ندای لرستان

آخرين مطالب

پل‌های تاریخی لرستان شاهکار معماری ایران فرهنگي

پل‌های تاریخی لرستان شاهکار معماری ایران
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان نخستین گام در حفظ و بررسی اولیه یک اثر تاریخی فرهنگی ثبت آن در «فهرست آثار ملی» است. ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی به‌منظور تسهیل حفاظت قانونی از آن اثر است. آثار تاریخی پس از ثبت ملی، مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرند.

برای نخستین بار در اساسنامه اولیه انجمن آثار ملی، تدابیری برای حفاظت از آثار تاریخی اندیشیده شد که با این تدابیر بعدها در سال 1309 با تدوین قانون حفظ آثار ملی زنجیره حفاظت از این آثار تکمیل شد. سلیمان تپه در لرستان آن روزگار اولین اثری بود که در 24 شهریورماه سال 1310 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و تا به امروز بعد از 89 سال بیش از 34 هزار اثر تاریخی- فرهنگی در ایران به ثبت ملی رسیده‌اند.
لرستان با وجود 2419 اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی و بیش 5000 اثر تاریخی-فرهنگی، طبیعی و ناملموس یکی از استان‌های پیشتاز کشور بوده از این تعداد اثر در مجموع 100 پل تاریخی در این استان مورد شناسایی قرار گرفته است.
وجود این تعداد پل متعدد و عظیم از ادوار مختلف تاریخی در استان نمایانگر پیوستگی گذرگاهی در دوران مختلف است. نقش اساسی راه‌ها و پل‌های تاریخی در مسیر تکامل تمدن‌های بشری غیرقابل اغماض و چشم‌پوشی است، به‌طوری‌که ارتباطات از امور زیر بنایی جوامع انسانی بوده و خود عاملی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این جوامع محسوب می‌شود.
قرارگرفتن لرستان از دیرباز در مسیر راه‌های تاریخی که علاوه بر ارتباط دو پایتخت شوش و اکباتان در دوره‌های متفاوت تاریخی، همواره ناحیه قدیم بابل، سپس تیسفون، بعد بغداد را به اصفهان، شوش را به بیستون و شوش را به ماسبذان برقرار می‌کرده و از سوی دیگر رودهای پرآب و شرایط خاص توپوگرافی در این استان، توجه به صنعت پل‌سازی را حائز اهمیت ساخته است.
تعداد قابل توجهی از این 100 پل متعلق به دوران اسلامی است که از این تعداد 5 پل بزرگ گاومیشان، کشکان، کلهر و پلدختر، هم‌دوره با حکمرانی ابو النجم بدر بن حسنویه بر جبال زاگرس است.
بدر بن حسنویه در آغاز با توجه به حمایت‌های عضدالدوله توانست برنامه‌های وسیع پل‌سازی در استان لرستان را به اجرا در آورد و در این مدت به‌یک‌باره در کنار پل‌های قدیمی، پل‌های جدیدی بنا نهاده شد که ایجاد این پل‌ها در استان لرستان در همین راستا و تقویت ارتباط بین ایران و بغداد بوده است.
پل تاریخی گاومیشان
این پل با طولی در حدود 5.179 متر با جهت شرقی- غربی بر روی رودخانه سیمره احداث گردیده است. در ساخت این پل علاوه بر سنگ‌های پاکتراش و آجر، سنگ‌هایی در قواره آجری و کوهی در بدنه دیوارهای جانبی و همچنین سنگ‌های قلوه‌ای و شکسته به‌عنوان حجم پرکننده استفاده‌شده است.
از جمله ویژگی‌های خاص این پل می‌توان به اجرای بزرگ‌ترین طاق ایران به عرض دهانه بیش از 30 متر اشاره کرد، اجرای دهانه با این طول در معماری ایران بی‌نظیر بوده و اجرای آن فقط و فقط مستلزم داشتن دانش فنی و اجرایی بسیار بالایی است.
این اثر در سوم اسفندماه 1377 به شماره 2222 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل کلهر
پل کلهر/کلهرت یا معمولان در شهرستان پلدختر واقع شده و این پل در محور مستقیم شرقی- غربی دارای 4 پایه بوه که در مسیر مستقیم رودخانه ساخته شده‌اند. طول پل در محور مستقیم حدود 91 متر بوده و سطح گذر آن نیز حدود 60.7 متر است. بنا بر کتیبه نصب شده بر بدنه غربی پل، سازنده پل کلهر را بدر بن حسنویه و شروع ساخت آن را 374 ه. ق معرفی می‌کنند.
در مورد طاق‌های پل کلهر باید گفت که معماران آن دوره با دستیابی به پوشش دهانه‌ای بزرگ به عرض 26 متر شاهکار بزرگی را آفریده‌اند، ایجاد فضاهای سبک‌سازی با ساخت دهلیزهای دو طبقه پل کلهر نشان می‌دهد که پل‌سازان قدیمی در ساخت پل بسیار از هم الهام گرفته‌اند.
مهندسی خاص این پل‌ها باعث شده مرحوم آیت‌الله زاده شیرازی خلق این اثر و سازه ساختمانی را از نقطه‌نظر سرمایه‌گذاری، نیروهای انسانی و تکنولوژی آن‌هم در محدوده یک نسل، شگرف و تعجب‌آور توصیف کنند.
پل کشکان
این پل در محوری مستقیم به طول 285 متر و راه عبور 8 متر دو کناره شرقی و غربی رودخانه کشکان را به یکدیگر مرتبط نموده، طول کلی آن با انضمام پایه‌های فرعی و با احتساب دنباله پل حدود 340 متر است. با توجه به شیب عمومی زمین، ارتفاع 30 متری پل، در کرانه شرقی به 16 متر در انتهای غربی کاهش یافته است؛ بنابراین پل کشکان با 12 دهانه طاق یکی از مرتفع‌ترین و بزرگ‌ترین پل‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود که صرفاً عملکرد ارتباطی داشته است.
اجرای طاق به عرض بیش از 27 متر و همچنین انتخاب محل احداث این پل و تفاوت ارتفاعی بین دو سرپل از عوامل مهم و قابل توجه در اجرای نقشه آن بوده، بدون شک سازنده پل کشکان، شناخت دقیقی از عرض طغیانی رودخانه داشته است. وی با انتخاب بیشترین محل گدار رودخانه همیشه خروشان کشکان مصونیت پل را در مقابل دوره بازگشت سیل تضمین کرده است. در کنار این پل تاریخی بقایایی از چهار پل تاریخی مشهود بوده که با توجه به نوع مصالح و شکل این پایه‌ها احتمالاً متعلق به دوره ساسانی است.
ساخت پل کشکان طبق کتیبه نصب شده بر کرانه شرقی آن در سال 389 شروع و بعد از 10 سال به اتمام می‌رسد. این پل به شماره 335 و در تاریخ 20 بهمن‌ماه 1318 با نام پل رودخانه کشکان رود در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل سی پله
این پل بر روی رودخانه سیمره و در غرب بخش سرطرحان از توابع شهرستان کوهدشت واقع شده است. پل در وضعیت اولیه دارای 5 دهانه، به طول 110 متر و با راه عبور 65/7 متر بوده که اینک تنها دو دهانه از آن باقی‌مانده، همچنین ارتفاع متوسط پل از سطح بام تا روی صخره‌های میانی حدود 13 متر برآورد می‌شود.
در خصوص تاریخ‌گذاری این پل تاریخی کاظم ملازاده در کتاب بناهای عامه المنفعه نوشته است: «اطلاع دقیقی در خصوص تاریخ ساخت بنا در دست نیست. والفرام کلایس با توجه به شباهت معماری آن با پل کشکان- مربوط به 389 ﻫ.ق- آن‌ها را همزمان می‌داند (...)» همان‌طور که اشاره شد با توجه به شباهت هندسه و نوع طاق‌های این پل تاریخی و روش اجرای آن‌ها ساخت پل در دوره بدر بن حسنویه دور از ذهن نخواهد بود.
این پل تاریخی در 25 اسفندماه 1379 به شماره 3511 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل پلدختر
پل دختر بر روی رودخانه کشکان و در دروازه شمالی شهر پلدختر واقع شده و طول این پل حدود 260 متر است که با احتساب دنباله‌های غربی آن بالغ‌بر 360 متر می‌شود. راه عبور آن نیز بین 90.8 – 20.9 متر قابل برآورد است.
سر هنری راولینسون در سال 1836 م که به‌شدت تحت تأثیر عظمت پل قرار گرفته بود راجع به تاریخ آن نوشته است: «از نظر عظمت نظیر آن را در هیچ جای ایران ندیده‌ام به نظر من این پل مربوط به دوره ساسانی است و جاده بیستون را به شهر مورد علاقه‌شان یعنی شوش متصل می‌کرده» اما اشتاین که با دقت بیشتری به جزئیات آن پرداخته و با مقایسه ویژگی‌های ساختاری پلدختر مانند طاق تیزه دار در ساحل چپ و همچنین راست و نوع پوشش هسته ملاتی آن و ویژگی‌های مشابه پل‌های تاریخ‌گذاری شده منطقه، (همچون کشکان و معمولان) بقایای موجود را مربوط به اوایل دوران اسلامی دانسته است.
وجود بقایای بخشی از پایه‌های دو پل دیگر از دوره‌های پیشین‌تر در پایین‌دست این پل تاریخی مشهود است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/150524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید سالانه بیش از 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

رفع تداخل 1000 پلاک از اراضی ملی در لرستان

پاکسازی 1450 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد

بیش از 8 هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش

پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان