ندای لرستان

آخرين مطالب

مسیر ناهموار مبارزه با کرونا در لرستان مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - با شیوع ویروس کرونا و بیم از ابتلای افراد جامعه به این بیماری ،مدافعان سلامت جهادگرانه در خط مقدم مقابله با آن قرار گرفتند و با جانفشانی و ایثار سد راه گسترش بیماری شدند.

به گزارش ایرنا، مدافعان سلامت بدون هیچ چشم داشتی خانه های خود را ترک کردند و جهادگرانه در بیمارستانها، بخش های مراقبت بیماران مبتلا به کرونا، مراکز درمانی و حتی مناطق صعب العبور و دورافتاده در مقابل این ویروس بدون مرز قد علم کرده و همه ایران را خانه و خانواده خود فرض کردند.
در شرایطی که تنها راه ایمنی از بیماری کووید 19 به گفته مدافعان سلامت و تمام کارشناسان ماندن در خانه توصیه شده است اما این افراد خود را به جبهه مقابله با این بیماری سپردند و با گذشت حدود 2 ماه همچنان از بیمارستان ها گرفته تا مناطق دور افتاده و کوه و دشت سربازان دفاع از سلامت هموطنان شده اند.
حال که ویروس کرونا هیچ مکانی را از سیطره خود در امان نگذاشته است برخی از مدافعان سلامت در لرستان دل به کوهستان‌ها ی صعب العبور زده اند و با کمترین امکانات از مسیرهای خطرناک، پر پیچ وخم و طولانی عبور می کنند تا در پس این کوه ها سلامت و امنیت ساکنان این مناطق مغفول نماند.
اما سختی مسیر دسترسی و طولانی بودن مسافت پیاده روی در این مناطق حضور به موقع و تامین امکانات بهداشتی و درمانی و دارو را برای این افراد با مشکلات عدیده ای مواجه کرده که مدافعان سلامت در این روزهای شیوع بیماری کرونا تمام این سختی ها را به امید رهایی مردم از این شرایط به جان می خرند و گاه تلاش می کنند که با استفاده از گرگر و درزین هرچه سریعتر خود را به ساکنان این مناطق برسانند و پرچم سلامت را حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور نیز برافراشته نگه دارند.
امروز این راه های بی عبور با عزم و همت مدافعان سلامت گشوده شده و با عشق به میهن و هموطنان سنگ های سنگین پیش پا را یکی پس از دیگری برداشته اند و خود را بر بالین بیماران منتظر و درمانده می رسانند.
یکی از مدافعان سلامت که این روزها در منطقه سپید دشت لرستان خدمت می کند دکتر شیوا ابراهیمی است که پس از چند سال خدمت در استان هرمزگان در جریان سیل لرستان در سال گذشته داوطلب حضور در مناطق محروم این استان شد و اکنون نیز در شبکه بهداشت این منطقه خدمت می کند.
سپیددشت با داشتن 236 روستا جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر دارد که دارای پنج مرکز بهداشتی درمانی، 23 خانه بهداشت و 2 تیم سیار است، از این تعداد 76 روستا با جمعیت بیش از هزار و 600 نفر فاقد جاده دسترسی بوده و از یک تا 24 ساعت پیاده‌روی تا جاده فاصله دارند، مسیرهای مابقی روستاها نیز خاکی و کوهستانی بوده و دسترسی به آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست.
دکتر شیوا ابراهیمی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: به دلیل بار مراجعات بیماران به درمانگاه و سختی مسیر رفت و آمد در این مناطق در راستای مقابله با بیماری کرونا رسیدگی به وضعیت بیماران قبلی، بیماران گروه های پرخطر در اولویت قرار دارد.
وی اظهار داشت:علاوه برلزوم معاینه ماهیانه بیماران پرخطرو تجدید داروهای مورد نیاز مردم این مناطق، سرکشی و ویزیت بیماران مشکوک به کرونا و غربالگری سایر ساکنان در این مناطق از برنامه های در اولویت قرار گرفته است.
دکتر ابراهیمی ادامه داد: بیماران جدید مشکوک به کرونا در اتاق های جداگانه در درمانگاه این منطقه معاینه و نمونه گیری می شوند و برای آزمایش به مرکز استان ارسال می شود.
وی با بیان اینکه تعدادی از افراد تحت پوشش دراین منطقه ازطریق سامانه 4030 غربالگری شدند عنوان کرد: حضور میدانی و پیگیری درب منزل در این مناطق به دلیل نبود آنتن دهی در برخی روستاها و کهولت سن بیماران تحت پوشش ضرورت دارد.
وی اضافه کرد: در برخی از این مناطق به دلیل پراکندگی روستاها خانه بهداشت وجود ندارد و در پیش از شیوع کرونا در پیگیری های درب منزل این افراد در خانه یکی از اهالی افراد روستا معاینه و ویزیت می شدند اما اکنون با شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی باید تک تک افراد در پیگیری درب منزل خودشان معاینه شوند ودر صورت لزوم داروی مورد نیاز بصورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.
دکتر ابراهیمی با بیان اینکه درروزهای اخیر به دلیل وضعیت خوب آب و هوای منطقه سپیددشت و حضور مسافران در این منطقه تعداد مبتلایان رو به افزایش است عنوان کرد:اکنون تنها مرکز جامع سلامت سپیددشت نیز یکی از مراکز 16 ساعته استان است که در پیگیری های تلفنی و خوداظهاری افراد تحت پوشش در صورتیکه آنها دارای علامت باشند به مرکز مراجعه می کنند و مورد رسیدگی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: در این مرکز بیماران مشکوک از سایر بیماران جدا و در اتاق ایزوله ویزیت می شوند و آزمایش تشخیص ابتلای آنها نیز بصورت رایگان انجام می شود.
دکتر ابراهیمی با اشاره به صعب العبور بودن مسیر رفت و آمد روستاهای این منطقه اظهار داشت:با توجه به پیگیری های مداوم افراد تحت پوشش و خدمات دهی مستمر در این منطقه اما وضعیت راه بر کیفیت خدمات پزشکی می تواند تاثیر گذار باشد چراکه در مواردی سختی راه مانع از حضور به موقع بیمار در مرکز درمانی می شود.
وی اظهار داشت: تنها امکانات رفت و آمد در برخی روستاهای این منطقه "گرگر" است که متاسفانه تاکنون باعث قطع انگشتان تعدادی از ساکنان این روستاها شده و حتی در بعضی مواقع به دلیل بدی آب و هوا در فصول سرد امکان آمدن بیماران به مرکز درمانی وجود ندارد و یک نفر برای گرفتن دارو برای مریض به درمانگاه مراجعه می کند که این خود مشکل دیگری است.
دکتر ابراهیمی محرومیت در این مناطق را درد مضاعف بر بیماری ساکنان این منطقه برشمرد و افزود: اگرچه در پیگیری های ماهیانه به این مناطق بیماران ویزیت و معاینه می شوند اما در ایامی دیگر نیز ممکن است ساکنان نیاز به ویزیت پزشک داشته باشند که سختی راه مانع از این ارتباط می شود.
وی به روستاهای محروم "نوده" و "مرگ سردر" این منطقه اشاره کرد و گفت: سختی مسیر رفت وامد در این مناطق سنگ پیش پای خدمات بهداشتی درمانی به این مناطق است و گاهی پزشک مربوطه باید ساعت ها در مسیر صعب العبور پیاده روی کند و در نهایت نیز با تاریکی و شب مواجه می شود.
دکتر ابراهیمی اظهار داشت: صعب العبور بودن این مناطق و نبود راه دسترسی مناسب باعث عقب ماندن ساکنان این مناطق از زمینه های تحصیلی و فرهنگی، بهداشت و درمان و حتی اقتصادی شده است.
وی با اشاره به اینکه در مواردی بیماران برای تکمیل درمان ناگزیر به حضور در مرکز استان هستند ادامه داد: این در حالی است که تنها مسیر راحت رفت و آمد سپید دشت راه آهن است که در این صورت بیماران به جای رفتن به مرکز استان باید به شهرستان دورود رفته و از آنجا نیز با استفاده وسایل نقلیه به خرم آباد بروند.
دکتر ابراهیمی به سنگینی هزینه های رفت وآمد برای مردم این منطقه اشاره کرد و گفت: نبود راه دسترسی برای ساکنان این مناطق تمامی ابعاد زندگی آنها را دستخوش خود کرده است و درحالیکه در یکی از پر آب ترین مناطق دنیا زندگی می کنند اما در مواردی از آب سالم نیز محروم هستند و گاهی برخی از ساکنان به اسهال خونی مبتلا می شوند.
وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق در حال انجام است گفت: اما محرومیت و وضعیت راه دسترسی در این مناطق باعث بروز مشکلات و تهدید سلامت این افراد شده است.
دکتر ابراهیمی با اشاره به جاده خطرناک خرم آباد و سپید دشت گفت:امار بالای تصادفات در این جاده یکی دیگر از مشکلات این منطقه است و از طرفی نبود امکان سونوگرافی در سپید دشت حجم رفت و آمدهای ساکنان را در این جاده بیشتر کرده است.
رییس شبکه بهداشت سپید دشت نیز با اشاره به پراکندگی روستاهای تحت پوشش این شبکه و وسعت 2 هزار کیلومتری منطقه سپید دشت بیان کرد: به دلیل مجاورت با سایر شهرستان ها و صعب العبور بودن مسیرهای دسترسی اقدامات بهداشتی و درمانی برخی از روستاهای دیگر شهرستان ها مانند الیگودرز و اندیمشک را نیز تحت پوشش داریم.
دکتر امیر هومن میرزایی با اشاره به اینکه برای دسترسی به برخی از این مناطق چاره ای جز استفاده از بالگرد، گرگر، درزین و پیاده روی های طولانی وجود ندارد، افزود: بخش سپید دشت در جنوب شرق لرستان قرار دارد که از شمال به الیگودرز، از جنوب به خرم آباد ، غرب به دورود و از شرق به پلدختر متصل می باشد.
وی با بیان اینکه جهت پوشش بهداشتی و درمانی ساکنان این مناطق به ویژه در متاطق صعب العبور ویزیت و سرکشی ماهیانه توسط پزشکان و بهورزان این شبکه انجام می شود، اظهار داشت: در یک سال گذشته یک تیم سیار سلامت متشکل از پزشک و ماما به مناطق صعب العبور این بخش نیز سرکشی ومشکلات بهداشتی و درمانی ساکنان را پیگیری می کنند.
دکتر میرزایی ادامه داد: در این راستا با استفاده از بالگرد کانکسی در منطقه دورافتاده مرگ سر مستقر شده و در زمان حضور یک هفته ای تیم سیار و پزشکان این شبکه مداوای بیماران انجام می شود.
وی با تاکید بر ضرورت کنترل مداوم بیماران پرخطر و زنان باردار و انجام واکسناسیون ها در مناطق صعب العبور و عشایری سپید دشت اظهار داشت: تیم های اعزامی در برخی مناطق ساعت ها مجبور به پیاده روی و عبور از مناق دورافتاده و کوهستانی هستند.
رییس شبکه بهداشت سپید دشت گفت: در این منطقه پنج مرکز بهداشتی درمانی فعال است اما به دلیل سخت گذر بودن مسیرها برای جمعیت های روستایی و عشایری حضور تیم های پزشکی و مراجعات درب منزل از ضروریات کنترل سلامت این شهرستان است.
وی به 2 منطقه دور افتاده چم سنگر و تنگ هفت و تنگ پنج اشاره کرد و گفت: برای دسترسی به این مناطق یاباید از شهرستان خرم آباد به صورت زمینی دور زد و از طریق اندیشمک به این مناطق وارد شد و یا اینکه باید درخواست استفاده از درزین بدهیم و از طریق راه آهن سرکشی ماهیانه بیماران و افراد تحت کنترل انجام شود.
وی ادامه داد: منطقه "کشور" سپید دشت نیز یکی دیگر از مناطق تحت پوشش شبکه بهداشت سپید دشت است که در نزدیکی آبشار نوزیان واقع شده و منطقه ای عشایرنشین است که ماهیانه توسط پزشک و بهورزان شبکه بهداشت سپید دشت تحت کنترل و پیگیری سلامت قرار می گیرد.
دکتر میرزایی اظهار داشت: روستای بیشه نیز یکی از مناطق تحت پوشش این شبکه است که دارای 6 خانه بهداشت است اما به دلیل نبود زیرساخت اینترنتی دسترسی پیگیری سلامت ساکنان این منطقه نیز به سختی انجام می شود و اطلاعات ساکنان باید به صورت سنتی ثبت شود و گاهی بهورزان ناچار به ثبت اطلاعات سلامت این افراد در منزل هستند.
دکتر میرزایی با بیان اینکه پنج پزشک بیمه روستایی در این بخش فعالیت دارند گفت: اکنون در منطقه چم سنگر مرکز جامع سلامت روستایی 24 ساعته با حضور پزشک و ماما فعال است.
رییس شبکه بهداشت سپید دشت اظهار داشت: با امکانات موجود جهت پشگیری از انتشار بیماری کووید 19 از 20 اسفند ماه تاکنون اقداماتی انجام شده و در اولین اقدام راه آهن و ریل و باس روزانه دورود اندیمشک تعطیل شد و پیاده شدن مسافر در منطقه سپید دشت ممنوع شده است.
وی با بیان اینکه همچنین حضور در آبشار بیشه و تردد در این منطقه تفریحی ممنوع شد ادامه داد: از زمان شیوع این بیماری تا چند روز پیش تنها 3 مورد ابتلای به کووید 19 در این شهرستان شناسایی شد که خوشبختانه این افراد بهبود یافتند.
دکتر میرزایی گفت: در هفته جاری در روستای چشمه دره منطقه بیشه تحت پوشش خانه بهداشت خان آباد مردی مسن که در مراسم عزادرای یک از اقوام شرکت کرده بود به این بیماری مبتلا شد و متاسفانه تاکنون هفت نفر دیگر را نیز در این روستای 90 نفری مبتلا کرده است.
وی افزود: اکنون افراد بیمار تحت درمان و کنترل قرار دارند و به جز یک نفر که دچار تنگی نفس بود و به بیمارستان عشایر خرم آباد اعزام شده است بقیه بیماران توسط پزشک داخلی تحت درمان و کنترل قرار دارند.
دکتر میرزایی ادامه داد: تاکنون 11 بیمار مبتلا به کووید 19 در این منطقه شناسایی شده که 2 نفر این این بیماران بهبود کامل یافته اند و اژمایش نهایی آنها نیز منفی اعلام شده است.
وی اظهار داشت: خانوداه و اطرافیان افراد مبتلا به کووید 19 در این شهرستان در قرنطینه خانگی و کنترل قرار دارند.
دکتر میرزایی عنوان کرد: یکی از اقدامات ارزنده در شهرستان سپید دشت برای مقابله با بیماری کووید 19 فعالیت نیروهای بسیج محله محور است که با کمک بهورزان این شبکه کار غربالگری و گندزدایی سطح شهر را انجام می دهند.
وی اظهار داشت: این نیروها روزانه مواد ضدعفونی و گندزدایی را از شبکه بهداشت تحویل گرفته و نسبت به گندزدایی سطح شهر و مناطق اقدام می کنند.
دکتر میرزایی یادآور شد:در روزهای گذشته کنترل مبادی شهر، تب سنجی و ممنوعیت حضور خودروهای پلاک غیربومی نیز در دستور کار این شهرستان قرار گرفت .
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان»واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است. شیوع این ویروس در زمان حاضر سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند
ایران نیز از ویروس کرونا در امان نمانده است. نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.
" کرونا" ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا خرم آباد لرستان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/134010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان