ندای لرستان

آخرين مطالب

اعتیاد رایج‌ترین آسیب اجتماعی در لرستان اجتماعي

اعتیاد رایج‌ترین آسیب اجتماعی در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - اعتیاد معضلی است که علاوه‌ بر فرد معتاد اطرافیان و به ویژه‌ خانواده‌ او را نیز دچار بحران می‌کند و فرد معتاد گرایش خود به خانواده را از دست می‌دهد چرا که تنها به فکر مصرف و رفع وابستگی خود به موادمخدر است.

مواد مخدر، اعتیاد و عوارض آن یکی از معضلات دنیای امروز است و بسیاری از کشورها در تلاش هستند با این معضل مبارزه کنند گرچه درباره مواد اعتیادآور و راه‌های پیشگیری از اعتیاد اطلاع رسانی می‌شود ولی هم مصرف مواد مخدر شیوع بیشتری پیدا کرده و هم سن اعتیاد پایین آمده است.
در این میان کودکانی که در خانواده‌های معتاد زندگی می‌کنند اغلب وحشت زده هستند و آسیب‌های فراوانی را متحمل می‌شوند و ممکن است مورد خشونت قرار بگیرند.
در خانواده‌ای که یکی از اعضای آن معتاد است قوانین و مقررات جایی ندارد و تنها نابسامانی و آشفتگی دیده می‌شود.
درمان معتادان به عنوان یکی از چهار حوزه جلوگیری از سوءمصرف مواد مخدر شامل مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بدون‌شک به همت و گفتمان ملی نیازمند است و در این میان نقش خانواده‌ فرد معتاد بسیار برجسته‌تر از دیگران به نظر می‌رسد.
اعتیاد 4.7 دهم درصد از جمعیت لرستان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: بر اساس آخرین شیوع شناسی سال 94 در کشور 5.4 دهم درصد بین 15 تا 65 سال معتاد می‌باشند که این آمار در لرستان 4.7دهم درصد است و حدود 100 هزار نفر معتاد در استان وجود دارد.
محمود آشناگر اضافه کرد: بزرگترین تولید کننده تریاک کشور افغانستان می باشد که روز به روز به سطح کشت این ماده افزوده می شود و هیچ کشوری قصد مبارزه با این پدیده شوم را ندارد اما ایران با جدیت تمام با این آسیب اجتماعی مبارزه می کند.
وی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هماهنگ کننده فعالیت های ادارات در بحث مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های درمانی، مقابله‌ای و پیشگیری می باشد.
وی بیان کرد: چنانچه دستگاههای متولی به صورت 100 درصد به وظایف خود عمل می‌کردند به مراتب وضعیت کنونی بهتر بود اما اکنون نیازمند طرحی نو برای مبارزه با مواد مخدر هستیم.
شناسایی 60 نقطه آسیب‌خیز در لرستان
آشناگر همچنین گفت: 60 نقطه آسیب‌خیز در استان لرستان همچنین 15 محله در خرم آباد که بیشترین فعالیت خرده‌فروشان موادمخدر را دارند شناسایی شده که نشان می دهند مناطقی که بیشترین آسیب اجتماعی را دارند افراد معتاد بیشتری هم در آنجا زندگی می کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان افزود: طرح سالانه جمع آوری نوروزی معتادین متجاهر امسال به دلیل کرونا اجرا نشد چرا که در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند که این طرح به صورت موقت باید متوقف شود.
آشناگر افزود: 2مرکز قرنطینه برای معتادین متجاهر در نظر گرفته شد و به تصویب شورای مواد مخدر استان با همکاری سپاه و سازمان بهزیستی به تصویب رسید.
وی بیان کرد: معتادین در ایام کرونا 14 روز قرنطینه می شوند پس از آن تست غربالگری و تست کرونا گرفته می شود این طرح ماه گذشته آغاز شده و 200 نفر جمع آوری شدند.
وی ادامه داد: جمع آوری معتادین متجاهر در 2 بخش انجام می‌شود چرا که ظرفیت مراکز نگهداری محدود می باشد به طوری که برای مردان 80 نفر و برای زنان 20 نفر ظرفیت موجود است.
فعالیت 39 مرکز اقامتی ترک اعتیاد در لرستان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در لرستان گفت: اکنون 39 مرکز اقامتی میان مدت در لرستان وجود دارد که سال گذشته 12 هزار نفر خدمت در این مراکز ارائه شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچگونه پذیرشی در این مراکز نداشته ایم.
آشناگر با بیان اینکه 125 مرکز سرپایی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و 15 مرکز سرپایی تحت نظارت سازمان بهزیستی لرستان نیز در استان فعالیت می کنند اظهار داشت: همچنین 9 مرکز کاهش آسیب تحت نظارت سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی می باشد که علاوه بر اعتبارات خود، در بحث کرونا اعتبارات ویژه ای دریافت کرده که به معتادان تحت نظارت خدمات بهداشتی ارائه دهند.
معتادان هم کرونا می‌گیرند
وی گفت: یک باور غلط در میان مصرف کنندگان به مواد مخدر وجود دارد که معتادان کرونا نمی گیرند اما با استفاده از نظریه پزشکان و درمانگران حوزه اعتیاد و متخصصین بیماریهای عفونی افراد معتاد هم مثل افراد جامعه چنانچه تا شیراز فاصله اجتماعی را رعایت نکنند در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.
آشناگر افزود: فرد معتاد قطعاً به دلیل مصرف مواد مخدر دچار ضعف سیستم ایمنی و سیستم تنفسی بوده که این امر خطر ابتلا شدن به این ویروس را چندین برابر می کند.
وی ادامه داد: این باور غلط ناشی از سیاست‌های قاچاقچیان مواد مخدر می باشد که از این ترفند برای فروش مواد مخدر استفاده می کنند.
کشف 6.5 تن انواع مواد مخدرو انهدام 41 باند توزیع در لرستان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: سه هزار و 800 شهید و 12 هزار جانباز در کشوردر راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب شده است که در این راستا 56 شهید و 58 جانباز مربوط به استان لرستان می باشد.
آشناگر افزود: ایران بیشترین اهتمام را در بحث مبارزه با مواد مخدر در جهان دارد و بر اساس اعتراف نماینده سازمان ملل 90 درصد تریاک کشف شده دنیا در ایران کشف می شود.
وی اظهار کرد: در سال 97 بیش از هشت تن انواع مواد مخدر در لرستان کشف شد این میزان در سال 98 با 23 درصد کاهش به 6.5 تن رسید که علت کاهش به دلیل کشفیات 75 درصدی در استانهای شرقی کشور بوده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون با کمک دستگاههای انتظامی، اطلاعاتی و سپاه 2 تن و 200 کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف شد همچنین برخورد با باندهای قاچاق مواد مخدر به دستگیری توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان در دستور کار می باشد.
آشناگر بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 41 باند مواد مخدر در لرستان منهدم شده است.
وی افزود: بر اساس آمارها بیشترین گرایش به تریاک بوده و پس از آن به هروئین است اما ماده گل در حال گسترش بین جوانان می باشد که حتی بسیاری از خانم ها مصرف می کنند چرا که سهولت استفاده و وجود یک باور غلط که این که اگر یکبار هم مصرف کنیم معتاد نمی شویم در حال فراگیر شدن می‌باشد.
مردم نهادها، ظرفیت بالای مقابله با اعتیاد
مدیرعامل مؤسسه پنجره امید خرم با بیان اینکه مجوز فعالیت این مؤسسه از سال 91 دریافت شده و تمام فعالیت‌های خودر را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم ادامه داد: در خصوص اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، سمن‌ها پل ارتباطی مردم و دولت هستند.
مصطفی یعقوبی ادامه داد: برای مقابله با معضل اعتیاد باید از افراد توانمند دانشگاهی استفاده کنیم همچنین آگاه سازی خانواده ‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی را ایفا می کند.
دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه اعتیاد را رفع کند
مدیرعامل مؤسسه مهر نیکان خرم نیز گفت: جامعه هدف ما در این مؤسسه زنان خودسرپرست است و تمام تلاش خود را برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام می‌دهیم.
سیده اکرم کریمی بیان کرد: اعتیاد غم انگیزترین تراژدی عصر کنونی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند این در حالیست که با مشارکت سمن‌ها و همکاری دستگاه‌های مربوط می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی در بخش اعتیاد را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: خانواده‌ها نیازمند تربیت و آموزش هستند تا بتوانند فرزندان خود را برای مقابله با اعتیاد آموزش دهند.
برچسب‌ها
معتادان متجاهر مراکز ترک اعتیاد خرم آباد اعتیاد لرستان پیشگیری از اعتیاد

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/151993/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی