ندای لرستان

آخرين مطالب

تابستان و داستان تکراری کم‌آبی در روستاهای لرستان مقالات

تابستان و داستان تکراری کم‌آبی در روستاهای لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‎آباد - کاهش نزولات آسمان، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری، افت سفره‌های زیرزمینی را در لرستان به همراه داشته که علاوه بر ضربه به بخش کشاورزی، صنعت و محیط ‌زیست، مردم روستاها را هم با مشکلات کم‌آبی مواجه کرده است.

سالانه با شروع فصل گرما بحران کم آبی در روستاهای لرستان نمود پیدا می کند، برخی روستاها که با تانکر آبرسانی می شوند دچار مشکلاتی هستند که در گرمترین فصل سال به اوج خود می رسد
از این رو اقدامات مسئولین لرستان برای رفع مشکل کم آبی می تواند دغدغه روستاییان را کم کند. 
رشد روز افزون جمعیت از یک طرف و محدودیت منابع آبی در سال‌های اخیر به دغدغه اصلی در تامین آب تبدیل شده و ضرورت استفاده از روش‌هایی که منجر به پایداری منابع آب و کاهش استفاده بی رویه شود را دوچندان کرده است.
سالانه بیش از 13 میلیارد مترمکعب از روان‌آب‌های جاری در استان لرستان به علت وجود نداشتن حتی یک سد در مسیر این روان آب‌ها از لرستان خارج و روانه خوزستان و سپس دریا می‌شوند.
برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی سبب بحران و تهدید برای تأمین آب مزارع کشاورزی و حتی آب شرب شهرها و روستاها می گردد و نهایتا منجر به فرونشست خواهد شد.
اکنون 15 سد در استان لرستان با اهداف مختلف برق آبی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است.
سدهای رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، سدهای آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، سد کمندان ازنا، سد مروک دورود، سد تاج امیر نورآباد، سدهای ایوشان، مخمل کوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره جزو سدهای در دست ساخت لرستان هستند.
کم آبی و قطع آب آشامیدنی 630 خانوار روستایی پلدختر
یکی از اهالی روستای مورانی شهرستان پلدختر گفت: آب لوله کشی در این روستای 630 خانواری قطع است و این قطعی مکرر به عنوان یک نیاز حیاتی در این گرمای طاقت فرسای منطقه، مردم را با معضل و مشکل جدی مواجه کرده است.
شیر محمد قنبری افزود: نبود آب، خانواده‌ها و اهالی روستای مورانی را حتی برای تهیه جرعه ای با مشکل مواجه کرده و مجبور به تهیه آب با شرایط سخت در شهر پلدختر و روستاهای اطراف هستند که این خود مستلزم صرف وقت ، هزینه و انرژی زیادی است.
یکی دیگراز اهالی روستای مورانی اظهار داشت: بی آبی در این فصل از سال و در شرایط گرمای هوا و نیاز کولر های آبی در روستا موجب عذاب و در مضیقه قرار گرفتن اهالی شده است.
عبدالکریم خدایی افزود: نبود یا کمبود مکرر آب آشامیدنی در این روستا به ویژه در شرایط کرونا برای شستن مداوم دست ها، بهداشت کودکان و حتی ظروف و لوازم خانگی اهالی را با مشکل اساسی مواجه کرده است.
دهیار مورانی شهرستان پلدختر گفت: آب آشامیدنی این روستا با یک هزار و 840 نفر جمعیت و 630 خانوار از یک ماه قبل دچار افت شدید فشار شده بود که اکنون قطع شده است.
شیخ کرم احمدی اظهار داشت: قطعی آب آشامیدنی بخش شمالی روستای مورانی در این مدت و افت شدید فشار آب درسایر نقاط روستا موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.
آبرسانی با تانکر به 65 روستا در لرستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: 65 روستای لرستان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود که از این تعداد تنها 42 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب است.
حمیدرضا کرموند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 23 روستای دیگر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب لرستان نیستند اما بر حسب وظیفه اجتماعی و کمک به هم نوع، آبرسانی به این روستاها انجام میشود.
وی با بیان اینکه 15 تانکر آبرسان طبق برنامه های تعریف شده به مدت سه بار در هفته کار آبرسانی را به 65 روستا در لرستان برعهده دارند ، گفت: استان لرستان دارای 2 هزار و 853 روستا با 168 هزار و 426 خانوار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ادامه داد: با شروع فصل گرما نظارت نیروهای خدمات رسان در روستاها افزایش می یابد و انتظار داریم روستاییان آب شرب کاملا بهداشتی را تنها برای مصارف خانگی استفاده کنند.
کرموند یادآور شد: در برخی روستاها آب شرب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود که میزان مصرف آب را افزایش می دهد.
وی اظهار داشت: میزان مصرف آب شرب در شهرها بیشتر از روستا می باشد اما میزان هدررفت آب در روستاها به دلیل عدم کنتور آب به مراتب بیشتر از شهرهای استان است.
وی بیان کرد: روستاییان برای خدمات مطلوب شرکت آب و فاضلاب باید برای خرید انشعاب اقدام کنند.
وی ادامه داد: 2هزارو 853 روستا در لرستان وجود دارد که یکهزارو 530 روستا تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب می باشند و مابقی روستاها زیر 10خانوار و پراکنده بوده اما خدمات دریافت می کنند.
وی گفت: در شهرهای استان شاید افت فشار آب شرب در مقطعی وجود داشته باشد اما چشمه ها پر آب بوده و هیچگونه مشکلی نداریم اما در برخی روستاهایی که تحت پوشش نیستند با تانکر آبرسانی می شوند.
شناسایی پنج هزار انشعاب غیرمجاز آب در لرستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان همچنین گفت: در مناطق روستایی برخی کنتورهای حجمی دستکاری یا تخریب می‎شوند و حدود 30 درصد هررفت آب در روستاها گزارش شده است
کرموند اظهار داشت: در برخی از روستاها سرقت آب رخ می‌دهد که این میزان حدود 300 لیتر آب در شبانه‎روز است.
وی اضافه کرد: سال گذشته حدود پنج هزار مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که تقریباً 2 هزار و 900 مورد به انشعاب مجاز تبدیل شده است.
کرموند افزود: با انشعابات غیرقانونی برخورد می‌شود و از مردم روستا انتظار داریم در این راستا شرکت آبفا را یاری دهند.
افزایش مصرف آب شرب در لرستان نگران کننده است
کرموند اظهار داشت: افزایش بی رویه مصرف آب در استان نگران کننده شده لذا با توجه به شروع فصل گرما و همچنین شیوع ویروس کرونا به شهروندان و روستاییان توصیه می کنیم در مصرف این نعمت خدادادی صرفه جویی کنند.
وی افزود: کولرهای آبی در شبانه روز 450 لیتر آب مصرف می کنند که انتظار می رود مردم نسبت به استفاده صحیح و جلوگیری از هدر رفت آب اقدام کنند، نشتی کولر و تنظیم نبودن شناور همچنین نشتی از شیلنگ آبرسانی به کولر بر اثر فرسودگی باعث هدر رفت آب می شود.
وی بیان کرد: تعداد مشترکین آب شهری در استان لرستان 418 هزار مورد و آب روستایی بیش از 140 هزار مورد است.
مصرف آب در لرستان در 20سال گذشته بی سابقه بوده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفندماه 98 تاکنون، مردم لرستان 15 میلیون مترمکعب آب شرب مصرف کرده‌اند که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
کرموند اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون مصرف آب شرب شهری و روستایی در لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه افزایش مصرف ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌باشد افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما این میزان مصرف بی‌سابقه آب شرب در لرستان یک هشدار بوده و احتمال دارد در تابستان با مشکل کمبود و یا افت فشار مواجه شویم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان افزود: الگوی مصرف در هر دوره زمانی 45 روزه برای هر خانوار 20 مترمکعب می‌باشد که از مشترکان تقاضا داریم نسبت به تجهیز شیرآلات خود به کاهنده‌های مصرف آب اقدام کنند.
کرموند همچنین به مصرف بیش از حد آب توسط مشترکان برای شست و شوی اتومبیل اشاره کرد و گفت: برای شستن هر خودرو 600 لیتر آب شرب مصرف می‌شود که در صورت بسته بندی کردن این میزان در بطری‌های آب معدنی، بیش از هشت میلیون ریال درآمد کسب می‌شود.
وی میزان مصرف آب شرب در سال گذشته را 84 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب لرستان با تاکید بر استفاده از شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف آب در ادارات این استان سعی در کاهش مصرف و استفاده بهینه آب شرب دارد.
طرح هوشمندسازی چاه‌ها که با هدف اعمال مدیریت بهینه بر برداشت‌های بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی از سال 1390 در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت اکنون و به دلیل افزایش قیمت تجهیزات ناشی از افزایش قیمت ارز با چالش‌های جدی مواجه شده و تداوم این امر زنگ خطری برای سفره‌های زیرزمینی آب خواهد بود.
طرح هوشمندسازی کنتور آب اراضی کشاورزی روستاهای لرستان در دستور کار است
مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: طرح هوشمندسازی کنتور آب اراضی کشاورزی روستاهای لرستان از سه سال پیش به منظور جلوگیری از برداشت‌های بی رویه آب آغاز شد.
صمد طهماسبی افزود: در سال 97 شهرستان کوهدشت پایلوت این طرح قرار گرفت و تعداد 50 کنتور هوشمند در این شهرستان نصب شد.
وی ادامه داد: یک طرح پیشنهادی را به سازمان جهاد کشاورزی ارایه کرده ایم که با پرداخت تسهیلات به کشاورزان اقدامات هوشمند سازی کنتور انجام شود که امیدواریم کشاورزان لرستانی از این طرح استقبال کنند.
وی گفت: هوشمندسازی هر کنتور برای کشاورزان بین 11 تا 15 میلیون تومان هزینه دارد که با دریافت تسهیلات کم بهره می توانند مصرف آب را بهینه کنند.
وجود 10 هزار دهنه چشمه آب در لرستان
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: در گذشته 6 هزار و 450 دهنه چشمه در لرستان وجود داشت اما براساس سرشماری پنج ساله این تعداد به 10هزار دهنه چشمه رسیده است.
مظفر زیودار ادامه داد: تا پایان امسال تعداد نهایی چشمه های موجود در استان بررسی و بروز می شود.
نصب 190 کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: امسال 190 کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی استان به منظور جلوگیری از برداشت‌های بی رویه آب نصب می‌شود.
داریوش حسن نژاد افزود: اکنون 955 حلقه چاه آب غیر مجاز در استان وجود دارد که طبق برنامه تا پایان امسال 70 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شود.
وی افزود: از این تعداد چاه غیر مجاز 176 حلقه فرم یک هستند که قبل از سال 85 حفر شده و به عنوان چاه غیر مجاز شناسایی شده است که مجوزدار کردن این چاه ها در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: برخی از چاه‌ها غیر مجاز شناسایی شده در فاصله کمتر از 500 متری رودخانه‌های اصلی قراردارد و به عنوان چاه حریمی بوده به طوری که چاه به صورت دستی به عمق کمتر از 50 متر حفر شده است.
وی با اشاره به اینکه طی سه ماهه نخست امسال 9 حلقه چاه آب غیر مجاز در لرستان مسدود شد گفت: سال گذشته 33 حلقه چاه آب غیر مجاز در استان مسدود شد و تعیین تکلیف چاه ها در دستور شرکت کار قرار دارد.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی کم آبی آب و فاضلاب شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی خرم آباد لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/152207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد