ندای لرستان

آخرين مطالب

روزهای خوش لاله‌ واژگون مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - رویش گل زیبای موسوم به لاله واژگون در الیگودرز و ثبت ملی آن موجب شده از این پس توجه و نگهداری این گونه زیبای زاگرس به بیشترین حد رسیده تا مانند برخی منحصر به فردهای تاریخی و طبیعی در معرض انقراض قرار نگیرد.

به گزارش ایرنا در فصل بهار همزمان با نم نمک آب شدن برفها در دامنه کوههای منطقه دره دائی الیگودرز و رویش بسیار زیبای لاله واژگون، سفیدی برف جای نمور خود را به بالهای سبز و لاله های سرخ و زرد واژگون در دشت دالانی می دهد که هر بیننده ای را مجدوب خود می کند. لاله واژگون برخلاف سایر گونه های لاله و گلها از ساقه به سوی زمین برگشته، به همین دلیل واژگون نام گذاری شده و به سبب اینکه درمیان گلبرگهایش همواره قطره آبی محبوس می شود «گل اشک» نیز به آن گفته می شود.
آرام آرام دامنه کوه سترگ تمندر لاله های واژگون خودنمایی می کند و رقص رقصان چشم هر عابری را از دور به رویت خود جلب می نماید.
در این چرخش طبیعی، گردشگران انگشت به دهان و حیران از رفتن برف انبوه در دامنه کوه ها و در حسرت دیدارش تا زمستان سالی دیگر، به شوق دیدار لاله واژگون دست از پا نمی شناسند و الیگودرز را مقصد طبیعت گردی خود قرار می دهند.
اگر چه امسال شاخه های گل رز گلخانه داران الیگودرز در بی مهری ویروس کرونا در حسرت رسیدن به دست مردم واژگون شدند اما لاله های واژگون با اشتیاق تمام و با امید به سلامتی جامعه و نوازش دستان گردشگران طبیعت الیگودرز سر از خانه خاکی خود بیرون آورده اند. 
چوپانی را در صحرا دیدم که گوسفندان خود را فریاد میزد که به گلهای قاقاچه نزدیک نشوید آنها میراث ارزشمند طبیعت ما هستند و وقتی این محبت چوپان را در رویا رویی با لاله واژگون دیدم ، خواستم تا سهم خود را به عنوان یک خبرنگار در حفظ این گونه زیبای گیاهی سیاهه کنم .
یک کارشناس گل و گیاره در این باره می گوید: اواخر فروردین و اردیبهشت ماه دشت‌های دامنه‌ی تمندر اشترانکوه قالیکوه و دشت بخش زلقی و قسمتهایی از ززوماهرو و فرسش پوشیده از لاله های واژگون می شود.
علی طونی افزود: لاله واژگون که به گل افسانه‌ای ایران معروف است، یکی از گیاهان نادر دنیا بوده اما به فراوانی در دامنه‌های زاگرس یافت می‌شود.از قدیم الایام به این گل لاله‌ی اندوهگین یا لاله‌ی سرنگون و به زبان محلی گل قاقاچه نیز می گویند.
وی گفت: لاله‌ی واژگون در واقع یک نوع گیاه نیست، بلکه نام خانواده‌ای از گیاهان با 140 گونه مختلف است که برای اولین بار در سال 1571 به طور علمی شناسایی و فریتیلاری نامیده شد. این گیاهان از خویشاوندان سوسن (لیلی) به شمار می‌آیند. 
جایگاه لاله واژگون در گردشگری الیگودرز
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری الیگودرز گفت: دشت لاله‌های واژگون این شهرستان به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و همه ساله در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده از گل‌های زیبای لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود. این مناظر زیبا از 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد. سالانه 6 هزار گردشگر در این شهرستان از از این دشتها بازدید می کنند.
ایمان شهریسوند افزود: دشت لاله واژگون در الیگودرز یک برند مهم و موثر در حوزه گردشگری است.در این شهرستان بیش از 10 نقطه مهم و بزرگ وجود دارد که رویشگاه این گیاه زیبا است .
وی اظهار داشت: دشت دالانی (یکی از مخازن ژنتیکی کشور) در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه از معروفترین این دشتها در الیگودرز است که حدود دوهزار و 900 هکتار وسعت دارد. کوههای همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا خلق کرده اند و هرسال در اوایل بهار بعد از آب شدن برفها در کوهها، لاله های زیبای واژگون میرویند.
به گفته وی، در این دشت لاله های واژگونی با ارتفاع بیش از120سانتی متر به نامهای"سوسن چلچراغ"ˈ و"اشک مریم" می روید که از گونه های نادر این گیاه هستند.
خطرانی که این گیاه را تهدید می کند
یک کارشناس حوزه گردشگری می گوید: متاسفانه به دلیل علاقه‌ی وافر مردم به چیدن این گل‌های زیبا و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی‌شان در معرض انقراض قرار دارد .
فاطمه مولاییبه افزود: دالانی یکی از زیباترین دشت‌های لاله‌ی واژگون در کشور است که هر ساله گردشگران را در اقصی نقاط کشور به خود جلب می کند. 
وی مهمترین تهدید لاله واژگون را بی توجهی مسئولان و دست اندرکاران دانسته و از مسئولان خواست تا این گل را حراست کنند. 
وی همچنین گفت: لاله واژگون در قرن 16 میلادی مورد توجه گیاه‌شناسان اروپایی قرار گرفت و از گذشته‌های دور این گیاهان در ایران کاملا شناخته شده بودند.
لاله واژگون و تاریخچه ادبی و افسانه ای اش
کارشناس حوزه میراث فرهنگی گفت: اولین اشاره‌ی رسمی به این گیاه در ایران، به نوشته‌های حیکم ابولقاسم فردوسی، به قرن 4 بر می‌گردد و اولین معرفی علمی آن را هم باید در نوشته‌های حکیم مومن تنکابنی در سال 1080 هجری قمری جست‌وجو کرد. 
عباس جمشیدی افزود: شاه سلیمان صفوی در کتاب خود به نام تحفه‌ی حکیم یا تحفه‌المومنین به توضیح استفاده‌های دارویی این گیاه پرداخته بود. در تحفه حکیم از این گل‌ها به عنوان لاله‌ی سرنگون یاد شده است.
وی گفت: به لاله‌ی واژگون لقب گل افسانه‌ای یا اسطوره‌ای ایرانی داده‌اند. خواستگاه این لقب به داستان اندوهناک مرگ سیاوش در شاهنامه برمی‌گردد که البته این داستان بیشتر مربوط به یکی از گونه‌های این خانواده از گیاهان، به نام لاله‌ی اشک مریم یا اشک سیاوش است.
وی تصریح کرد:به دلیل وارونه بودن گل، شیره‌ی آن به سمت زمین سرازیر می‌شود و به نظر می‌رسد که لاله در حال اشک ریختن است که در واقع منشاء نام‌های لاله‌ی اشک مریم، اشک سیاوش و لاله‌ی اندوهگین نیز همین موضوع است.
وی با بیان تاریخچه این گیاه ارزشمند گفت:در بررسی گونه‌های لاله واژگون تا کنون حدود 140 نوع از لاله‌های واژگون شناسایی شده است. ترکیه با 39 گونه و ایران با 15 گونه، مراکز اصلی رشد لاله‌های واژگون به شمار می آید.
برگزاری جشنواره لاله های واژگون با هدف حفظ گونه نادر این گیاه در الیگودرز
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز گفت: هرسال در دشت دالانی این شهرستان با اعلام فراخوان عمومی جشنواره لاله های واژگون برگزار می شود.
حببیب جمشیدی افزود: اجرای موسیقی بختیاری همراه با رقص محلی و عرضه سوغات محلی رنگ و لعاب این جشنواره زیبا را دو چندان می کند.
وی گفت: این برنامه که با مشارکت نهادهای مختلف صورت می پذیرد و چهره های حامی محیط زیست، طبیعت و مسئولان و بیش از 4 هزار نفر بازدید کننده شرکت می کنند.
لاله واژگون الیگودرز ثبت ملی شد
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای مراتب ثبت ملی دشت لاله های واژگون دالانی الیگودرز را به استاندار لرستان ابلاغ کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: این دشت زیبا که مربوط به دوران چهارم زمین شناسی تا عصر حاضر در روستای چقاگرگ شهرستان الیگودرز واقع شده، به شماره 680 در فهرست آثار ملی ثبت رسیده است.
سید امین قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 534 اثر لرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده افزود: از این تعداد 2 هزار و 426 مورد اثر غیر منقول، 13 اثر منقول، 54 اثر معنوی و 41 اثر طبیعی می باشند.
با ثبت ملی این اثر انتظار می رود مسئولان با کوشش بیشتری در حفظ این اثر گرانمایه تلاش کنند و منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و سایر ارگانهای مرتبط با ورود جدی به این مساله در مقام مسوولیت خود برای حفط این گونه ارزشمند با همکاری مردم اهتمام نمایند.
الیگودرز در شرق لرستان قراردارد.
جابر اسدی ایرنا 
برچسب‌ها
الیگودرز ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/134658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد