ندای لرستان

آخرين مطالب

آثار سیل 98 لرستان همچنان پیداست

جاده‌هایی که در سیل ناتمام ماند/ اعتبارات به مقصد نرسید! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - پلدختر- وقوع سیل و بارش‌های متوالی در پلدختر طی سال گذشته منجر به تخریب راه‌های شهری و روستایی شد که همچنان خسارات این حوزه به طور کامل جبران نشده و اعتبارات کفاف بازسازی جاده‌ها را نمی‌دهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سیل ویرانگر فروردین 98 عمده ترین آسیب خود را به حوزه راه‌های اصلی و روستایی لرستان به ویژه شهرستان پلدختر وارد کرد و منجر به تخریب محورهای پلدختر شد.
بسیاری از پل‌ها و راه‌های ارتباطی روستاها در جریان این سیل ویران شد و جاده ترانزیتی خرم آباد- پلدختر نیز در چندین نقطه تخریب شد.
پس از آن با تلاش دستگاه‌های ذی ربط از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، ارتش و سپاه و با بهره گیری از تجهیزات و ماشین آلات نهادهای مختلف از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، راه‌های اصلی و روستایی پلدختر بازگشایی شدند و چندین دهنه پل بزرگ و کوچک نیز برای برقراری ارتباط روستاها با شهر ساخته و نصب شد.
با ورود قرارگاه خاتم الانبیا پروژه احداث جاده خرم آباد- پلدختر نیز در دستور کار قرار گرفت که البته اجرایی شدن آن زمان بر است.
اما هنوز دستگاه‌ها مشغول جبران خسارات سیل بهار 98 بودند که در اسفندماه نیز پلدختر و برخی دیگر از شهرهای لرستان متحمل خسارات سیل دیگری شدند. بارش‌هایی که وضعیت نامناسب و غیراستاندارد محورهای پلدختر را بدتر از قبل کرد.

ندای لرستان


بازسازی راه‌های پلدختر مستلزم صرف اعتبار و به کارگیری تجهیزات زیاد است
سرهنگ بیژن اسماعیلی رئیس پلیس راه ملاوی اظهار داشت: بخش زیادی از راه‌ها در حوزه شهرستان پلدختر به سبب سیل‌های متوالی در سال 97-98 تخریب شد که قسمت‌هایی از این راه‌های تخریب شده به همت اداراتی از جمله راهداری وحمل ونقل جاده‌ای ترمیم و بازسازی شد.
وی افزود: بازسازی سایر راه‌های تخریب شده مستلزم صرف هزینه، اعتبار و تجهیزات زیادی به ویژه در محور پلدختر- خرم آباد است که هم اکنون مسدود و تردد در آن ممنوع بوده اما برحسب وظیفه کنترل‌های لازم از سوی پلیس در این محور انجام می‌شود.
مشکل تردد کامیون‌های محلی در محور قدیم پلدختر
رئیس پلیس راه ملاوی گفت: رانندگان کامیون‌های ساکن مسیر و برخی وسایل نقلیه سنگین که برای بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌هایی که در سیل تخریب شدند به ناچار در این مسیر تردد دارند و از طرفی نارضایتی‌هایی از سوی مردم در این راستا به پلیس ارجاع داده می‌شود.
با گذشت بیش از یک سال از سیل ویرانگر، زیرساخت‌های تخریب شده راه‌ها هنوز استاندارد سازی نشده و آمادگی لازم را ندارند
سرهنگ اسماعیلی افزود: با گذشت بیش از یک سال از سیل ویرانگر فروردین 98، زیرساخت‌های تخریب شده راه‌ها هنوز استاندارد سازی نشده و آمادگی لازم را ندارند، از این رو سیل اسفند ماه سال 1398 نیز روی آن تأثیر مخرب‌تری گذاشت.
وی یادآور شد: طی دو تا سه ماه اخیر در شرایط کرونایی نیز پیشرفت بازسازی راه‌ها تعطیل و یا روند کندی پیدا کرده درحالی که سفرهای تعطیلات تابستانی به تدریج افزایش پیدا می‌کند و باید این موضوع شبانه روز کنترل و مدیریت شود.
طی دو تا سه ماه اخیر در شرایط شیوع کرونا روند اجرای پروژه‌های بازسازی راه‌ها کُند شده است
رئیس پلیس راه ملاوی افزود: کنترل کامیون داران برای جلوگیری از رفتن به منزل و یا حمل مصالح برای بازسازی منازل مردم از سوی پلیس و جریمه کار بسیار سختی است و نارضایتی‌هایی را به دنبال دارد، از این رو باید هرچه سریع‌تر اداره‌های مربوطه، رفع این مشکل را پیگیری کنند.
سرهنگ اسماعیلی گفت: روستاهای زیادی در حاشیه رودخانه کشکان و محور پلدختر- خرم آباد وجود دارند که با وجود داشتن کشاورزی و نیاز به راه دسترسی توقع دارند در این مسیر هر چه سریع‌تر رفع مشکل شود.

ندای لرستان


راهداری به تنهایی نمی‌تواند خسارات سیل را جبران کند
وی افزود: سیل‌های متوالی در حوزه‌های دیگر و سایر راه‌ها نیز موجب آسیب‌ها و خساراتی شده که علی رغم تلاش شبانه روزی راهداری اما بازسازی آن نیاز به هزینه‌های بالایی دارد.
رئیس پلیس راه ملاوی یادآور شد: تلاش پرسنل راهداری و پلیس راه در جریان سیل و حضور میدانی آنان در کنترل ترافیک برحسب وظیفه با وجود حجم زیاد تخریب‌ها بر کسی پوشیده نیست اما پتانسیل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تخریب باشد.
سرهنگ اسماعیلی افزود: آسیب‌ها در راه‌هایی مانند پلدختر- خرم آباد با حجم زیاد نیاز به کنترل دارد تا شاهد حوادث و اتفاقات ناگوار و تلخ نباشیم؛ حد فاصل پل تاریخی پلدختر تا پاسگاه پلیس راه ملاوی که ترانزیت جنوب به غرب و شمال کشور را پوشش می‌دهد و پل ارتباطی بین چندین استان است نیاز به توجه خاص دارد.
لزوم ایمن سازی نقاط مختلف محورهای پلدختر
وی گفت: در قسمت پل تاریخی ورودی شمالی شهر پلدختر که شرکت سامان محیط در این نقطه مشغول کار است جاده نشست کرده و حتی وسط آن ترک برداشته، آبراه که از زیر جاده می‌گذرد باید هرچه سریع‌تر پر شود و پرتگاه سمت رودخانه که هنوز به قوت خویش باقی است نیاز به ایمن سازی و رفع مشکل دارد.

ندای لرستان


رئیس پلیس راه ملاوی افزود: در جاده پلدختر- خرم آباد بعد از پیچ آبتاف به سمت پاسگاه پلیس راه ملاوی لاین شمال به جنوب حدود 100 تا 200 متر تخریب و جاده در آن قسمت 2 طرفه شده و در برخی نقاط که حتی عرض جاده به 6 تا 7 متر رسیده نیاز به بازسازی سریع در فصل تابستان و تا قبل از آغاز بارندگی دارد.
سرهنگ اسماعیلی یادآور شد: مسیر پلدختر- بابازید محل تلاقی پل و راه به سمت بابازید که زاویه تندی ایجاد کرده کم عرض است و نیاز به ایجاد راه انحرافی دارد و شاید در حد یک تصمیم باشد، در حالی که برای جلوگیری از خطرات باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.
وی افزود: قسمت‌هایی از دستک‌های پل بابازید خاک ریخته شده که اگر زیر بار ترافیک برود خودروهای سنگین نمی‌توانند روبروی هم از آن عبور کنند؛ در خصوص محور اسلام آباد نیز سال 1397 در ابتدای گردنه طول کش به سمت رومشکان بر اثر سیلاب بخشی از مسیر تخریب شد و مصالح ریخته شده و تابلو علائم در حد آشکار سازی نقطه حادثه خیز نیست که نیاز است این نقطه سریع‌تر اصلاح شود.
احداث جاده جدید پلدختر- خرم آباد زمانبر است
رئیس پلیس راه ملاوی یادآور شد: 37 کیلومتر راه در جاده پلدختر -خرم آباد زیر نظر حوزه پلدختر است و مابقی مربوط به پلیس راه خرم آباد -تنگ تیر است و خودروهایی که از آن سمت می آیند باید از طریق استانی کنترل شوند که هنوز تکلیف مشخصی ندارند.
سرهنگ اسماعیلی افزود: احداث جاده جدید پلدختر- خرم آباد زمانبر است و بازسازی راه‌های تخریب شده از سیل باید سریع‌تر پیگیری شوند و این امر مستلزم تجهیزات وماشین آلات بیشتری است که بتوانند قبل از بارش‌های امسال به بهره برداری برسند و بخشی از مشکلات حل شود.
وقوع چندین مورد حادثه سقوط خودرو به رودخانه در پلدختر
وی گفت: متأسفانه با این پتانسیل و تجهیزاتی که وجود دارد بعید است امسال انگیزه‌ای برای ساخت و مرمت این راه‌ها ایجاد شود از این رو باید دست به دست هم دهیم و بخشی از مشکلات این حوزه حل شود.
رئیس پلیس راه ملاوی افزود: جاده پلدختر - اندیمشک واریانت دوم آن بعد از پا علم هر ساله براثر بارش‌های شدید و آبگرفتگی تخریب شده و نیاز به مرمت دارد زیرا اگر خودرویی از مسیر خارج شود مستقیم به درون رودخانه کشکان سقوط می‌کند.
سرهنگ اسماعیلی یادآور شد: چندین مورد سقوط خودرو در رودخانه در شهرستان پلدختر اتفاق افتاده که حتی غواص برای نجات یا بیرون آوردن اجساد نبود و باید ساعت‌ها منتظر ورود غواص از شهرستان‌های دیگر می‌ماندیم.
وی گفت: بنابر این در چنین شرایطی نارضایتی‌هایی نیز پیش می‌آید و باید اینگونه نقاط را اگر شده با خاکریز مهار کرد.

ندای لرستان


چند اکیپ راهداری در محور قدیم پلدختر- خرم آباد برای بازسازی نقاط کم عرض در حال فعالیت هستند
روح الله شریف زاده رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محور پلدختر- خرم آباد پس از سیل به صورت موقت بازسازی و طرح مطالعه و بازسازی این محور از جهت احداث دیوار حایل در نقاط حادثه دیده انجام شده و درخواست اعتبار شده که در صورت تحقق این امر عملیات احداث دیوار آغاز می‌شود.
وی افزود: هم اکنون، چند اکیپ راهداری در محور پلدختر- خرم آباد برای بازسازی نقاط کم عرض در حال فعالیت هستند.
بازسازی 70 درصد از پل‌های آسیب دیده محور اصلی در منطقه «چول هول»
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پلدختر گفت: راهداری برای ایجاد راه موقت «چم شهران» در حال ساخت عرشه پل موقت است که 90 درصد آماده شده و تا یک ماه آینده نصب و تردد در آن برقرار می‌شود.
شریف زاده افزود: 70 درصد از پل‌های آسیب دیده محور اصلی در منطقه «چول هول» بازسازی شده و در این نقاط پنج دستگاه پل تعمیر و مرمت شده است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه تردد کامیون در محور پلدختر- خرم آباد پس از سیل مخرب ممنوع شده، تردد کامیون‌های بومی در این محور مستلزم صدور مجوز از استان است.
به هر روی، ترمیم و بازسازی محورهای خسارت دیده در سیل لرستان به ویژه در شهرستان پلدختر نیازمند به همکاری دستگاه‌های مختلف و اختصاص اعتبارات ویژه است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/140086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها