شهروند دیگر پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به نیاز مبرم مردم پلدختر به مکان‌های تفریحی، ورزشی و فضای سبز به ویژه در اوقات فراغت، احداث اماکن جایگزین در اسرع وقت در این شهر ضرورت دارد.

ندای لرستان


حمزه بابایی، افزود: مکان‌های ورزشی شهر پلدختر از جمله زیرساخت‌هایی است که در جریان وقوع سیلاب فروردین ماه سال گذشته بیشترین خسارت و آسیب‌ها را متحمل شد و اگر چه با صرف هزینه‌های هنگفتی بخشی از آن در حال آماده شدن است اما هنوز این بخش نیاز به بازسازی جدی دارد.
خطر سیلاب برای ساکنان بخش غربی شهر
یک شهروند دیگر پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: استخر شنای پلدختر از جمله زیرساخت‌های ورزشی شهر بود که متأسفانه با گذشت تنها دو سال از بهره برداری آن، در جریان سیلاب دچار آسیب‌های جدی شد.
افشین نیازی، افزود: اکنون با وجود نزدیک شدن به آغاز فصل گرما و با گذشت بیش از یک سال هنوز استخر بازسازی نشده و این از جمله دغدغه‌های مردم به ویژه جوانان شهرستان پلدختر است.
یک شهروند دیگر پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: دیواره ساحلی شهر پلدختر به عنوان مؤثرترین سازه در جلوگیری از نفوذ آب هنگام بارندگی، سیلاب و طغیان رودخانه کشکان به درون شهر، شاید از مهمترین زیرساخت‌هایی است که در جریان بارندگی‌های مخرب در طول چند سال به صورت تدریجی تخریب شد.

ندای لرستان


احمد عینی، افزود: در جریان وقوع سیلاب سال گذشته نیز با تخریب بخش عمده‌ای از دیواره ساحلی شهر پلدختر با ورود حجم زیادی از سیلاب بر اثر طغیان رودخانه کشکان ویرانی‌های زیادی به ویژه در بخش غربی این شهر به وقوع پیوست.
این شهروند پلدختری، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این دیواره در طول یک سال گذشته پس از سیلاب با تلاش و پیگیری‌های مسئولان از سوی بنیاد مسکن با نظارت‌های مهندسین امر، کار کارشناسی، علمی، فنی و اساسی بازسازی شده است.
وی، افزود: عدم احداث بخشی از دیواره ساحلی شهر پلدختر که خارج از قرارداد شرکت مجری طرح است، یکی از دغدغه‌های ساکنان بخش غربی این شهر است زیرا سیلاب از این قسمت در زمان بحران با ورود به شهر، درست مانند گذشته، زندگی مردم را به مخاطره می‌اندازد و لازم است این موضوع در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
معابر و جداول شهر پلدختر هنوز ترمیم نشده اند
یک شهروند دیگر پلدختری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: معابر و جداول شهر پلدختر در مناطق مختلف این شهر دستخوش سیلاب شده، هنوز بخشی از آن ترمیم نشده و همچنان مشکلاتی برای ساکنان به دنبال دارد.

ندای لرستان


علی بابایی، افزود: هر ساله در فصول بارندگی، آب گرفتگی و ورود سیلاب به واحدهای مسکونی مسکن مهر واقع در «کوی بسیجیان» پلدختر از جمله معضلات و مشکلات پیش روی مردم و مسئولان است که باید در زمینه رفع آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.
صمد چراغی شهردار پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: در سیلاب فروردین ماه سال گذشته حدود یک سوم از مساحت 400 هکتاری این شهر به طور مستقیم درگیر این بحران شد.
وی، افزود: در اثر این آب گرفتگی که همراه با گل و لای بود حدود سه هزار ساختمان تجاری، مسکونی، اداری و عمومی به طور نسبی از صفر تا 100 دچار آسیب شد.
شهردار پلدختر، گفت: تعدادی از این ساختمان‌ها در شهر پلدختر جزئی و بخش عمده‌ای به صورت متوسط آسیب دیدند و حدود 300 ساختمان به طور کامل تخریب شد.
سیلاب 4 بوستان محله‌ای را با خود به رودخانه برد
چراغی پور، یادآور شد: عملیات پاکسازی پس از سیلاب با کمک آحاد مختلف مردم و دستگاه‌های اداری، نظامی و اجرایی و نیروهای مردمی انجام شد و شهرداری پلدختر در 30 تا 40 روز نخست سیلاب با همایش‌های مردمی و با کمک شهروندان عملیات پاکسازی کامل شهر را آغاز کرد که این حدود سه تا چهار ماه به طول انجامید.

ندای لرستان


وی، گفت: شهرداری و نیروهای مردمی، برخی کانال‌ها مانند خیابان «گلستان» این شهر که در جریان سیلاب به طور کامل مسدود شد را با وجود پوشش بتنی و با توجه به زمان بر بودن کار، تخلیه و بازگشایی کردند.
شهردار پلدختر از همکاری بنیاد مسکن اصفهان نسبت به تخلیه کانال‌های سطح شهر تقدیر کرد.
چراغی پور، یادآور شد: پس از پاکسازی ها، متناسب با بازسازی خانه‌های مردم، شهرداری بازسازی زیرساخت‌ها را آغاز کرد و جاهایی که احساس می‌شد مانند خیابان «هفتم تیر» پیاده رو و بلوار وسط را بازسازی و سواره رو که آسیب ندیده را به طور کامل آسفالت کردیم.
وی، افزود: سیلاب برخی نقاط دیگر شهر مانند منطقه «سازمانی ها» را تخریب و به پارک‌ها و فضای سبز خسارت جدی وارد کرد، چهار بوستان محله‌ای شهر در ضلع غربی و شرقی کنار رودخانه کشکان به طور کامل از بین رفت و حتی زمین آنها باقی نماند و به بستر رودخانه اضافه شد به این دلیل سرانه فضای سبز پلدختر دستخوش تغییر قرار گرفت.
بازسازی فضای سبز آسیب دیده دغدغه مردم است
شهردار پلدختر، گفت: متأسفانه عمده تأسیسات و امکانات رفاهی شهر از جمله مجموعه بازی‌ها، ست‌های ورزشی و جاده سلامت واقع در منطقه «سازمانی‌ها» بر اثر طغیان رودخانه کشکان، طعمه سیلاب شد.
چراغی پور، افزود: یکی از دغدغه‌های شهرداری بازسازی فضای سبز آسیب دیده و احداث پارک‌هایی به عنوان جایگزین پارک‌های از بین رفته در سیلاب است که در دستور کار قرار گرفت.

ندای لرستان


وی، یادآور شد: پیگیری‌هایی جدی از سوی شهرداری پلدختر در زمینه احداث فضای سبز و پارک انجام گرفت و نداشتن زمین آماده برای احداث پارک از مشکلات بود و شهرداری مجبور به خرید زمین شد.
شهردار پلدختر، افزود: شهرداری پلدختر در برخی نقاط دیگر متناسب با ساخت و ساز واحدهای مسکونی مردم که در حال درجا سازی هستند، پیش می‌رود و پس از تکمیل این واحدها، اقدام به آسفالت و تکمیل زیر ساخت‌ها می‌شود.
چراغی پور، به پارک‌های سطح شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری اعتبار خوبی برای پارک «صخره‌ای» پیش بینی کرده، پیمانکار مشغول به کار است و حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در طول سال جاری یک پارک زیبا، شکیل و متفاوت نسبت به گذشته تحویل شهروندان خواهد شد.
وی، افزود: شهرداری پارک بانوان را با تغییر وضعیت به همان حالت عمومی تحت عنوان پارک «جانبازان» با شکل و شمایل جدید و زیبا احداث می‌کند.

ندای لرستان


شهردار پلدختر، یادآور شد: پارک «جانبازان» شهر پلدختر حدود 30 در صد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار آن پای کار است و این فضا، امسال به بهره برداری می‌رسد.
جانمایی چند پارک توسط شهرداری
چراغی پور، افزود: شهرداری پارک‌های «ایثار» و «رضوان» شهر پلدختر که بر اثر سیلاب فروردین ماه سال گذشته آسیب دیده را بازسازی می‌کند و چهره خوبی از این پارک‌ها در پایان سال جاری قابل رؤیت خواهد بود.
وی، گفت: شهرداری در چند نقطه شهر اقدام به احداث پارک کرده که قصد دارد مجاور دبستان استثنایی شهر پلدختر یک بوستان محله‌ای کوچک برای شهروندان احداث کند.
شهردار پلدختر، افزود: در سایت «چهار هکتاری» که برای واحدهای مسکونی سیل زدگان در شهر پلدختر، متناسب با مردم پیش بینی شده، شهرداری اقدام به احداث پارکی در این محل کرده که عملیات سفت کاری آن انجام شده و متناسب با پیشرفت ساخت و ساز مردم این پارک تکمیل خواهد شد.
چراغی پور، یادآور شد: شهرداری قصد دارد به دلیل کمبود فضای سبز برای استفاده شهروندان در منطقه جنوب «جهاد کشاورزی» شهر پلدختر، در مجاور درمانگاه تأمین اجتماعی و کتابخانه شماره دو اقدام به احداث پارکی کند که وسعت آن از پارک‌های «ایثار» و «رضوان» این شهر بزرگ‌تر است.
وی، افزود: شهرداری پلدختر با این کار قصد دارد سرانه فضای سبز را برای جایگزین کردن پارک‌های از دست رفته از سیلاب تقویت کند.

ندای لرستان


شهردار پلدختر، گفت: شهرداری مشغول تکمیل تمام کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی در ضلع غربی و شرقی شهر پلدختر است و این کانال‌ها پیمانکار دارند و پای کار هستند.
پیشرفت فیزیکی نسبی پروژه‌های احداث کانال جمع آوری آب‌های سطحی
چراغی پور، افزود: پیمانکارانی برای احداث کانال جمع آوری آب‌های سطحی «کوی شهرداری» که از کانال «رضوان» عبور می‌کند و کانال «ولی عصر» (عج) تا کانال‌های «تنگ علی» برای جمع آوری آب‌های سطحی و به ویژه کانال «مسکن مهر» که همیشه در فصل بارندگی با مشکل مواجه بود از سوی شهرداری پلدختر انتخاب شدند و با پیشرفت فیزیکی نسبی کار آنها در حال انجام است.
وی، یادآور شد: مهم‌ترین مشکلاتی که شهرداری پلدختر دارد و با بضاعت شهرداری قابل حل نیست، ادامه احداث دیواره ساحلی شهر است که قرارداد اولیه آن در حال اتمام است.
شهردار پلدختر، افزود: متأسفانه دیواره ساحلی در ضلع غربی شهر پلدختر تا حدود 300 متر پایین‌تر از پل شهدای دولت احداث می‌شود، در حالی که به اعتقاد ما باید بیش از هزار متر پایین‌تر از آن ادامه پیدا کند تا کل شهر پلدختر پوشش داده شود و از نفوذ سیلاب در امان بماند.
چراغی پور، گفت: رژیم رودخانه کشکان به هم خورده و با یک سرعت قابل ملاحظه و مشهودی در ضلع جنوب غربی در حال نزدیک شدن به شهر است.

ندای لرستان


وی، افزود: از این رو با مشاهده انتهای خیابان‌های «رسالت 14 و 15» شهر پلدختر، مشخص می‌شود رودخانه کشکان به 10 تا 15 متری خانه‌های مسکونی مردم رسیده و در منطقه جنوب «جهاد کشاورزی» نیز آب رودخانه در حال نزدیک شدن به شهر است، بنابر این ادامه ساخت دیواره ساحلی تا خارج از شهر ضرورت دارد.
شهردار پلدختر، یادآور شد: با توجه به اینکه بستر رودخانه پایین‌تر از 300 متر از دیواره ساحلی در حال ساخت، عریض است، ضرورتی ندارد دیواره با سازه عظیم و یا شمع و فوندانسیون دار آن چنانی اجرا شود و با یک دیواره سنگ و سیمان یا بتون وزنی با هزینه‌ای به مراتب کمتر اجرا می‌شود و با این کار مطالبه جدی مردم و مدیریت شهری از دولت، محقق می‌شود.
چراغی پور، افزود: بنابر این از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی انتظار می‌رود در این زمینه همکاری کنند تا همزمان با پای کار بودن بنیاد مسکن و شرکت مجری، اعتبار لازم برای ادامه پروژه دیواره ساحلی شهر پلدختر اختصاص داده شود که در این صورت شهر از گزند سیلاب در امان می‌ماند.
وی، تملک کردن ساختمان‌های حاشیه رودخانه کشکان را یکی دیگر از مشکلات شهرداری دانست و گفت: تملک این ساختمان‌ها با توجه به بضاعت شهرداری غیر ممکن است، از طرفی شهرداری خیابان‌های «ساحلی» را در طول زمان تملک کرده و ناشی از تغییر حریم توسط دولت، خیابان‌های «شهرداری» از بین رفته است، بنابر این انتظار می‌رود دولت با توجه به ابزاری که در اختیار دارد در این حوزه شهرداری را کمک کند.

ندای لرستان


شهردار پلدختر، افزود: با الحاق حدود 250 قطعه تجاری و مسکونی به محدوده شهر با احداث سایت چهار و هشت هکتاری مسکن سیل زدگان شهر پلدختر برای دولت، سهم شهرداری، پرداخت نشده است.
چراغی پور، یادآور شد: 70 تا 80 قطعه از این زمین‌های الحاقی به محدوده شهر به سیل زدگان واگذار شده و مابقی در اختیار دولت است و از این محل می‌شود خیابان‌های «ساحلی» را تملک کرد و دو خیابان ساحلی که برای بحث‌های ترافیکی و آینده شهر ضرورت دارد را اجرا کرد.
ادامه بازسازی‌ها بعد از کرونا
وی، افزود: هر شهری که رودخانه از آن عبور می‌کند بایستی دو خیابان ساحلی برای استفاده مردم و کاهش بار ترافیکی و جاده سلامت برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان، داشته باشد.
شهردار پلدختر، گفت: در طول یک سال گذشته حدود 15 میلیارد تومان از سوی شهرداری برای بازسازی زیرساخت‌های شهری، اعم از پارک، پیاده رو، آسفالت، سواره رو، میدان‌ها، معابر و کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی هزینه شده و شهرداری در برنامه دارد و در سال جدید زیرساخت‌های شهری را به طور کامل بازسازی کند.
چراغی پور، افزود: با توجه به برنامه ریزی و هدف گذاری که با شورای شهر انجام شد برآورد این است که بعد از غلبه بر بیماری کرونا و عادی شدن اوضاع، شتاب قابل توجهی را در زمینه زیبا سازی شهر پلدختر و تکمیل پروژه بازسازی زیرساخت‌ها شاهد باشیم.
وی، یادآور شد: در حوزه‌های فضای سبز، کانال‌ها، بهسازی و آسفالت معابر و زیبا سازی شهر اتفاقات خوبی در سال جاری در شهر پلدختر رقم خواهد خورد و مردم در پایان سال پلدختری زیبا و شکیل تر از گذشته مشاهده خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/132807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟