ندای لرستان

آخرين مطالب

.

مواجهه کشاورزان با مشکلات یکسال پس از سیل پلدختر مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - برخی کشاورزان آسیب دیده از سیل شهرستان پلدختر با گذشت یک سال هنوز کمک‌های بلاعوض و تسهیلات دریافت نکرده‌اند که در این راستا نیازمند یاری مسئولان هستند.

سیل ویرانگر فروردین 98 در بسیاری از مناطق لرستان از جمله خرم آباد و پلدختر موجب تخریب زیرساخت، ابنیه و راههای دسترسی و از بین رفتن بخش های مختلف کشاورزی شد.
سیل برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی را قطع کرد، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چگنی راه دسترسی خود را از دست دادند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت لحظات سخت و جدال نفس گیری با سیلاب داشتند و یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد.
یکی از کشاورزان روستای بابازید پلدختر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعداد زیادی از باغ های انجیر ، انار و کشت های سبزیجات مردم روستای بابازید با توجه به اینکه از طریق آب رودخانه کشکان آبیاری می شدند پس از سیل فروردین 1398 و تغییر مسیر رودخانه از آبی به دیم تبدیل شدند.
خشایار جوادی افزود: جهاد کشاورزی پلدختر برای هدایت بخشی از آب رودخانه کشکان اقدام به احداث کانال کرد اما متاسفانه به دنبال سیل های اخیر در سال 98 مجدد این کانال تخریب شده و هم اکنون باغداران و کشاورزان با مشکل جدی آب برای آبیاری باغها و کشتزارهای خود مواجه هستند.
وی اضافه کرد: از این رو لازم است جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از تخریب و خشک شدن باغها و سبزیجات در سریع ترین زمان ممکن اقدام به حفر کانال برای هدایت آب رودخانه به مسیر اولیه خود کند.
این کشاورز روستای بابازید پلدختر گفت: اراضی کشاورزی که در اثر سیل سال گذشته تخریب شده و از حیز انتفاع خارج شده تاکنون هیچ وجهی به مالکان آنها پرداخت نشده است.
جوادی یادآور شد: آن دسته ازکشاورزان روستای بابازید که پمپاژهای آبرسانی یا موتورآلات، لوله ها و ادوات کشاورزی آنها بر اثر سیل‌دچار آسیب شدن، کمک بلاعوض و تسهیلات به آنها پرداخت نشده است.
یکی از باغداران روستای تایی منطقه میانکوه شرقی پلدختر اظهار داشت: سیل فروردین ماه 98 باعث آسیب ها و خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران این روستا شد بطوریکه حدود پنج هکتار از باغات گردو و درختان چندین ساله به طور کامل از بین رفت.
محمد فرخ پور افزود: حصارها و دیوارهای اطراف اراضی در این روستا بر اثر سیل تخریب شدند د که باعث قطع جاده های دسترسی شد وخسارات هنگفتی در این منطقه بر جای گذاشت.
این باغدار روستای تایی افزود: با این وجود تا کنون هیچگونه ماشین آلات از سوی جهاد کشاورزی جهت رفع مشکلات پیش روی کشاورزان و بازکردن راه های دسترسی به باغات و اراضی به منطقه اعزام نشده و متاسفانه کسی پاسخگوی حق و حقوق ما نیست.
یکی از کشاورزان ساکن روستای گل گل نیز گفت: سیل فروردین 98 علاوه بر خسارات زیاد به محصولات کشاورزی، اراضی این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داد و زیان های فراوانی ببار آورد.
حسن میرزایی افزود: علی رغم پیگیری های فراوان نه تنها تا کنون محصولات کشاورزی از بین رفته، جبران خسارت نشده اند بلکه حجم زیادی از گل و لای باعث خسارت به اراضی کشاورزی شده که آن را غیر قابل استفاده کرده و تا کنون از سوی جهاد کشاورزی هیچگونه اقدامی برای خاکبرداری نشده است.
وی اضافه کرد: برای جبران خسارات سیل در جهادکشاورزی پلدختر تشکیل پرونده دادیم که به دلیل نواقصی برگشت داده شد و دوباره برای تکمیل پرونده اقدام های لازم صورت گرفت اما تا کنون هیچ خبری از جبران خسارات نشده است .
میرزایی از مسئولان در خواست کرد با توجه به این که کشاورزی در این منطقه تنها منبع درآمد مردم است نسبت به جبران خسارات ناشی از سیل به آن دسته ازکشاورزان که به هر دلیلی تا کنون کمک دریافت نکرده اند اقدام کند.
یکی دیگراز اهالی روستای تایی پلدختراظهار داشت: سیل ویرانگر فروردین 98 یک هکتار زمین کشاورزیم را به طور کامل از بین برده است .
امین فرخ پور افزود: کشاورزی و باغداری تنها منبع درآمد و امرار معاش مردم این منطقه است که با آسیب های زیاد دستخوش سیل شده و از بین رفته است.
وی اضافه کرد: تا کنون جهاد کشاورزی پلدختر کارشناسانی جهت تخمین و تعیین خسارت به منطقه اعزام کرده اما متاسفانه علی رغم پیگیری های متعدد هنوز هیچگونه بلاعوض و تسهیلاتی به کشاورزان خسارت دیده این منطقه پرداخت نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: سیل فروردین ماه 98 بیش از10 میلیارد و 702 میلیون ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.
محمد مرادی افزود: پنج هزار و 245 هکتار از محصولات زراعی شهرستان پلدختر در جریان سیل سال گذشته دچار خسارت بیش از 260 میلیارد ریالی شد.
وی یادآور شد: سیل ویرانگر سال گذشته به باغات مثمر شهرستان پلدختر در سطح 842 هکتار بیش از 59 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.
وی افزود: در جریان این سیل به 633 ایستگاه پمپاژ کوچک و موتور تلمبه شخصی به طور کلی 70میلیارد ریال و به 6 ایستگاه بزرگ عمومی (ایستگاه های جلگه، چم مورت، ملیون، سرنجه، رنگین بان و آمیران ) مبلغ 275 میلیارد ریال خسارت وارد شد.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: به طور کلی در جریان سیل سال گذشته 345 میلیارد ریال به ایستگاه های پمپاژ این شهرستان خسارت وارد شد.
وی افزود:همچنین تمام جایگاه های موتورتلمبه های حاشیه رودخانه کشکان و سیمره بر اثراین سیل به طور صد درصد تخریب شد.
مرادی یادآورشد: این در حالی است که در دستورالعمل پرداختی دولت، هیچگونه غرامتی برای جبران تخریب جایگاه موتور تلمبه ها و ایستگاه های شخصی در نظر گرفته نشد و تنها مبلغ 80 میلیون ریال بلاعوض و 50 میلیون ریال تسهیلات برای هر ایستگاه پمپاژ در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تا کنون 210 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای پنج هزارو 725 نفر و 147 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت کم بهره با ذیحسابی استانداری برای سه هزار و 307 نفر کشاورز به شهرستان پلدخترارسال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی پلدخت گفت: این تسهیلات تا کنون به حساب تعداد اندکی از کشاورزان شهرستان واریز نشده که به حساب کمتر از 300 نفر آنها طی فروردین ماه جاری واریز خواهد شد و مابقی کمک های بلاعوض را قبل از پایان سال 98 دریافت کردند.
وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در ماه های پایان سال 1398 در راستای شکستن این ویروس و جلوگیری از تجمع کشاورزان در شعب بانکی تسهیلات تعدادی ازآنان به زمان دیگر یعنی بعد از شکست این بیماری موکول شده که از طریق پیامک اطلاع رسانی لازم جهت تعیین شعبه پرداخت تسهیلات به این کشاورزان انجام خواهد شد.
مرادی یادآورشد: حدود 486 کشاورز در شهرستان پلدختر موفق به دریافت کمک بلاعوض و تسهیلات نشدند.
وی افزود: باتوجه به این که تمامی خسارت های سیل در سال 98 در سامانه سجاد ثبت و بارگذاری شدند و مبنای پرداخت خسارت به آسیب دیدگان نیز تائیدیه پژوهشگاه فضایی می باشد، از این رو میزان خسارات تعدادی از کشاورزان پس از بررسی های هوایی و همچنین ارائه مدارک و مستندات مشخص شد.
مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: باید مبالغ و فرم های کشاورزان آسیب دیده در سامانه سجاد ویرایش و مجدد بارگذاری شوند که متاسفانه علی رغم پیگیری های مکرر از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان با پژوهشگاه فضایی، ویرایش این سامانه تا کنون برای این تعداد از کشاورزان فعال نشده است.
وی افزود: به محض فعال شدن گزینه ویرایش در سامانه سجاد، اصلاحیه های لازم در کمترین زمان ممکن انجام و پرونده های آنها سیر مراحل پرداخت را طی خواهند کرد.
مرادی به عمده مشکلات موجود خسارات ناشی از سیل در بخش کشاورزی شهرستان پلدختر اشاره کرد و یادآور شد: حدود یکهزار و 700 هکتار از بهترین زمین های زراعی و باغی این شهرستان در حاشیه رودخانه کشکان که از قابلیت زراعی برخوردار بودند تخریب کامل و به بستر رودخانه تبدیل شدند و متاسفانه در دستورالعمل پرداخت خسارت سیل نیز دیده نشدند و هیچ گونه غرامتی به آنها پرداخت نشده است.
وی افزود: اراضی کشاورزی که بر اثرسیلاب، رسوبات آبرفتی آنها را پوشانده، برای احیا نیاز به کمک ماشین آلات سنگین از سوی دولت دارد.
مدیرجهادکشاورزی پلدخترگفت: تعدادی از کشاورزان خسارت دیده از سیل به دلایل مختلف پرونده های آنها در موعد مقرر (تا 30مردادماه )در سامانه سجاد ثبت نشده که نیاز است پژوهشگاه فضایی امکان ثبت را برای اینگونه پرونده ها در شهرستان فراهم آورد.
وی افزود: استفاده از آب رودخانه های کشکان و سیمره برای کشاورزان شهرستان پلدختر جهت آبیاری مزارع و باغات الزامی است اما برای برداشت آب به ناچار مجبور به استقرار ایستگاه های پمپاژ و موتور تلمبه های خود در فاصله کم بین 5 تا 10 متری از رودخانه هستند.
مرادی یادآورشد: رودخانه کشکان به عنوان یکی از رودخانه های پر سیل استان محسوب می شود که سالانه به علت بارشهای فصلی دچار سیل می شود و همین امر باعث می شود، ایستگاه های پمپاژ کشاورزان پلدختر سالانه در مسیر رودخانه دچار خسارت شوند.
وی تنها راه برون رفت از این مشکل را تجمیع ایستگاه های پمپاژ کوچک و موتور تلمبه ها به ایستگاه پمپاژ بزرگتر در قالب پکیج دانست و افزود: با این اقدام می توان از خسارت های سالانه جلوگیری کرد که این امر مستلزم وجود اعتبارات لازم و کافی می باشد.
مدیر جهادکشاورزی پلدختر گفت: واحدها و گلخانه های صنعتی این شهرستان نیز در جریان سیلاب فروردین ماه 98 دچار خسارت شدند اما متاسفانه در دستورالعمل پرداختی هیات دولت اسمی از گلخانه ها نیامده و به آنها غرامتی پرداخت نشده که لازم است جهت کمک مالی به این واحدهای تولیدی تدابیری اندیشیده شود.
فاطمه مهرابی خبرنگار پلدختر
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی پلدختر اراضی کشاورزی سیل لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/133928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

پلمب مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد

بازی کودکانه با سلاح در لرستان/ خاله 14ساله جان باخت

بازی کودکانه با سلاح در لرستان جان خاله 14ساله را گرفت

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده 5 ساله

کاشت 80هکتار باغ زیتون در لرستان

فعالیت 42 مرکز مشاوره در لرستان

مرگ خاله بر اثر تیر اندازی خواهر زاده در خرم آباد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل زال اعلام شد

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

کنجی ژیراک ستاره موسیقی پاپ فرانسه بر اثر تیراندازی به شدت مجروح شد

اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کی بود کی بود من نبودم؟!

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم

محموله کالای قاچاق 10 میلیاردی به مقصد نرسید

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد