ندای لرستان

آخرين مطالب

پل‌هایی که پول به آب دادند مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان پل‌های تخریب شده موقت و دائم لرستان در جریان سیل سال گذشته هم‌چنان وضعیت مبهمی دارند.

لرستان و سیل سال گذشته با هم پیوندی ناگسستنی داشتند به‌طوریکه بهار و زمستان سوغاتشان به مردم چیزی نبود جز تخریب.
سیل پنجم و دوازدهم فروردین و هفتم اسفند سال گذشته بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های لرستان خسارت وارد کرد که تخریب کامل 206 دهنه پل بخشی از آن بود.
پس از سیل ویرانگر دوازدهم فروردین کار بازسازی و احداث پل‌های موقت به سرعت توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان آغاز شد و تعدادی از آنها نیز با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح و به‌بهره‌برداری رسید.
اما نکته قابل تامل در خصوص این پل‌ها عدم تاب‌آوری آنها پس از افتتاح چندین‌ماهه برابر سیل هفتم اسفندماه سال گذشته بود جایی‌که دو پل مهم دوآب و چم‌شهران با صرف میلیاردها تومان هزینه جهت افتتاح با سقوط در رودخانه کشکان تخریب شد.
خسارت 100 میلیاردی به پل‌های پلدختر
هفتم اسفندماه سال گذشته حسن رضاییان فرماندار پلدختر در جریان سیل گفت: در ارزیابی‌های اولیه برآورد می‌شود که بیش‌از 100 میلیارد ریال به پل‌های شهرستان خسارت وارد شده باشد.
وی با اشاره به تخریب کامل پل چم‌شهران، اضافه کرد: پل‌های شهید آزادی، کیان آباد و بابازید نیز خسارت دیده‌اند.
خسارت به هشت دستگاه پل‌ لرستان
خداداد مقبلی‌ معاون سازمان راهداری کشور نیز همان روز با بیان اینکه سطح آب رودخانه کشکان بسیار بالاست، گفته بود: متاسفانه سیلاب در رودخانه کشکان منجر به تخریب پل‌های موجود در مسیر رودخانه شد.
وی افزود: در مجموع هشت دستگاه از پل‌های استان دچار خسارت شد که یکی از پل‌های فلزی که جدیدا نصب کرده بودیم نیز تخریب شد.
عرشه فلزی یا پل؟
یک روز پس از وقوع سیل و اظهارنظرهای مختلف در خصوص تخریب پل‌های افتتاح شده عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در اظهارنظری عجیب گفت: عرشه فلزی پل‌ها نصب شده بود.
وی اظهار کرد: در چهار روز اخیر 400 راهدار در قالب 40 تیم فعال با 288 دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی هستند که علیرغم افزایش شدید سطح آب رودخانه‌های استان و طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی، با توجه به آمادگی راهداری لرستان و شناسایی نقاط بحرانی، تاکنون انسداد و آبگرفتگی قابل توجهی بجز در محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر گزارش نشده است و تلاش راهداران بدون وقفه ادامه دارد.
شرفی افزود: درخصوص تخریب پل‌های چم شهران و دوآب و همچنین پنج پل دیگر ذکر شده به اطلاع می‌رساند که این پل‌ها در سیل فروردین 98 تخریب شدند که راهداری به علت عدم تامین اعتبار لازم جهت احداث پل های جدید و به ناگزیر جهت تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل‌ها به صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذی‌صلاح انجام گرفته است و درصورت تامین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه‌های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.
درست است که احداث پل موقت همانطوری که از نامش پیداست برای رفع مشکل در زمان کوتاهی بوده ولی سوال اینجاست چرا جانمایی و نصب آنها طوری انجام شد که در آن زمان اندک نیز جوابگو نبود و میلیاردها میلیارد پول بیت‌المال به راحتی از بین رفت و مدیرکل راهداری آنها را پل ندانست و از آن با عنوان عرشه فلزی یاد کرد.
افق دید پروژه‌ها را بیشتر در نظر می‌گرفتند
نادیا امرایی معاون فرماندار پلدختر نیز خواستار این شد که مشاوران این پل‌ها می‌بایست افق دید پروژه‌ها را بیشتر در نظر می‌گرفتند.
وی بیان کرد: در جریان سیل فرودین 98، 7 پل با دهنه بالای 30 متر در شهرستان تخریب شدند به علاوه خاکریز پل بابازید.
امرایی بیان کرد: بعد از سیل نیز پل‌های موقت چم مهر، کلات زیودار، پل کیان‌آباد کولیوند، چم شهران، ابراهیم‌آباد معمولان و پل‌پران پرویز احداث که برخی از آن‌ها تخریب شد.
وی اضافه کرد: دهنه پل چم‌شهران پاسخگوی حجم آب نبود و در جریان سیل تخریب شد.
امرایی با بیان اینکه پل چم‌چمران و چم‌مهر موقت هستند، گفت: اگر به این پل‌ها دهنه اضافه نشود هر سال این اتفاق یعنی تخریب آنها صورت می‌گیرد.
وی افزود: در سیل سال گذشته دو پل برگلان سوخته و طاق عباس‌علی نیز تخریب شده‌اند که تاکنون نصب نشده‌اند.
امرایی تصریح کرد: در حال حاضر تنها دو پل ثابت کلات و کیان‌آباد نصب شده و بقیه یا نصب نشده یا موقت هستند.
این مسئول تاکید کرد: دهنه‌های پل‌های موجود پاسخگوی دبی رودخانه نیست و مشاور طراح باید دوره و افق دید را بالاتر ببینند.
معاون فرماندار پلدختر بیان کرد: وقتی سیل اتفاق افتاد مطالبات مردم نیز زیاد بود و آنان تحمل نمی‌کردند و به همین خاطر اداره راهداری مجبور بود این سازه‌های موقت را نصب کند ولی چون کمبود اعتبار وجود دارد بعضا پل‌ها همانطور باقی مانده تا زمانی‌که تامین اعتبار شود.
سوال اینجاست چرا باید مشاوران در طراحی این پل‌های موقت که هزینه‌های زیادی نیز برای احداث آنها صرف شده دهنه‌های بیشتری در نظر نگرفته و افق دید را چندین سال بیشتر نکرده‌اند؟
مطالعات نقش اصلی را بر روی یک سازه دارد
علیرضا مقسمی از کارشناسان سازه نیز در این‌باره با بیان اینکه مطالعات نقش اصلی را بر روی یک سازه دارد، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که در لرستان وجود دارد عدم آشنایی افراد با توپوگرافی استان است.
این کارشناس تصریح کرد: مشاورانی که برای پروژه انتخاب می‌شوند درباره شرایط اقلیمی لرستان اطلاعاتی ندارند و نظارتی بر کیفیت ساخت‌وسازها آنچنان انجام نمی‌شود.
این کارشناس سازه ادامه داد: استانداردهایی برای یک سازه در یک بستر وجود دارد اول بستر کار و آزمایش لازم انجام می‌شود بعد روی آن پل و بنایی را ایجاد می‌کنند.
وی اظهار کرد: اینجا مطالعات نقش اصلی را نشان می‌دهد، در مطالعات بررسی می‌شود که در ده سال آینده در این منطقه چه اتفاقی رخ می‌دهد یعنی اول مطالعات و بعد نظارت انجام می‌شود و نقش دستگاه نظارت نیز خیلی مهم است.
این کارشناس سازه تصریح کرد: مشکل اصلی ما عدم نظارت است مهندسین ما همه چیز را بلد هستند و در کار خبره هستند ولی در مرحله اجرا آنچه که باید نمی‌شود چون نظارت صورت نمی‌گیرد.
عدم نظارت، آشنانبودن مشاوران طراح با توپوگرافی استان و صحیح اجرا نشدن نقشه‌های سازه باعث شده پل‌های احداثی استان پس از سیل 98 دوباره تخریب و یا دچار خسارت شوند.
طراحی‌ها باید براساس طغیان‌های صورت گرفته رودخانه‌ها باشد
قدرت‌الله ترابی‌نژاد فرماندار چگنی نیز در این باره گفت: انتظار نداشتیم پل دوآب بدین صورت تخریب شود.
وی با بیان اینکه انتظار نداشتیم چنین وضعیتی پیش بیایید و در یک‌سال 3 سیل را تجربه کنیم، ادامه داد:پل دوآب به مناقصه گذاشته شده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه طراحی پلی که انجام می‌شود باید جوابگو سیلاب باشد، بیان کرد: در راستای نظارت تذکرات صورت می‌گیرد و بخشی رسانه‌ای و برخی دیگر به‌صورت مکاتبه‌ای انجام می‌شود.
ترابی‌نژاد ادامه داد: محدودیت اعتباری داریم، نزدیک 200 میلیارد خسارت وارد شده است اما 30 میلیارد به ما داده‌اند اگر اعتبار بیشتری باشد قطعاً سیستم می‌تواند کار انجام دهد.
وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌ها برای تردد مردم مجبورهستیم پل موقت بزنیم و منابع دولتی نیز با توجه به تحریم‌ها محدود است.
فرماندار چگنی تصریح کرد: طراحان و مهندسین باید افق دید را بالا ببرند و سیل 12 فروردین باید مبنای کار باشد.
وی خاطرنشان کرد: طراحی‌ها باید براساس طغیان‌های صورت گرفته رودخانه‌ها باشد.
با توجه به محدویت اعتباری احداث پل موقت کاری عقلانی در زمان وقوع سیل برای تردد مردم محسوب می‌شود ولی نباید به خاطر سرعت در کار کیفیت را نیز فدا کرد و شاهد تخریب‌هایی از نوع 7 اسفند در بخش سازه‌ای پل‌ها باشیم.
پل را در همان جای قبلی سیل احداث می‌کنند
سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تسریع در روند احداث و بازسازی پل‌های تخریب شده در سیل سال گذشته شد.
وی گفت: در راستای پیگیری‌های انجام شده قرار شد لاشه پل برگلان سوخته آورده شده ولی تأخیر در پایه‌های پل داشته‌اند که قرار بود پیمانکار بگیرند.
کاظمی تصریح کرد: انتظار می‌رود در انجام کار تسریع صورت گیرد، بیش از یکسال گذشته و پایه‌های پل زده نشده است.
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پل‌ها پران پرویز است که با توجه به جمعیت روستا، زندگی، کشاورزی و تردد مردم مرتبط با این پل بوده اما سرعت احداث کند است.
این نماینده مجلس با اشاره به پل ابراهیم‌آباد معمولان که 8 روستا را پوشش می‌دهد، بیان کرد: پیمانکار در حال کار بوده اما باید قبل از لاشه پل پایه‌های آن زده شود و به این کار سرعت دهند.
وی بیان کرد: یکی هم پل چم شهران است که ارتفاعش پایین بود و مردم نیز زمان نصب اعتراض کردند که ارتفاع آن پایین است.
کاظمی اضافه کرد: قرار بود دو متر ارتفاع آن را بالا ببرند باید کار انجام شود و ارتفاع را بالا ببرند.
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌ها برای مردم مشکل‌ساز شده است چون زندگی، کشاورزی و تردد مردم به این‌ها بستگی دارد.
کاظمی عنوان کرد: یکی دیگر پل چم مهر است که طول آن باید زیاد شود چون دهنه‌اش محدود بوده و باید دهنه‌اش اضافه شود که در صورت وقوع سیل مشکلی پیش نیاید.
وی اظهار کرد: متاسفانه نمی‌دانم آقایان چه دیدگاهی دارند که دبی آب متعلق به 1000 ساله بوده و تکرار نمی‌شود و پل را در همان جای قبلی سیل احداث می‌کنند.
کاظمی افزود: پلی که در لرستان ساخته می‌شود باید با دبی آب بالای 6 میلیارد در نظر گرفته شود و علاوه بر سرعت کار نیز باید بر کیفیت هم افزوده شود.
تلاش کردیم موضوع را از طریق مسئولان اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان پیگیر شویم ولی علیرغم هماهنگی‌های انجام شده حاضر به پاسخگویی نبودند.
به هر حال امیدواریم هر چه سریعتر با تزریق اعتبارات لازم کار بازسازی و نصب پل‌های تخریب شده لرستان در جریان سیل‌های سال گذشته البته به‌صورت اصولی و با نظارت کامل دستگاه‌های نظارتی به اتمام برسد و دیگر شاهد تخریب پل‌هایی که هزینه‌های هنگفتی نیز برای آنها صرف شده چه به‌صورت موقت و دائم نباشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/139569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی