ندای لرستان

آخرين مطالب

پسماندهای کرونایی مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - کرونا گرچه ابعاد مختلفی از زندگی مردم را متاثر از وجود ناخوانده خود کرد و همچنان سبک زندگی و رفت و آمدهای افراد جامعه به فراخور زندگی کرونایی متفاوت شده، ولی دفع غیراصولی پسماندهای کرونایی ممکن است سبب ماندگاری این ویروس شود.

به گزارش ایرنا، اگرچه در روزهای اردیبهشتی امسال برخی از افراد سعی می کنند به گونه ای با زندگی کرونایی روز خود را به شب برسانند اما واقعیت آن است که همچنان دلتنگی های افراد برای روزهای بدون کرونا مشهود است و هرگز این روزهای سخت کرونایی برای مردم عادی نشده است.
این روزها نیز همانند روزهای نخستین شیوع این بیماری که بیش از هرچیز ماسک ها و دستکش های مصرف شده در سطح خیابان ها و معابر هر رهگذری را از حضور مهمانی ناخوانده مطلع می کرد، نیم نگاهی در معابر و کنار سطل های زباله خبر از ماندگارشدن ویروس کرونا و ناچاری افراد از استفاده از ماسک و دستکش می هد.
با وجود تاکیدات بسیار پزشکان و متخصصان بر رعایت پروتکل های بهداشتی در دفع صحیح و اصولی پسماندهایی مانند ماسک و دستکش های مصرف شده اما همچنان تعداد زیادی ماسک و دستکش رها شده در سطح معابر نظر هر عابری را جلب می کند. 
با باز شدن مراکز درمانی و مطب ها نیز حجم این پسماندها و دفع غیر اصولی آنها توسط مراکز درمانی خصوصی بیشتر شده است در حالیکه انتظار از این مراکز رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی و دفع صحیح و اصولی پسماندها و در نظر گرفتن فضاها مناسب برای دفع دستکش ها و ماسک ها مراجعه کنندگان است.
در حالیکه حجم قابل توجهی از این پسماندها روزانه در معابر و مراکز درمانی خصوصی به طرز ناصحیحی دفع می شود و انتظار مردم از دفع سریع این پسماندها از سطح شهرها و انتقال به سایت پسماندهای عفونی است.
نطارت بر بی خطرسازی پسماندها در لرستان به صورت جدی انجام می شود
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: طبق قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی پسماندهای پزشکی، هر تولیدکننده پسماند پزشکی موظف است که نسبت به بی خطرسازی پسماندهای تولید شده با تایید حفاظت محیط زیست اقدام کند.
الهام برنا با بیان اینکه در شهرستان های خرم آباد، دورود و بروجرد پسماندهای مراکز بهداشتی درمانی خصوصی ، توسط بخش خصوصی جمع آوری، بی خطرسازی و امحا می شود افزود: همچنین در سایر شهرها نیز پسماندهای عفونی پس از جمع اوری در نزدیکترین بیمارستان بی خطر سازی می شوند.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: دستگاه های بی خطرسازی پسماندهای عفونی روزانه صحت سنجی می شوند و ماهانه نیز توسط آزمایشگاه های همکار معتمد و اکیپ های نظارتی این اداره کل سنجش می شوند.
به گفته وی از زمان شیوع کرونا تاکنون عملکردهای سختگیرانه تری برای نظارت ها اعمال می شود و با موارد تخلف نیز برخورد شده است.
وی تاکید کرد: تمام مراکز بهداشتی درمانی موظف به بی خطر سازی روزانه پسماندها هستند و به هیچ وجه این پسماندها نباید در مراکز درمانی جمع آوری شود.
برنا اظهار داشت: به شهرداری های استان نیز تاکید شده تا زباله های حاوی دستکش و و ماسک علاوه بر جمع آوری در سطح شهر در محل دفن زباله ها نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی امحا شوند.
دستکش و ماسک آلوده می تواند منبع انتقال ویروس کرونا شود
رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پسماندهای ماسک و دستکش آلوده شهروندان علاوه بر آلودگی منظری در سطح شهرها به دلیل آلودگی ویروسی باید مدیریت شوند و پس از ایزوله سازی و بی خطر سازی درمکان های مناسب پسماندهای بیمارستانی و عفونی دفن شوند.
علی سالاروند افزود: این پسماندها باید در سطل های زباله درب بسته دفع شده و مطابق با دستورالعمل و پروتکل تعریف شده به صورت ویژه بی خطرسازی و در محل پسماندهای پزشکی دفن شوند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی باید مطابق با پروتکل بی خطر سازی و در محل پسماندهای پزشکی این پسماندها را دفن کند، ادامه داد: در این راستا بیمارستان شهدای عشایر توسط یک شرکت خصوصی اقدام به دفن این زباله ها با نظارت حفاظت محیط زیست استان می کند.
سالاروند اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی در دفع این زباله توسط شهروندان نیز امری ضروری است که باید از دورریختن این پسماندها در سطح شهر و جداول پرهیز شود این در حالی است که برخی افراد برخلاف وجود سطل های درب بسته اما در پمپ بنزین ها اقدام به رهاکردن دستکش ها در محیط می کنند.
وی در خصوص استفاده بی رویه از مواد ضدعفونی کننده و شوینده ها ادامه داد: استفاده ناصحیح از مواد علاوه بر مشکلات تنفسی و پوستی باعث ایجاد صدماتی به محیط زیست خواهد شد.
رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: سیستم تسویه صنایع الکل که این روزها با ظرفیت بیشتری فعالیت می کنند نیز مشکلاتی برای محیط زیست دارد که بهترین روش تغییر مواد اولیه و استفاده از گلوکز به جای ملاس است و میزان آلودگی کاهش خواهد یافت.
مراکز درمانی موطف به بی خطرسازی پسماندها هستند
مدیربهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تمام بیمارستان های استان بجز بیمارستان امام خمینی شهرستان چگنی (به دلیل تعداد کم تخت های فعال )دارای دستگاه بی خطر ساز پسماندهای ویژه هستند.
ستایش دریکوند اظهار داشت:پسماندهای تولیدی در بیمارستان های استان با استفاده از دستگاه بی خطر ساز فعال در آنها بی خطر و سپس با بر اساس قرار داد منعقد شده با شهرداری یا مدیریت پسماند یا معاونت خدمات شهری پسماندهای بی خطر شده و پسماندهای عادی بیمارستان تحویل شهرداری شده و این پسماندها به مکان نهایی سایت دفع پسماندهای شهر منتقل و در آنجا در ترانشه های جداگانه دفن بهداشتی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه تمام پسماندهای مطب های خصوصی و مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه ها و کلینیک های و مطب های دندانپزشکی توسط این شرکت انجام می شود، ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده تمام پسماندهای مراکز بهداشتی درمانی خصوصی نیز توسط این شرکت جمع آوری و در بیمارستان بی خطر سازی می شود.
وی یادآور شد: در بیشتر شهرهای استان نیز این اقدامات انجام می شود و سازمان نظام پزشکی مطب ها را مجبور به عقد قرارداد می کند که پسماندها به صورت توافقی جمع آوری شود و به بیمارستان ها منتقل و با استفاده از دستگاه بی خطرساز مستقر در بیمارستان نسبت به بی خطر سازی پسماندهای عفونی ویژه اقدام شود.
مدیربهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پس از بی خطر سازی پسماندهای عفونی با دیگر پسماندهای عادی در اختیار شهرداری قرارداده می شوند.
دریکوند با بیان اینکه میزان پسماندهای بیمارستانی به تعداد تخت های فعال بیمارستان ها بستگی دارد، اظهار داشت: در ایام شیوع کرونا اگرچه تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها کاهش یافت اما از طرفی وسایل حفاظتی بیشتری توسط پرسنل استفاده شده و حجم پسماندها تغییر چندانی نداشته است.
وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از واحدهای بهداشتی درمانی تاکنون در این راستا اقدامی نکرده اند که تفکیک پسماندهای عادی و عفونی در این مراکز مورد تاکید است و مسولان و مدیران مطب ها باید باید با قراردادن کیسه های ویژه زباله های عفونی به این مهم توجه کنند و پسماندها به صورت بهداشتی در قااب عقد قرارداد با شرکت های خصوصی و یا شهرداری دفع شود تا ترشحات این پسماندها باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی نشود.
دریکوند افزود: درصورت عدم توجه مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی به این مهم این مراکز به مراجع قضایی مربوطه به جرم تهدید علیه سلامت عمومی جامعه معرفی خواهند شد.
مدیربهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: واحدهای بهداشتی درمانی استان ملزم به رعایت پروتکل بهداشتی مربوط به واحد خود هستند و می توانند این موارد را از سایت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دریافت کنندو ملزم به اجرای آن هستند.
وی توصیه کرد: به منظور رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در گام دوم مقابله با کووید 19 از تجمع بیماران و همراهان در مطب ها و کلینیک ها و سایر امکان خود داری شود و با کمترین ازدحام جمعیت در داخل این مراکز فعالیت های درمانی ادامه یابد.
وی اظهار داشت: از هم استانیها تقاضا می شود از رها کردن ماسک و دستکش های استفاده شده در سطح معابر جدا خودداری کنند چراکه این موارد ممکن است کانون انتقال بیماری کرونا در استان باشند.
دریکوند گفت: رعایت شرایط بهداشتی، نظافت عمومی، گندزدایی مستمربا استفاده از مواد مجاز به صورت مستمر و تهویه مناسب تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی مورد تاکید ویژه در این مراکز است.
مدیربهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک هزار و 850 واحد بیمارستانی دولتی و خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی و آزمایشگاهی در سطح استان فعال است و روزانه 10 هزار و 459 کیلوگرم پسماندعفونی در این مراکز تولید می شود که با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به دفع و بی خطرسازی اصولی انها اقدام می شود.
وی اظهار داشت: در این راستا به منظور بررسی صحت عملکرد دستگاه های بی خطرساز پسماندمستقر در بیمارستانهاتست های شیمیایی و بیولوژیکی به صورت مستمر و بر اساس راهنمای دستگاه مورد استفاده قرار می گیردو نتایج در در بایگانی ثبت می شود.
دریکوند ادامه داد: نظارت مستمر توسط واحد بهداشت محیط بیمارستان و چند کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها در قالب بازرسی و پایش ادواری انجام می شود.
به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون 99970 در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 63 نفر در 24 ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به 6340 نفر رسیده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مدیریت پسماند خرم آباد لرستان
پروندهٔ خبری
کرونا و محیط زیست

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/135753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی