ندای لرستان

آخرين مطالب

لرستان و تجربه اولین منتخب زن در مجلس یازدهم سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان لرستان از لحاظ انتخاب یک نماینده زن متفاوت‌ترین انتخابات با 10 دوره قبل بوده است.

اتفاقی که پیش تر زنانی دیگر در این استان از جمله اعظم محمدی نیا از حوزه انتخابیه خرم آباد، تلاش بسیاری در باز کردن این راه داشتند؛ ولی به هزاران دلیل گفته و ناگفته موفق به رسیدن به مقصود نشدند و اینک بانویی از دیار لرستان و شهرستان بروجرد به این موفقیت دست یافته است.
اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که آیا انتخاب یک زن در یک جامعه نسبتا مردسالار یک تحول نو محسوب می شود؟! البته که می توان چنین انتخابی را تحولی دانست ولی از لحاظی نیز جای بحث دارد سوال دیگر اینکه ؛ آیا زنان جامعه با یک نماینده زن می توانند رابطه مناسبی برقرار کنند و مطالبات جنسیتی خود را ازطریق یک نماینده زن دنبال کنند و یا اینکه آیا زنان در ساختار سیاسی و پارلمانی و حتی مجمع نمایندگان استانی موفق هستند یا خیر؟ که در ادامه در همین مطلب به آن پرداخته خواهد شد.
قبل از این تحلیل باید به اصل ماجرا پرداخت و اینکه در بروجرد فاطمه مقصودی بعد از 10 سال تلاش بالاخره توانست اعتماد مردم را جلب کند و راهی مجلس شود در گفت و گو با اطرافیان و کسانیکه به او رای داده اند می توان به مشکلات و مشقت هایی که متوجه او بعنوان یک زن شده است پی برد سختی هایی که برای همتایان مرد او قطعا یا اصلا وجود نداشت یا به اندازه او نبوده است.
انتخاب یک زن بعنوان نماینده ازحیث تفاوتها، مشقتها و سختیهایی که متوجه این منتخب نماینده زن در بروجرد بوده از زنان، اطرافیان و هواداران و کسانیکه به او رای داده اند نیز مورد پرسش قرار گرفت که از مجموع گفته های آنها می توان به این نتیجه رسید که سختی های او با محور جنسیتی بیشتر از همتایان مرد او بوده است.
در این خصوص میتوان به مواردی همچون برخی برچسب زنی های اخلاقی غیر واقعی اشاره کرد و یا رعایت نکردن آئین نامه ها و قوانین و مقررات پذیرفته شده در خصوص شیوه تبلیغات اشاره کرد که نامزدهای رقیب در فواصلی نزدیک اقدام به برپایی ستاد تبلیغات می کردند و حین سخنرانی مقصودی قرآن پخش میکردند و او نیز ناگزیر سخنرانی خود را قطع می کند.
مسائلی همچون ایجاد حلقه های امنیتی از اقوام و محارم در اطراف نماینده زن تا در ازدحام و جمعیت از سوی برخی مورد آزار قرار نگیرد را می توان نمونه هایی از سختی هایی دانست که در جامعه ای سنتی و مقاوم در برابر پیشرفت بانوان حتی در کسوت یک نماینده جامعه زنان با آن مواجه هستند.
زنان و محدودیت‌های تبلیغاتی
در خصوص مواردی از این دست سمانه بیرانوند بعنوان سخنران و یکی از همراهان همیشگی مقصودی در جلسات سخنرانی و تبلیغاتی می گوید: در این دور از انتخابات مشکلات زیادی داشتیم علاوه بر دفاع از خود باید حواسمان بر نیرنگ اطرافیان متمرکز می شد بخصوص اینکه جمعیت قالب اطرافیان و هواداران ما زنان و دختران بودند.
وی افزود: محدودیت های زمانی برای حضور زنان و دختران در ستاد، محدودیت برای حضور در جلسات و نشست های روستایی ، محدودیت برای تبلیغات در کنار حجب و حیای بانوان در نوع تبلیغات باعث می شد که ستاد تبلیغاتی فاطمه مقصودی کاملا متفاوت با بقیه رقبا باشد و می توان با قاطعیت گفت که وی پاک ترین آرا را داشته است.
بیرانوند که دپارتمان تخصصی املاک در بروجرد دارد می گوید: زمان سخنرانی های تبلیغاتی ، با اعتراض هایی مواجه می شدیم که مردان قوی و مقتدر نتونستند برای شهر و مشکلات مردم کاری پیش ببرند قطعا شما هم نخواهید توانست.!بخصوص در مناطق روستایی کلا بر این باور بودند که زنان صلاحیت نماینده شدن را ندارند.
وی افزود: در بسیاری موارد در جلسات سخنرانی در مناطق روستایی ، مردان بر این باور بودند که زن نباید در حضور مردان حرف بزند ولی با جلسات سخنرانی متعددی که با حضور فاطمه مقصودی در مناطق روستایی برگزار شد بیشترین آرا از همین مناطق روستایی کسب شد.
وی می گوید: موفقیت فاطمه مقصودی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داد که برای موفقیت جنسیت و اینکه از نظر جسمی قوی بودن کافی نیست بلکه باید مقتدرانه رفتار کرد و نشان داد که زنان هم می توانند .
تبلیغات انتخابات فضایی خشن و مردانه
زهره فنایی یکی دیگر از زنان تحصیل کرده و فعالی که در جریان تبلیغات انتخابات همراه همیشگی مقصودی بوده در خصوص برخی مشکلات گفت: ورود به عرصه انتخابات برای زنان سختی های بسیار بیشتری در مقایسه با مردان خواهد داشت، زیرا انتخابات فضایی خشن دارد و اغلب رقیبان مرد هستند.
وی با اشاره به فرهنگ غالب، ضعیفی زن در لرستان بیان کرد: برای اولین بار یک نماینده زن از چنین استانی راهی مجلس شده است که این موفقیت نشان از قدرت، توانمندی و صبرو استقامت این زن دارد و بعبارتی با وجود مشکلات فراوانی که متوجه ما بعنوان بانوان فعال برای موفقیت یک زن در انتخابات بود، ولی باید یادآور شد؛ مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما.
فنایی می گوید: همین که از 290 نماینده در مجلس فقط 16 نفر زن هستند نشان دهنده در اقلیت بودن زنان در مجلس است.
اشتغال بیشترین مطالبه زنان
وی در خصوص مطالبات زنان اضافه کرد: در بیشتر جلسات تبلیغاتی، زنان و دختران اولین دغدغه شان بیکاری پدران، همسران و فرزندان شان بود و در بیشتر جلسات هم شاهد اشک و آه مادارنی بودیم که از بیکاری جوان هایشان رنج می کشیدند.
این فعال اجتماعی ادامه داد: در لرستان 69 هزار زن سرپرست خانوار یا بد سرپرست وجود دارد که بیشتر آنها هم زیر 50 سال سن دارند و مطالبه جدی آنها اشتغال است؛ بیشتر بانوان در جلسات تبلیغاتی که داشتیم تقاضای احداث کارگاه های هنری و تولیدی همانند قالب بافی و خیاطی و موراد مشابه را داشتند.
گفت و گو با زنان و مطالبات آنها
مساله انتخاب یک زن بعنوان نماینده از حیث مطالبات زنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد اینکه زنان چه مطالباتی دارند و تا چه میزان نماینده زن را قادر به محقق کردن خواسته های خود می دانند نیز قابل توجه است در همین خصوص یک بانوی فارغ التحصیل مقطع کارشناس ارشد علوم سیاسی می گوید: تجربه به ما ثابت کرده است که بیشتر نماینده های انتخابی به محض ورود به صحن بهاستان مردم و وعده های خود را فراموش می کنند و خیلی تفاوتی بین زن یا مرد بودن آنها وجود ندارد.
این بانوی جوان می افزاید: مطالبه گری حوزه زنان کار یک نماینده نیست بلکه تمام بانوان باید مطالبه گری مدنی را بدانند و پویا خواسته های خود را دنبال کنند و نماینده زن نیز می تواند این صدای زنان را با تریبون های رسمی که در اختیار دارد به گوش مسوولان و تصمیم گیرندگان برساند ولی از آنجایی که نمایندگان زن معمولا در اقلیت هستند خیلی نمی توانند موثر عمل کنند.
این دانش آموخته علوم سیاسی می گوید: پیگیری یک سری از خواسته های حوزه زنان باید بصورت پیوسته وجود داشته باشد و درنگ کردن به امید محقق شدن شرایطی ایده آل و بعد اقدام کردن به مطالبات حوزه زنان به هیچ وجه راهکار مناسبی نیست در عین حال باید گفت ؛ آزادی حقوق زنان در ورود به استادیوم های ورزشی هیچ سنخیتی با تباهی جامعه و سست شدن بنیان خانواده ندارد که با بهانه های اینچنین حقی از زنان را نادیده یا دست کم گرفت.
بانوی دیگری در این خصوص می گوید: مطالبان حوزه زنان همیشه بعنوان یک موضوع غیر مهم و غیرضروری بوده است که این در الولویت بودن مساله زنان نیز همیشه از سوی آنهایی که بیشترین سهم را در مسئولیت ها و قدرت اجرایی را دارند یعنی مردان اعمال می شود و بعبارتی می توان گفت وقتی از پای بست یک سری مشکلات حل نشده است خیلی نمی توان به حضور اقلیت زنان در جایگاه های مختلف اعم از مجلس امیدوار بود.
وی می افزاید: من بعنوان یک زن تحصیلکرده خانه دار احساس می کنم این حرف ها هیچ فایده ای ندارد زمانیکه میزان اشتغال زنان در مقایسه با مردان بسیار کمتر و بیکاری در زنان بیشتر است در حالیکه از نظر تحصیلات در جایگاه های برابر و حتی بالاتری قرار دارند.
بانوی جوان دیگری در این خصوص می گوید: زنانی که به مجلس راه پیدا می کنند باید تلاشی مضاعف از خود نشان دهند چرا که اعتماد به زنان در چنین شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی ، مسئولیت نمایندگان زن را بیشتر می کند و باید بدانند با ورود به مجلس تحت تاثیر فضای مردانه و اکثریت مردانه مجلس قرار نگیرند و خود را مدافع حقوق آنهایی بدانند که باهزاران امید به او اعتماد کرده اند.
وی می افزاید: توجه به کودکان و بخصوص دختران بد سرپرست، تغذیه سالم و کافی، عدم تبعیض بین فرزندان دختر و پسر بخصوص در استان هایی با فرهنگ غالب سنتی و عشایری ، بیمه های خاص برای زنان سالخورده و بی سرپرست و زنان مطلقه جوان و توجه به امنیت اجتماعی زنان از دیگر مسائل اساسی است که از سوی نمایندگان زن مجلس مورد توجه خاص قرار گیرد.
این بانوی تحصیل کرده خانه دار می گوید: ازدواج زود هنگام کودکان بخصوص در برخی مناطق سنتی باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد و بعنوان یک دغدغه از سوی نمایندگان زن مورد پیگیری قرار گیرد زیرا تبعات اینگونه ازدواج ها را بصورت افزایش طلاق و سایر اثرات اجتماعی آن در جامعه مشاهده کرد.
بانوی جوان خانه داری نیز می گوید: با توجه به سوابقی که سایر زنان نماینده از خود نشان دادند کلا نسبت به عملکرد آنها و اینکه بتوانند شعارهای خود را محقق کنند امیدوار نیستم و در عین حال با توجه به اکثریت جمعیت مردان در مجلس ، زنان نماینده به نظر می آید که انفعال از خود نشان خواهند داد یا اینکه عملا با آنها همراهی خواهند کرد.
این بانوی خانه دار با اشاره به همراه نبودن زنان در رسیدن به خواسته هایشان می گوید: زنان در بسیاری موارد رو در روی هم قرار می گیرند که این همراه نبودن ها تنها نتیجه ان پایمال شدن حقوق و خواسته هایشان است در صورتیکه اگر زنان به میزانی از پختگی اندیشه برسند به جای ضد هم بودن ، در حرکت های مداوم و پویاتری مطالبات خود را دنبال می کنند تا صدایشان شنیده شود.
نگاه مردان و انتخاب نماینده زن!
در خصوص انتخاب زنان بعنوان نماینده ، مردان هم دیدگاه های متفاوتی دارند بعبارتی نمی توان گفت تمام مردان در جبهه مقابل زنان قرار دارند و برخی هم هستند که معتقد به حضور بیشتر زنان هستند و چه بسا برای این حضور تلاش هم از خود نشان می دهند.
یک مرد تحصیل کرده حقوق و علوم قضائی نیز در این خصوص می گوید: از زمانیکه زنان امور جامعه را در دست گرفته اند جوانان زیادی بیکار شده اند و به کارهای خلاف همچون سرقت و اعتیاد و قاچاق مواد مخدر روی آورده اند بنابراین با توجه به اینکه وظیفه اصلی زنان خانه داری و تربیت فرزندان است ، اشتغال هم باید برای مردان در الویت باشد .
وی می افزاید : ابتدا باید بستری فراهم شود تا مشکل بیکاری در همه مردان حل شود و سپس زنان وارد بازار کار شوند و تا آن زمان به وظیفه اصلی خود که رسیدگی به امورات زندگی است برسند.
مرد جوان دیگری در خصوص انتخاب زنان بعنوان نماینده مردم در مجلس می گوید: زنان در جوامعی همانند جامعه ما از ابتدایی ترین خواسته هایی همچون دوچرخه سواری محروم هستند در حالیکه در برخی کشورهای همسایه که زمانی بیشترین محدودیت ها در مورد زنان اعمال می شد اینک تغییر رویه داده اند و این امیدواری وجود دارد با انتخاب یک نماینده زن ، بخشی از مشکلات حوزه زنان حل نشود دست کم مورد توجه قرار گیرد ، هر چند با توجه به شرایط فعلی ، خیلی نمی توان به عملکرد موثر نمایندگان امیدوار بود.
وی می افزاید: فاطمه مقصودی بعنوان منتخب مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجس شورای اسلامی باید از این به بعد ارتباط مستمر خود را جامعه زنان بخصوص و مطبوعات حفظ کند و همواره خود را نماینده مردم بداند و سعی کنند در جبهه مقابل مردم قرار نگیرد.
آمده ام برای مردم مادری کنم!
فاطمه مقصودی در گفت و گو با ایرنا گفت: من خود را نماینده تمام آنهایی می دانم که با بغض و به امید رهایی از برخی مشکلات که زندگی را بر انها سخت کرده است به من رای داده اند پس می خواهم برای آنها مادری کنم و خود را متعهد به تلاش برای تحقق مطالبات آنها می دانم.
وی با اشاره به برخی مشکلات و آسیب ها در حوزه زنان در بروجرد گفت: تا کنون بسیاری از زنان با مشکلاتی اعم از مالی، اجتماعی، عاطفی و خانوادگی به من مراجعه کرده اند و خواهان حمایت شده اند .
بازماندن از تحصیل و کودک همسری
نماینده منتخب مردم شهرستان بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی همچون ترک تحصیل در دختران گفت: بسیاری از دختران در شهرستان بروجرد که در مناطق روستایی و حاشیه ای شهرها زندگی می کنند به علت فقر خانواده ها و ناتوانی در تامین برخی هزینه ها ترک تحصیل می کنند.
وی یادآور شد: به دلیل فقر و ناتوانی خانواده ها در مواردی نیز دختران در سن کم ازدواج می کنند که همین ازدواج زودهنگام آسیب های اجتماعی متعددی در پی خواهد داشت.
مقصودی با تاکید بر اینکه این زنان باید هم از نظر مالی و اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند و هم از نظر مشاوره ای و اجتماعی گفت: توانمندی زنان ارتقا یافته است در حالیکه از این توانایی و شایستگی آنها بدرستی در جامعه بکار گرفته نشده است.
نماینده منتخب مردم شهرستان بروجرد با اشاره به موضوع طلاق بعنوان یکی از آسیب های اجتماعی مهم در بروجرد گفت: زنان علی رغم مشکلات مالی و اجتماعی ناشی ازبرخی از مشکلات همچون اعتیاد همسران نهایت تلاش خود را می کنند تا خانواده را حفظ کنند .
نماینده منتخب مردم شهرستان بروجرد در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: آسیب های اجتماعی بطور کلی و در زنان و جوانان نوعی اعتراض مدنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مبارزه سختی در پیش دارم!
مقصودی با اشاره به اینکه برای جلب اعتماد مردم 10 سال تلاش کرده است و بنوعی می توان گفت با انواع مشکلات مبارزه کرده است می گوید: و البته خوب می دانم که مبارزه سخت تری در پیش دارم تا در برابر زنان و مردانی که به من اعتماد کردند و رای دادند ، شرمنده نشوم.
وی افزود: بسیاری از زنان توانمندی را سراغ دارد که با وجود شدت مشکل اعتیاد در همسرانشان ولی خود سرپرستی خانواده را برعهده می گیرند و آبرومندانه تامین هزینه های زندگی را بر عهده می گیرند و خانواده را بخاطر سلامت روح و روان فرزندان نگه می دارند.
مقصودی با بیان اینکه زنان در برابر مسائل و مشکلات مادی تحمل و قدرت بیشتری از خود نشان می دهند گفت: آسیب های روحی و ورانی بیشتر از هر عامل دیگری زنان را با مشکل مواجه می کند و این نیازمند تعریفی منصفانه از زن در جامعه است تا زن محترمانه دیده شود و به آن جایگاه انسانی و واقعی خود برسد.
وی با اشاره به وجود 67 هزار زن بد سرپرست در استان لرستان گفت: این زنان با تمام مشکلاتی که در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی وجود دارد به سر می برند که باید این سوال را مطرح کرد در راستای توجه و رسیگی به این زنان چه اقداماتی انجام شده است.
نماینده منتخب مردم شهرستان بروجرد با اشاره به توانمندی و شایستگی زنان گفت: تا کنون دید منصفانه ای به زنان نشده است و عدم اعتماد به زنان در سطوح مدیریتی باعث شده است تا از این توانایی های زنان در اداره جامعه کمک گرفته نشود.
آیا انتخاب یک زن لزوما به معنای توسعه سیاسی یک جامعه است؟!
مجتبی ترکارانی رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان می گوید: انتخاب یک زن بعنوان نمانده می تواند یک تحول باشد ولی این وضعیت بیشتر در شرایطی است که جامعه در مسیری باشد که همه عناصر آن فعال و در حال مشارکت سازنده باشند اما از طرفی بدلایل مختلفی که یکی از آنها بالارفتن شکاف بین دولت و ملت است تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه یکدیگر را دنبال نمی کنند.
وی افزود: بسیاری از عناصر تاثیرگذار جامعه در شکل گیری فرایندهای اصلی سیاست و حتی جامعه حضور ندارند و تحولات جامعه در حضور کم رنگ عناصر پیشرو ومحرک جامعه صورت می گیرد.
این جامعه شناس گفت: در انتخابات دوم اسفندماه مجلس ، حضور اقشار پیشرو و مدرن مخصوصا احزاب قوی و روشنفکران و زنان بسیار کم رنگ بود بنابراین نمی توان انتخاب یک زن را به حضور یک گرایش آگاهانه ومدرن وکاملا پیشرو ، نسبت داد ولی اینکه در زیر پوست جامعه تحولاتی رخ داده که باعث شده قسمتی از جامعه به این نتیجه برسد که میتواند یک زن را در جامعه مردسالار به عنوان نماینده خود انتخاب کند خود قدمی رو به جلو محسوب می شود و تابوی جنسیتی تاثیر عمده ای در انتخابات ندارد.
ترکارانی بیان کرد: البته تحقیق مشخصی صورت نگرفته که ببینیم زنان ما چقدر به یک کاندیدای زن رای می دهند، ولی مشاهدات و یافته های گذشته نشان می دهد که کاندیدای زنان برای مردان جوانتر نیز مطلوب و جذاب می تواند باشد.
این تحلیل گر مسائل اجتماعی یادآور شد: به هر حال شاید بتوان گفت در زمان هایی که رقابت سیاسی کم رنگ می شود و فرصت های حضور افراد قدرتمند سیاسی که بیشتر مردان هستند محدود می شود امکان پیشرفت زنان در چنین میدان هایی نیز بیشتر می شود به اینصورت که زنان در جامعه مرد سالار در غیاب نیروهای قوی می توانند خود را نشان بدهند.
نمایندگان زن در مجلس چقدر می توانند مدافع مطالبات زنان باشند؟!
رییس انجمن جامعه شناسی لرستان در پاسخ به سوال که آیا زنان جامعه با یک نماینده زن میتوانند رابطه مناسبی برقرار کنند و مطالبات جنسیتی خود را از طریق یک نماینده زن دنبال کنند؟ می گوید: به نظر می رسد با توجه به اینکه در سالهای اخیر مشکلات جامعه به سطوح نیازهای اولیه مانند شغل و نیازهای اقتصادی و مسکن رسیده مطالبات مردم از حالت عمومی به حالت شخصی تغییر یافته است و بنابراین خواسته و مطالبه افراد بیشتر حالت فردی دارد و کمتر مردم بدنبال مطالبه گری عمومی هستند .
وی افزود: بعبارتی این نمایندگان حتی اگر بخواهند هم خیلی وارد مطالبات عمومی زنان نمی شوند ضمن اینکه به عللی از جمله غلبه تفکرات محافظه کارانه نمایندگان نیز کمتر ریسک ورود به مسایل پرهزینه را برای خود هموار می کنند.
ترکارانی گفت: بنابراین شاید این نمایندگان زن در ارتباط با زنها موثر تر باشند ولی امکان پیگیری مطالبات زنان و خانواده در مجلس ، به دلایلی که به آنها اشاره شد ، کمرنگ است.
این تحلیل گر مسائل اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا زنان در ساختار سیاسی و پارلمانی و حتی مجمع نمایندگان استانی موفق هستند می گوید: با تعداد کم نمایندگان زن در مجلس و تیپ های انتخاب شده نشان میدهد که قدرت تاثیر گذاری نمایندگان زن محدود است. مخصوصا غلبه نگاههای محافظه کارانه در مجلس و روند نزولی که در این سالها مجلس طی کرده این تاثیرگذاری زنان و مردان رابه شدت کاهش داده است.
وی افزود: در عین حال حضور یک نماینده زن در کنار هشت نماینده مرد در مجمع نمایندگان لرستان تا حدی در تلطیف فضای مردسالارانه این جمع موثر است ولی با توجه به قوی بودن رگه های مردسالارانه در بین نمایندگان استان، این نماینده زن مشکل زیادی در هماهنگی با دیگر نمایندگان خواهد داشت و درصورتی که بخواهد با دیدگاه غالب نمایندگان استان تفاوت نگاه جدی داشته باشد و یا اولویت های متفاوتی داشته باشد منزوی و حاشیه نشین خواهد شد و انرژی زیادی راباید صرف هماهنگی با دیگر نمایندگان کند ودر صورت ناکامی طرد خواهد شد.
رییس انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: البته در جامعه مرد سالار ، یک نماینده زن در صورت برخورد با منافع گروههای خاص با آسیب هایی نظیر تهمت و افترا وطرد مواجه خواهد شد. چرا که متاسفانه با کاهش مسئولیت پذیری اخلاقی و نازل شدن سطح بازی سیاسی، بسیاری برای بدر کردن رقیب به خود اجازه می دهند وارد حریم خصوصی دیگران شوند.
این جامعه شناس افزود: در چنین وضعیتی با برچسب های اخلاقی درست یا غلط دیگران را طرد و از صحنه خارج می کنند و بعبارتی این تهدیدی است که می تواند یک سقف شیشه ای برای یک نماینده زن در مسیر کاری اش باشد.
فاطمه مقصودی نماینده منتخب مردم شهرستان بروجرد در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب 17 هزار و 894 رای ، راهی مجلس شد.
مجلس یازدهم ، چهارشنبه هفتم خرداد آغاز شد و نمایندگان مجلس یازدهم سوگند یاد کردند که از قانون اساسی دفاع کنند و در اظهار نظرها ، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را در نظر داشته باشند.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی بروجرد مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی لرستان
پروندهٔ خبری
شکل گیری مجلس یازدهم

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/140163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی