ندای لرستان

آخرين مطالب

تعلیق سنتها همزمان با تاج گذاری کووید 19 مقالات

تعلیق سنتها همزمان با تاج گذاری کووید 19
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - در روزگار کری خواندن کرونا، اوج گرفتن و تاج گذاری این ویروس جهان شمول برخی اعمال مذهبی و سنت‌های دیرین در کشورهای مختلف تعلیق شده است.

بحران کرونا چند ماهی است که اختلالاتی را در زندگی بشریت بوجود آورد که میتوان علاوه بر خلل در مسایل اقتصادی و زندگی روزمره به اخلال در نظام اعتقادی مردم در همه جوامع بخصوص مسلمانان نیز اشاره کرد.
بدون هیچ عذر و بهانه ای دین اسلام از همان ابتدا می گوید هر دستور واجب دینی که با سلامت افراد و جامعه منافات داشته باشد تعطیل می شود یعنی سلامت بر همه چیز ارجحیت دارد و سلامت مسلمانان از انجام فرایض دینی مهم تر است‌.
اگر چه در اسلام همه دستورات بر مبنای اعتدال کلید خورده و زیاده روی را جایز نمی داند، اما در کشور ما و شاید بسیاری از ممالک سنتها را افراطی برگزار می کنند، مثلا ازدواج که با رنگ و لعابهای خاصی برگزار می شود این روزها کرونا به هیچ عروس و دامادی اجازه نمی دهد بر طبل شادی بکوبند.
به ندرت شاهد بودیم که افراد در این ایام تاج گذاری کرونا قصد ازدواج همراه با ساز و نقاره و مجلس و شادی داشتند که بعضا بازداشت هم شدند و نمونه اش در شهرستان الیگودرز اتفاق افتاد که پدر عروس و داماد بازداشت شدند اگر چه ازدواج بدون مراسم جشن منع نشده است.
یکی دیگر از سنتهای سفارش شده و بسیار با ارزش که در دین مبین اسلام به آن تاکید موکد شده و فواید بسیار زیادی برای عبرت گرفتن بشریت در آن نهفته است شرکت در مراسم تشییع جنازه و ختم است که ثواب زیاد و قواعد و چارچوب خاص دارد .
این سنت نیز که قواعد و دستورات خاص خودش را دارد بکلی منع شده و اگر چه اموری همچون ازدواج اختیاری است اما مردن برای هرکس که زمانش فرا برسد اجباری است چه آنها که در جدال با کرونا جان میسپارند و چه آنها که بر اثر سایر دلایل از دنیا رخت برمیبندند اما در هر صورت کرونا یاعث لغو آیین های حضوری ترحیم شده است.
در هر شکل این روزها می بینیم که آداب مخصوص به غسل و تدفین و مجالس سوم و هفتم و چهلم و حتی سالگرد، بکلی تعطیل شده و اگر هم واجبات تکفین و تدفین صورت می پذیرد، هر کسی چون گذشته داوطلب اجرای آن نمی شود و صرفا توسط برخی جهادگران و طلاب بسیجی انجام می گیرد.
نماز جمعه که بزرگترین اجتماع عبادی و سیاسی جامعه اسلامی است و در ایران پس از انقلاب اسلامی در همه شهر های بزرگ و کوچک احیا شد و هیچ اتفاقی حتی جنگ تحمیلی و بمباران های جنگ تحمیلی نیز این عبادت موکد را حتی ساعتی هم تعطیل یا تعویق نکرد اما کرونا با تاختن بر خیل اجتماع کنندگان، موجب شد تا نماز عبادی سیاسی جمعه در همه شهرهای ایران و برخی نقاط جهان تعطیل شود .
مساجد که معروف به بیت الله هستند و محلی برای عبادت و راز و نیاز و بندگی با معبود است، برای اناجم نمار تعطیل شده و حتی معابد و کلیساها که قدمت عمومی آنها از مساجد بیشتر است نیز تعطیل شده اند.
اماکن فرهنگی، مذهبی که علاوه بر مسایل دینی، و اعتقادی درحوزه گردشگری نیز سرامد اماکن گردشگری کشور بشمار می آیند، بقاع متبرکه، حرم امامزادگان و حرم ائمه معصومین علیهم السلام هم اکنون همین شرایط را دارند.
بر هیچ کس پوشیده نیست عقاید پاک مردم نسبت به مضجع شریف امامان و بقاع متبرکه خصوصا حرم مطهر رضوی که بدون هیچ درنگی در پی مصوبه ستاد مدیریت کرونا تعطیل شد و به تبع آن در سراسر کشور بقاع متبرکه تعطیل شدند.
اما برخی افراد قصد دارند از این عقاید پاک و تصمیم درست مسئولان سو استفاده کنند و بگویند، مملکت بدون نماز جمعه هیچ آسیبی نمی بیند، یا هیچ گونه آسیبی متوجه جامعه بدون اهل بیت و قرآن نمی شود، غافل از آنکه امام عصر(عج) همواره در دعا برای سلامتی این مردم و رسیدن کشتی نظام جمهوری اسلامی به ساحل امن و آرامش است.
همگان دیدیم و یا شنیدیم که رهبر معظم انقلاب از جوانان ولایی خواستند بجای اعتکاف نماز جناب جعفر طیار را اقامه کنند، و نمونه آن در جوامع کوچکتر، پیام هفتگی امام جمعه الیگودرز به جای خطبه های نماز جمعه است .
هیچ گاه جامعه اسلامی سلامت مردم را بر انجام دستورات دینی ارجح ندانسته است.
‌امام جمعه الیگودرز گفت:در طول تاریخ سابقه تعطیلی نماز جمعه نبود حتی در شرایط جنگ‌تحمیلی و بمباران شهرهای جنوبی نیز چنین اتفاقی نیفتاد و این نشان از اهمیت نماز جمعه دارد ، اما اینکه جمهوری اسلامی نماز جمعه را در شرایط بیماری کرونا تعطیل کرد صرفا بخاطر سلامتی جامعه بشریت بود و این مساله بیانگر آن است که نظام جمهوری اسلامی برای سلامت جامعه و مردم ارزش بالایی قایل است .
حجت الاسلام مهدی سرلک افزود: کرونا تنها مسایل دینی را در کشور ما به تعطیلی نکشاند و عده ای سست عقیده گمان نکنند که نبود مسایل دینی و انجام ندادن فریضه های دینی ضرری برای جامعه ندارد، بلکه ما برای این فریضه های مهم دینی برنامه های مشخصی داریم که جایگزین کرده ایم .
وی تصریح کرد: متاسفانه بیماری کرونا یک فراگیری جهانی دارد و همه اجتماعات در کشور ما تعطیل است به عنوان مثال مدارس تعطیل است اما نفس تعلیم و تربیت تعطیل نیست و فصای مجازی خلا نرفتن به مدرسه را برای دانش آموز پر کرده است.
وی اظهار داشت: سلامت مردم بر اجتماعات دینی ارجحیت دارد و تصمیم گیران در بالا دست همه نکات را سنجیده اند چرا که جان انسانها در اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد و بر این اساس مردم را از شرکت در مراسمات مختلف منع کرده اند .
وی تصریح کرد: طبق آیات صریح قرآن، کسی که جان انسانی را نجات بدهد همانند کسی است که بشریت را نجات داده، بنا بر این تعطیلی بقاع مترکه ما بصورت موقتی برای حفظ سلامت آحاد جامعه است .
وی خاطر نشان کرد: هیچ کس نباید خود را از قانون جلو تر بداند و این تعطیلی ها که وضع شده است مدبرانه ترین احکامی هستند که اجرا می شوند.
امام جمعه الیگودرز گفت: در رابطه با کنترل و مبارزه با ویروس کرونا طبق نظر علمای دین و پزشکان و کارشناسان پیش رفته ایم و اگر آمار کشته ها در اثر کرونا در ایران بالا می رفت و اماکن مهم تجمعات مذهبی تعطیل نمی شد هجمه ها بیشتر می شد.
حجت الاسلام سرلک افزود: یک قاعده کلی در دین اسلام داریم که بن بست ندارد و به عنوان نمونه شهادت امام حسین در صحرای کربلا که به گمان دشمنان، شیعه و اسلام نابود شد حال انکه دین اسلام با شهادت امام حسین علیه السلام محکمتر شد و بر حسب ظاهر باید بگوییم اسلام تمام شد اما زنده تر شد.
وی اظهار داشت: همیشه در شرایط بحران باید دستورات دینی را به بهترین نحو اجرا کنیم‌ و در این شرایط می توانیم از کرونا بهره کافی را ببریم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم به عنوان مثال میتوان از فضای مجازی در خصوص تبیین ارزشهای دینی بهره ببریم و در این راستا تلاش کنیم.
امام جمعه الیگودرز گفت: کرونا را باید از تهدید به فرصت تبدیل کنیم، اگر نماز جمعه الیگودرز تعطیل شده پیام هفتگی به جای خطبه نماز جمعه منتشر می شود که تقریبا مفهوم و عبارت با روش دیگری به مخاطب می رسد .
حجت الاسلام سرلک افزود: چنانچه کرونا تا ماه رمضان ادامه یابد شب قدر در مساجد تجمع نداریم، اما شب قدر به صورت فردی در منازل انجام می شود بنابراین اصل واجب شرعی یا مستحب تهدید نشده است بلکه به اقتضای زمان و مکان اندکی جابجا شده است‌.
وی اظهار داشت: کرونا در این ایام مشغول تاخت و تاز است اما مردم مسلمان و خدا جوی کشورمان اعتقادات خود را ذره ای به خطر نمی اندازند و اگر هم به اقتضای شرایط اخلالی در برگزاری مراسمات مذهبی پیش آمده صرفا برای سلامت افراد است و بزودی همه آنچه را اسلام به ما دستور می دهد طبق روال قبل و بدون هیچ افراط و تفریطی انجام می دهیم.
وی خاطرنشان کرد: کرونا اگر چه ممکن است چهره اجرای اعمال دینی را کم رنگ نشان دهد اما بدون شک کیفیت انجام اعمال دینی مردم در ایام رواج کرونا بهتر و بیشتر شده است .
شاید بتوان بجای زیارت قبر منور امام حسین علیه السلام هر روز زیارت عاشورا را در سجاده نماز صبح تقدیم بارگاه ملکوتی اش کرد یا آنکه هر روز ار سر اخلاص و با دلتنگی تمام رو به سوی خراسان صلوات خاصه امام رضا علیه السلام را تلاوت کرد .
بدون تردید برنامه حفظ قران کریم و دیگر مستحبات و واجبات دینی از جمله ادای نماز شب و نماز قضا با شوق بیشتری انجام خواهد شد.
اگر چه در دوران تاج گذاری کرونا برخی واجبات و مستحبات دینی ما به ظاهر تعطیل است اما بزودی و با توکل بر خداوند و تلاش تلاشگران این عرصه کرونا از این جهان برای همیشه رخت خواهد بست.
بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تاکنون 74هزار و 877 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 98 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 4683 نفر رسیده است.
تا ظهر روز سه شنبه ،مجموع بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور به 74 هزار و 877 نفر رسید.
جابر اسدی خبرنگار الیگودرز
برچسب‌ها
الیگودرز ویروس کرونا مسجد لرستان
پروندهٔ خبری
دیپلماسی دینی و کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/134214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان