ندای لرستان

آخرين مطالب

کشت بهاره زیر سایه کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - کرونا در حال نشان دان تبعات اقتصادی خود است و این تبعات را در بخش اقتصادهای مبتنی بر کشاورزی در مناطقی همچون شهرستان الیگودرز لرستان به وضوح می توان مشاهده کرد بطوریکه ؛ بسیاری از کشاورزان به دلیل خطرات احتمالی از کشت بهاره صرف نظر کردند و عده‌ای نیز به دلیل نبود بازار خرید بذر از کشت بهاره عقب افتادند.

هر چند حدود 2 ماه از آمدن ویروس کرونا می گذرد و این بیماری تبعات خود را در ابعاد مختلف نشان داده است با اینکه این ویروس در همه بخشها اثرات منفی و خسارات سنگینی را برجا نهاد اما یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر خسارات ویروس کرونا و تعطیلی بازار و رکود کشور قرار گرفت، حوزه کشاورزی بود.
شهرستانهایی که دارای آمار بالایی در حوزه کشاورزی هستند بیشترین خسارتها را بر پیکره اقتصاد ساکنان خود دیدند؛ در این بین ، مردمان شهرستان الیگودرز که عمدتا معیشت آنها با کشاورزی تامین می شود در چرخه اقتصادی متحمل خسارات جبران ناپذیری شدند.
در شهرستان الیگودرز همه زیر شاخه های کشاورزی از قبیل زراعت ، باغداری،دامداری، زنبور داری، شیلات و غیره فعالیت دارند. روستای گایکان یکی از رستاهایی است که بعنوان پایلوت کشت گل های تزئینی در لرستان و کشور به شما می رود که کشاورزان این روستا از زمان شیوع کرونا خسارات سنگینی را متحمل شدند.
خسارات کرونا از زبان کشاورزان و دامدارن
دهیار روستای گایکان الیگودرز به ایرنا گفت: در این روستا رقمی بالای 50 میلیارد تومان خسارت به گلخانه داران این روستا وارد شده است.
عمران رضایی افزود: کشاورزان این منطقه 12 ماه از سال را سختی کشیدند به امید فروش شب عید که در شب عید نیز هیچ شاخه گلی به فروش نرفت و کشاورزان دچار خسارت شدند.
وی گفت:گلها به دلیل حساسیت ، توان ماندگاری ندارند و بایستی در مدت کوتاه به فروش برسند که متاسفانه به دلیل شرایط پیش آمده بر اثر کرونا این امکان فراهم نشد و همه کشاورزان این روستا دچار خسارت شدند.
یکی از دامداران ساکن روستای گندمینه که 160 راس دام پرواری دارد می گوید: بازار فروش دام تحت تاثیر ویروس کرونا واقع شد و من دچار خسارت شدم .
علی کریمی به ایرنا گفت: از اواخر تابستان 98 شروع به خرید نهاده های دامی با قیمت بسیار بالا نمودم اما اکنون هیچ بازاری برای فروش دام های پرواری ندارم .
این دامدار یادآور شد: متاسفانه کسانیکه در زمینه دام پرواری فعالیت می کنند ، فعالیت آنها به دلیل نبود آذوقه دامی در معرض نابود شدن قرار دارد بعنوان نمونه ، قیمت بسیار پایین دام سبک خسارت بالای 200 میلیون تومانی بر من وارد کرده است .
یکی دیگر از زیر شاخه های کشاورزی در الیگودرز مرغداری است که در ایام کرونا به دلیل تعطیلی رستورانها و منع برگزاری مجالس و بطور کلی بر اثر کاهش تقاضا و عرضه بالا، دار خسارت شده است در این خصوص ، مالک یکی از مرغداری های الیگودرز میگوید: به تنهایی و بیش از 500 میلیون تومان خسارت رکود بازار را در یک ماه متحمل شده ام .
جعفری در گفت و گو با ایرنا افزود: در این دوره 50 روزه جوجه ریزی تا برداشت محصول هیچ سودی نصیب کارگاه تولیدی ما نشد و دولت بایستی کمک حال ما باشد در عیر اینصورت قادر به ادامه تولید نیستیم.
یکی از زنبورداران شهرستان الیگودرز نیز به ایرنا گفت: جلوگیری از کوچ و گرمای شدید در مناطق گرمسیری موجت تلف شدن بیش از 200 کلونی کندو زنبور عسل شده است .
رحیم شجری افزود: رقم خسارت به تنها یک واحد تولید عسل بیش از 200 میلون تومان است .
خسارت به سه هکتار گلخانه و 50 واحد مرغداری
مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز نیز گفت: حوزه کشاورزی در الیگودرز دستخوش تعطیلی بازار قرار گرفت و عدم خرید فروش محصولات کشاورزی موجب خسارات جبران ناپذیری به حوزه کشاورزی شد بطوریکه در الیگودرز سه هکتار گلخانه مدرن داریم که به کلی دچار خسارت شدند.
غلامی افزود: تعطیلی مجالس و رستورانها به 50 واحد مرغداری الیگودرز خسارات فراوانی وارد کرد علاوه بر این ، زنبورداران شهرستان نیز به دلیل کنترل و منع جابجایی دچار خسارت شدند .
وی به مشکلات حوزه زراعت در الیگودرز اشاره کردو گفت: کمبود کود و بذر عمده مشکلات کشاورزان در دوران بیماری کرونا برای کشاورزان بوده است.
کرونا و بیکاری کارگران فصلی کشاورزی
کارگران و بهره برداران کشاورزی نیز از ویروس کرونا درامان نبودند بطوریکه همه کارگران فصلی حوزه کشاورزی در الیگودرز از کار بیکار شدند، پنج مرکز خدمات کشاورزی الیگودرز در روستاها و بخشها فعالیت دارند در خصوص مشکلات پیش آمده ، مدیر مرکز جهاد کشاورزی چمن سلطان در بخش بربرود شرقی الیگودرز گفت: تنها در این مرکز 2500 بهره بردار زراعی داریم که میتوان گفت؛ هزار کارگر بخش کشاورزی در این مرکز از کار بیکار شده اند.
علی طونی افزود: عدم زراعت و فعالیت های مختلف در مزرعه عامل اصلی بیکاری این کارگران شده است .
وی گفت:یک میلیون شاخه گل رز در محصول کشاورزان این بخش نابود شد که ارزش هر شاخه گل بیش از هزار و پانصد تومان است .
طونی بیان کرد: حدود ا28 هزار راس دام سبک و 2500 دام سنگین در این بخش وجود دارد که 2000 دام پرواری بخش دچار خسارت جبران ناپذیر شده اند و ارزش هر دام پرواری را بین 3 الی 4 میلون تومان برآورد می شود.
وی به نبود بازار برای عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی و نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: بیشترین خسارت برای زارعین عدم فروش محصولات در فصل بهار بود .
طونی با اشاره به وجود 15 واحد مرغداری در بخش بربرود شرقی گفت: از هر واحد مرغداری در هر دوره 38500 قطعه مرغ تولید میشد که خسارت تعطیلی بازار در پی شیوع کرونا موجب خسارات میلیاردی به حوزه مرغداری شد که تولید کنندگان یا بایستی مرغ را ارزان توزیع کنندو یا آنها را منجمد کنند. 
ضرورت پرداخت تسهیلات دولتی به بخش کشاورزی
اگر چه واحدهای صنعتی تولید محصولات کشاورزی که غالبا افرادی متمکن آنها را مدیریت میکنند دچار خسارت شده اند اما بیش از هزار واحد تولیدی دام خانگی سبک و سنگین نیز به دلایل مختلف از جمله تعطیلی بازار فروش محصول در شب عید دچار خسارت شدند که همگی منتظر اقدام دولت در این خصوص هستند .
در کنار نبود تجهیزات مدرن کشاورزی و عدم دسترسی به موقع کود و سایر نهاده های دامی ویروس کرونا و تعطیلی بازار نیز همین لقمه بخور و نمیر کشاورزان الیگودرز را آلوده کرد و آنها را در منجلاب بدهکاری های کلان بانکی و بازار فرو برده است.
نبود فرصت برای کاشت نهال،نبود زمان برای کاشت انواع محصولات دیمی زار از قبیل انواع حبوبات در بازار کرونا بازار تولید این محصولات را در فصل برداشت با کمبود و به تبع گرانی مضاعف روبرو خواهد کرد و در نهایت خسارت کرونا تا مدتها گریبان مردم را رها نخواهد کرد. 
اگر دولت تسهیلات بلاعوض و کم بهره در اختیار کشاورزان الیگودرز قرار ندهد در آینده ای نزدیک با سیل خروشان مهاجرت به حاشیه شهرهای صنعتی روبرو خواهیم شد و روستاهایی که یکی پس از دیگری خالی از سکنه خواهد شد.
جابر اسدی خبرنگار ایرنا در الیگودرز
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/134511/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!