ندای لرستان

آخرين مطالب

داستان تکراری آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پلدختر سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد – وقوع آتش سوزی ها آن هم به صورت گسترده و خسارت بار فصل گرما در مزارع و منابع طبیعی شهرستان پلدختر موضوع و داستان تکراری است که هر ساله موجب نگرانی روستاییان ،کشاورزان و مسئولان مربوطه می شود.

پلدختر جنوبی ترین شهر لرستان و از مناطق گرمسیری استان محسوب می شود که آغاز گرمای آن با اواخر بهار تلاقی دارد و همین امر خطر آتش سوزی در مراتع انبوه و زمینهای کشاورزی را دو چندان کرده است.
میانکوه غربی، دو کوهه رشنو و سراب حمام از جمله مناطقی هستند که به دلیل شرایط طبیعی مستعد حریق شده اند و ساکنان این نواحی هر ساله آتش سوزی ها را با وسعت های متفاوت تجربه می کنند و امسال نیز همین امر موجب دغدغه خاطر انها شده است. 
یک روستایی ساکن منطقه میانکوه غربی اظهار داشت: هر ساله به ویژه فصل برداشت در مزارع گندم منطقه کوهستانی آتش‌سوزی هایی را شاهد هستیم که متاسفانه موجب از بین رفتن دسترنج یکساله تعدادی از کشاورزان می‌شود و خساراتی به مردم تحمیل می‌کند.
علی نجفوند افزود: متاسفانه با وجود تلاش دسته جمعی اهالی محل و سایر نیروهای مردمی، منابع طبیعی و آتش نشانان، مهاراین آتش‌سوزی‌ها به دلیل سخت گذر بودن و در اغلب مواقع همراه با وزش باد بسیار سخت است.
وی اضافه کرد: آتش سوزی در فصل تابستان به دلیل خشکی مراتع به سرعت گسترش پیدا می‌کند و گاهی تا رسیدن نیروهای امدادی و مردم به محل آتش‌سوزی خسارات جبران ناپذیری به عرصه های طبیعی وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات چیزی که کار اطفا حریق را با مشکل مواجه می سازد غلت خوردن کنده های به جای مانده از آتش از کوه و صخره است که این آتش‌سوزی‌ها را برای چندمین بار شعله‌ور می‌کند.
یکی از اهالی روستای 2 کوهه رشنو اظهار داشت: متاسفانه آنچه خود و خانواده ام در طول یک سال با زحمت و تلاش کاشته بودیم بر اثر آتش سوزی و سهل انگاری برخی افراد در چند ساعت طعمه حریق شد.
علی بخش رشنو افزود:آتش سوزی بدترین چیزی است که در فصل گرما و قبل ازبرداشت محصول هرساله بیشترین خسارات را به برخی کشاورزان منطقه وارد می کند و باید از سوی مسئولان امر تدابیر بیشتری برای جلوگیری از این ضرر و زیان ها اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد باید تجهیزات و امکانات آتش نشانی در پلدختر و حومه جهت تسریع در اطفا حریق ارتقا بیشتری پیدا کند و در روستاها نیز نمایندگانی در فصل برداشت برای عکس العمل سریع و به موقع در برابر آتش سوزی مستقر شوند.
دهیار روستای سراب حمام پلدختر گفت: ضمن تقدیر از تلاش های مدیر و پرسنل آتش نشانی پلدختر ، انتظار می رود جهت تاسیس جایگاه آتش نشانی و بیمه کارکنان آن دراین روستا همکاری لازم صورت گیرد.
محمد شریف خاتمی افزود: با توجه به آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی در منطقه، دهیاری روستای سراب حمام آمادگی کامل دارد در کنار آتش نشانی شهرستان برای مهار آتش سوزی های احتمالی همکاری لازم را داشته باشد.
وی یادآورشد: دهیاران روستاهای همجوار شامل 20 روستا در زمینه پرداخت هزینه های ماشین آلات آتش نشانی متعلق به روستاهای منطقه سراب حمام ،جایدر و جلوگیر ورود پیدا کرده و همکاری کنند.
دهیار روستای سراب حمام از مردم خواست با توجه به فصل برداشت در راستای جلوگیری از وقوع آتش سوزی ها و تحمیل خسارات، دقت لازم را داشته باشند و این اتفاقات را به حداقل برسانند.
دهیار روستای 2 کوهه رشنو نیز اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی و وقوع چند مورد آتش سوزی در این منطقه در سال جاری مسئولان شهرستان نسبت به تجهیز دهیاران در خصوص اطفای حریق اقدام کنند.
سیروس نیازی افزود: انتظارمی رود مسوولان شهرستان پلدختر، ایستگاه آتش نشانی روستای سراب حمام را فعال و آن را به امکانات و تجهیزات مجهز کنند تا در فصل برداشت به صورت شبانه روزی با همکاری آتش نشانی پلدختر خدمات بهتری ارایه و مانع خسارت بیشتر به کشاورزان شود.
وی از مردم وکشاورزان خواست نسبت به برداشت محصولات خود در اسرع وقت قبل از وقوع آتش سوزی احتمالی اقدام کنند.
رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر گفت: با توجه به فصل گرما و آغاز برداشت محصولات کشاورزی در این شهرستان که آتش سوزی عرصه های طبیعی به ویژه مزارع کشاورزی را تهدید می کند چند راهکار را باید کشاورزان در نظر داشته و مورد توجه قراردهند.
آیت فرخ پور اظهار داشت: با توجه به بررسی های انجام شده و تجربه سالهای گذشته، درصدی از آتش سوزی مزارع به تجهیز نبودن کمباین ها در زمان عملیات برداشت برمی گردد چرا که باید این وسایل به یک نوع خاموش کننده از جمله کپسول آتش نشانی، آتش کوب و مانند در کابین خود مجهز شوند.
وی افزود: کشاورزان با توجه به داشتن پمپ های 400 لیتری سمپاش متصل به تراکتور می توانند در هنگام برداشت مزرعه یکی از این مخازن را آماده کنند تا بتوانند در صورت آتش سوزی احتمالی در مراحل ابتدایی وقوع، آن را اطفا کنند.
رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر نیز گفت: چنانچه کشاورزان سمپاش در اختیار ندارند یکی از ابزار شخم زنی را به تراکتور خود یدک کنند و در حالت آماده باش در اختیار داشته تا در صورت وقوع حریق یا آتش سوزی احتمالی بتوانند مسیر پیشروی حریق را با یک شخم زدن مسدود کنند.
وی افزود : در بازه زمانی یک ماهه، 11 موردآتش سوزی در سطح مزارع شهرستان پلدختر اتفاق افتاده که با وجود بعد مسافت و فاصله زیاد از شهرپلدختر و مشکلات عدیده با تلاش و عکس العمل سریع آتش نشانان این آتش سوزیها در اسرع وقت مهار شد.
فرخ پور یادآور شد: با وجود کمبودهای شدید و محدودیت ها اما با ایثار و از خود گذشتگی آتش نشانها بارها آتش سوزی های مزارع مهار شده است.
وی تصریح کرد: طی این مدت همچنین 6 مورد آتش سوزی در منابع طبیعی شهرستان پلدختر رخ داده که با وجود گرمای هوا و مسیرهای سخت گذر با عکس العمل سریع آتش نشانان مهار شدند.
رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختراز زحمات و هماهنگی های منطقه در اطفای حریق تقدیر کرد و از دهیاران خواست ظرفیت های مردمی را در حوزه پیشگیری پای کار آورده و آموزش های لازم را در این زمینه ارایه دهند.
وی افزود: دهیاران خاموش کنندهای محلی از قبیل پمپ های سمپاش تراکتوری، پمپ های آبیاری و ادوات شخم زنی را به ویژه در فصل برداشت جهت مهار وکنترل حریق به کشاورزان آموزش دهند.
فرخ پور یادآور شد: شهرستان پلدختر دارای سطح وسیعی از منابع طبیعی در همجواری با بخش زیادی سطح زیر کشت و مزارع است که این امر شرایط ویژه ای در زمینه وقوع حوادث و آتش سوزی فراهم می کندکه با وجود فصل گرما و خشک شدن علف ها و مزارع در زمان برداشت، مهارحریق در این منطقه بسیار سخت و غیر قابل کنترل است.
وی افزود: پلدختر گرمترین نقطه لرستان و هم مرز با استان خوزستان است که این امر نیز در آتش سوزی ها مضاف بر دیگر مشکلات می باشد و خود یکی از دلایل حریق های مکرر و متعدد محسوب می شود.
رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر گفت: عبور رودخانه کشکان علاوه بر سیلاب، در فصل گرما خطرات بسیار زیادی به موجب شنا به دنبال دارد و بنا به تجربیات گذشته در طول سال چند نفر غرق می شود.
وی افزود: با توجه به مشکلات فرا روی شهرستان سیل زده پلدخترو موقعیت ویژه این شهرستان از مسوولان کشوری ، استانی و شهرستانی درخواست می شود نسبت به تامین و ارتقا تجهیزات آتش نشانی پلدختر توجه ویژه داشته باشند.
فرخ پور یادآور شد: احداث ایستگاه دوم آتش نشانی در پلدختر، کمبود کامیون های اطفاء، خودروها و تجهیزات امدادی و اطفایی تنها بخشی از مشکلات آتش نشانی پلدختر است.
فرماندار پلدختر نیز با بیان این که به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها بیشتر منشاء انسانی داشته باشد گفت: هر ساله با شروع فصل گرما و وقوع آتش سوزی هایی در نقاط مختلف شهرستان بخش وسیعی از جنگل ها و مراتع این منطقه به ویژه درختان بلوط در کوه های زاگرس با قدمت چند صد ساله طعمه حریق می‌شود و از بین می‌رود.
حسن رضاییان افزود: این آتش‌سوزی‌ها که به دلیل کوهستانی بودن منطقه بیشتر در مناطق صعب‌العبور و سخت گذر رخ می‌دهد به استراتژی تمام نشدنی تبدیل شده که موجب دغدغه مردم و مسئولان است.
وی به نبود امکانات و تجهیزات و به ویژه نیروی انسانی کافی برای اطفا و مهار حریق اشاره کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی مردم محلی و سایر نیروها دست خالی و با استفاده از شاخ و برگ درختان و بیل و اینگونه وسایل اقدام به مهار کردن آتش می کنند که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است.
وی خاطرنشان کرد: سختی کار و اهمیت عرصه های طبیعی منطقه ایجاد می کند که حتی المقدور در فصل گرما تجهیزات و امکانات بیشتری در اختیار نیروهای اطفاء حریق این شهرستان قرار گیرد و با وجود گستردگی مراتع و عرصه‌های طبیعی، این شهرستان نیاز به تجهیزشدن بالگرد اطفاء حریق دارد.
وی گفت: از طرف دیگر ارتقاء آگاهی آموزش و فرهنگ سازی نیروهای بومی و مردم محلی برای خودداری از آتش سوزی و مهار آتش در پلدختر بسیار موثر و حائز اهمیت است.
وی افزود: آموزش روستاییان و افراد بومی منطقه در راستای شناساندن اهمیت موضوع ارزش منابع طبیعی و حفظ آن از سوی منابع طبیعی منطقه، کاری به جا و موثر در جهت جلوگیری از وقوع آتش سوزی ها است.
گزارش از فاطمه مهرابی خبرنگار ایرنا
برچسب‌ها
آتش‌نشانی وزارت جهاد کشاورزی گندم پلدختر اراضی کشاورزی لرستان
پروندهٔ خبری
آتش سوزی در گچساران

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/140159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد