ندای لرستان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی متقاضیان مسکن مهر دلفان/ تعهداتی که عملی نشد اقتصادي

بلاتکلیفی متقاضیان مسکن مهر دلفان/ تعهداتی که عملی نشد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - نورآباد- با گذشت سال‌ها، متقاضیان مسکن مهر دلفان با واحدهای نیمه‌تمام روی دستشان مانده اند و مسئولان هم مدعی هستند که پیمانکاران به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر بود که علاوه بر خانه دار شدن بسیاری از خانواده‌های فاقد مسکن به ویژه اقشار کم درآمد جامعه، موجب تعادل در قیمت زمین و مسکن در کشور شد، با پایان یافتن این دولت متأسفانه واحدهای تکمیل نشده مسکن مهر نیز به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به فراموشی سپرده شد و متقاضیان چشم انتظار توجه مسئولان مربوطه برای بسته شدن و تکمیل پرونده مسکن مهر هستند.
رؤیای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن
شهرستان 150 هزار نفری دلفان از همان ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در کشور مورد غفلت و بی تدبیری مسئولان قرار گرفت، به گونه‌ای که به دلیل کار غیر کارشناسی، توانستند تنها 641 واحد سهمیه این دیار محروم را اخذ کنند و این در حالی بود که مسئولان شهرستان هم جوار دلفان با نصف جمعیت توانستند مجوز ساخت هزار و 154 واحد را بگیرند، همچنین پس از آغاز عملیات اجرایی مسکن مهر در کشور در حالی که تعداد زیادی از این واحدها به بهره برداری رسید، با اختلاف چند ساله بالاخره در سال 91 در زمینی به مساحت 15 هکتار کلنگ ساخت 641 واحد مسکن مهر دلفان به زمین زده شد.

ندای لرستان


امروز نیز عدم نظارت بر بازار زمین، مسکن و افزایش سرسام آور قیمت آن بر اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه فشار می‌آورد و خانه دار شدن را برای خانواده‌های فاقد مسکن به رؤیا تبدیل کرده است، جوانان نیز با این اوضاع و احوال و وضعیت بد اقتصادی میلی برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نخواهند داشت و این نیز خود موجب مشکلات متعدد اجتماعی و زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه خواهد شد.
پرونده مسکن مهر در دلفان هنوز بسته نشده است
ای کاش دولت یازدهم و دوازدهم که با شعار تدبیر و امید به میدان آمد و امیدواری مردم را برای حل مشکلاتشان بیشتر کرد، به جای پاک کردن صورت مسئله و انتقاد کردن از چرایی اجرای پروژه مسکن مهر، فکری به حال تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق کم برخوردار می‌کرد.

ندای لرستان


در شهرستان دلفان لرستان که یکی از مناطق کمتر توسعه یافته استان به شمار می‌رود هنوز پرونده سایت مسکن مهر بسته نشده است و متقاضیان واحدهای باقی مانده با گذشت سالیان سال و پرداختن هزینه‌های خود، چشم انتظار به بهره برداری رسیدن واحدهای مسکن مهر هستند چرا که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره بهای غیر کارشناسی و من درآوردی بسیاری از مالکان نیستند.
از یک طرف بانک مسکن و از طرف دیگر نیز راه و شهرسازی متقاضیان واحدهای مسکن مهر دلفان را تهدید می‌کنند که اگر تسهیلات مسکن خود را که هنوز به مرحله سفت کاری هم نرسیده است را قسط بندی نکنید علاوه بر جریمه، بازپرداخت تسهیلات 4 درصدی به بالای 18 درصد سود خواهد رسید.
همچنین گفته شده برای واحدهای باقیمانده می‌بایست متقاضیان علاوه بر اینکه 10 میلیون تومان دیگر به آورده خود اضافه کنند، مبلغ پنج میلیون تومان نیز بر وام متقاضیان اضافه شود.

ندای لرستان


افزایش خود سرانه سهم آورده و وام متقاضیان مسکن مهر دلفان
تعدادی از متقاضیان با در دست داشتن مدارک و مستندات خود با مراجعه به دفتر خبرگزاری مهر در دلفان ضمن ابراز نارضایتی از عدم توجه مسئولان مربوطه به خواسته به حق آنها، می‌گویند: سال‌های متمادی است که به خیال خانه دار شدن و خروج از بدبختی‌های اجاره نشینی، دار و ندار خود را فروخته‌ایم، به امید اینکه شاید از بی سر و سامانی نداشتن مسکن رها شویم، اما نمی‌دانستیم مشکلات ما سه چندان می‌شود.
آنها با ابراز گلایه از افزایش خود سرانه سهم آورده و وام دیگر واحدهای باقیمانده توسط شورای مسکن استان گفتند: گناه ما چه بوده که کوتاهی مسئولان و پیمانکاران را باید ما بپردازیم؟ مگر ما نیز مانند دیگر متقاضیان در یک مدت مشخص شده شروع به ثبت نام و پرداخت‌ها نکردیم، در حالی که بسیاری از متقاضیان بیش از شش سال است که در واحدهای خود اسکان پیدا کرده‌اند و ما همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم.

ندای لرستان


یکی از متقاضیان که با چهره‌ای بسیار نگران با ما صحبت می‌کرد از فروش تعدادی از لوازم منزل خود برای واریز سهم آورده برای ثبت نام مسکن مهر خبر داد و گفت: ای کاش مسئولان به خواسته‌های ما توجه می‌کردند و با انتخاب پیمانکاران مجرب، گره کار ما را باز می‌کردند، نه اینکه آنقدر کاری انجام ندهند و عزمی جدی را برای این مشکل نداشته باشند که گرانی روز افزون مصالح ساختمانی و… موجب کندی و عدم تکمیل مسکن مهر دلفان شود، گناه ما چیست که باید افزایش قیمت‌ها را به جای پیمانکار و مسئولین بر عهده بگیریم.
مسکن مهری بدون زیرساخت و امکانات
بر اساس این گزارش جدای از مشکلات گفته شده در سایت مسکن مهر دلفان، ساکنین 441 واحد تکمیل شده نیز با مشکلات فراوانی از جمله وضعیت نامناسب معابر، خیابان‌ها، کوچه‌ها و پیاده روهای نامناسب، چاله‌های متعدد، آب گرفتگی خیابان‌ها و جداول، خاکی بودن پیاده روها، عدم جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و حمل آن به خارج از سایت مسکن مهر توسط پیمانکاران، عدم نامگذاری معابر و ارائه خدمات شهری، نبود فضای سبز، مکان آموزشی، مذهبی، بهداشتی درمانی و ورزشی مواجه است.

ندای لرستان


انتقاد نماینده مردم از متولیان
یحیی ابراهیمی نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی در این رابطه با اشاره به اینکه متأسفانه با گذشت چندین سال از آغاز عملیات اجرایی مسکن مهر این شهرستان هنوز 200 واحد از 641 واحد این سایت تکمیل نشده است، اظهار داشت: متأسفانه کوچک‌ترین توجهی از طرف اداره کل راه و شهرسازی و شورای مسکن استان به موضوع بلاتکلیفی متقاضیان گرفتار در گرانی اجاره مسکن و وضعیت پیش آمده نمی‌شود و به بهانه‌های مختلف به جای حل مشکل مسکن آنها با تصویب مصوبه‌هایی غیر اصولی دردی دیگر به غم متقاضیان اضافه می‌کنند.

ندای لرستان


وی، افزایش سقف آورده نقدی و افزایش وام متقاضیان واحدهای باقی مانده را یک اجحاف در حق آنها، به ویژه خانواده‌هایشان بر شمرد و افزود: چرا باید کوتاهی مسئولان راه و شهرسازی و عدم نظارت آنها را که نه در موعد مقرر بلکه با گذشت سالیان سال اقدامی برای تکمیل واحدهای باقیمانده انجام نداده‌اند را متقاضیان پرداخت کنند؟ مگر متقاضیان چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید اینگونه مورد ظلم و پرداخت هزینه‌های اضافه به بهانه‌های تحریم و گرانی مصالح و … قرار بگیرند؟ باید افرادی که در این قضیه کوتاهی کردند در مراجع ذیربط پاسخگو باشند نه اینکه بنشینند و تصمیمات جدید را روی کاغذ پیاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی ورود جدی پیدا کند
نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ بالای اجاره مسکن، وضعیت نابسامان اقتصادی مردم و درآمد اندک آنها که گذراندن یک زندگی عادی برایشان بسیار سخت شده است، اظهار داشت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم توجه به وضعیت مسکن مناطق محروم کشور را در دستور کار خود قرار دهد و با ابلاغ دستورالعمل‌های بهتر که کمتر مردم متضرر شوند اقدامی عاجل برای حل مشکل واحدهای مسکن مهر باقی مانده انجام دهند، در صورت تکمیل آن قسمتی از معضلات و مشکلات مردم در حوزه مسکن به ویژه در شهرستان‌های کوچک حل خواهد شد.

ندای لرستان


ابراهیمی با تاکید بر اینکه از استاندار لرستان به عنوان نماینده عالی دولت در استان می‌خواهیم شخصاً به موضوع مسکن مهر استان ورود پیدا کند و از عاملان کوتاهی در تکمیل این طرح جواب قانع کننده‌ای برای تنویر افکار عمومی بگیرد و در صورت اثبات آن علاوه بر پیگیری برای تکمیل، نسبت به پاسخگو بودن عاملان آنکه هیچ وقت خواسته‌های مردم برایشان مهم نبوده است، اقدام کنند.
پرونده مسکن مهر دلفان تا پایان امسال بسته شود
وی از دولت خواست با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور، نسبت به تخصیص اعتبارات ویژه و کم بهره برای اجرای طرح مسکن ملی در این مناطق اقدام کند، افزود: امیدواریم دولت شرایط بهتری را برای دریافت مسکن ملی با توجه به ضرورت، اعمال کند زیرا در بسیاری از مناطق محروم کشور متقاضیان حتی با مشکل پرداخت ماهیانه اجاره مسکن مواجه هستند.

ندای لرستان


نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی از مسئولان راه و شهرسازی استان خواست که با تمام ظرفیت و با برنامه ریزی بهتر پرونده مسکن مهر دلفان را تا پایان سال 99 ببندند، ادامه داد: با توجه به تعامل و یک دلی مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی این آمادگی را داریم در راستای دفاع از خواسته‌های مردم و حل مشکلات اداری در وزارتخانه مربوطه هر اقدامی را انجام دهیم.
پیمانکاران به تعهدات خود عمل نکرده‌اند
علوی کیا رئیس اداره اقتصاد مسکن لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در شهرستان دلفان 641 واحد مسکن مهر داشته‌ایم، اظهار داشت: از این تعداد 156 واحد به دلیل مسائل حقوقی هنوز به مرحله افتتاح نرسیده‌اند.
وی با بیان اینکه پیمانکاران در رابطه با این واحدها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، گفت: اداره کل راه و شهرسازی نیز در این راستا وارد بحث حقوقی و خلع ید این پیمانکاران شده است.
رئیس اداره اقتصاد مسکن لرستان با تاکید بر اینکه ما خلع ید این پیمانکاران را انجام داده‌ایم، افزود: در حال حاضر پرونده این امر در هیئت داوری بوده و باید تصمیم نهایی علیه پیمانکار گرفته شود و ما بتوانیم واحدها را واگذار کنیم.

ندای لرستان


علوی کیا، گفت: البته برنامه داریم که این پروژه‌ها را دیگر به پیمانکار واگذار نکنیم، با توجه به اینکه هزینه‌ها به نسبت بالا رفته و پیمانکاران نیز قیمت‌های خیلی بالایی را برای تکمیل اعلام می‌کنند به دنبال این هستیم که این واحدها را به خود اعضا واگذار کنیم تا با آورده خود و مانده تسهیلات این پروژه‌ها را تکمیل کنند.
معرفی پیمانکاران به مراجع قانونی
وی با بیان اینکه پروژه‌ها تفکیک شده و مراحل اداری این امر در حال انجام است، ادامه داد: قرار دادها نیز تنظیم شده و در نهایت با جلساتی که با اعضا داشته‌ایم این آمادگی را ایجاد کرده‌ایم تا نماینده‌ای از خود در هر بلوک به ما معرفی کنند تا به صورت مجزا مردم با هر شرایطی که توانستند واحدها را تکمیل کنند و در آنها ساکن شوند.
رئیس اداره اقتصاد مسکن لرستان در پاسخ به این سوال که متقاضیان توان پرداخت سهم آورده جدید و تسهیلات جدید را ندارند، گفت: ما با پیمانکاران این پروژه‌ها بر اساس تصمیم هیئت داوری برخورد خواهیم کرد، تسویه حساب‌ها را انجام می‌دهیم، ما بقی ادامه کار چون قرار است که به خود اعضا واگذار شود خوشان باید هزینه کنند.
علوی کیا با بیان اینکه پرداخت تسهیلات تا سقف 45 میلیون تومان را خواهیم داشت، افزود: خوشبختانه مردم نورآباد به دلیل اینکه کار فنی انجام می‌دهند کمترین هزینه برایشان خواهد داشت، اگر بخواهیم پیمانکار جدید بگیریم معمولاً رقم بالایی را برای تکمیل به ما اعلام می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه استانداری و شورای مسکن نیز این امر را تصویب کرده‌اند، بیان داشت: در این راستا مقصر پیمانکاران بوده‌اند و به تعهدات خودشان عمل نکرده‌اند، پیمانکاران یک سری ضمانت نامه و وثیقه ملکی نزد راه و شهرسازی دارند قطعاً اگر بحث عدم کارکرد آنها تصویب شود بر اساس میزان جریمه ای که برایشان در نظر گرفته می‌شود ما این وثایق آنها را قطعاً در اجرا می‌گذاریم.
رئیس اداره اقتصاد مسکن لرستان، افزود: منابع حاصل از این ضمانت نامه‌ها به خود مردم بر می‌گردد، اما روند دادگاه این پیمانکاران ممکن است طول بکشد، متقاضیان نیاز به مسکن دارند در این مقطع خودشان کمک کنند و با دریافت تسهیلات و افزایش سهم آورده خانه‌های خود را تکمیل کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/150480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان