ندای لرستان

آخرين مطالب

عملکرد نظام و دولت در مواجهه با کرونا قابل قبول است سياسي

عملکرد نظام و دولت در مواجهه با کرونا قابل قبول است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد – استادیار اقتصاد دانشگاه لرستان گفت: با توجه به شرایط توام تحریم و کرونا عملکرد دولت و نظام در رویارویی و مقابله با کووید 19 قابل قبول و دفاع است.

داریوش حسنوند روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تغییرات اقتصادی کرونا افزود: کرونا در کشور و لرستان روی تولید، توزیع و مصرف تاثیرگذار است و در تولید باعث شد فعالیت بخش های مختلف کاهش یابد و بر حسب اینکه چقدر فعالیت اقتصادی افراد در ارتباط با این ویروس باشد تاثیرگذارتر است.
وی در خصوص تاثیر کرونا بر حوزه مصرف اظهار داشت: مصرف نیازهای غیرضروری و لوکس و ضروری داریم که در بحران شدید کرونا بسیاری از فعالیت های مصرفی ازبین رفت و خود به خود تولید این موارد نیزتحت تاثیر قرار گرفت.
وی ادامه داد: در حوزه تولید نیز با توجه به اینکه وضعیت درآمد اقشار و برخی صنایع متفاوت است، برخی محصولات همچون ماسک و شوینده سطح درامد بالایی داشته و البته بسیاری از سایر محصولات هم در این بخش دچار زیان درآمدی و مختل شدند بنابراین می توان گفت به ضرر اکثریت جامعه بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: کرونا بر اقشار حقوق بگیر ثابت دولتی تاثیرچندانی نداشت و روی فعالیت های آزاد و افرادی مثل کارگران و کاسب ها که درآمد روزمره دارند تاثیر بسیاری داشت.
حسنوند اضافه کرد: در مجموع آثار کرونا در سطوح ملی و استانی بر تولید، توزیع و مصرف آشکار است اما در سطح ملی بسیاری از مباحث صادرات و واردات را با شدت بیشتری تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد:‌ تولید در بخش صنایع آثار بسیار بدتری داشت و برخی صنعت ها بسیار متضرر شدند که این امربرای اقشار مختلف به ویژه کم درآمد، توزیع درآمد را به شدت تحت تاثیر قرار داد و یک تناقض تصمیم گیری برای مدیران ایجاد کرد.
وی توضیح داد: در این تناقض، اگر اجازه فعالیت به برخی واحدها می دادند منجر به گسترش ویروس و در غیراینصورت منجر به گسترش فقر و کاهش درآمد اقشار آسیب پذیر می شد که این تصمیم گیری در سطح ملی آثار بسیار بدی داشت اما مجموع عملکردها در مواجهه با این پدیده قابل قبول است.
تقویت سیستم دولتی بهداشت پس از پدیده بحران زای کرونا
استادیار اقتصاد دانشگاه لرستان با بیان اینکه به طور مشخص نمی توان گفت تغییرات کدام بخش پایدارتر است اظهار داشت: بستگی دارد ویروس چقدر در جامعه باشد اما به بنظر می رسد رفتار واکنشی مردم پایدار بماند.
حسنوند گفت: به نظر می رسد رفتار دولت نسبت به بقیه پایدارتر بماند که موارد مشابه را تحت تاثیر قرار می دهد و به نوعی دخالت دولت در اقتصاد را تحت تاثیر بیشتری قرار می دهد و نهایتا دولت در سیستم بهداشتی توجه بیشتری خواهد کرد.
وی همچنین افزود: بحران کرونا یک بحران بزرگ است و در روش مداخله دولت در اقتصاد، تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و استراتژی ها تحول ایجاد خواهد کرد.
وی توضیح داد: بحران بزرگی است که دامنه اقتصادی آن یک رکود گذرا نیست و چگونگی وارد شدن بنگاههای مختلف اقتصادی تصمییم گیری های دولت را تحت تاثیر قرار می دهد که از این نظر می توان گفت بسیار حجیم و تاثیرگذار است.
تجربه کرونا و اقتصاد متفاوت پس از آن
استادیار اقتصاد دانشگاه لرستان در خصوص پیشنهادهایی برای زیست بهتر اقتصادی گفت: دخالت دولت برای برنامه ریزی ها، دخالت غیرمستقیم است که بخش خصوصی بخش دولتی را در تولید توزیع و مصرف تحت تاثیر قرار دهد.
حسنوند افزود: همچنین خانواده ها خود را وفق خواهند داد و نیازی نیست توصیه شود چه کنند اما دولت می تواند برنامه ریزی هایی در بخش آموزش، تولید، بهداشت و خدمات داشته باشد که بتواند از موارد مشابه جلوگیری کند.
حسنوند با بیان اینکه تمام کشورهای جهان و ایران قبل و بعد کرونا متفاوت خواهند بود تصریح کرد: به نظر می رسد با هر تجربه اقتصادی، واکنش هایی خواهیم داشت و بر اساس آن در خاطره تاریخی ما می ماند که تجربه مشابه را مدیریت خواهیم کرد.
وی توضیح داد: به عنوان مثال تجربه ما از جنگ و کمبودها باعث رفتارهای تطبیقی هم دولت و هم بخش خصوصی در مواجهه با آن بحران بود و اکنون نیز تجربه هایی خواهیم داشت که ممکن است با شایعه شیوع یک ویروس، مردم به خرید اقلام بهداشتی و انبار کالا، تولید کنندگان به کاهش عرضه روی آورند و دولت با افزایش مداخلات داخلی وهمه بخش های خصوصی، تولید و مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد.
تغییرات اقتصادی جهان پساکرونا
وی با تاکید بر اینکه وجود بحران های مختلف واکنش های مختلفی در سطح جهانی برای مبارزه با آن ایجاد خواهد کرد اظهار داشت: در سطح جهانی هم توزیع کالاها، روابط و قوانین بین کشورها در حقوق بین الملل، قوانین تجارت، حجم و نوع تجارت، نگاه جهان به هم، نگاه مردم به هم، بد و یا خوب را نسبت به هم ایجاد می کند که تبعات اقتصادی مختلفی خواهد داشت.
این استاد دانشگاه افزود: به نظر می رسد دخالت های دولت درسطح جهانی بیشتر و نگاه نئوکلاسیکی نسبت به دیدگاه مداخله گرایی اقتصادی در چنین شرایطی تضعیف می شود و دولت ها تمایل بیشتری در اقتصاد جهانی خواهند داشت که این هم تبعات خاص خود را دارد و می تواند حتی به نوعی میزان تجارت جهانی را کاهش دهد.
در نظر گرفتن تضاد منافع بین المللی در برنامه ریزی های پساکرونا
حسنوند در خصوص تقویت اقتصاد ایران پساکرونا گفت: بدون شک ایران پساکرونا با قبل از آن تفاوت خواهد داشت بنابراین ما باید در سه زمینه تولید، توزیع و مصرف برنامه ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: دولت ما همواره در اقتصاد دخالت داشته است در اینجا فقط نوع دخالت دولت تغییر خواهد کرد به این معنا که دخالت دولت در اقتصاد کشور گسترده است بنابراین تغییر انچنانی از نظر میزان آن ایجاد نمی کند اما از نظر نوع، هدفگذاری، بودجه بندی و برنامه ریزی آن باید دخالت بیشتری شود.
وی تاکید کرد: باید از اپیدمی ها و کمبودها جلوگیری شود تا در موارد مشابه، افراد به ویژه کم درآمد و آسیب پذیر دچار مشکل نشوند چون ما آنها را متضررترین افراد می بینیم باید در عین حال که به فکر رشد اقتصادی باشیم برای این قشر فکری شود.
حسنوند گفت:‌. باتوجه به اینکه در سطح جوامع بین الملی هم همکاری ها کاهش می یابد و نوعی تضاد منافع به وجود می آید باید که این تضاد رابه طور جدی در برنامه ریزی های کشور مد نظر داشته باشیم و از منافع خودمان حمایت کنیم.
برچسب‌ها
ویروس کرونا توسعه اقتصادی لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/150249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران