ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ شکست کرونا ویروس منحوس با نفوس مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان کرونا، ویروسی که امروز کمتر کسی پیدا می‌شود نامش را نشنیده باشد. این ویروس بیشتر کشورهای جهان را درگیر خود کرده و تلفات زیادی نیز به همراه داشته است. کووید 19 مردم ایران و لرستان نیز را همانند سایر کشورها و استان‌های دیگر درگیر خود کرده است.

نکته قابل‌تأمل در خصوص کرونا این است که علیرغم تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه کادر درمان و مسئولین، متأسفانه شاهد هستیم زنجیره انتقال هنوز قطع نشده و این سؤال را در ذهن‌ها متبادر می‌کند که چرا بعد از گذشت چندین ماه هنوز کرونا ویروس در لرستان وجود دارد و مقصر کیست؟
سؤال مهم دیگر این است که چرا علیرغم توصیه‌های همه متخصصین و مسئولین مبنی بر رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی برخی‌ها رعایت نکرده و به‌نوعی عامل انتقال کرونا ویروس در استان هستند.
مردم؛ عامل اصلی مقابله با کرونا
خرم‌آباد در حال حاضر یکی از شهرهای لرستان با آمار بالای ابتلا به کرونا ویروس بوده که در این خصوص جعفر طولابی فرماندار این شهرستان می‌گوید: مردم شهرستان‌های هم‌جوار برای کارهای روزمره مانند خرید، درمان و ... به مرکز استان مراجعه می‌کنند و رفع محدودیت بازار نیز باعث رفت‌وآمد و تجمع بیشتر شده که این عامل در ابتلا و آمار بالای آن در مرکز لرستان مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه قبلاً مردم اگر علائمی داشتند می‌ترسیدند به مراکز درمانی مراجعه کنند، عنوان کرد: اما الآن مراجعات به مراکز بیشتر است و این باعث شده تعداد مبتلایان بیشتر شود.
طولابی با اشاره به اینکه خرم‌آباد نسبت به جمعیت از نظر آمار فوتی رتبه بالایی نسبت به شهرستان‌های دیگر ندارد، بیان کرد: نسبت به جمعیت، بروجرد و دورود مبتلایان بیشتری دارند.
34 پاساژ خرم‌آباد به‌طور مکرر پلمب شد
وی با اشاره به فعالیت 33 پاساژ در سطح شهر، عنوان کرد: برداشت‌ها این بود که قرنطینه تا 15 فروردین ادامه داشته باشد اما تا 23 فروردین تمدید شد؛ در فاصله 16 تا 23 فروردین 34 پاساژ خرم‌آباد به‌طور مکرر پلمب شد.
فرماندار خرم‌آباد ادامه داد: برخی از این پاساژها به‌صورت مکرر بعد از پلمب توسط کسبه بازگشایی می‌شد که درنهایت مجبور به قطع برق آن‌ها شدیم. درمجموع 20 پاساژ در مقاطع مختلف پلمب شدند.
طولابی با بیان اینکه مؤثرترین کار در جلوگیری از آلودگی خود مراقبتی است، عنوان کرد: همچنان رعایت نکات بهداشتی و درمانی و قرنطینه خانگی نیاز است، به خاطر کم شدن محدودیت‌ها ممکن است مردم فکر کنند شرایط عادی شده درصورتی‌که این‌طور نیست و کرونا هنوز وجود دارد و احتمال آلودگی زیاد است.
مراسم‌های ترحیم با رسومات محلی هنوز برگزار می‌شود
فرماندار خرم‌آباد تأکید کرد: مردم متوجه باشند و مراعات کنند، فقط در موارد ضروری از خانه خارج شوند و در صورت خروج نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی استفاده کرده و در مراجعات خود فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند.
وی اضافه کرد: مؤثرترین عامل در مهار و کنترل این ویروس خود مردم هستند که باید رعایت کرده و در مراکز تجمعی حضور پیدا نکنند.
طولابی با اشاره به اینکه متأسفانه مراسم‌های ترحیم با رسومات محلی هنوز برگزار می‌شود، اظهار کرد: از طرف دیگر مغازه‌داران، کسبه و بازار باید پروتکل بهداشتی که برایشان تعریف شده را مراعات کنند.
فرماندار تصریح کرد: کسبه باید نکات بهداشتی فردی و محیطی را رعایت کرده و با تدبیر محیط کسب را طوری طراحی کنند که جمعیت زیادی داخل مغازه نیاید که اگر این‌گونه باشد قابل‌کنترل است و سطح آلودگی پایین می‌آید.
در یکی دیگر از شهرهای لرستان به نام الشتر قضیه کرونا در مقایسه با خرم‌آباد فرق می‌کند و آمار مبتلایان به کووید 19 خوشبختانه در حال کم شدن هستند که جای بسی خوشحالی دارد.
چاره‌ای جز انجام یک سری ریسک‌های مدیریتی نداشتیم
دراین‌باره دکتر شریف خسروی، فرماندار سلسله اظهار کرد: متأسفانه در روزهای اول وضعیت وخیمی در شهرستان سلسله به‌ویژه شهر الشتر را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: در بحث ابتلا به ویروس کرونا اولین شهرستان در استان و به نسبت جمعیت نیز در کشور جزو شهرستان‌های اول بودیم و چاره‌ای جز انجام یک سری ریسک‌های مدیریتی نداشتیم ازجمله اینکه قبل از ابلاغیه‌های کشوری و استانی با هماهنگی استاندار کارها را پیش بردیم.
خسروی ادامه داد: کل ادارات به‌ویژه دو اداره خدمت‌رسان به محرومین مانند کمیته امداد و بهزیستی را از 16 اسفندماه تعطیل کردیم، یعنی هیچ دستگاه خدمت‌رسانی در شهر فعال نبود جز اتفاقات آب و فاضلاب، گاز و برق که به‌صورت شیفتی فعال بود.
فرماندار سلسله با بیان اینکه برخی کسبه موضوع را جدی نگرفتند که مجبور شدیم با موتور جوش مغازه‌های آنان را ببندیم، ادامه داد: کل دستگاه‌ها کمک کردند اما برای کمک به افراد کم‌بضاعت قرارگاه شهید سلیمانی را تشکیل دادیم که کل خیرین، NGO ها و موکب‌ها ذیل این قرارگاه قرار گرفتند که فرمانداری مسئول و سپاه پاسداران به‌عنوان جانشین انتخاب و فعالیت‌هایی انجام شد.
از نظر اقلام بهداشتی در دستگاه‌های خدمت‌رسان هیچ‌گونه کمبودی نداریم
وی با اشاره به اینکه از نظر اقلام بهداشتی در سطح دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند شبکه بهداشت هیچ‌گونه کمبودی نداریم، تصریح کرد: در این مدت شش تخت ICU آوردیم و یک دستگاه سی‌تی‌اسکن سفارش داده شده، از فرصت کرونا برای تجهیز بیمارستان استفاده کردیم.
خسروی بیان کرد: در کل مغازه‌ها ماسک موجود است، مردم توقعاتی دارند و فکر می‌کنند که همه باید ماسک N95 داشته باشند.
فرماندار سلسله با اشاره به اینکه در رابطه با الکل هیچ‌گونه مشکلی نداریم، عنوان کرد: در بحث دستکش نیز دستکش‌های یک‌بارمصرف در حد بضاعت وجود دارد.
وی تأکید کرد: الآن آمارمان صفر شده اما بعد از دستور باز شدن مغازه‌ها بعضی‌اوقات شاهد عدم رعایت نکات بهداشتی در سطح شهرستان هستیم که اگر مردم این نکات را رعایت نکنند یک موج دیگر را خواهیم داشت.
این مسئول افزود: تا جایی که امکان دارد تلاش می‌کنیم عرصه‌های عمومی را کنترل کنیم اما مردم نیز باید نکات بهداشتی رعایت کنند؛ برخی افراد فکر کرده که کار تمام شده و دیگر این نکات را رعایت نمی‌کنند.
برآیند صحبت‌های دو فرماندار شهرهای لرستان و به‌نوعی روی سخن آنها، مردم است، مردمی که نقشی اساسی در کنترل و یا افزایش مبتلایان به این ویروس منحوس داشته و به‌نوعی بازیگر اصلی مقابله با کرونا هستند.
در این رابطه بعد روانشناسی موضوع رعایت مردم در راستای مقابله با ویروس نیز قابل‌تأمل و اعتناست.
هوشمندانه بیرون برویم
علی فرهادی از روانشناسان لرستانی دراین‌باره اظهار کرد: مردم هنوز هم خیلی خطر این ویروس را جدی نگرفته‌اند.
وی ادامه داد: آن‌گونه که باید از ابتدا با کرونا به‌صورت جدی برخورد نشد و مردم نیز آن را خیلی جدی نگرفتند.
فرهادی با اشاره به اینکه اواخر اسفند و فروردین مردم خیلی خوب رعایت کردند اما مجدداً رها شد، عنوان کرد: فقط بحث جدی نگرفتن مردم نیست بلکه مسائل معیشتی نیز مطرح است، خیلی از مردم واقعاً به خاطر مسائل اقتصادی مجبور هستند از خانه بیرون بیایند.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل می‌تواند این باشد که شاید مردم یک مقدار تحت‌فشار بودند و دو ماه قرنطینه و در خانه ماندن آن‌ها را کلافه کرده بود و منتظر خروج از قرنطینه بودند.
دلیل خاص برای عدم رعایت مردم وجود ندارد
فرهادی با بیان اینکه یک دلیل خاص برای عدم رعایت مردم وجود ندارد، تصریح کرد: اگر مردم قصد بیرون آمدن دارند مشکلی نیست اما پروتکل‌ها را رعایت کنند، زمانی که بیرون می‌روند در مکان‌های شلوغ ماسک زده و دستکش بپوشند.
وی ادامه داد: سعی کنند خروج غیر ضرور نداشته باشند اگر واقعاً ضرورت دارد بیرون بیایند، گشت الکی در خیابان‌ها برای سلامتی خودشان، مردم و جامعه خطرناک است، ضمن اینکه باید پذیرفت دو ماه در خانه ماندن برای مردم سخت است، تحت‌فشار بوده و عصبی و کم‌حوصله شده‌اند.
فرهادی ادامه داد: با تمام این تفاسیر اگر بپذیریم که این ویروس هنوز خطرناک بوده و از بین نرفته و احتمال موج‌های بعدی وجود دارد مردم حتماً باید اصول بهداشتی را رعایت کنند، یعنی نباید تصور کنند که کلاً تمام شده بلکه خطر آن وجود دارد ولی پروتکل‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم.
رفتار برخی مردم جای نگرانی دارد
وی اضافه کرد: متأسفانه وقتی بیرون می‌رویم می‌بینیم مردم کاملاً عادی برخورد می‌کنند اصلاً انگارنه‌انگار که کرونا ویروس در کشور ما وجود دارد و شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و هنوز هم ادامه دارد که این رفتار جای نگرانی دارد.
فرهادی گفت: اینکه دولت اعلام کرد برخی مشاغل شروع به کار کنند به این معنی نیست که خطر رفع شده، این اعلام به خاطر وضع معیشتی یک سری گروه‌ها بوده است، چراکه در خیلی از کشورهای پیشرفته نیز یک سری محدودیت‌ها به خاطر مسائل اقتصادی برداشته شد، لذا مردم باید توجه داشته باشند به‌منزله از بین رفتن بیماری نیست.
وی تصریح کرد: در آمارهای روزانه حداقل بین 900 تا 1000 نفر مبتلای جدید و مرگ براثر این بیماری داریم به همین دلیل باید حتماً تا حد امکان خروج غیرضروری نداشته باشند و در صورت خروج از منزل حتماً مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
این روانشناس عنوان کرد: مردم نباید این تصور را داشته باشند که خطری وجود ندارد و زندگی کاملاً عادی است که تصوری اشتباه است و مجبوریم به زندگی با شرایط خاص ادامه دهیم.
فرهادی تأکید کرد: وقتی دشمن رفتارش عوض می‌شود برخورد ما باید متناسب با شرایط خاص باشد اما در حال حاضر متأسفانه مردم مانند شرایط عادی برخورد می‌کنند.
وی افزود: توصیه ما این است که اگر کار واجب داریم بیرون برویم اما هوشمندانه یعنی اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و از افرادی که بیشتر در خطر هستند دوری کنیم که مبادا مشکلی پیش بیاید.
نقش مهم مردم در این جدال نابرابر با کرونا زمانی بیشتر و بیشتر پررنگ‌تر می‌شود که متخصصان و پزشکان نیز بر آن صحه گذاشته و بر آن تاکید می‌کنند.
مردم کرونا ویروس را به شوخی گرفتند
دکتر تبسم زواری، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با بیان اینکه مردم کرونا ویروس را به شوخی گرفتند، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا در استان با بیماران زیادی سروکار داشتیم، متاسفانه مشکلی که الان داریم این است که مردم فکر می‌کنند کووید 19 تمام شده در حالیکه همچنان روزانه شاهد بستری بیماران هستیم.
وی ادامه داد: تعداد بیماران کرونایی در استان شاید کمتر شده است اما خیلی از بیماران ما بسیار بدحال هستند.
این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: بیماری کرونا ربطی به سن و سال ندارد چرا که خیلی از بیماران در سنین جوانی مبتلا شدند.
زواری با بیان اینکه فکر نکنیم کرونا تمام شده است، افزود: متاسفانه رفت و آمدها در خیابان‌های شهر زیاد شده و به نظر می‌رسد رعایت مردم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مردم ماسک‌ها را برداشته و دستکش‌ها را درآورده و به نظر می‌رسد ترس آنها از کروناویروس ریخته و یا برخی‌ها آن را به شوخی گرفته‌اند در حالیکه تمام نشده و هنوز این بیماری را شکست ندادیم.
زواری تاکید کرد: از مردم درخواست می‌کنیم توصیه‌ها و موازین بهداشتی را مانند قبل رعایت کنند و تا زمانی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و کادر درمانی اعلام شود که تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس کم شده موازین بهداشتی را رعایت و توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند.
وضعیت بروجرد و خرم‌آباد به لحاظ کرونا ویروس خوب نیست
دکتر محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: وضعیت بروجرد و خرم‌آباد در بحث کرونا ویروس خوب نیست.
وی با بیان اینکه اگر وضعیت خرم‌آباد و بروجرد به لحاظ کرونا ویروس خوب بود می توانستیم بگوییم که در استان سیر نزولی را طی می‌کنیم، بیان کرد: الشتر اپیدمی گرفت و به سرعت بالا رفت و اگر همانگونه که در این شهر کارهایی انجام شد در این دو شهرستان هم همانگونه عمل شود و مردم بیشتر همکاری کنند وضعیت کرونا ویروس در استان نزولی خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون بیماری‌یابی در استان فعال‌تر است، گفت: سهم مبتلایان در بروجرد و خرم‌آباد به نسبت جمعیت آنها بیشتر است و تلاش زیادی همکاران در حوزه‌های اداری و بهداشتی این دو شهر در حال انجام است و از مردم درخواست می‌کنم همکاری لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا هوشمند است و ما باید هوشمندانه در مقابل آن عمل کنیم تا شکستش دهیم، اظهار کرد: در روستاها دید و بازدید و دور همی زیاد است؛ در برخی روستاهای استان مساله داریم و همکاران بهداشتی و بهورزان به این نقاط رفتند و نقاط، محلات و کانون‌ها در حال شناسایی هستند.
متاسفانه مردم رعایت نمی‌کنند و در خانه نمی‌مانند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان مردم عادت دارند که افطاری دور هم جمع شوند، تاکید کرد: به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ویروس امسال ماه رمضان از دور هم قرار گرفتن و افطاری دادن اجتناب شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه مردم رعایت نمی‌کنند و در خانه نمی‌مانند، گفت: شاهدیم که مردم به خیابان‌ها آمدند در حالیکه باید وضعیت کرونا ویروس را جدی بگیرند.
حساسیت و خطرناک بودن کرونا بر هیچ کسی پوشیده نیست و در اثنای مقابله با آن برخی افراد به‌صورت سهوی و یا عمدی، خواسته یا ناخواسته موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و اگر بدانند شاید با این کارشان باعث فوت یک یا چند نفر می‌شوند تجدیدنظر خواهند کرد.
همانند قبل چشم‌انتظار یاری سبزتان هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/134894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان