ندای لرستان

آخرين مطالب

کرونا خانه نشینی و کودکانی کلافه مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - کودکانی کلافه، پرخاشگر و بی حوصله را این روزها در هر خانه ای می توان دید که دیگر با هیچ وسیله ای سرگرم نمی‌شوند و برای رهایی از این وضعیت بیقراری می‌کنند.

تعطیلی مدارس، مهدها، باشگاه‌ها، سینماها و شهربازی ها برای طولانی مدت و اجبار به در خانه ماندن همانگونه که برای همه افراد بعد از مدتی منجر به بیقراری و بی حوصلگی میشود به همان نسبت در کودکان و گاهی با شدت بیشتری باعث اضطراب و روابط چالشی با والدین می شود.
کودکان به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان می دهند، بعضی از آنها گوشه‌گیر، مضطرب و عصبانی می شوند و برخی دیگر بیشتر خودشان را به والدین می‌چسبانند.
در مواردی نیز بنا بر گفته مادران بخصوص در این شرایط همراه با تعطیلی مراکز تفریحی و آموزشی، کودکان دچار استرس بیشتر و مشکلاتی همچون لکنت زبان شده اند، که می تواند ناشی از اضطراب کودک باشد.
مادر یک کودک هفت ساله می گوید: اوایل راحت تر می شد پسرم را در خانه سرگرم کنم و خودش هم به روش های مختلفی خودش را مشغول بازی و سرگرمی می کرد اگر آن موقع با آرامش و امیدواری می گفت بعد از کرونا مثلا فلان کار را انجام می دهیم یا فلان جا می رویم این روزها با خشم و عصبانیت می پرسد پس این کرونا کی تمام می شود؟!
یکی دیگر از مادران میگوید: با توجه به عصبانیتها و پرخاشگریهای مستمر کودک پنج ساله ام چندین بار با صدای مشاور و روانشناس تماس گرفته ام تا بتوانم کمی آرامش کنم.
این مادر می گوید: دخترم خیلی با عصبانیت حرف می زند و تقریبا تمام خواسته های معمولی خودش را با پرخاش بیان میکند و با هیچ کار و هیچ بازی دیگر بیشتر از چند دقیقه سرگرم نمیشود.
یکی دیگر از مادران از بیخوابی ها کودک 11 ساله خود می گوید که خواب منظمی ندارد و همین بیخوابی ها و الزام به در خانه ماندن بیشتر از پیش او را بی حوصله کرده است.
آزاده ترک روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط بعد از کرونا و خانه نشینی های ناشی از آن، میران اضطراب در کودکان بیشتر شده است و روابط بین کودکان و والدین با مشکلاتی و چالش هایی همراه شده است.
وی افزود: بسیاری از خانواده ها در تماس هایی که با صدای مشاور دارند، از کودکان خود گزارشهایی مبنی بر پرخاشگری آنها می دهند علاوه بر این کودکان مضطرب تر شده اند و آن دسته از کودکانی که از قبل دچار مشکل اضطراب بوده اند اکنون و بعد از این دوران طولانی در خانه ماندن میزان اضطراب آنها بیشتر شده است.
این درمانگر کودک و نوجوان که طی این مدت در صدای مشاور فعالیت داشته است، می گوید: خانواده ها و در مجموع جامعه برای چنین شرایطی همانند اجبار به در خانه ماندن و خانه نشینی و قرنطینه تجربه ای تا کنون نداشته است و در نتیجه برنامه مشخصی هم برای چنین دورانی وجود نداشت.
ترک بیان کرد: در شرایطی که بنا بر یک نظم و برنامه ریزی، کودکان مدرسه، مهد، باشگاه، مراکز تفریحی و آموزشی می رفتند به یکباره می بایست تماما در خانه می ماندند که این تغییر در شرایط طبیعی است که همانگونه که برای افراد بزرگسال همراه با بیحوصلگی هایی باشد برای کودکان نیز منجر به بیقراری شود.
این روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان ادامه داد: در عین حال با شروع برنامه های آموزش مجازی و مشکلات ناشی از آن بیشتر وقت مادران صرف این مساله می شود.
وی بیان کرد: کودکان نگران شرایط موجود هستند با یادآوری اینکه قبلا من مدرسه، مهد، شهر بازی و مراکز ورزشی، پارک خانه مادربزرگ می رفتم و اکنون تمام وقت در خانه و در معرض تذکرات والدین برای توجه به کلاس های مجازی قرار دارد که می تواند برای کودکان فشار آور باشد.
این روانشناس گفت: کودکان از اینکه تمام وقت خود را باید در بزرگسالان و والدین خود باشند بیحوصله می شوند و بهانه گیری می کنند و از طرفی خود والدین نیز شرایط مساعدتری نسبت به کودک ندارند و آنها نیز حوصله شان سر رفته است بنابراین روابط والدین و فرزندی همراه با مشکلاتی شده است.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی والدین باید زمان بیشتری را صرف بازی با کودکان کنند و در زمان هایی محدود در مکان هایی که تردد کمتر است با رعایت اصول بهداشتی ، کودکان را از خانه بیرون بیاورند و چنانچه پشت بام های امنی وجود دارد بردن کودکان به آن فضا می تواند موثر باشد.
ترک بیان کرد: در فضاهایی امن انجام بازی هایی همچون دوچرخه سواری و اسکوتر نیز می تواند در ایجاد حال خوب کودکان اثرگذار باشد.
این روانشناس بالینی و درمانگر کودک و نوجوان گفت: باید در خصوص رعایت اصول بهداشتی با آرامش به کودکان توضیحات لازم داده شود و در عین حال از تذکرهایی زیاده از حد و پی در پی نیز خودداری کرد چرا که نتیجه عکس خواهد داد و ممکن است کودک بر اثر لجبازی رعایت نکند.
وی گفت: اگر کودکان پرخاشگر شده اند در آن حد که به خودش و اطرافیان آسیب نمی زند بهتر است فاصله خود را با آنها حفظ کنیم و قدری مسالمت آمیز تر با آنها رفتار شود.
ترک با اشاره به اینکه کلافگی کودکان با آموزش مجازی بیشتر شده است گفت: گاهی خواندن کتاب می تواند تا حدودی در رفع بی حوصلگی های کودکان و والدین موثر باشد.
این روانشناس بالینی و درمانگر کودک و نوجوان گفت: کودکانی که از قبل اضطراب داشته اند ولی الان اضطراب آنها خیلی بیشتر شده است ، والدین حتما باید به مراکز درمانی مشاوره مراجعه کنند یا حداقل بصورت آنلاین مشاوره بگیرند.
وی گفت: والدین باید در خانه مراقب گفت وگوهای خود باشند و بگونه ای صحبت کنند که منجر به ایجاد اضظراب در کودکان نشود زیرا با افزایش اضطراب این مشکل می تواند به وسواس در کودکان تبدیل شود.
این درمانگر کودک و نوجوان یادآورشد: علاوه بر این والدینی با صدای مشاور تماس می گیرند بخصوص آنهایی که کودک بیش فعال دارند و گزاش هایی مبنی بر اینکه کودک آنها در انجام تکالیف با مشکلاتی مواجه شده است ارائه می دهند.
وی افزود: باید ، برنامه خواب بچه ها را بخوبی طراحی کرد زیرا خواب نامناسب باعث می شود خستگی و بی حوصلگی کودکان بیشتر شود و در طول روز چالش بیشتری در روابط کودکان و والدین ایجاد می شود.
این روانشناس بالینی بیان کرد: بهتر است برای یک خواب خوب در کودکان، زمان تماشای تلویزیون در کودکان را قبل از خواب کاهش داد و با یک موسیقی آرام و در آغوش گرفتن کودک به ایجاد آرامش و خواب راحت در کودکان کمک کرد.
وی افزود: همچنین به منظور ایجاد یک خواب راحت در کودکان باید قبل از خواب با آنها بازی های هیجانی انجام نداد.
برچسب‌ها
کرونا بروجرد اختلالات اضطرابی ویروس کرونا در خانه بمانیم لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/136621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد