ندای لرستان

آخرين مطالب

کرونا و پیوندی دوباره با موسیقی مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - با شیوع ویرس کرونا در همان روزهای آغازین آنچه جلب توجه می کرد بهره گرفتن از موسیقی در شرایط بین مرگ و زندگی بود که با ایجاد فضایی شاد و به دور از استرس، امید به آینده را نوید می داد و با عبور از مرزهای فرهنگی و زبانی به عنوان تجربه‌ای مشترک مورد استقبال قرار گرفت.

با اینکه با شیوع کرونا، مردم هیچ گاه خود را تا این حد به مرگ نزدیک ندیده بودند، نوعی ترس اجتماعی مثل ترس از جمعیت و ترس از دیگری را با خود داشتند اما موسیقی فارغ از تمام ترس ها و ناامیدی ها دقیقا آن چیزی بود که در انبوه نامطلوب های پیرامون کرونا، بخوبی و نیکی خودنمایی می کرد.
اگر ماسک و دستکش و اقلام پزشکی به اندازه کافی نبود و بازار سیاه و اقتصاد زیرزمینی آن به راه افتاد ولی موسیقی و آواز و ساز در همان پایگاه های اول مبارزه با کرونا یعنی در بیمارستان ها به روشنی دیده می شد و آوازه روحیه و مدد از موسیقی برای رسیدن به آرامش با به اشتراک گذاشتن کلیپ هایی با این محتوا جهانی شد.
آمدن پشت پنجره ها و آوازخوانی های دسته جمعی بالکنی از یک گوشه دنیا، صدای ساز و موسیقی بر بالین بیماران در جای دیگری از همین دهکده جهانی نشان داد موسیقی مرز نمی شناسد و البته یادآور این جمله نیچه که زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ است خواه بپذیریم خواه انکار کنیم؛ واقعیت موسیقی در زندگی جریان دارد.
استفاده از موسیقی در تامین و ارتقاء سلامت آن هم در عصری که انسان بیش از همیشه به راهکارهای مقابله با استرس های بسیار متنوع و پیچیده شرایط اکنون ، نیاز دارد ، راهی است برای پیوند دوباره موسیقی به نیازهای بنیادین و غنی تر نمودن سبک زندگی است.
با فراگیر شدن ویروس کرونا و قرار گرفتن مردم در حجم بالایی از استرس و ناامیدی نسبت به آینده ، موسیقی مجالی برای رهایی از تنش های موجود است در عین حال ، پناه بردن به موسیقی در این شرایط بی مانند در نگرانی ، می تواند یادآور موسیقی درمانی هم باشد که اصلی پذیرفته شده و اثبات شده در رسیدن به آرامش روان و تسکین درد است.
قدمت درمان با استفاده از موسیقی تقریباً به قدمت تمدن بشری است. فیلسوف های یونان باستان همانند سرخپوستان آمریکای شمالی عقیده داشتند که موسیقی قادر به تسریع روند بهبود بیماریهاست.
موسیقی درمانی قادر است افکار و احساسات و تجارب منفی را از بیماران دور کند و می‌تواند به شکل گوش دادن به موسیقی یا آوازهای دلخواه برای کسب آرامش و کاهش درد ناشی از عمل جراحی باشد.
اهالی هنر و موسیقی از جمله افرادی بودند که در همان روزهای آغازین شیوع این ویروس مرگبار و تلاش راستین پرستاران و پزشکان ، با هنر و کلام موسیقایی خود در فضای مجازی سعی داشتند ضمن تحسین مهربانی و فداکاری کادر بهداشت و درمان بنوعی انتقال‌دهنده نشاط و انگیزه در جامعه باشند.
لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز که اصالتا بروجردی است یکی از هنرمندان شاخصی بود که با اجرای قطعه "بنی آدم اعضای یک پیکرند" و با انتشار این ویدیو در فضای مجازی ضمن آرزوی بهبودی و سلامتی بیماران امید گذر از روز های سخت را داده بود.
آرش اوستا رئیس انجمن موسیقی بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: موسیقی منعکس کننده محدوده وسیعی از عواطف انسانی است و در شرایطی که همزمان با شیوع کرونا در کشور بود با بهره گرفتن از فضای مجازی به داد مردم رسید و فعالیت های خودجوش هنرمندان در بیمارستان ها و مراکز درمانی را شاهد بودیم.
وی گفت: در شرایطی که ویروس کرونا در ویژگی همه گیری تمام دنیا را درگیر خود کرد به همان نسبت، هنر موسیقی بعنوان تجربه ای مشترک از نوع زیبایی و آفرینش تمام دنیا را در برگرفت.
اوستا یادآور شد: هنرمندان بسیاری در نقاط مختلف آثاری را تولید کردند و با استفاده از فضای مجازی همرسانی کردند و موسیقی به دلیل جهانی بودن و عدم تعلق به گروه یا مکانی خاص می تواند همه سدهای فرهنگی وزبانی را در نوردیده وبرای تعامل انسانها تجربه ای مشترک فراهم کند.
رئیس انجمن موسیقی بروجرد گفت: موسیقی واقعیتی سازمان یافته و رویدادی واقعی که درزمان اتفاق می افتد و با توجه به موقعیت های موجود اعم از آئین ها، حوادث و اتفاقاتی خاص که برای انسان پیش می آید ، ساخته می شود.
وی با اشاره به ارتباط با موسیقی در ایام تاکید به خانه ماندن گفت: آموزش های آنلاین نواختن ساز و آواز خوانی یکی از کارهای ماندگاری بود که در این ایام از سوی هنرمندان انجام شد .
اوستا بیان کرد: آموزش های مجازی موسیقی نه فقط برای هنرجویان ارائه شد بلکه کسانی که هیچگونه آموزشی تا کنون در این زمینه ندیده بودند از طریق ارائه ویدیوهایی در فضای مجازی با توجه به زمینه علاقمندی آنها و فرصت پیش آمده ، آموزش های لازم را دریافت کردند.
پژوهشگران حوزه موسیقی بر این باورند که موسیقی، بعد از کرونا وارد فضای نوینی در جهان خواهد شد که قطعاً با آنچه در گذشته اتفاق افتاده فرق خواهد شد در همین خصوص بنا بر گفته بهروز وجدانی ، عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی ؛ موسیقی از این پس متأثر از تغییرات فضای اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی نشات گرفته از شیوع کرونا حرکت خواهد کرد پس بهتر است درباره آنچه که موسیقی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد برنامه ریزی شود.
بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تاکنون 74هزار و 877 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 98 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 4683 نفر رسیده است.
تا ظهر روز سه شنبه ،مجموع بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور به 74 هزار و 877 نفر رسید.
برچسب‌ها
کرونا بروجرد ویروس کرونا لرستان
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/134194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟